TİCARİ ARAÇ GELİŞTİRME PROJESİ KAPSAMINDA DİNAMİK MODELİN TESTLER İLE DOĞRULANMASI Baki Orçun ORGÜL, Mustafa Latif KOYUNCU, Sertaç DİLEROĞLU, Harun GÖKÇE.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANLATIM TÜRLERİNİ SINIFLANDIRMA. Edebî türler veya metin türleri olarak bilinen yazılarda farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme,
Advertisements

ÇARPIŞMALAR VE VE İMPULSİF KUVVETLER
A Dingil mesafesi B İz açıklığı Ackermann direksiyon sistemi 1 Aks mafsalı 2 Destek alanı 3 Hayali ortak merkez Temel direksiyon sistemleri Aks mafsallı.
Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN
Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN
Hat Dengeleme.
TAŞITLARDA GÜVENLİK SİSTEMLERİ AKTİF GÜVENLİK SİSTEMLERİ Emniyet “tehlike bulunmaması hali” olarak tanımlanmaktadır. Aktif güvenlik, sürücünün kazadan.
Atalet, maddenin, hareketteki değişikliğe karşı direnç gösterme özelliğidir.
VANALAR Dr. A. Saatçı. Kelebek Vana Globe Valve.
SULAMA MEKANİZASYONU Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN. İşletme Noktasının Grafik Yolla Bulunması.
DEPREME DAYANIKLI BETONARME YAPI TASARIMI
BÖLÜM 11 FRENLEME PERFORMANSI VE FRENLER 11.1 FRENLEME PERFORMANSI Taşıtın güvenliğini etkileyen en önemli karakteristiklerden birisi de frenleme performansıdır.
Müşteri memnuniyetinin artırılmasına yönelik olarak kalite yönetim sisteminin kurulması ve geliştirilmesi konusunda rehberlik eden ve ISO tarafından yayınlanmış.
Yrd. Doç. Dr. Muharrem Aktaş 2009-Bahar
F.Dilvin Taşkın.  Nakit akışı tahminlerinde kavramsal konular.
Yüksek Başarımlı Hesaplama Sistemleri ve Yapılan Çalışmalar Züleyha EZBER
PLASTİK ŞEKİL VERME YÖNTEMİ
Bağlam Arayüz Görev Kullanıcı Kullanılabilirliğin Ana Bileşenleri.
Raporlama Yapmanın Amaçları 2 -Yapılan çalışmaların sonuçlarını daha net görebilmek -Yapılan çalışmaları geçmiş zaman verileriyle kıyaslayabilmek -Rapor.
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
DEPREME DAYANIKLI BETONARME YAPI TASARIMI
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
KİRİŞ YÜKLERİ HESABI.
YAPI-ZEMİN DİNAMİK ETKİLEŞİMİ Prof. Dr. Erkan ÇELEBİ İnşaat Mühendisliği Bölümü Yapı Anabilim Dalı Ofis: M-8 Bina; 8203 Oda
BÖLÜM 12 SÜSPANSİYON SİSTEMİ. BÖLÜM 12 SÜSPANSİYON SİSTEMİ.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
TEMELLER.
Bölüm 4 EĞİLME ELEMANLARI (KİRİŞLER) Eğilme Gerilmesi Kayma Gerilmesi
Ultrasonik sensörler
11. SINIF: ELEKTRİK ve MANYETİZMA ÜNİTESİ Elektrik Alan ve Sığa
Ölçme Değerlendirmede İstatistiksel İşlemler
2.Hafta Transistörlü Yükselteçler 2
OYUNCAĞIN ÖZELLİKLERİ
Parametrik Olmayan İstatistik
VANALAR Dr. A. Saatçı.
TAŞKINLARIN ÖTELENMESİ
Parçacık Kinetiği. Parçacık Kinetiği.
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
Değirmendere Hacı Halit Erkut Anadolu Lisesi
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK
Düz hatlar, makaslar & kruvazmanlar için ivmelenme izleme sistemi
TS 802 Haziran 2009 BETON TASARIMI KARIŞIM HESAPLARI
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
NeTIRail-INFRA Bilgilendirme Toplantısı, Ankara, Türkiye
Türk Standartlarına göre Beton Karışım Hesabı
Anklaşman sistemlerinin iyileştirilmesi
Meriç ÇETİN Pamukkale Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
CİHANGİR MAHALLESİ YAPISAL RİSK ANALİZİ
10. SINIF: 3. ÜNİTE: DALGALAR-1
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Test Geliştirme Süreci
ELK-301 ELEKTRİK MAKİNALARI-1
Slovenya’da gerçekleştirilen dinamik ölçümler
BÖLÜM 13 STATİK ELEKTRİK. BÖLÜM 13 STATİK ELEKTRİK.
2018 TEKNOFEST ROKET YARIŞMASI ÖNCÜL TASARIM RAPORU (ÖTR)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
2. Isının Işıma Yoluyla Yayılması
GÖVDE ANALİZİ Bir ağacın fidan aşamasından kesim aşamasına kadar geçen süre içerisinde büyüme öğelerinde (çap, boy, göğüs yüzeyi ve hacim) meydana gelen.
BORULARDA YERSEL YÜK KAYIPLARI
İMALAT İŞLEMLERİ II Doç.Dr. Mustafa Kemal BİLİCİ Eposta:
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KARIK SULAMA YÖNTEMİ Prof. Dr. A. Halim ORTA.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
D(s): Kapalı sistemin paydası H(s)  N(s)
Bellek içi raporlama sistemleri için denormalizasyon uygulaması
ÇATI MAKASINA GELEN YÜKLER
Sunum transkripti:

