Vergi İdaresinin Yükümlüleri Denetleme Yolları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Vergi Denetimi (Vergi Tarhında Ön İşlemler)
Advertisements

YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLERİN SORUMLULUĞU Halil BAŞAĞAÇ Ankara YMM Odası Başkanı.
Risk Yönetimi ve Kontrol Genel Müdürlüğü’nce Geliştirilen ve Yürütülen Uygulamalar 13 Kasım İstanbul.
İŞ KAZALARI VE MESLEK HASTALIKLARINDAN DOĞAN HUKUKİ SONUÇLAR
Banka Tapu Elektrik- Doğalgaz Gümrük Diğer Bilgiler B-A B-S Beyanname Gelir Tablosu - Bilanço Kesin Mizan.
6. ADIM İşçinin Ücretini Zamanında ve Eksiksiz Öde.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimi
GÖREVİ KÖTÜYE KULLANMA SUÇU (TCK 257. MADDE).
KESİN HESAP KANUNU VE ÖZELLİKLERİ
CUMHUR İNAN BİLEN VERGİ MÜFETTİŞİ , ANKARA VERGİ İNCELEMELERİNDE MÜKELLEF HAK VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ 1 V ergi D enetim Kurulu Başkanlığı.
Serbest muhasebeci mali müşavir sigortası. Serbest muhasebeci mali müşavir sorumluluk sigortası Bu sigorta ile Sigortacı, Sigortalının vermekte olduğu.
MERKEZI YÖNETIM BÜTÇESINDE YARGI DENETIMI. ■ Yargı denetimi yüksek hesap mahkemesi niteliğindeki Sayıştay tarafından yerine getirilmektedir. Sayıştay,
VERGİ İNCELEME USUL VE ESASLARI
İL YAPI DENETİM KOMİSYONU GÖREVLERİ VE UYGULAMALARI
Avukatlık sözleşmesi. Sözleşmenin tarafları Bu sözleşmenin tarafları; baro levhasına kayıtlı ve işten yasaklanmamış avukat ile ondan hukuksal yardım talep.
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
VERGİ USUL KANUNU İLE İLGİLİ ÖZELLİK ARZEDEN UYUŞMAZLIKLAR  Kanuni temsilcilerin ödevi  Re’sen vergi tarhı  İhbarnamenin muhteviyatı, VTR tebliği 
1 KAMU İHALE KANUNU KİK YAVUZ ATEŞ MALİ HİZMETLER UZMANI.
1 Sınav Güvenliği ve Sınav Yönetimi Daire Başkanlığı Ölçme, Değerlendirme Ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
KIYMETLİ EVRAK HUKUKU Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
KESİN HESAP KANUN TASARISI
VERGİ DENETİM KURULU BAĞIMSIZ DENETİM İLE VERGİ DENETİMİ ARASINDAKİ GEÇİŞLER Mehmet Ali KAYA İSTANBUL ÖRTÜLÜ SERMAYE, TRANSFER FİYATLARDIRMASI VE YURTDIŞI.
FAALİYET RAPORLARI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI ANKARA 2007.
KAMU ZARARI. Kamu zararı tanımı Türk mali sistemine köklü değişiklikler getiren “5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu” ve bu çerçevede oluşturulan.
RECEP TAYYİP ERDOĞAN ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ PEDAGAJİK FORMASYON PROGRAMI Öğrenci Numarası: Mehmet Kürşat SOĞANCIOĞLU.
İDARİ DAVALARIN AÇILMASI VE YÜRÜTÜLMESİ
Vergilendirme İşlemleri
Kadir AKTAŞ YASAMA UZMANI. Katılımda ana kurum AY-74 Başvuru hakkı, inceleme ve karar verme görevi 3071 sayılı dilekçe hakkının kullanılmasına dair kanun.
E-Tebligat 456 seri numaralı VUK Genel Tebliği 27/08/2015 Burhan ERAY İSMMMO Mesleki Gelişmeleri İzleme Kurulu Başkanı.
18 Haziran 2015 İSTANBUL. 2 GİRİŞİMCİLER İÇİN TEMEL VERGİ MEVZUATI EĞİTİMİ NEURA YUSUF SAHIN 18 Haziran 2015 İstanbul.
Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun
İFM – Vergi Tekniği Alt Çalışma Grubu Ön raporu Genel stratejik ilkeler 18 Mart 2009 Osman Özen, Umurcan Gago, Berna Bayındır, Ateş Konca.
DENETİM ÇEŞİTLERİ ve VERGİ DENETİMİNİN YERİ
VARLIK BARIŞI VERGİ AFFI
Mali Hizmetler Müdürlüğü ARSA RAYİÇ ÇALIŞMALARI
DÖNEMİ 1 OCAK 2016’ DA BAŞLIYOR
VERGİ USUL KANUNU Vergi İdaresi ve Teşkilatı
İZAHA DAVET VUK MADDE 370.
REHBERLİK YÖNETMELİK-5
MÜKELLEF HAK VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ.
Ersin GÖKGÜN / Serbest Muhasebeci Mali Müşavir Oda Sekreteri
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
TEBLİGATIN İŞLEVİ Tebligatın adil yargılama hakkının sağlanması ve adaletin gerçekleştirilmesi açılarından ÖNEMLİDİR.
Tebliğ edilecek evrak farklı türlerde olabilir.
BANKALARIN ORGANLARI GENEL KURUL
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
GENEL HATLARIYLA VERGİ İNCELEMESİ Vergi İncelemesi Nedir
Görev ve Sorumluluklar
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
VERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
VEYA DAVA SAFHASINDA BULUNAN ALACAKLARLA İLGİLİ DÜZENLEMELER
DÖNEMİ 1 OCAK 2016’ DA BAŞLIYOR
HARÇLAR KANUNU .
İDARİ DAVALARDA TEBLİGAT
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
DAVA İŞLEMLERİ 02 – 05 MAYIS 2017.
KADASTRO MAHKEMESİ Öğr.Gör.İdil yıldırım arı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HUKUK BAŞLANGICI ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM.
Burhan ERAY Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Müracaat ve Şikayetler
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KAYSERİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
9- BELEDİYELERDE TEŞKİLİ ZORUNLU GECEKONDU FONU İLE İLGİLİ TÜM İŞLEMLER :
SİGORTA SEKTÖRÜ DÜZENLEME VE DENETLEME İŞLEMİ
Muhasebe ve raporlama sistemi
Sunum transkripti:

