EĞİTİM KAVRAMI VE AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Advertisements

SATRANÇ ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
SİLVAN İMAM LİSESİ FAHRETTİN KAYA
BORUSAN ASIM KOCABIYIK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ 2013/2014
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA (1925-)
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
ÖĞRENME STİLLERİ.
İLKÖĞRETİM DÖNEMİ ÇOCUKLARININ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
Zihinsel Engellilerde Disiplin Alanlarının Öğretimi
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
Problem Çözme Süreci.
Eğitim Bilimlerine Giriş.
Proje Tabanlı Öğretim (Proje Temelli Öğretim)
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
OKULÖNCESİNDE BİR GÜNLÜK EĞİTİM PROĞRAMI UYGULAMALARI
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Çarpma İşlemi.
PEER SUPPORT TEAM.
EĞİTİMLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
PROGRAM YETERLİLİKLERİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ. YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ 1.Belli bir alanda genel ortaöğretimde kazanılan bilgi, beceri ve.
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME
İlkokuma Yazma Öğretiminin İlkeleri
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
TÜRKÇE DERSİ İLE HEDEFLENENLER.
YETİŞKİN EĞİTİMİ Yard. Doç. Dr. Samiye METE
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ Dr. Kerim Karabacak
Eğitimin ve Toplum.
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
PROBLEM ÇÖZME YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI Genel Hedef : Problem çözme becerisini kazanabilme. Düzey : İlköğretim ikinci kademe Üye sayısı : 12 Süre.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Yanal düşünme Yanal düşünme, problemleri endirekt ve yaratıcı yaklaşımla, hemen belirmeyen ve geleneksel adım adım mantıkla elde edilemeyen gerekçe kullanarak.
Bilimsel düşünme becerileri
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ Dr. Dursun AKSU.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Bir kavramın uygulama düzeyinde kazandırılması ile ilgili kuralın “eğitim” kavramına uygulanması İçerik Türü: Kavram İçerik Türü: Kavram Davranış Düzeyi:
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Program Geliştirmede Temel Kavramlar
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
AOÖ 206 Matematik Eğitimi.
Matematik Öğrenme Bozukluğu/ Güçlüğü
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ Hayat Boyu Rehberlik
DEĞİŞİM İLE İLİGLİ TEMEL KAVRAMLAR
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Karşılaştırmalı Eğitim
Kültür Toplumu oluşturan insanın öğrendiği, bilgi, sanat, gelenek, görenek ve benzeri yetenek, beceri ve alışkanlıkları içine alan karmaşık bir bütündür.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
MEB DERGİ MAKALE İNCELEMESİ SAYI 211
PROGRAM ve PROGRAM ÇEŞİTLERİ
Kültürel Tarihsel Kuram
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
GELİŞİM.
KAVRAM HARİTALARI.
Sunum transkripti:

EĞİTİM KAVRAMI VE AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ

Eğitim:Bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla kasıtlı olarak istendik yönde değişiklik meydana getirme sürecidir.

Eğitimin kavram hiyerarşisi: Eğitim, bir kültürleme sürecidir.

Eğitim Kavramının Ayırt Edici Özellikleri

Davranışlarda Ortaya Çıkması Davranış: Bireyin doğrudan ve dolaylı olarak gözlenebilen tüm tepkileridir.Bunu bir örnekle açıklayalım;Bir dans kursu sonunda öğrencinin dans edip edemeyeceğini hareketlerine bakarak anlayabiliriz(doğrudan).

Ancak ;bir matematik kursunda öğrencinin matematiksel kavramları,kuralları ve işlemleri doğru biçimde kullanıp kullanmadığını anlamak için onun çeşitli problemleri çözmesini isteriz.Öğrencinin problemin çözümünü ya anlatması ya da yazılı olarak ifade etmesi gerekmektedir.Yani doğrudan öğrencinin hareketlerine bakarak bunu anlayamayız(dolaylı).Ama her iki durumda da davranış gözlenebilmiştir.

2. İstendik Olması İstendik: Bireye kazandırmaya değer görülen niteliklere denir. Aileler,okullar ve çeşitli kurumlar; çocuklarına öğrencilerine kendilerinin değerli bulduğu pek çok özelliği kazandırmak isterler.Bunu bir örnekle açıklayalım;Bir aile çocuğunun duygularını, düşüncelerini rahatça ifade edebilme,yetenekleri doğrultusunda yaratıcı olma ,dürüst ve onurlu bir insan olma,iyi okur olma,eleştirel düşünme gibi özelliklere sahip olmalarını isterken;

Başka bir aile çocuğunun büyüklerinin dediklerini yapma, yalnızca dersleriyle ilgilenme, sınavlarda başarılı olma gibi özelliklere sahip olmasını isteyebilir. Her iki durumda da görüldüğü gibi bazı istendikler aileden aileye değişebilir veya benzerlik de gösterebilir. Ülkeler de ,eğitim kurumları aracılığıyla değerli buldukları özellikleri bireylere kazandırmayı hedefler.ülkelerin istendikleri arasında da farklılık veya benzerlikler olabilir.

3. Kasıtlı Olması Kasıtlılık: Davranış değiştirme işini bilerek ve farkında olarak yapma şeklinde tanımlanır. Bu durumda davranış değişikliğinin gerçekleşmesini sağlayan kaynağın ve davranışı değişen kişinin varlığı söz konusudur. Davranış değişikliğini sağlayan kaynaktan davranışı değişen kişiye amaçlı bir etki yöneltilmiştir.Bu etkiyi anne-baba,akran grupları ,herhangi bir araç(kitap,kitle iletişim araçları)yöneltiyor olabilir.

