21. YÜZYILDA YAŞAMANIN DAYANILMAZ HAFİFLİĞİ Prof Dr Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SOSYAL MEDYA: KURGUSALLIK VE MAHREMİYET
Advertisements

İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri.
DEĞİŞEN DÜNYADA KADIN Prof Dr Süheyla ÜNAL
BAŞARI ZAMANI İYİ KULLANABİLME VE
KÜYEREL BAĞLAMDA KADIN
Spor Sosyolojisi Nedir? İlgili Temel Kavramlar
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
Şİddet Muhammet GÜLER.
MS ve Ruhsal Sorunlar Dr. Levent Tokuçoğlu 2004.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
İLETİŞİMDE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ROLÜ
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
BAŞARI ZAMANI İYİ KULLANABİLME REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ VE
ETKİN İLETİŞİM BECERİLERİ GELİŞTİRME
SOSYOLOJİ DERSİ 2.ÜNİTE TOPLUMSAL YAPI.
SAĞLIK.
Kişilik Bozukluklarında Tedavi ve Sağaltım
Sosyolojide Kullanılan Bazı Kavramlar
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
REHBERLİK.
Göl’ün Hikayesi.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
HİZMET-İÇİ EĞİTİM MAYIS 2007
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
PEER SUPPORT TEAM.
KİŞİSEL MAHREMİYET ve TACİZ
KENDİMİ TANIYORUM Kazanım: Kendini tanımanın ders seçimindeki önemini fark eder. 9. Sınıf 74 nolu kazanım etkinliği.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
İÇERİK BOŞANMA BOŞANMIŞ ANNE OLMAK BOŞANMIŞ BABA OLMAK BOŞANMANIN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ.
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
DEĞİŞEN AİLE Kazanım: Aile yaşamında değişen kadın erkek rollerini fark eder. 12. Sınıf 61 nolu kazanım etkinliği.
AİLE İÇİ ŞİDDET.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
BAĞIMLI KİŞİLİK VE İNTERNET BAĞIMLILIĞI
Sınav Kaygınızı Azaltın
SALDIRGANLIK-ŞİDDET-BASKI
Eğitim ve Toplumsal Değişme
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
TELEVİZYONUN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
AKRAN ZORBALIĞI HİZMET-İÇİ EĞİTİM MAYIS AKRAN ZORBALIĞI NEDİR? “Bir ya da bir grup insanın kasıtlı olarak, tekrarlayan bir biçimde diğer bir kişiye.
Anksiyete ve depresyonla karışan durumlar Prof. Dr. Kültegin Ögel Acıbadem Üniversitesi
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
Prof Dr Süheyla ÜNAL. Hedefler Bu sunumun sonunda katılımcılar yakın geleceğin gerektirdiği öğrenme ortamı ve koşulları konusunda değişimin gerekliliğini.
OKULÖNCESİ DÖNEMDE TV VE BİLGİSAYAR KULLANIMI
KİŞİSEL MAHREMİYET ve TACİZ
"Değişen Aile” Prof Dr Süheyla Ünal.
AİLENİN TANIMI, ÖNEMİ VE TARİHSEL GELİŞİMİ
KİŞİSEL MAHREMİYET VE TACİZ
21. YÜZYILIN RUHSAL HASTALIKLARI
Prof Dr Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
SİBER ÇAĞ SİBER GENÇLİK Prof Dr Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi
Prof. Dr. Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
BAŞARIYI ARTIRMADA AİLEYE DÜŞEN GÖREVLER REHBER ÖĞRETMEN HABİB TAŞAN
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ E ĞITIM Ş UBE M ÜDÜRLÜĞÜ WWW. ASM. GOV. TR.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Alıştırma Hocası: Mr.Muhittin KAHVECİ.  Aile psikolojisi; birey, eş ve ailelerin ilişkilerinde yaşadığı duygu, düşünce ve davranışlara odaklanır. Ve.
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
ANLAM YİTİMİ ANLAM AYRIŞMASI
SİBER ÇAĞIN HASTALIKLARI
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
TOPLUMSALLAŞMA - SOSYALİZASYON
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sunum transkripti:

21. YÜZYILDA YAŞAMANIN DAYANILMAZ HAFİFLİĞİ Prof Dr Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD

21. yüzyıl 21. yüzyılda gittikçe artan bir ivmeyle küreselleşen, karmaşıklaşan ve özellikle medya tarafından adeta bilgi bombardımanına maruz kalan bir toplum ortaya çıktı ve biz bu toplumda yaşamımızı sürdüreceğiz

21. yüzyıl Çoğulculuk, demokrasi, cinsel özgürlük, tüketicilik, hareketlilik, artan eğlence ve haber olanakları ile karakterizedir – Birçok inanç, yüzlerce dünya görüşü karşısında “gerçek” ve “doğru” konusunda birey güvenini kaybetmekte – Mahremiyet ve masumiyet duygusu ortadan kalkmakta – Evlenme, boşanma, kürtaj gibi aile ile ilgili birçok konu ve davranış üzerinde geleneksel ve dini referansların etkisi giderek azalmakta

21. yüzyıl Modern teknoloji çevre üzerimizdeki kontrolü arttırmakta – Ancak bu durum küresel ısınmaya, ozon tabakasının delinmesine, su ve hava kirliliğine, bitkilerin ve hayvanların toksik kimyasallara aşırı maruz kalmasına neden olmakta Tıbda, tarımda çok büyük gelişmeler katedilmekle birlikte – Doğal kaynakların aşırı tüketim ve israfı geleceği tehdit altına almakta

21. yüzyıl Seçenekler ve seçim özgürlüğü çok arttı – Ancak bu durum huzuru ve ruh sağlığını arttırmadı – Karar verme zorlaştı ve hata yapma olasılığı arttı – Seçeneklerin aşırı artışı kişiyi yorgun ve mutsuz kılmakta – Bireyi yalnızlaştırdı – Kuşku, kaygı ve depresyonu arttırdı

21. yüzyıl Toplumun temeli olarak ailenin rolünde değişiklikler oldu – Daha önceki hak ve görevler, roller ve sorumluluklar giderek değişti – Kurumsuzlaşma nedeniyle bireylerin önündeki yol haritaları, kurallar, rehberler önemini kaybetti – Annelik giderek daha çok ihmal edilmeye başlandı – Kadının boşalttığı rolleri, bakıcılar, eşler almaya başladı

21. yüzyıl Çocuk büyütme ile ilgili eğilimler “Y” ve “Z” kuşaklarını yarattı – Aşırı korunarak, kollanarak, değer verilerek, iyilikleri ön planda tutularak büyüdüler – “Özel” olduklarına inanıyorlar, herşeyi hakettiklerini, herşeye sahip olabileceklerini düşünüyorlar – Özgüvenleri yüksek

21. yüzyıl – İstedikleri herşey hemen şimdi olsun istiyorlar, yavaşlığı, engeli, gecikmeyi tolere edemiyorlar – Çabuk şiddete başvuruyorlar – Bencil, bireysel ve bağımsızlar – Rahata düşkünler, eğlenceli “şeyler” istiyorlar – Gelecek korkusu başta olmak üzere korkunun reddi üzerine kurulu yaşam tarzına sahipler – Masumiyetleri azalmış, mahrem duygusunu yitirmişler

21. yüzyıl – 24/7 iletişim içinde iletişim araçları ile etkileşim halinde olmayı istiyorlar, internet aracılığı ile sosyalleşiyorlar – Bilginin ve zamanın hızına çok kolay adapte olabiliyorla – Coğrafi sınır tanımayıp tüm dünya ile entegre oluyorlar

21. yüzyıl Kimlikleri “ marka ” lar üzerinden tüketilenle özdeşleşerek kurulmakta – televizyonda seyredilen programlar – alışveriş yapılan mağazalar – binilen araba – kullanılan cep telefonu – üyesi olunan klüpler.....

