İNSAN HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİNİN KORUNMASINDA, “HUKUKUN ÜSTÜNLÜĞÜ “ FORMÜLÜ - Yasayı Uygulayan Değil, Yorumlayan Yargıç Beklentisi Doç.Dr. Selami DEMİRKOL.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ETİK KARAR VERME.
Advertisements

KİŞİSEL VE KURUMSAL GELİŞİM OLARAK
Modül 8 İhtiyari Protokol. Bireysel Başvuru Usulü Bireysel Başvuru Usulüne ilişkin bazı hususlar •Yarı-yargısal usul •Yazılı usul •Kayıt (Ön-kabuledilebilirlik)
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI
KİŞİSEL SAĞLIK VERİLERİNİN KORUNMASINA İLİŞKİN DÜZENLEMELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ Sevil NEŞELİ DEMİRBAŞ Hukuk Müşaviri.
Uluslararası İnsan Hakları Hukukuna Giriş 15 Ekim 2012 – AFYON.
C)CUMHURİYET'İN BEKÇİLERİNE...
UYGUN AVUKATLIK BÜROSU NİSAN 2011 BİLGİ NOTU I Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru.
AB HUKUKU DOÇ. DR. MUSTAFA ÇEKER.
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNUN İLKELERİ
Candaş İLGÜN YARGITAY ÜYESİ.
GENEL OLARAK MAHKEMELER
Yrd. Doç. Dr. İdil Işıl GÜL 9 Kasım 2012, Ayfonkarahisar.
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Mevcut İhtilaf Direktifleri: Tarih ve Başlıca Hükümler Peter.
TÜRKİYE'DE TRANSFER FİYATLANDIRMASI UYGULAMALARI Ersin NAZALI, LL.M., MSc Avukat, E.Hesap Uzmanı Vergi Bölümü Yöneticisi 12 HAZIİRAN 2013.
Anayasal Vergilendirme İlkeleri
CEZADA TAKDİR HAKKI.
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
YARGI BAĞIMSIZLIĞI & YASAMA VE YÜRÜTME İLE İLİŞKİLER
TİCARET HUKUKU DERSİ Ticaret Sicili.
AVRUPA BİRLİĞİNDE ÜYELİK
TAM YARGI DAVALARI.
Karar kimin? Zihinsel ve psikososyal engellilerin hukuki ehliyet hakkı
AİHS 3. Madde Bağlamında Yükümlülükler Yargının Rolü Ankara / 15 Nisan 2010 E. Svanidze E. Svanidze.
YÜKSEK YARGIDA YARGILAMA SÜREÇLERİ VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
VATANDAŞLIK BİLGİSİ ESRA ERİŞ 4-B KONU : YARGI
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
İNSAN HAKLARI.
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Türk Yargı Sistemi
Uluslararası Sistem Çocuk Hakları Hukuku.
İ NSAN HAKLARI ve BAROLAR Av.Mustafa Ç İ NKILIÇ Adana Barosu-2015.
İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Zeynep Duran Yasama Uzmanı.
TUNCAY ÖZOĞLU. AVRUPA BİRLİĞİ ORGANLARI  Avrupa Parlamentosu, AB kurumları içinde doğrudan halk tarafından seçilen organdır.  AB üyesi ülkelerin vatandaşları.
1 Hukuk kuralları hangi şekillerde ortaya çıkmaktadır?
ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
İDARİ DAVALAR Tam Yargı Davaları.
Çocuk Hakları Konusunda Türkiye'de Yapılan Çalışmalar.
ADİL YARGILANMA İLKESİ BÜTÜNLÜĞÜNDE HAKKANİYETE UYGUN YARGILANMA GARANTİSİ - Gerekçeli Karar Hakkı Doç. Dr. Selami DEMİRKOL Danıştay Üyesi.
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
DAVA İŞLEMLERİ 17 – 21 EKİM 2016.
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
YENİ SAYIŞTAY KANUNUNDA ÖNGÖRÜLEN HESAP YARGILAMASI VE KANUN YOLLARI
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
Ronald dworkin.
Anlatmacı: Adnan Hadzimusiç
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNDA İNSAN HAKLARI. İNSAN HAKLARI KAVRAMI İnsan hakları, genel olarak kişinin insanca yaşaması için gerekli olan, vazgeçilmez ve dokunulmaz.
Anayasa normlar hiyerarşisinin en üstünde yer alan ve yasama, yürütme ve yargı organlarını bağlayan temel hukuk kurallarını içerir. ANAYASA.
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
Hesap Verebilirlik ile İlgili Düzenlemeler
Kaynaklar Timuçin MUŞUL, Tebligat Hukuku
İLK DERECE MAHKEMELERİ VE DAVA USULÜ
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
FİKRİ VE SINAİ HAKLAR MAHKEMELERİ
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNDA İNSAN HAKLARI
İŞ MAHKEMELERİ.
HUKUK BAŞLANGICI 14.
1982 TARİHLİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ Prof. Dr. Yasemin KARAMAN KEPENEKCİ Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DAVA İŞLEMLERİ 12 – 16 ARALIK 2016.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM MEVZUATI
I. Anayasa Mahkemesi’nin Yapısı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
II. Anayasa Mahkemesi’nin «Norm Denetimi» İşlevi
III. Bireysel Başvurunun Kapsamı ve Nitelikleri
Sunum transkripti:

