İKİDEN ÇOK (K) ÖRNEKLEM TESTLERİ. BAĞIMSIZ GRUPLARA İLİŞKİN HİPOTEZ TESTLERİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İKİDEN ÇOK (K) ÖRNEKLEM TESTLERİ
Advertisements

D1-k4- İki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi Tacettin İnandı.
Önem Testleri. Örnekleme yoluyla sağlanan bilgiden hareketle; Kliniklerde hasta hayvanlara uygulanan yeni bir tedavi yönteminin eskisine kıyasla bir farklılık.
% A10 B20 C30 D25 E15 Toplam100.  Aynı grafik türü (Column-Sütun) iki farklı veri grubu için de kullanılabilir. 1. Sınıflar2. Sınıflar A1015 B20 C3015.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
ÖTÖ 451 Okul Yönetiminde Bilgisayar Uygulamaları R. Orçun Madran.
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ 1. Şu ana kadar örneklemden elde edilmiş istatistiklerden yararlanarak, kitle parametresini kestirebilmek için nokta tahmini.
İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ. BAĞIMSIZ GRUPLARA İLİŞKİN HİPOTEZ TESTLERİ.
Çapraz Tablolar Tek ve İki Değişkenli Grafikler.  Çapraz Tablo ve Diğer Tabloları Oluşturabilmek  Bu Tablolara Uygun Grafikleri Çizebilmek Amaç:
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
COMPLETE 5 t h e d i t i o n BUSINESS STATISTICS Aczel/Sounderpandian McGraw-Hill/Irwin © The McGraw-Hill Companies, Inc., İstatistiklerin Kullanımı.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri Mann-Whitney U testi Wilcoxon İşaretli Sıra testi BBY252 Araştırma.
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ Şu ana kadar örneklemden elde edilmiş istatistiklerden yararlanarak, kitle parametresini kestirebilmek için nokta tahmini.
Prof. Dr. Hamit ACEMOĞLU. Amaç Bu konu sonunda öğrencilerin ikiden fazla bağımsız gruptan elde edilen numerik verilerin ortalamalarının karşılaştırılmasında.
VERİLERİN ANALİZİ Öğr. Gör. Funda Veren.
Mann-Whitney U Testi.
Istatistik I Fırat Emir.
Ölçme Değerlendirmede İstatistiksel İşlemler
TABLO ve GRAFİK YAPIM YÖNTEMİ
HİPOTEZ TESTLERİ VE Kİ-KARE ANALİZİ
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
Yrd.Doç.Dr.İstem Köymen KESER
ISTATİSTİK I FIRAT EMİR DERS II.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
Kategorik Veri İki Bağımlı Grup
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
Deneme Modelleri Neden-sonuç ilişkilerinin sorgulandığı araştırma türleridir. Deneme ve tarama modelleri arasındaki fark nedir? Deneme modellerinde amaçlar.
Farklı Varyans Var(ui|Xi) = Var(ui) = E(ui2) = s2  Eşit Varyans Y X.
Kİ-KARE DAĞILIMI VE TESTİ
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri - 2.
MODEL YETERSİZLİKLERİNİ DÜZELTMEK İÇİN DÖNÜŞÜMLER VE AĞIRLIKLANDIRMA
İstatistiksel Analizler
Parametrik Olmayan (Non-parametrik) Testler
Ünite 9: Korelasyon Öğr. Elemanı: Dr. M. Cumhur AKBULUT.
Kütle ortalamasının (µ) testi
TANIMLAYICI İSTATİSTİKLER
Mutlak Dağılım Ölçüleri Nispi Dağılım Ölçüleri
Parametrik Olmayan İstatistik
İSTATİSTİK.
İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK
Bağımlı (Eşleştirilmiş) Örneklerde t-Testi (Paried Sample t test) Menüsü Bağımlı örnekler için deney tasarımı iki farklı biçimde karşımıza çıkmaktadır.
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Benzetim 11. Ders İmalat Yönetimde Benzetim.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SPSS’TE ÇAPRAZ TABLO Çapraz tablo temel olarak, iki kategorik değişken arasındaki ilişkiyi analiz etmek için kullanılır. Örneğin cinsiyet ve oy verilen.
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Değişim Katsayısı
SPSS’TE ÇAPRAZ TABLO Çapraz tablo temel olarak, iki kategorik değişken arasındaki ilişkiyi analiz etmek için kullanılır. Örneğin cinsiyet ve oy verilen.
Tezin Olası Bölümleri.
İletişim Fakültesi Bilişim A.B.D.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Etki Büyüklüğünü Hesaplama Örneklerle Gpower.
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
5.Hafta Varyans Analizi -ANOVA
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Dönem 2 Biyoistatistik Uygulama
ARAŞTIMALARDA YÖNTEM.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
Sunum transkripti:

