DAMGA VERGİSİ KANUNU 1-DAMGA VERGİSİNİN KONUSU  Bu Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı kağıtlar Damga Vergisine tabidir.  Bu kanundaki kağıtlar terimi,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Sözleşmelerde Damga Vergisi
Advertisements

 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Kanunun şümulü, terimler, vazifeliler ve selahiyetliler
MUHTASAR BEYANNAMELER
İŞ SOHBETİ: DÜNYA VE TÜRKİYE’DEKİ SON EKONOMİK GELİŞMELERE BAKIŞ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI İş Dünyası Vakfı, İstanbul 30 Ocak 2009 T.C. MALİYE.
GELİR VERGİSİ (273 seri nolu Gelir Vergisi Genel Tebliği)
Öğretim Görevlisi Süleyman DAL
HARCIN TANIMI HARÇ: “Kamu kurumları ve hizmetlerinden yararlanmalar karşılığında yapılan ödemelerdir.” Buna göre, bir hizmetin harç konusu olabilmesi için;
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM ÖDEME.
Bayrak bağımsızlığımızın, vergi varlığımızın kanıtıdır.
KIYMETLİ EVRAK HUKUKU Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
KAMBİYO SENETLERİ Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
HARÇLAR KANUNU.
KONTROL EDİLEN YABANCI KURUM KAZANCI (1)
SORUMLULUK Mükellef, vergi kanunlarına göre kendisine vergi borcu terettüb eden gerçek veya tüzel kişidir. Vergi sorumlusu, verginin ödenmesi bakımından,
1- KİRALAMA İŞLEMLERİ 1.
MUHASEBE EĞİTİMİ.
Çankaya Üniversitesi-İİBF Güz Yarıyılı
Damga Vergisi Kısa Tarihçesi
TECİL, TEHİR, GECİKME ZAMMI
2013 YILINDA UYGULANACAK YENİ YASAL DÜZENLEMELER
5941 YENİ ÇEK KANUNU Resmi Gazete No : Resmi Gazete Tarihi :
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
Ticari İş ve Ticari Yargı
Gümrük Vergilerinin Tahakkuku, Tebliği ve Ödenmesi
olarak tanımlanmıştır.
2012PARASAL SINIRLAR (1) 5018 Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu (35 inci madde) Parasal Sınırlar ve Oranlar Genel Tebliği a) Yapım işleri.
Prof. Dr. Rüstem HACIRÜSTEMOĞLU TC. Galatasaray Üniversitesi
DAMGA VERGİSİ KANUNU 488.
1 BAZI VARLIKLARIN MİLLİ EKONOMİYE KAZANDIRILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI ANKARA-2008.
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ İDARİ VE MALİ İŞLER DAİRESİ BAŞKANLIĞI ( Tedavi Yardımları Şefliği) hacettepe.edu.tr 15 Ocak Ocak 2009.
MUHASEBE UYGULAMALARI
Ödeme Talep Formu hazırlanırken dikkat edilmesi gereken hususlar
ŞANS OYUNLARI VERGİSİ (ŞOV) EKİM 2007
 GVK 94 üncü maddesi GENEL TEVKİFAT uygulaması olmakla birlikte 2006 yılı başından itibaren uygulamaya giren GVK Geçici 67’inci maddesi de SPESİFİK-KISMİ-
TECİL VE TAKSİTLENDİRME