Vergi İdaresinin Yükümlüleri Denetleme Yolları Vergi denetiminin iki temel amacı vardır., Birincisi vergi idaresini düzenli ve mevzuata uygun bir şekilde çalışmaya yönlendirmek; İkincisi mükellefleri doğru bildirimde bulunmaya yönelterek vergi kaybını önlemektir.

Devlet vergiyi ne kadar çok tahsil etmek isterse mükellef de vergiyi o kadar çok kaçırmak ister. Bu karmaşa ve bireysel mali yükler, tarihin bir çok olay ve savaşının altında yatar. Toplum bu kavramla barışık olmamıştır. Bir sümer tabletinde şunun yazılı olduğu söylenir; “…Bir beyiniz, bir kralınız olabilir, ancak, asıl korkulacak olan bir vergi memurudur…”

Yoklama İnceleme Arama Bilgi Verme

YOKLAMA( VUK m. 127) “Yoklamadan maksat, mükellefleri ve mükellefiyetle ilgili maddî olayları, kayıtları ve mevzuları araştırmak ve tespit etmektir” Örnek: VİVK’de beyan konusu bir gayrimenkulün varlığını yerinde saptamak, gelir vergisinde serbest meslek erbabının işe başladığının işyerinde saptanması, işi bırakma bildiriminin doğruluğunun yine işyerinde araştırılması, herhangi bir gayrimenkulün kiraya verilip verilmediğinin soruşturulması Yoklama yetkisine sahip kişiler gelir uzmanları ve vergi incelemesine yetkili olan kişilerdir.

Yoklama Elemanının yetkileri Yoklamaya yetkili memurlar, ayrıca vergi kanunlarının uygulanması ile ilgili olarak VUK 127’nci maddede beş bent halinde sayılan yetkileri haizdirler Mükellefin günlük hâsılatını tespit etmek, Ödeme kaydedici cihaz kullanmak zorunluluğuna uyulup uyulmadığını tespit etmek, Defter ve belge düzenine uyulup uyulmadığını,

- Nakil araçlarının maliye bakanlığının belirleyeceği özel işaretle durdurmak ve taşıtta bulundurulması gereken taşıt makbuzu, yolcu listesi, fatura ya da sevk irsaliyesi, yolcu biletiyle taşınan yolcu ve malların miktar ve mahiyetlerini ölçmek, tartmak suretiyle tespit etmek,

- Taşıma irsaliyesi, sevk irsaliyesi ve faturaların taşıtta bulunmaması halinde bu belgelerin ibrazına değin taşıtları trafikten alıkoymak, taşınan malın sahibi belli değilse tespitine kadar malı bekletmek ve muhafaza altına almak yetkisine sahiptirler.