İKİDEN ÇOK (K) ÖRNEKLEM TESTLERİ

BAĞIMSIZ GRUPLARA İLİŞKİN HİPOTEZ TESTLERİ

İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ TEK YÖNLÜ VARYANS ANALİZİ (ANOVA) BAĞIMSIZ K ÖRNEKLEM TESTLERİ PARAMETRİK TESTLER PARAMETRİK OLMAYAN TESTLER KRUSKAL-WALLIS VARYANS ANALİZİ ÇOK GÖZLÜKİ-KARE TESTLERİ

TEK YÖNLÜ VARYANS ANALİZİ Parametrik test varsayımları sağlandığında, ölçümle belirtilen bir değişken yönünden ikiden fazla bağımsız grubun ortalamaları arasında fark olup olmadığını test etmek için kullanılır. İki ortalama arasındaki farkın anlamlılık testi için gerekli varsayımlar varyans analizi için de geçerlidir.

Varsayımlar Karşılaştırılacak gruplar normal dağılım göstermeli Grupların varyansları homojen olmalı Gruplar birbirinden bağımsız olmalı Hipotezler: H 0 :  1 =  2 =  3 =...=  k H a : En az bir  i farklıdır.

Ortalama T.. T.k T.3 T.2 T.1 Toplam x 3k x 33 x 32 x 31 x 2k x 23 x 22 x 21 x 1k x 13 x 12 x 11 k321 Gruplar j. sütunun toplamı j. sütunun ortalaması Bütün gözlemlerin toplamı

Genel Kareler Toplamı: Grup İçi Kareler Toplamı: Gruplar Arası Kareler Toplamı: GnKT=GIKT+GAKT

Gruplar İçi Kareler Ortalaması: Gruplar Arası Kareler Ortalaması: F Hesap İstatistiği:

Değişim Kaynağı Kareler toplamı Ser. Der. Kareler Ortalaması F Gruplar ArasıGAKTk-1GAKOGAKO/ GIKO Grup İçiGIKTN-kGIKO GenelGnKTN-1 ANOVA TABLOSU

Varyans Analizi Sonucu Anlamlı Olduğunda Farklı Grupların Belirlenmesi

Varyans analizi sonucunda gruplar arasında fark yoksa işlemler sona erer. Ancak, gruplar arasında fark varsa, farklılığın hangi grup ya da gruplar arasında olduğu farklı yöntemlerle araştırılabilir. Bu yöntemlere post-hoc testleri denir. Bu yöntemlerden en çok kullanılanları; LSD Tukey Bonferroni Sidak Dunnett’s C Dunnett’s T3

Örneklem genişlikleri eşit olduğunda(n 1 =n 2 =n 3 =...=n k =n) LSD Testi p<0.05 Örneklem genişlikleri eşit olmadığında(n 1  n 2  n 3 ...  n k ) p<0.05

Örnek: Adölesan dönemindeki 90 kız, yaş gruplarına göre (11-14, 15-18, 19-24) 3 gruba ayrılmıştır. Günlük kilo başına tükettikleri kaloriler hesaplanmıştır. Yaş gruplarına göre tüketilen kaloriler bakımından farklılık var mıdır?

Yaş Grupları Toplam Ortalama

H 0 :  1 =  2 =  3 H a : En az bir  i farklıdır. GAKT=GnKT-GIKT= =

ANOVA TABLOSU , Gruplar Arası Grup İçi Toplam Kareler Toplamısd Kareler Ortalaması FP değeri GIKO=GIKT/(90-3)= /87=26.75 GAKO=GAKT/(3-1)= /2= F=GAKO/GIKO=657.53/26.75=24.58 Grup ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık vardır.