İNSAN HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİNİN KORUNMASINDA, “HUKUKUN ÜSTÜNLÜĞÜ “ FORMÜLÜ - Yasayı Uygulayan Değil, Yorumlayan Yargıç Beklentisi Doç.Dr. Selami DEMİRKOL Danıştay Üyesi

İnsan hak ve özgürlüklerinin korunması, gün geçtikçe daha bir uluslararası boyut kazanmaktadır. Ülkelerin, artık iç sorunu olmaktan çıkan insan hak ve özgürlükleri, mevcut halinden öte, varılmak istenilen ve olması gereken bir tablonun çizimini hedeflemektedir. Bu tablo, uluslararası alanda kabul görmüş bildiri ve belgelerde kaynağını bulmaktadır. Nitekim, insan hakları bağlamında en önemli belge olarak kabul gören ve 1950 yılında Roma'da imzaya açılıp 1953 yılında yürürlüğe konulan Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin her bir maddesi, başlı başına bir ilke getirmekte ve bu ilkeler kişi ve Sözleşme'ye taraf devletler için garanti oluşturmaktadır.

Ülkemiz de, 1954 yılında Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’ne taraf olmuştur yılında ise Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne bireysel başvuru kabul edilmiştir yılında da Türkiye, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin yargılama yetkisini tanımıştır. Bunun ardından ise, Avrupa Birliği Bakanlar Komitesi'nin Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin kararlarının infazı takibini de kabullenmiştir. Böylece, bu etkileşim ile son dönemlerde "Türk Kamu Hukuku"na yeni bir yön verilmekte ve iç hukukumuz şekil almaktadır.

Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Avrupa Birliği'ne katılım sürecinin zorunlu gerekleri bu şekillenmede önemli faktör olmaktadır. Ancak, Avrupa kimliği arayışına katkı çabası içindeki "Yasama Kudreti" ve "Ulusal Yargıç İnsiyatifleri" karşısında "Kamu Kudreti" düşüncesinin on dokuzuncu yüzyılın başlarındaki anlam ve kapsamı ile ele alınıp değerlendirilmesi (artık) mümkün değildir. Bunlardan hareketle, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin Ülkemiz, yasama, yürütme organları ve yargı yerleri için referans alınmasında duraksama yaşanmamalıdır. “Sözleşme hukuku, ulusal mercilerin, özellikle de yargı organlarının, uygulaması gereken hukukun, ayrılmaz bir parçasıdır.”

Aynı bağlamda Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi içtihatlarının da referans alınmasında tereddüte mahal bulunmamalıdır. Yani, Türk hukukunda, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin doğrudan uygulanması için gerekli düzenlemelerin mevcut olduğu bir gerçektir. Artık, tartışılır olmaktan çıkan ve kabulde hem fikir olunan, uluslararası sözleşmelerin iç hukukumuza referans norm olarak alınabilmesi, yargı yerleri için bir gereklilik arz etmektedir. Ulusal Yargı yerlerinden tatmin olmayan birey, uyuşmazlığı, başvuru olarak Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne taşımaktadır. Başvuru sayımız ise maalesef kabarıktır.