Yoklama; yoklama memurları, yetkilendirilen memurlar, vergi incelemesine yetkili olanlar tarafından önceden haber vermeden her zaman (zamanaşımı süresinde ) yapılır demektedir

Yoklamaya Yetkili Olanlar VUK m.128 Vergi dairesi müdürleri Yoklama memurları Yetkili makamlar tarafından yoklama işi ile görevlendirilenler Vergi incelemesine yetkili olanlar Gelir uzmanları

Yoklama Zamanı VUK m. 130 Yoklama her zaman yapılabilir. Yoklamanın ne zaman yapılacağı ile ilgili haber verilmez.

İNCELEME VUK m. 134- Vergi incelemesinden maksat, ödenmesi gereken vergilerin doğruluğunu araştırmak, tespit etmek ve sağlamaktır. VUK 30. Maddesine göre inceleme elemanının raporunda belirtilen matrah farkı üzerinden, ayrıca takdir komisyonuna sevk etmeden, resen vergi tarh edilebilmektedir.

İnceleme Yapmaya Yetkililer VUK m. 135 Vergi incelemesi; Vergi Müfettişleri, Vergi Müfettiş Yardımcıları, ilin en büyük mal memuru veya vergi dairesi müdürleri tarafından yapılır. Gelir İdaresi Başkanlığının merkez ve taşra teşkilatında müdür kadrolarında görev yapanlar her hal ve takdirde vergi inceleme yetkisini haizdir.

Kimler Vergi İncelemesine Tabidir VUK M. 137 Bu kanuna veya diğer kanunlara göre defter ve hesap tutmak, evrak ve vesikaları muhafaza ve ibraz etmek mecburiyetinde olan gerçek ve tüzelkişiler vergi incelemelerine tabidirler.

İnceleme Zamanı VUK m. 138 Vergi incelemesinin ne zaman yapılacağının evvelden haber verilmesi mecburi değildir. İnceleme, neticesi alınmamış hesap dönemi de dahil olmak üzere, tarh zamanaşımı süresi sonuna kadar her zaman yapılabilir. Evvelce inceleme yapılmış veya matrahın re'sen takdir edilmiş olması yeniden inceleme yapılmasına ve gerekirse tarhiyatın ikmaline mani değildir.

Vergi incelemeleri, esas itibariyle incelemeye tabi olanın iş yerinde yapılır. İş yerinin müsait olmaması, ölüm, işin terk edilmesi gibi zaruri sebeplerle incelemenin yerinde yapılması imkansız olur veya mükellef ve vergi sorumluları isterlerse inceleme dairede yapılabilir. Bu takdirde incelemeye tabi olanın lüzumlu defter ve vesikalarını daireye getirmesi kendisinden yazılı olarak istenilir.

VUK m. 140 Nezdinde inceleme yapılanın muvafakati olmadıkça resmi çalışma saatleri dışında inceleme yapamazlar veya buna devam edemezler. (Tutanak düzenlenmesi ve inceleme ile ilgili emniyet tedbirlerinin alınması bu hükmün dışındadır. Ancak bu gibi tedbirler, incelemelerin, yapıldığı yerdeki faaliyeti sekteye uğratmayacak şekilde yapılır);

İncelemede Uyulacak Kurallar İncelemeye başlamadan önce mükellefe inceleme konusu anlatılır İnceleme resmi çalışma saatleri içinde yapılır Vergi incelemesi yapanlar vergi hukuku ile ilgili yasal düzenlemelere aykırı tutanak düzenleyemezler

İncelemeye başlanıldığı tarihten itibaren tam inceleme yapılması halinde en fazla 1 yıl; sınırlı inceleme yapılması halinde 6 ay içinde incelemenin bitirilmesi gerekir. İnceleme elemanı inceleme sonuçlarını bir raporda belirtir. Biz bu rapora inceleme raporu adı veririz.

İnceleme Raporunun Hukuki Niteliği İnceleme raporu vergi idaresinin resen ve ikmalen yapacağı tarhiyatlar için bir ön hazırlık işlemidir. Tek başına bir idari işlem değildir. Bu nedenle tarh işleminden bağımsız dava konusu yapılamaz.

ARAMA Vuk m. 142 İhbar veya yapılan incelemeler dolayısıyla, bir mükellefin vergi kaçırdığına delalet eden emareler bulunursa, bu mükellef veya kaçakçılıkla ilgisi görülen diğer şahıslar nezdinde ve bunların üzerinde arama yapılabilir

Aramanın yapılabilmesi için: 1. Vergi incelemesi yapmaya yetkili olanların buna lüzum göstermesi ve gerekçeli bir yazı ile arama kararı vermeye yetkili sulh yargıcından bunu istemesi; 2. Sulh yargıcının istenilen yerlerde arama yapılmasına karar vermesi şarttır.