Gruplardaki kişi sayıları birbirine eşit olduğu için HipotezlerLSDİstatistiksel karar H 0 :  1 =  >2.64, H 0 red. H 0 :  1 =  >2.64, H 0 red. H 0 :  2 =  >2.64, H 0 red.

KRUSKAL- WALLIS TESTİ Tek yönlü varyans analizinin parametrik olmayan karşılığıdır. Veriler ölçümle belirtildiği halde parametrik test varsayımları sağlanmıyorsa (gözlem sayısı az ya da gruplar normal dağılmıyor ise) Kruskal-Wallis testi kullanılır.

Testin aşamaları şu şekilde gerçekleşir: 1.k grubun n 1, n 2,…, n k gözlemleri tek bir değişken altında küçükten büyüğe sıralanır. Tüm gözlemlere sıra numarası verilir. 2.k grubun sıra numaraları ayrı ayrı toplanır(R j ) 3.Test istatistiği şeklinde hesaplanır. Grup sayısı j. gruptaki gözlem sayısı j. gruptaki sıra sayıları toplamı

4.Üç grup olduğunda ve her bir grupta beş ve daha az gözlem olduğunda hesaplanan KW istatistiği, özel tablolar kullanılarak karşılaştırılır. Bir ya da daha fazla grupta beşten fazla gözlem olduğunda ise KW, k-1 serbestlik dereceli  2 tablo değeriyle karşılaştırılır.

ANOVA’da olduğu gibi bu Kruskal-Wallis testi de tüm gruplar arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını belirtir. Hangi gruplar arasında farklılık olduğunu vermez. Bunun için çoklu karşılaştırma yapmak gerekir.  p<0.05 Test Sonucu Anlamlı Olduğunda Farklı Grupların Belirlenmesi

Örnek: Üniversite öğrencilerinin çay içme miktarına göre hemoglobin düzeylerinin değişip değişmediği incelenmek istenmektedir. Bu amaçla 13 kişi “yemekten 1 saat önce veya sonra çay içenler”, “yemekten 30 dakika önce ya da sonra çay içenler” ve “yemekle birlikte çay içenler” olmak üzere üç gruba ayrılmışlardır ve hemoglobin düzeyleri ölçülmüştür. Buna göre hemoglobin düzeyi çayın içilme zamanına göre değişmekte midir? H 0 : Kitle dağılımları benzerdir. H a : En az bir kitle dağılımı diğerlerinden farklıdır. Hipotezler:

Grup IIIIII Sıra R i KW (5,4,4;0.05) =5.657<KW=10.68 p<0.05, H 0 red. I: Yemekten 1 saat önce veya sonra çay içenler II: Y emekten 30 dakika önce ya da sonra çay içenler III: Yemekle birlikte çay içenler

Gruplarİstatistiksel Karar p< p< p<0.05 Çoklu Karşılaştırma Tablosu

Ki-kare testi iki ya da daha fazla gruplarda oran ya da frekansları karşılaştırmak için de kullanılır. Çok gözlü ki-kare düzenleri çoğu zaman satır ve sütun sayıları yardımıyla adlandırılır. Eğer incelenen herhangi bir nitelik değişken bakımından 2’den çok grup arasında fark olup olmadığı araştırılıyor ise bağımsız değişkenin(grupların) satırlarda yer alması,gerektiğinde yapılacak bazı ileri hesaplamalar içim daha uygun olacaktır. rxc Ki-KareTesti

İkinci Ölçüt Birinci Ölçüt 12cToplam 1G 11 G 12 G 1c G 1. 2G 21 G 22 G 2c G 2. rG r1 G r2 G rc G r. ToplamG.1 G.2 G.c N

Çok gözlü ki-kare düzenlerinde beklenen frekansı 5’ten küçük göz sayısının toplam göz sayısı içinde payının %20’yi aşmaması istenir. sd = (r-1)(c-1)

Örnek: Beslenme ve diyetetik bölümünü <75, ve 85+ not ortalaması ile bitiren öğrencilerin meslekteki başarı durumları inceleniyor. Sonuçlar; Meslekteki Başarı Bitirme Puanı BaşarılıYeterliBaşarısızToplam < Toplam Bitirme puanı ile meslekteki başarı arasında bir ilişki var mıdır?