Uyuşmazlıkların çözüme kavuşturulmasında hakimlere/mahkemelere önemli bir yükümlülük verilmiştir. Mahkemeler "uyuşmazlıkları hakkaniyete uygun olarak çözdükleri" ve "toplumun adalet duygusunu tatmin ettikleri" sürece saygı duyulan yer olmaktadırlar. "Saygı duyulan yer olma olgusu" ise hakimlerin yargılama işlevleri ve hükümleri ile kazanılmaktadır. Açılan davalar ile pasif konumdan aktif hale gelmiş olan mahkeme/hakim, hukukun ne dediğini söylemede, hakkaniyete uygunluğu sağlamada, üzerine düşeni gereği gibi yapmalıdır.

Gereği gibi olması beklenilen ise adaletin tecelli etmesidir. Mahkeme/hakim eliyle tecelli edecek olan adalet, toplumun bu duygusunu tatmin etmiş olmalıdır. Toplumun adalet beklentisi gerçekleşmelidir. İşte bu noktada, etkili ve adil bir yargılama sürecinden söz edilebilmesi için öncelikle bireylerin mahkeme / hakimlerden beklentilerinin tatmin edilebilmesinin sağlanması gerektiği açıktır.

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi; Sözleşme 6. madde Adil Yargılanma ile ilgili olarak; Delcourt/Belçika'ya karşı 17 Ocak 1970 tarihli kararın 25. paragrafında; Sözleşme bağlamında, demokratik toplumlarda adaletin hakkaniyete uygun olarak yerine getirilmesi hakkının çok önemli bir yere sahip olduğu ve kısıtlayıcı bir şekilde yorumlanmaması gerektiği vurgulanmıştır. Hennings/Almanya, Philis/Yunanistan kararında ise; Mahkeme, teorik ve soyut özgürlük vermekten ziyade, gerçek, somut ve fiilen kullanılabilir güvence sağlamalıdır, denilmiştir.

Academy Trading ve Ötekiler/Yunanistan kararında da; Mahkemenin bir mercii olarak varlığı, topluma verdikleri güven duygusu ile doğru orantılı olduğu, soyut ve teorik olmaması, somut ve gerçek bir varlık göstermesi gerektiği belirtilmiştir. Piersack/Belçika'ya karşı 01/10/1982 tarihli kararın 53. paragrafında önemle; Adaletin yerine getirilmesi yetmez, aynı zamanda yerine getirildiğinin görülmesi de lazımdır hassasiyetinde bulunulmuştur.

Bunlardan hareketle; Mahkemelerin/hakimlerin, toplumda/kişide bıraktığı izlenim, hak arayanlara güven veren, tarafsız bir görünüme sahip bulunması, tarafsızlığı sağlamak için alınmış bulunan tedbirlerin, makul her türlü şüpheyi ortadan kaldırır nitelikte olması gerekmektedir. Nitekim Mahkeme, Yasa ile kurulu, yürütme ve taraflar önünde bağımsız ve tarafsız ayrıca yargılama usulü güvencesine sahip bir mercii olarak ifade edilmektedir. Gecikmiş adaletin adalet olmayacağından kalkılarak, davaların makul bir sürede sonuçlandırılması zorunluluk olarak kabul olunmuştur.

Bu durum, hak arama süreci içine girenlerin yargılama işlemlerinin sürüncemede kalmalarına karşı korumak olmalıdır. Gizlilik suretiyle keyfiliği önlemek ve mahkemelerin açık olması sonucu da adil yargılama yapıldığını görebilmektir. İşte, mahkemeye gidebilme hakkı önem arzetmekle birlikte bu hakkın Mahkeme de kullanılabilmesi ile bir bütünlük oluşturmaktadır. Mahkeme önünde hak arama yoluna girilmiş olması halinde bu yolun fiilen yahut hukuken kapatılması, kullanılamaması veya başvurulması gereken bir merciye gidilmemesi 6. madde kuralının çiğnenilmesi sonucunu doğuracaktır. (Dewer/Belçikaya karşı kararı)