İhbar üzerine yapılan aramada ihbar sabit olmazsa nezdinde arama yapılan kimse muhbirin adının bildirilmesini isteyebilir, bu takdirde, vergi dairesi muhbirin ismini bildirmeye mecburdur.

Arama neticesinde alınan defter ve vesikalar üzerindeki incelemeler en geç üç ay içinde bitirilerek sahibine bir tutanakla geri verilir. İncelemelerin haklı sebeplere binaen üç ay içinde bitirilmesine imkan olmayan hallerde sulh yargıcının vereceği karar üzerine bu süre uzatılabilir.

BİLGİ TOPLAMA Kamu idare ve müesseseleri, mükellefler veya mükelleflerle muamelede bulunan diğer gerçek ve tüzelkişiler, Maliye Bakanlığının veya vergi incelemesi Yapmaya yetkili olanların isteyecekleri bilgileri vermeye mecburdurlar. Bilgiler yazı veya sözle istenilir. Sözle istenen bilgileri vermeyenlere keyfiyet yazı ile tekit ve cevap vermeleri için kendilerine münasip bir mühlet tayin olunur.

Memleket dışı imtiyazlarından faydalanan yabancı Devlet memurları bilgi verme mecburiyetine tabi olamazlar.

VUK m. 149 Kamu idare ve müesseseleri (Kamu hizmeti ifa eden kurum ve kuruluşlar dahil) ile gerçek ve tüzelkişiler vergilendirmeye ilişkin olaylarla ilgili olarak Maliye ve Gümrük Bakanlığı ve vergi dairesince kendilerinden yazı ile istenecek bilgileri belli fasılalarla ve devamlı olarak yazı ile vermeye mecburdurlar.

Sürekli bilgi verme mecburiyetinde olanlar Aşağıda yazılı resmi makamlarla gerçek ve tüzelkişiler, her ay muttali oldukları ölüm vak'aları ile intikalleri ertesi ayın 15'inci günü akşamına kadar vergi dairesine yazı ile bildirmeye mecburdurlar. 1. Sulh yargıçları, icra, nüfus ve tapu memurları;

2. Yabancı memleketlerdeki Türk konsolosları veya konsolosluk görevini yapanlar (Memur oldukları yerde ölen Türk tebaasının soyadı, adı ve sıfatları ile Türkiye'deki ikametgahlarını Maliye Bakanlığına bildirirler);

3. Mahalle ve köy muhtarları (Kendi mahalle veya köylerinde ölenleri bildirirler); 4. Banka, bankerler ve şirketler ile emanet kabul eden gerçek ve tüzelkişiler (Mevduat, şirket hissesi, emanet para ve eşya veya sair suretle alacak sahiplerinden birinin ölümü halinde, ölenin soyadını, adını, alacağının nev'ini ve miktarını bildirirler).

Kural olarak kendilerinden bilgi istenenler bilgi vermekten kaçınamazlar. Aksi takdirde VUK Mükerrer 355. madde gereği haklarında özel usulsuzlük cezası kesilir.

VUK m. 151 Kendilerinden bilgi istenilen gerçek ve tüzelkişiler, özel kanunlarda yazılı mahremiyet hükümlerini ileri sürerek, bilgi vermekten imtina edemezler. Ancak: 1. Posta, Telgraf ve Telefon İdaresinin muhabereler hakkında tutmaya mecbur olduğu mahremiyet saklıdır; .

2. Hekimlerden, diş hekimlerinden,, ebelerden ve sağlık memurlarından hastaların hastalıklarının nev'ine müteallik bilgiler istenemez.

3. Avukatlardan ve dava vekillerinden kendilerine tevdi olunan işler veya görevleri dolayısıyla muttali oldukları ahval ve hususların bildirilmesi istenemez; şu kadar ki, bu yasak müvekkil adlariyle vekalet ücretlerine ve giderlerine ayrıca avukatlık veya dava vekilliği sıfatı dışındaki sıfatları dolayısıyla muttali oldukları ahval ve hususlara şamil değildir

Vergi idaresi denetimleri sırasında elde ettiği bilgileri istihbarat arşivlerinde saklar. Ancak bu arşivde yer alan bilgiler tek başına bir tarhiyata dayanak teşkil etmez.