Tüketim kültürü “ “ Adrenalin salınımı azalır azalmaz, heyecan yatışır yatışmaz uyuşukluk ve tüketicilik geri gelmektedir. Tehlike ve heyecan arama daha derin ve ciddi ızdıraplara (anlam ve yön boşluğu gibi) karşı palyatif bir önlem olmaktadır. Tüketicilik bu boşluk duygusundan yararlanmaktadır.” Palahniuk

21. yüzyıl Ruhsal yapıda sorunlar – Kimlik duygusunda dağınıklık – Dış dünya tasarımlarında dağınıklık – Benlik amaçlarında dağınıklık – Vicdan işlevlerinde bozukluk

21.yüzyıl Yaşam kalitesi ve konfor arttı – Ancak yaşam doyumu artmadı Çabuk tatmin olma özendirildi ve tam anlamıyla tatminin mümkün olduğu yanılsaması yaratıldı – Sonuç: “Ben mutlu değilim” duygusu, can sıkıntısı – İntenet bağımlılığı, madde bağımlılığı

21.yüzyıl Kontrol eksikliği Duygu düzenleme sorunları Bağımsız düşünme alışkanlığını terk etme ve yüzeyselleşme

Bireyin uyum yolları Öngörülemez, kontrol edilemez bir dünyada, gündelik hayatın çeşitli yönlerinde nasıl olunacağı ve nasıl davranılacağı konusundaki seçenek çokluğu ile baş edebilmede birey çeşitli yollar geliştirebilmektedir – Faydacı kabul – Alaycı karamsarlık – Radikal tutunmalar – İyimserliği koruma Giddens

Faydacı kabul Teknolojinin sağladığı olanaklarla yaşam konforunu arttıran, sınırlarını genişleten, hayallerini gerçekleştiren bireyler giderek “doygun bir kendiliğe” ulaşmaktadır (Gergen ) Bu da onların toplumsal bağlarından soyutlanmasına, kökenlerine “yabancılaşarak” “şeyleşme”lerine yol açmaktadır

Faydacı kabul Bu çözüm yolunun topluma yansıması, “ulus, aile, çalışma, gelenek, doğa” gibi kavramların içlerinin boşalarak kabuk kurumlara dönüşmesi olmuştur Giddens 1991

Alaycı karamsarlık-umursamazlık Antisosyal kişilik yapılanması – Varkalım savaşında “bireyselleşmeden” “bireycileşme”, (Glastra et al 2004), birlikte yaşadığı insanları “ötekileştirerek” ve “şeyleştirerek”, sevgi ve şefkat duygularını kaybettirmektedir

Alaycı karamsarlık-umursamazlık – Hızla artan “malumat” artışı karşısında bireyin zihni çelinmekte, tıpkı dikkat eksikliği sendromunda olduğu gibi bir uyarana odaklanması güçleşmektedir – Akıl etkinliğini yitirmekte, uygun problem çözme stratejilerini devreye koyamaz hale gelmektedir – Vicdanın denetimi azaldığından antisosyal davranış örüntüleri artmaktadır

Radikal tutunmalar Hiçbir şeyin net olmadığı, belirsizliğin hüküm sürdüğü bir ortamda birey toplumla bağlarını yeniden kurma çabasıyla, etnisite, köktencilik ve milliyetçilik gibi yapılanmalara yeniden tutunabilmektedir (Chambers 1995) Küreselleşmenin dinamikleri, toplumda diyalektik bir tarzda köktenci süreçleri harekete geçirmektedir

Gelenek Yaşam hamurunun mayası ve kimliğin bir aracı olan gelenek, geçmişin şimdiki zamanda yeniden inşası süreçlerinde önemli rol oynar Geleneğin geleneksel olmayan bir yolla savunulması, gelecekte de yaşatılabilecek bölümlerinin alıp dönüştürülmesi en uygun çözüm gibi görünmektedir Giddens 2000

Hayat çözülmesi gereken bir sorun değil ki! Her gün olabildiğince akıllıca, olabildiğince bütün olarak yaşanması gereken bir şeydir hayat. Katlanmamız gereken bir şeydir. Onun çözümü yoktur. Thomas SZASZ