Hak teslimi için de mahkeme önüne gidebilme olanağının da gerçekten ve fiilen mevcut olması gerekmektedir. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, Mahkemelerin teorik ve hayali değil, fiilen ve gerçekten mevcut bulunması, yani sonuç doğurabilir, işe yarar ve elverişli cinsten olması gerekir, demektir. (Leander/İsveç'e karşı kararı) ‘nda okuyoruz. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin "Adil Yargılanma Hakkı" başlıklı 6. maddesinin 1. paragrafında "Herkes, gerek medeni hak ve yükümlülükleriyle ilgili nizalar, gerekse cezai alanda kendisine yöneltilen suçlamalar konusunda karar verecek olan, yasayla kurulmuş, bağımsız ve tarafsız bir mahkeme tarafından davasının makul bir süre içinde, hakkaniyete uygun ve açık olarak görülmesini isteme hakkına sahiptir." ilkeleri getirilmiştir.

AİHM yargıçları özellikle Sözleşme 'nin 6. maddesinin birinci paragrafının ilk cümlesinden hareketle etkili ve adil bir yargılama sürecinden söz edilebilmesi için, öncelikle bireylerin yargı organından beklentilerinin tatmin edilebilmesinin sağlanması gereğini vurgulamaktadır. AİHM; Adil Yargılama Hakkının demokratik bir toplumda öne çıkan yanı bağlamında, bu alandaki denetim açısından, Mahkemeyi soyut bir inceleme yapmaktan çok, dava konusu usulün gereği gibi uygulanıp uygulanmadığını irdelemektedir. Nitekim, İnsan Hakları Mahkemesi, "Başvuru hakkı yasal koşullara tabi olacaksa, mahkemeler usul kurallarını uygularken hem usuldeki hakkaniyete zarar verecek bir aşırı usulcülüğün, hem de yasalar tarafından belirlenmiş usul koşullarını ortadan kaldırmaya varacak bir aşırı esnekliğin önüne geçmek zorundadır." (Walahli/Fransa, 35787/03, 26 Temmuz 2007) görüşündedir.

Mahkemenin somut bir gerçeklik göstermemesi, bireylerin mahkemelere olan güvenlerini sarsmakta, adeta mahkemeye dava açma ile boşuna bir uğraş içerisine girmiş olduğu hissini oluşturmaktadır. Birey kendini güvencesiz, donanımsız ve sahipsiz olarak görmektedir. Haklı olduğu halde açılan davada hakkı teslim olunmayan birey, adeta karamsarlığa düşmektedir. Kendisine, hakimlere, mahkemeye ve adalete olan saygısı ve inancı azalmaya yüz tutmaktadır.

Davacı olarak bir mahkemeye başvuran kişi, bütün iddialarının inceleneceğinden emin olamalı, bu konuda endişe etmemelidir. İddialarının doğruluğunun belirlenmesi durumunda ise hakkının teslimini ve ihlalin düzeltilmesini bekleyebilmelidir. Bu doğrultuda gerekçeli ve uygulanabilir karar verilmesi ve kararın uygulandığının görülmesini mahkemeden isteyebilmelidir. Bilimde ve yargıda asla keyfiliğe yer yoktur. Yargıç, usulü uygulamanın hukuki ve vicdani sorumluluğunu taşımaktadır. Yargıcın kendini sınırlaması, usulü gereği gibi uygulamaması, hakkın özüne dokunacak biçimde, bireyin dava hakkını kısıtlamamalıdır.

DENİLEBİLİR Kİ; Hak ve özgürlüğü ihlal edilen birey, ulusal yargıç önünde bunun giderilmesini elde edemediği takdirde artık devlet sınırını aşarak uluslararası yargıca başvuruda bulunabilmektedir. Diğer bir deyişle, ulusal mekanda adil yargılanmadığını ve AİHS ile tanınan haklarının ihlal edildiğini iddia eden birey, konuyu uluslararası mekana taşıyabilmekte, davasını tartıştırabilmektedir. İşte bu doğrultuda, adalet duygusunun tatmin olunması insanoğlunun zor yolculuklarından biri olmaktadır. Unutmamak gerekir ki, ancak uluslar arası bir yolculuk sonrası adalet duygusunun tatmin olunacağı kanısı ile karşılaşmaktayız. Türk Mahkeme Hakim ve Savcılarına düşen ise, bu yolculuğun iç hatlarda tutmayı başarabilmektedir.