TİCARİ ARAÇ GELİŞTİRME PROJESİ KAPSAMINDA DİNAMİK MODELİN TESTLER İLE DOĞRULANMASI Baki Orçun ORGÜL, Mustafa Latif KOYUNCU, Sertaç DİLEROĞLU, Harun GÖKÇE Hexagon Studio Araç Mühendisliği Bölümü OTEKON Otomotiv Teknolojileri Kongresi 07 – 08 Haziran 2010, BURSA

Giriş Ticari araç geliştirme projesi kapsamında mevcut bir ticari aracın yük taşıma kapasitesinin arttırılması doğrultusunda aşağıdaki çalışmalar gerçekleştirilmiştir: ADAMS/CAR modelinin oluşturulması, Modelin doğrulanması amacıyla gerekli testlerin kurgulanması, Testlerin gerçekleştirilmesi, İlgili simülasyonların koşturulması ve sonuçların test sonuçlarıyla kıyaslanması, Testler kapsamında ölçülen büyüklükler referans alınarak ADAMS/CAR modelinin güncellenmesi, Ağırlık artışına paralel olarak doğrulanan ADAMS/CAR modeli ile yay ve gövde iyileştirme çalışmalarının gerçekleştirilmesi, ilgili parça/sistem değişikliklerinin belirlenmesi. OTEKON ARAÇ MÜHENDİSLİĞİ

ADAMS/CAR Modelinin Oluşturulması Aracın katı modeli, yay – amortisör ve diğer elastik eleman özellikleri, ön – arka ağırlık dağılımları temel alınarak ADAMS/CAR modeli oluşturulmuştur. L T F a s ol F ö s ol F KA Ağırlık merkezi hesabı Ön süspansiyon Yay sabitinin belirlenmesi OTEKON ARAÇ MÜHENDİSLİĞİ

ADAMS/CAR Modelinin Oluşturulması Aracın katı modeli, yay – amortisör ve diğer elastik eleman özellikleri, ön – arka ağırlık dağılımları temel alınarak ADAMS/CAR modeli oluşturulmuştur. Arka süspansiyon Araç ADAMS/CAR modeli - Boş Araç ADAMS/CAR modeli - Dolu Ön süspansiyonÖn süspansiyon ve direksiyon sistemi OTEKON ARAÇ MÜHENDİSLİĞİ