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
6183 SAYILI KANUNLA İLGİLİ DEĞİŞİKLİK ÖNERİLERİ HAZİRAN 2003 ANKARA.
Gelir Vergisi.
AKTİF HESAPLARPASİF HESAPLAR Duran VarlıkDönen VarlıkUVYKKVYK 220 ALICILAR120 ALICILAR400 BANKA KREDİLERİ300 BANKA KREDİLERİ 221 ALACAK SENETLERİ121 ALACAK.
İLAN VE REKLAM VERGİSİ MUHASEBE 1 DERSİ BELEDİYE İŞLEMLERİ MODÜLÜ İLAN VE REKLAM VERGİSİ İLE İLGİLİ DERS NOTLARI.
Döner Sermaye Bütçe ve Muhasebe İşlemleri Daire Başkanlığı
1 KARAMAN DEFTERDARLIĞI Ekim Maliye Bakanlığı, - Belediyeler - Büyükşehir Belediyeleri Su ve Kanalizasyon İdareleri.
Kasım 2015 VERGİDE ELEKTRONİK TEBLİGAT DÖNEMİ 1 OCAK 2016’ DA BAŞLIYOR.
Gelir İdaresi Başkanlığı. ELEKTRONİK TEBLİGAT NEDİR? Elektronik Tebligat, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve 456 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
AKTİF HESAPLARPASİF HESAPLAR Duran VarlıkDönen VarlıkUVYKKVYK 220 ALICILAR120 ALICILAR400 BANKA KREDİLERİ300 BANKA KREDİLERİ 221 ALACAK SENETLERİ121 ALACAK.
GELİR-GİDER HESAPLARINI KAPATILMASI
ÖDEME EMRİ BELGESİNİN EKLERİ VE TANIMLARI
SERVET ÜZERİNDEN ALINAN VERGİLER
7. ÜNİTE : DİĞER HARCAMA VERGİLERİ
TÜRK VERGİ SİSTEMİ 4. ÜNİTE: GELİR VERGİSİNİN TARHI
Rize RTEÜ Pedagojik Formasyon Programı Muhasebe ve Finansman Bölümü
İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI
YENİ AF YASASI NE GETİRİYOR. Yasa kapsamı nelerdir?  Haziran.2016 tarihine kadar olan amme borçları yasa konusudur,  2. Tahakkuk eden vergi, vergi.
SMMM SELAHATT İ N Ş AH İ N.  Katma De ğ er Vergisi yani KDV, yapılan mal ve hizmet teslimlerinde, mal veya hizmeti teslim alanın, teslim edene ödedi.
6736 SAYILI KANUN UYARINCA MATRAH ARTTIRIMI
15/Şubat/2017 Platform Çalışması
Feride Erdoğan
25/01/2017 tarihli değişiklikler
BANKA MUHASEBESİ Muhasebe Fişleri ve Defterler
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
NAKİT SERMAYE ARTIRIMINDA İNDİRİM
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
ANKARA ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ – KIYMETLİ EVRAK HUKUKU DERS NOTLARI Bu notlar her hafta işlenecek ders planını detaylı olarak göstermesi için hazırlanmış.
Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun
Ersin GÖKGÜN / Serbest Muhasebeci Mali Müşavir Oda Sekreteri
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
2018 Yılında Uygulamaya Konacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar 23 Şubat 2018.
Harcırah Nedir? Harcırah asıl görevli bulundukları yerden başka yerlere geçici veya sürekli görevle naklen atanan memur ve hizmetlilere görevlendirildikleri.
Sunum transkripti:

DAMGA VERGİSİ KANUNU

1-DAMGA VERGİSİNİN KONUSU  Bu Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı kağıtlar Damga Vergisine tabidir.  Bu kanundaki kağıtlar terimi, yazılıp imzalamak veya imza yerine geçen bir işaret konmak suretiyle düzenlenen ve herhangi bir hususu ispat veya belli etmek için ibraz edilebilecek olan belgeler ile elektronik imza kullanılmak suretiyle manyetik ortamda ve elektronik veri şeklinde oluşturulan belgeleri ifade etmektedir.  Yabancı memleketlerle Türkiye`deki yabancı elçilik ve konsolosluklarda düzenlenen kağıtlar, Türkiye`de resmi dairelere ibraz edildiği, üzerine devir veya ciro işlemleri yürütüldüğü veya herhangi bir suretle hükümlerinden faydalanıldığı takdirde vergiye tabi tutulacaktır.

2-ŞUMUL(2) -Vergiye tabi kağıtlar, mahiyetinde bulunan veya onların yerini alan mektup ve şerhlerle, bu kağıtların hükümlerinin yenilenmesine, uzatılmasına, değiştirilmesine, devrine veya bozulmasına ilişkin mektup ve şerhler de Damga Vergisine tabidir.

3-MÜKELLEF(3) -Damga Vergisinin mükellefi kağıtları imza edenlerdir. -Resmi dairelerle kişiler arasındaki işlemlere ait kağıtların Damga Vergisini kişiler öder. -Yabancı memleketlerle Türkiye`deki yabancı elçilik ve konsolosluklarda düzenlenen kağıtların vergisini, Türkiye`de bu kağıtları resmi dairelere ibraz eden, üzerlerinde devir veya ciro işlemleri yapanlar veya herhangi bir suretle hükümlerinden faydalananlar öderler. Ancak bunlardan ticari veya mütedavil kağıt mahiyetinde bulunanların vergisini, bunları en evvel satan veya kabul veya başka suretle kullanan kişiler öderler.

4-KAĞIT NÜSHALARININ BİRDEN FAZLA OLMASI(5) -Bir nüshadan fazla olarak düzenlenen kağıtların her nüshası ayrı ayrı aynı miktar veya nispette damga vergisine tabidir. -Poliçe ve emre yazılı ticari senetlerin yalnız tedavüle çıkarılan nüshaları vergiye tabi tutulur.

5- BİR KAĞITTA BİRDEN FAZLA AKİT VE İŞLEM BULUNMASI(6) -Bir kağıtta birbirinden tamamen ayrı, birden fazla akit ve işlem bulunduğu takdirde bunların herbirinden ayrı ayrı vergi alınır. -Bir kağıtta toplanan akit ve işlemler birbirine bağlı ve bir asıldan doğma oldukları takdirde damga vergisi, en yüksek vergi alınmasını gerektiren akit veya işlem üzerinden alınır.

6-BİRDEN FAZLA İMZALI KAĞITLAR (7) -Kağıtlara konulan imzanın birden fazla olması verginin tekerrürünü gerektirmez. -Ancak maktu vergiye tabi olup, birden çok kişinin imzasını taşıyan makbuz ve ibra senetlerinin damga vergisi imza adedine göre alınır. -Nispi vergiye tabi ve birden fazla kişinin imzasını taşıyan makbuz ve ibra senetlerinde her imza sahibine ait olan hisse ayrıca belli edilmiş ise, vergi hisselere göre ayrı ayrı ödenir. -Bir resmi daire veya bir gerçek veya tüzel kişi adına kağıtlara konulan birden fazla imza, bir imza hükmündedir.

7- RESMİ DAİRE (8) -Bu Kanunda yazılı resmi daireden maksat, genel ve özel bütçeli idarelerle, il özel idareleri, belediyeler ve köylerdir. -Bu dairelere bağlı olup ayrı tüzel kişiliği bulunan iktisadi işletmeler resmi daire sayılmaz.

- Bu Kanuna ekli (2) sayılı tabloda yazılı kağıtlar Damga Vergisinden müstesnadır. 8-İSTİSNALAR (9)

- Damga Vergisi nispi veya maktu olarak alınır. -Nispi vergide, kağıtların nevi ve mahiyetlerine göre, bu kağıtlarda yazılı belli para, maktu vergide kağıtların mahiyetleri esastır. -Belli para terimi, kağıtların ihtiva ettiği veya bunlarda yazılı rakamların hasıl edeceği parayı ifade eder. VERGİLEME ÖLÇÜLERİ(10)

-Cari hesap şeklinde açılan kredilerle, her türlü ödünç paralara ait taahhütname ve mukavelenameler ve bunların temlik, yenileme, devir ve değiştirilmesine ilişkin bütün kağıtlarla, alacakların devir ve temlikine ilişkin mukavelename ve temliknamelerde ikraz veya temlik edilen para miktarının veya azami haddinin gösterilmesi mecburidir. -Para miktarı gösterilmediği takdirde, bu kağıtların her birinden alınması gereken Damga Vergisi ile cezası, olayın meydana çıktığı tarihte, ilgili bulunduğu cari hesapta kayıtlı kredi,borç veya ödünç miktarına göre hesaplanır ve alınır. -Bu vergi ve cezanın ödenmesinde borç veren ve borç alan kişiye, temlik eden ve adına temlik yapılan şahıslar ve müesseseler müteselsilen sorumludurlar. 9-BELLİ PARA GÖSTERME MECBURİYETİ(11)