4. Yaşantı Yoluyla Oluşması Yaşantı: bireyin çevresiyle etkileşimi sonucunda kendisinde kalan izlerdir.İnsanlar gün boyunca arkadaşlarıyla ,komşularıyla ,öğrencisiyle; konuşur, yapacağı işleri yapar ve bununla ilgili olarak düşünür,hatırlar ,yeni düşünceler üretir.Yani insan sürekli çevresiyle etkileşim halindedir.

Ancak bu etkileşimlerim hepsi değil bazıları kalıcı izler oluşturur Ancak bu etkileşimlerim hepsi değil bazıları kalıcı izler oluşturur.Günlük yaşamda daha çok ilginç olaylar belleğimizde iz bırakır,sıradan olaylar ise unutulur. Birey olarak biriktirdiğimiz çok sayıdaki kalıcı izlerle dilimizi,kavramlarımızı, kişiliğimizi,toplumun kurallarını öğreniriz.Çünkü ,ancak iz bırakan etkileşimler değişikliği oluşturabilir.

5. Davranışlarda değişiklik olması Değişiklik kavramı: Öncekinden farklı hale gelme biçiminde tanımlanır.Bir davranışta değişiklik olabilmesi için istendik bir davranışın kazanılmış olması gerekir.Bunu bir örnekle açıklayalım;

İlköğretimin birinci sınıfına giden öğrencilerin okuma-yazma eğitimleri eylül ayında başlayıp,ocak-şubat aylarında da öğrencilerin çoğu okuyup yazabilmektedir.Okula başladıklarında okuma-yazmayı bilmezlerken beş-altı aylık bir eğitim sürecinden sonra daha önce sahip olmadıkları bilgi ve becerilere sahip olmuşlardır.Birinci sınıfa giden bir öğrenci için okuma-yazma bir davranış değişikliği iken beşinci sınıfta akılcı ve vurgulu okuma ;akılcı ve güzel yazma yeni bir davranış değişikliği olacaktır.

6. Belli Bir Süreci Gerektirmesi Süreç:Bir ürünün olmuş hale gelinceye kadar geçirdiği süre ve işlemler olarak tanımlanır. Eğitimin ürünü de bireyin kazandığı davranışlardır. Kazanılan her davranış, karmaşıklığına göre farklı sürelerde ve çok farklı bilişsel-davranışsal etkinliklerin yapılması sonucunda kazanılır.

Örneğin ;bir çocuğun,bir berberin ,bir avukatın ,bir çiftçinin eğitim süreleri ve gerçekleştirmeleri gereken bilişsel-davranışsal işlemler birbirinden farklıdır. Okuma-yazma öğrenirken önce heceler, sonra cümleler defalarca tekrarlanır ve yazdırılır. Bir hafta içinde okuma-yazma öğrenmeleri beklenmez.Yani belli bir sürecin geçmesi gerekir.

Öğretmenlerin,anne-babaların her şeyden önce istedikleri davranışların kazanılmasının ne kadar süre gerektirdiği konusunda ve yapılması gereken etkinlikler hakkında gerçekçi bilgilere sahip olmaları gerekir.Çünkü bazı davranışların kazanılması uzun yıllar alabilir.

Eğitim kavramının altı özelliğini bir örnek üzerinde görelim Örnek:ilkokul 4.sınıfa giden Ali’nin toplama-çıkarma-çarpma-bölme işlemlerini gerektiğinde doğru biçimde kullanabilecek düzeye gelmiş olması

Bu dört işlem Ali’nin öğretmenleri tarafından planlı bir biçimde anlatılmıştır.Öğretmen bu davranışları kazandırmak için çok çaba harcamıştır(kasıtlı olması)

Dört işlem gibi temel matematiksel işlemleri yapabilme becerilerine, günümüzde her birey için yararlı olacağı düşüncesiyle ilköğretimin matematik dersi eğitim programlarının amaçlarında önemli bir yer verilmiştir.Yani değer verilmiştir. (istendik olması)

Ali’nin bu işlemleri yapabilecek düzeye gelmesi için sayılarla söz konusu işlemlerle ilgili sembolleri defalarca kendine özgü yollarla tekrar etmesi,ileriye-geriye doğru sayması,çarpım tablosunu ezberlemesi vb her etkinlik sonunda Ali’de kalıcı izler bırakmıştır.(yaşantı yoluyla oluşması)

Ali bu davranışlarla ilgili olarak beklenen değişiklikleri oluşturmuştur ve artık gerektiğinde kullanabilmektedir(değişiklik olması)

Bu davranışların kazanılması üç-dört yıl almış,bu süre içinde Ali’nin tekrar etme, karşılaştırma yapma ,tahmin etme gibi çok sayıda bilişsel işlem yapması gerekmiştir(süreç sonunda oluşması).

Ali’nin bu işlemleri yapışını sözlü ve yazılı olarak görebilmekteyiz Ali’nin bu işlemleri yapışını sözlü ve yazılı olarak görebilmekteyiz.Çünkü Ali sınavlarda, alışveriş sırasında bu işlemleri başarılı bir biçimde kullanabilmektedir(davranışlarda ortaya çıkması).