Test ve Doğrulama Aşaması Direksiyon simidi açısının ölçümü İvme ve açısal hareketlerin ölçümü Direksiyon (steer angle) açısının kalibrasyonu Direksiyon açısının ölçümü Ön süspansiyon deplasmanlarının ölçümü Arka süspansiyon deplasmanlarının ölçümü OTEKON ARAÇ MÜHENDİSLİĞİ

Test ve Doğrulama Aşaması Kullanılan test ekipmanları Algılayıcı AdıMarka / ModelBağlantı KanalıAlg. Seri Numarası Arka sağ ivme ölçerEntranHLSS / 2 / 8Z02843 Arka sol ivme ölçerEntranHLSS / 2 / 7Z02841 Ön sağ ivme ölçerEntranHLSS / 2 / 9N02064 Ön sol ivme ölçerEntranHLSS / 2 / 10N02099 Ön sağ ivme ölçerDytranHLSS / 2 / Ön sol ivme ölçerDytranHLSS / 2 / Arka sağ ivme ölçerDytranHLSS / 2 / Arka sol ivme ölçerDytranHLSS / 2 / Ön direksiyon alg.WayconHLSS / 2 / Arka direksiyon alg.WayconHLSS / 2 / Ön sol süspansiyonPenny & GilesHLSS / 2 / 3KX69904 Ön sağ süspansiyonPenny & GilesHLSS / 1 / 3KP42650 Arka sol süspansiyonPenny & GilesHLSS / 2 / 5KX69904 Arka sağ süspansiyonPenny & GilesHLSS / 2 / 6KX69904 Direksiyon sim. alg.Penny & GilesHLSS / 2 / 15KX69904 Gövde ivme ölçer (x)CrossbowHLSS / 2 / 16- Gövde ivme ölçer (y)CrossbowHLSS / 1 / 1- Gövde ivme ölçer (z)CrossbowHLSS / 1 / 2- GPS-Serial bus- Yolcu ağırlığını simüle eden yükler Veri toplayıcı OTEKON ARAÇ MÜHENDİSLİĞİ

Test ve Doğrulama Aşaması Tamamlanan enstrümantasyon ve kalibrasyon çalışmalarını takiben, Adams/Car modelinin doğrulanması amacıyla gerekli test çalışmalarına geçilmiştir. Modelin doğrulanması için, 3 farklı tip testin gerçekleştirilmesine karar verilmiştir: 1. Paralel tekerlek gezinmesi 2. Sabit yarıçap ile dönüş 3. Değişken direksiyon (sinüs) girdisi OTEKON ARAÇ MÜHENDİSLİĞİ

Test ve Doğrulama Aşaması Paralel Tekerlek Gezinmesi Sol Ar. Alg. Dep. (mm) Akson Açısı (°) Sağ Ar. Alg. Dep. (mm) Akson Açısı (°) 16,3985,811,123 9,56,23918,311,33 185, ,88 27,65,63731,49,246 36,34,56841,78,77 42,44,72444,98,241 57,44,90157,56,553 a b Arka aks deplasman ölçümü Boş / Ar. Sol Tek. Mer. – Yer (b) Tek. Mer. – Dav. (a) Ağırlık (kg)Dep. Öl * ,2 Arka aks deplasman ölçümü Arka aks yay ve lastik katılık hesabı Arka lastik katılık grafiği OTEKON ARAÇ MÜHENDİSLİĞİ