10-NİSBET(14) -Kağıtların Damga Vergisi bu kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı nispet veya miktarlarda alınır. Şu kadar ki her bir kağıt için hesaplanacak vergi tutarı (1) sayılı tabloda yer alan sınırlamalar saklı kalmak üzere 800 bin Yeni Türk Lirasını (51 Seri No'lu Damga Vergisi Genel Tebliği ile 2009 yılı için ,10 TL’yi) aşamaz. - Bir önceki yılda uygulanan bu azami tutar, her takvim yılı başından geçerli olmak üzere, o yıl için tespit ve ilan olunan yeniden değerleme oranında artırılır. Bakanlar Kurulu yeniden değerleme oranının % 50 fazlasını geçmemek ve % 20`sinden az olmamak üzere yeni oranlar tespit etmeye yetkilidir.

-Belli parayı ihtiva eden mukavelenamelerin değiştirilmesi halinde artan miktar aynı nispette vergiye tabidir. -Bunların devri halinde aslından alınan verginin dörtte biri alınır. -Mukavelenamelerin müddetinin uzatılması halinde aynı miktar veya nispette vergi alınır. -Akreditif mektup ve telgraflarında süre uzatıldığı takdirde verginin dörtte biri alınır. -Yabancı memleketlerden Türkiye üzerine düzenlenen kağıtlar aynı miktarda, yabancı memleketlerin birinden diğeri üzerine düzenlenip Türkiye`de tedavüle çıkarılanlar ise yarı nispette vergiye tabidir.

11-ÖDEME ŞEKİLLERİ(15) Damga Vergisi; -Makbuz karşılığı, -İstihkaktan kesinti yapılması, -Basılı damga konulması, Şekillerinden biriyle ödenir. -Bu ödeme şekillerinin hangi işlemler için ne suretle uygulanacağını tespite Maliye Bakanlığı yetkilidir.

-Bu Kanunda gösterilen haller dışında Damga Vergisi, makbuz karşılığında ödenir. 12-MAKBUZ VERİLMESİ ŞEKLİYLE ÖDEME(18)

1- Makbuz ve ibra senetlerinin, 2- Faturaların, 3- Ulaştırma ile ilgili kağıtların, 4-Elektrik, havagazı, telefon ve su abonman mukavelenamelerinin, 5-Maliye Bakanlığının müsaadesi alınmak şartıyla vergiye tabi diğer kağıtların, Damga Vergisi, basılı damga konulması şekliyle ödenebilir. Maliye Bakanlığı yukarda yazılı olanların ve diğer kağıtların vergisini basılı damga konulması şekliyle ödetmeye yetkilidir. 13-BASILI DAMGA KONULMASI ŞEKLİYLE ÖDEME(17)

Genel ve özel bütçeli dairelerle il özel idareleri ve belediyeler, bankalar, iktisadi kamu teşekkülleri ile bunların iştirakleri ve müesseseleri ve benzeri teşekkül, iştirak ve müesseselerin ödemelerinde kullanılan ve nispi vergiye tabi bulunan makbuzlarla, bu mahiyetteki kağıtlara ait vergilerin, a) Bu ödemelerin yapılması, b) Avans suretiyle ödemelerde avansın ödenmesi, Sırasında ilgili daire ve müesseseler tarafından istihkaktan kesinti yapılması şekliyle ödenmesine Maliye Bakanlığınca izin verilebilir. Maliye Bakanlığı, lüzum gördüğü hallerde damga vergisini istihkaktan kesinti yapılması şekliyle ödetmeye yetkilidir. 14- İSTİHKAKTAN KESİNTİ ŞEKLİYLE ÖDEME(19)

-Basılı damga konulacak kağıtların vergisi, yüzde beş noksanı ile peşin olarak ödenir. -Makbuz karşılığı ödemelerde Damga Vergisi; -Maliye Bakanlığınca belirlenen mükellefler, kurum ve kuruluşlar tarafından bir ay içinde düzenlenen kağıtların vergisi, ertesi ayın 23 üncü günü akşamına kadar vergi dairesine bir beyanname ile bildirilir ve 26 ncı günü akşamına kadar ödenir. 15-VERGİNİN ÖDEME ZAMANI(21, 22, 23)

-Maliye Bakanlığınca belirlenen mükellefler, kurum ve kuruluşlar dışındakiler, kağıdın düzenlendiği tarihi izleyen onbeş gün içinde vergi dairesine bir beyanname ile bildirilir ve aynı süre içinde ödenir. -Genel bütçeli daireler dışında kalan ve istihkaktan kesinti yapmak durumunda bulunan daire ve müesseseler tarafından bir ay içinde kesilen Damga Vergisi, ertesi ayın 23 üncü günü akşamına kadar ödemenin yapıldığı yer vergi dairesine bir beyanname ile bildirilir ve 26 ncı günü akşamına kadar ödenir.