Hiçbir hücrenin beklenen değeri 5’ten küçük değildir. Meslekteki Başarı Bitirme Puanı BaşarılıYeterliBaşarısızToplam (28.2)30 (51.2)25 (25.6) (37.6)80 (68.3)25 (34.1)140 <7525 (44.3)90 (80.5)50 (40.2)165 Toplam

 2 hesap =42.22 >  2 (4,0.05) =9.488, H 0 red, p<0.05 Bitirme puanı ile meslekteki başarı arasında bir ilişki vardır. H 0 : Bitirme puanı ve meslekteki başarı bağımsızdır. H a : Bitirme puanı ve meslekteki başarı bağımsız değildir.

Farklılığın hangi gruplardan kaynakladığını bulmak için her bir grup için ayrı ayrı ki-kare değerleri hesaplanır. Meslekteki Başarı Bitirme Puanı BaşarılıYeterliBaşarısızToplam (28.2)30 (51.2)25 (25.6) (37.6)80 (68.3)25 (34.1)140 <7525 (44.3)90 (80.5)50 (40.2)165 Toplam  2 = 4.63  2 =  2 =  2 = Farklılığın hangi gruplar arasında olduğunu bulmak için ki-kare değeri büyük olan grup (85+) dışarıda bırakılır. Geriye kalan gruplar arasında fark olup olmadığı yeniden ki-kare analizi yapılarak araştırılır. Buna göre ki-kare değeri 8.60 olarak bulunur. (2-1)x(3-1)=2 Serbestlik dereceli ki-kare tablo istatistiği 5.99 olarak elde edilir ve  2 hesap =8.60>  2 tablo =5.99 olduğu için Ho hipotezi red edilir. Yani ve <75 puan grupları ile meslekteki başarı arasında anlamlı bir ilişki vardır. Genel bir yorum olarak, tüm bitirme puanları ile meslekteki başarı arasında anlamlı bir ilişki vardır.

BAĞIMLI GRUPLARA İLİŞKİN HİPOTEZ TESTLERİ

İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ TEKRARLI ÖLÇÜMLERDE TEK YÖNLÜ VARYANS ANALİZİ BAĞIMLI K ÖRNEKLEM TESTLERİ PARAMETRİK TESTLER PARAMETRİK OLMAYAN TESTLER FRIEDMAN TESTİ COCHRAN Q TESTİ

İki eş arasındaki farkın önemlilik testinin ikiden çok grup için genelleştirilmişidir Örnek 1. Kandaki şeker miktarını düşürmek için hazırlanan bir diyet programının etkinliğini ölçmek için şeker hastalarının diyetten önce, diyetin 1. ayında ve diyetin 3. ayında kandaki şeker miktarlarının farklı olup olmadığının araştırılmasında kullanılabilir. TEKRARLI ÖLÇÜMLERDE TEK YÖNLÜ VARYANS ANALİZİ

Örnek 2. Üç ayrı firmanın ürettiği tansiyon ölçme araçlarının aynı kişilerin tansiyonunu aynı değerde ölçüp ölçmediğinin test edilmesinde kullanılabilir.

Ortalama n x ik x ij x i1 i x 1k x 1j x 11 1 kj1 Ortalama Zaman Gözlem

ÖRNEK: BKİ>35 olan 30 bireye mide bandı takılmıştır. Bant takılmadan önce, takıldıktan 3 ay sonra ve takıldıktan 6 ay sonra beden kitle indeksleri ölçülmüştür. Beden kitle indeksleri zamana göre değişmekte midir?

Birey Bant Öncesi Banttan 3 ay sonra Banttan 6 ay sonra 1 40,4530,0425, ,9627,3430, ,4431,8325, ,1041,8638, ,5044,6036, ,9042,7340, ,2143,1742, ,9040,2937, ,3746,0641, ,4339,0936,75 Beden Kitle İndeksi

ZamanOrtalamaS. Sapman Bant Öncesi 47,715,0830 Banttan 3 ay sonra 40,265,8330 Banttan 6 ay sonra 36,526,1625 Tanımlayıcı İstatistikler

BKİ>35 olan bireylerin zamana göre Beden Kitle İndekslerine ilişkin ortalama ve standart sapma grafiği

H 0 : Mide bandı takılmadan önceki ve takıldıktan sonraki zamanlarda BKİ değerleri bakımından fark yoktur. HİPOTEZLERİN BELİRLENMESİ H 1 : Mide bandı takılmadan önceki ve takıldıktan sonraki zamanlarda BKİ değerleri bakımından fark vardır. Karşılaştırma için F dağılımından yararlanılır. Hesapla bulunan F istatistiğinin elde edilmesinde kullanılan bilgiler sıklıkla varyans analizi tablosunda özetlenir.