Test ve Doğrulama Aşaması Sabit Yarıçap ile Dönüş Sabit yarıçap ile dönüş testi gerçekleştirebilmek için gerekli en büyük yarıçapa sahip düz, eğimsiz ve engebesiz bir alan kullanılmıştır. Test, hem boş hem de dolu araçlar için sağa ve sola dönüş durumlarında, 5 km/h hız ile 50 km/h hız değerleri arasında, 5 km/h değerinde hız artışları göz önünde bulundurularak gerçekleştirilmiştir. Test # Dönüş Yönü Hedef Hız (km/h) GPS Hızı (m/s) Gyro Hızı (m/s) Hesaplanan Yanal İvme (m/s²) Ölçülen Yanal İvme (m/s²) Dönme (Yaw) Hızı (deg/s) Yalpalama Açısı (deg) Ön Sol (mm) Ön Sağ (mm) Arka Sol (mm) Arka Sağ (mm) Direksiyon Simidi (deg) Tekerlek (deg) Ön Yalpalama Açısı (deg) 10sol50-11,974,78-5,05-22, ,2-38,5523, ,66-3, sol45-11,124,12-5,16-24,274,0847,7-42,3-4224, ,144-3, sol40-11,284,24-4,75-22,743, ,4-37,3524, ,14-2, sol35-10,43,61-3,67-19,073,0534,2-31,9-29,4719, ,07-2, sol30-9,833,22-3,46-18,652,6831,8-32,8-27,5316, ,41-2, sol25-9,743,16-3,11-18,172,55330,4-29,6-25,4915, ,44-2, sol20-9,763,18-3,2-18,182,82627,2-27,4-25,2517, ,08-1, sol15-6,881,58-1,83-12,941,8210,579, , sol10-5,380,96-1,14-10,480,9710,82-11,4-9,36, ,06-0, sol5-4,220,59-0,49-7,39-3,89-3,8-3,71, ,98-0, sağ53,763,850,490,057,7--3,12,494,28-2,1188,67,2440, sağ104,994,570,700,939,26-0,87-7,47,697,3-4, ,210, sağ156,225,40,971,5312,27-1,48-12,0412,5611-7,74244,49,10, sağ207,77-0,002,3516,24-1, ,1516,77-12,492248,061, sağ258,858,562,443,2618,9-2,78-26,2630,0822,74-17,632368,121, sağ309,269,42,954,2521,65-3,28-26,9730,0822,46-17, , sağ3510,5510,43,614,0721,14-3,57-31,9240,8328,77-22,32488,382, sağ4011,2110,483,664,4622,63-3,76-36,134329,88-24,98239,88,22, sağ4510,3910,33,544,5122, ,3544,3230,31-23,68244,47,972, sağ50--0, sağ5013,3813,175,785,924,6-5,1-42,1862,1138,54-33,32648,163, Sabit yarıçapta dönüş testi sonuçları OTEKON ARAÇ MÜHENDİSLİĞİ

Test ve Doğrulama Aşaması OTEKON ARAÇ MÜHENDİSLİĞİ

Test ve Doğrulama Aşaması Değişken Direksiyon Girdisi Düz ve uzun bir yolda, sabit hız ile ilerleme esnasında ani direksiyon girdileri uygulanmıştır (1 s ve 90° gibi). Test, 20 km/h – 30 km/h – 40 km/h – 50 km/h hız değerleri için tekrarlanmış, düzgün yarıçap ile dönüş testinde olduğu gibi gerekli durumlarda vites değiştirilmiştir. OTEKON ARAÇ MÜHENDİSLİĞİ

ADAMS/CAR Modelinin Güncellenmesi Dir. Sim. Açısı (°)Ön Alg.Arka Alg.Tekerlek Açısı (°)Çevrim Oranı -6309,94569, , ,03468, ,652-7,524 05,2665, , ,4132,725812,329, , ,7460,753-- Direksiyon açısı kalibrasyonu ve çevrim oranının belirlenmesi Direksiyon simidi açısı – tekerlek dönüş açısı arası ilişkisi temel alınarak doğrusal olmayan direksiyon çevrim oranının hesaplanması Süspansiyon katılık değerleri Arka yay katılık değerleri OTEKON ARAÇ MÜHENDİSLİĞİ