-Vergiye tabi kağıtların Damga Vergisinin ödenmemesinden veya noksan ödenmesinden dolayı alınması lazım gelen vergi ve cezadan, mükelleflere rücu hakkı olmak üzere, kağıtları ibraz edenler sorumludur. -Birden fazla kişi tarafından imza edilen kağıtlara ait vergi ve cezanın tamamından imza edenler müteselsilen sorumludurlar. Bunlar arasında vergiden müstesna olanların bulunması Damga Vergisinin noksan ödenmesini gerektirmez. 16-VERGİ VE CEZADA SORUMLULUK(24)

- Damga Vergisinden muaf kuruluşlarca düzenlenen ve sadece bu kurumların imzasını taşıyan kağıtlara ait (1) sayılı tabloda yer alan işlemlerle ilgili verginin tamamı, kişiler tarafından ödenir. Ancak bu kağıtlara ait verginin hiç ödenmemesi veya noksan ödenmesi halinde, vergi ve cezanın tamamından kişilerle birlikte kurumlar, müteselsilen sorumludurlar. -Resmi daireler veya noterlerce düzenlenerek kişilere verilen veya dairede bırakılan, Damga Vergisi hiç alınmamış veya noksan alınmış kağıtların; vergisi mükelleflere, cezası düzenleyenlere aittir. -Vergi ve ceza; verginin mükelleflere rücu hakkı olmak üzere, kağıtları düzenleyenlerden alınır.

-Resmi dairelerin ilgili memurları kendilerine ibraz edilen kağıtların Damga Vergisini aramaya, vergisi hiç ödenmemiş veya noksan ödenmiş olanları bir tutanakla tespit etmeye veya bunları tutanağı düzenlemek üzere, vergi dairesine göndermeye mecburdurlar. 17- RESMİ DAİRELERİN MECBURİYETİ(25)

-Noterler, damga vergisi ödenmemiş veya noksan ödenmiş kağıtları; vergi ve cezası ödenmedikçe tasdik edemezler veya bunların suretlerini çıkarıp veremezler. -Bu hükme aykırı olarak işlem yapılması halinde, mükellef hakkında Vergi Usul Kanunu hükümleri uygulanmakla birlikte, noterlerden de tasdik ettikleri veya üzerinde işlem yaptıkları her kağıt için kanunen alınması gereken cezası ayrıca alınır. 18- DİĞER KURUM VE KURULUŞLAR İLE KİŞİLERİN MECBURİYETİ (27)

-Bankalar, kamu iktisadi teşebbüsleri ve iştirakleri ile Maliye Bakanlığınca belirlenen mükellefler, vergisi ödenmemiş veya noksan ödenmiş kağıtları usulüne uygun olarak vergi ve cezası ödenmedikçe işleme koyamazlar. -Vergi ve cezası ödenmeden bu kağıtları işleme koyan kişi ve kuruluşlardan, kağıdın mükelleflerinden alınacak ceza tutarı kadar, ayrıca ceza alınır.

-Vergi cezası alınması gereken kağıtların hamilleri tarafından terk edilmesi bu cezanın alınmasına mani değildir. 19-KAĞITLARIN TERKEDİLMESİ(28)

-Bu kanuna ekli (1) sayılı tabloda yer alan maktu vergiler, her takvim yılı başından geçerli olmak üzere o yıl için tespit ve ilan olunan yeniden değerleme oranında artırılır. -Bu suretle hesaplanan vergi tutarının 10 Kuruşa kadarki kesirleri dikkate alınmaz. 20- MAKTU VERGİLERDE ARTIŞ(Mükerrer 30)

TEŞEKKÜR EDERİM