BKİ için Varyans Analizi Tablosu Değişim Kaynağı KTSdKO FP Genel 4544,86 89 Zamanlar Arası 1847, ,52 165, Denekler Arası 2374, ,89 Hata322,98585,57 BKİ’nin zamanlara göre değişimi önemlidir (p<0.05). Hangi zamanlar arasında fark olduğu ikişerli karşılaştırmalarla incelenmelidir.

Tukey HSD testi ile ikişerli karşılaştırmalara bakılacak olursa; P<0.05 GISD: Grup içi serbestlik derecesi

q değerleri tablosu

Gruplarİstatistiksel Karar p< p< p<0.05 Çoklu Karşılaştırma Tablosu

FRIEDMAN TESTİ Tekrarlı ölçümlerde varyans analizinin varsayımları yerine gelmediğinde (özellikle denek sayısı az ve/ya da veriler sayımla belirtildiğinde ya da sıralama ölçeğinde olduğu durumlarda) kullanılır.

n: Satır sayısı k: Grup (sütun sayısı) R j : Her bir gruba (sütuna) ilişkin sıra numaraları toplamı Friedman testi için test istatistiği:

İstatistiksel karar için ki-kare ya da F dağılımından yararlanılabilir (F dağılımından yararlanılarak yapılan çözüme burada değinilmeyecektir). Gruplar arasında fark olması durumunda ikişerli karşılaştırmalar yapılır. İstatistiği seçilen yanılma düzeyinde k-1 serbestlik dereceli ki-kare dağılımı gösterir.

Örnek : Tekrarlı ölçümlerde tek yönlü varyans analizi için verilen örneğin 11 birey üzerinde yapıldığını düşünelim. Bu durumda Friedman testi için hazırlık tablosu aşağıdaki gibi olacaktır.

Birey Bant Öncesi Banttan 3 ay sonra Banttan 6 ay sonra R(1) Sıra no R(2)R(3) 1 40,4530,0425, ,9627,3430, ,4431,8325, ,1041,8638, ,5044,6036, ,9042,7340, ,2143,1742, ,9040,2937, ,3746,0641, ,4439,5925, ,6739,6035,84 321

Örneğimiz için hipotez: Ho: BKİ zamana göre değişmemiştir. =20.18 Ho red Friedman test istatistiği: =5.99

COCHRAN Q TESTİ Cochran Q testi, McNemar bağımlı örneklerde ki-kare testinin ikiden çok grup için genelleştirilmişidir. Cochran Q testinde incelenen değişken, evet- hayır, yeterli-yetersiz… gibi iki durumludur.

Cochran Q istatistiği: C j : sütun toplamları R i : satır toplamları n: gözlem sayısı k: grup sayısı

Hesapla bulunan Q istatistiği seçilen alfa yanılma düzeyinde k-1 serbestlik dereceli ki- kare tablo istatistiği ile karşılaştırılır. Q HESAP > Q TABLO ise Ho Hipotezi reddedilir. İstatistiksel karar:

Örnek: Beslenme ve diyetetik öğrencilerinin geleceğe yönelik kaygılarının yıllar içinde değişip değişmediğini incelemek amacıyla düzenlenen ve aynı öğrenciler üzerinde son 3 öğretim yılı süresince devam eden bir çalışmada öğrencilere geleceğe yönelik kaygılarının var olup olmadığı soruluyor ve yanıtlar; geleceğe yönelik kaygı var için 1, yok için 0 şeklinde kodlanıyor. Öğrencilerin geleceğe yönelik kaygılarının yıllar içinde değişip değişmediği Cochran Q testi ile araştırılabilir.

Öğrenci Dönem II Dönem III Dönem IV RiRi CjCj Q HESAP = 9 >  2 (2,0.05) =5.99 p<0.05 H 0 reddedilir. Fark önemli olduğu için ikişerli karşılaştırmalar McNemar testi ile yapılabilir.

Kİ-KARE TABLOSU