Simülasyon Aşaması ve Sonuçların Kıyaslanması Yanal ivme ve direksiyon açısı değişim değerlerinin kıyaslanması Yanal ivme ve tekerlek açısı değişim değerlerinin kıyaslanması Yanal ivme ve yalpalama açısı değişim değerlerinin kıyaslanması Ön aks katılık değeri, test ile simülasyon sonuçlarının kıyaslanması OTEKON ARAÇ MÜHENDİSLİĞİ

Simülasyon Aşaması ve Sonuçların Kıyaslanması Paralel tekerlek gezinmesi, toe açısı – dikey tekerlek deplasmanı Sabit yarıçap ile dönüş analizi, yalpalama açısı – yanal ivme değişimi Sabit yarıçap ile dönüş, Ön tekerlek dikey deplasmanı – yanal ivme değişimi Sabit yarıçap ile dönüş analizi, Yalpalama açısı – yanal ivme değişimi OTEKON ARAÇ MÜHENDİSLİĞİ

Analiz Aşaması Yay Katsayısının Hesaplanması Taşıt çökme değerlerinin optimizasyonu, Ön – arka aks doğal frekans değerleri optimizasyonu, Viraj kabiliyetinin optimizasyonu, 2850 kg4250 kg5550 kg Mevcut yaylar Ser. yaylar Mevcut yaylar Ser. yaylar Mevcut yaylar Ser. yaylar Ar. Sol T-D Ar. Sağ T-D Ön Sol T-D Ön Sağ T-D Çökme değerleri tablosu (mm) 2850 kg4250 kg5550 kg Mevcut yaylar Ser. yaylar Mevcut yaylar Ser. yaylar Mevcut yaylar Ser. yaylar Ön Süs.1,251,91,31,441,401,55 Ar. Süs.1,61,781,51,591,701,89 Ön Sol11,311,5912,112,3111,9012,44 Ön Sağ13,1113,3013,514,3115,7415,84 Arka Sol13,6013,4016,614,9013,7614,62 Arka Sağ15,4015,2517,117,6022,6520,97 Doğal frekans tablosu (Hz) Ağırlık (kg) Ön/Arka Yay Katsayıları Dönüş Yönü Maksimum Yanal İvme (g) Kayıp (0,25 g üzerinden) 2850MevcutSol0, MevcutSağ0, %18 Sert.Sol0, %18 Sert.Sağ0, MevcutSol0,5%9,5 azalma 4250MevcutSağ0,4%20azalma 4250%18 Sert.Sol0, %18 Sert.Sağ0, MevcutSol0,4%35 azalma 5550MevcutSağ0,45%20azalma 5550%18 Sert.Sol0,3%18 azalma 5550%18 Sert.Sağ0,35%12 azalma Taşıt viraj durumu tablosu OTEKON ARAÇ MÜHENDİSLİĞİ

Analiz Aşaması Gövde Yüklerinin Hesaplanması Gövde / süspansiyon bağlantı bölgeleri Aks Yüklerinin Hesaplanması Aks bağlantı bölgeleri OTEKON ARAÇ MÜHENDİSLİĞİ

Analiz Aşaması Rotil Kuvvetlerinin Hesaplanması Alt salıncak / akson bağlantı rotili kuvvet değişim eğrisiRotil bağlantı detayları OTEKON ARAÇ MÜHENDİSLİĞİ

Analiz Aşaması Rotil Kuvvetlerinin Hesaplanması OTEKON ARAÇ MÜHENDİSLİĞİ

Sonuç  Yapılan çalışmalar sonucunda testler ile doğrulanan dinamik model, taşıt geliştirme sürecinde güvenilir olarak kullanılabilir hale gelmiştir.  Doğrulanan dinamik model ile gövde ve şasi yükleri hesaplanmış ve bu yükler ile gövde ve şasi parçalarının statik ve dinamik mukavemet analizleri gerçekleştirilmiştir.  Taşıtın dinamik karakteristiği incelenmiş, konfor ve yol tutuş kriterleri göz önünde bulundurularak yay ve sönüm elemanlarının optimizasyonu gerçekleştirilmiştir. OTEKON ARAÇ MÜHENDİSLİĞİ

Teşekkürler