TOPLUM HAYATI YETİM KALAN AĞAÇLAR Ana tema: Toplum Hayatı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

CÜMLE ÖĞELERİ Cümle, bir duyguyu, düşünceyi, veya olayı anlatan sözcükler topluluğudur. Cümlede her sözcüğün bir görevi vardır. Bu görevli sözcüklere öğe.
KELİME TÜRLERİ ZARFLAR.
Aşağıdakilerin hangisinde altı çizili sözcük soyut addır?
ADIN DURUMLARI Okul çok güzel. Okul çok seviyorum.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
GRUP GÜNEŞ SUNAR.
EDATLAR.
Yağmur Gözlü Çocuk Metni Sunusu
ADILLAR(ZAMİRLER) Bunu siz mi aldınız? Burası çok sıcak.
ADLARIN YERİNE KULLANILAN KELİMELER “ADIL”
PARADİGMA DEĞİŞİMİ Çetin TORAMAN.
ABDULLAH KÜÇÜK TÜRKÇE ÖĞRETMENİ.
ÜST DÜZEY DÜŞÜNME BECERİLERİNE GÖRE TÜRKÇE DERSİ
NOKTALAMA İMLERİ.
Köylü ulusun efendisidir.
1/10 Zamir A B C D Aşağıdaki cümlelerin hangisinde zamir olan kelime, nesne görevindedir? Bahçede hepimiz oturuyorduk. Sınıfta kimseyi bulamadı. Hayatı.
STRESE GİRENİN İMANINDAN ŞÜPHE EDERİM!
EŞ ANLAMLI (ANLAMDAŞ)KELİMELER
KONUŞMAYI BAŞLATMA VE SÜRDÜRME AMAÇ: Sözel İletişimi başlatabilme ve sürdürebilme DÜZEY: 2. Sınıf ve üstü SÜRE: 45 Dakika MATERYAL:
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
ADI:TUĞBA NUR SOYADI:KÖKTEN SINIF:6/B NUMARA:1101
SESTEŞ KELİMELER EŞ SESLİ KELİMELER.
TÜRKÇE Mehmet KOCA Ayşe BAYAM Melike DUATEPE Sunuindir.blogspot.com.
Gaye bir köyde yaşardı. Onun keçileri vardı. Keçilerini çok severdi
CÜMLEDE ANLAM Cümle anlamı, verilen bir cümlenin anlamını bulup ifade edebilmekle ilgilidir. Yani bir cümleyi aynı anlama gelecek şekilde biraz daha farklı.
ÖZEL MÜZEYYEN ÇELEBİOĞLU İLKOKULU.
ZARF (BELİRTEÇ).
UÇURTMA YARIŞI METNİ SUNUSU
Öz et.
türkçe performans ödevi
BİR BABANIN ENGELLİ OĞLUNA MEKTUBU
ZARF (BELİRTEÇ).
ZARFLAR (BELİRTEÇ).
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER (SIFAT-ÖN AD)
TASARRUF NE GÜZELDİR.
CÜMLENİN ÖĞELERİ ……………….
FİİL (EYLEM).
2. SINIFLAR BİLGİ YARIŞMASINA HOŞGELDİNİZ
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ZARFLAR (BELİRTEÇ) Burak SÖKÜCÜ
Erciyes Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği 2. sınıf
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
ÖĞRETİM PROGRAMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ
CÜMLEDE ANLAM 1.SORU: Aşağıdaki cümlelerin hangisinde küçümseme anlamı vardır? A.Bütün gün uğraştım ,ödevlerimi hala bitiremedim B.İnsanlara zor zamanlarında.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Duygu ve düşüncelerin dil aracılığıyla anlatılmasına ANLATIM denir. Dil ve düşünce arasında iyi bir bağın kurulamaması, anlatım gücünü.
Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN
Giriş Hazırlayan Öner ÖNDER Eğitimci-Yazar
PARAGRAFTA ANLAM.
Örnek: Sizlere konu hakkında bilgi vereceğim.
GRUPLAR YARIŞIYOR.
CÜMLEDE ANLAM Ahmet Eren Köksal.
CÜMLEDE DE ’NİN YAZIMI.
Gece gökyüzünü incelediniz mi? Neler gördünüz?
CÜMLENİN ÖGELERİ Cümle; bir düşünceyi, bir duyguyu, bir olayı, bir isteği, bir yargıyı tam olarak anlatan sözcük veya söz grubuna denir. Cümleyi oluşturan.
TEŞEKKÜR EDERİM Cem Yurtsev
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Sözcük ( Kelime ) Tek başına anlamı olan ve cümle kurmaya yarayan sözlere , sözcük ( kelime ) denir.
Ormandaki Bisiklet (Okuma Metni 6) MEB Türkçe Ders Kitabı 1
ZARFLAR(BELİRTEÇLER) ► Pikniğe birlikte gidelim. fiil fiil Düğüne akşam gideceğiz. fiil fiil Deniz masmavi gözüküyor. Çocuklar dışarı çıktı. Bugünlerde.
PARÇADA ANLAM Parçada anlam şiir ve paragraftan oluşur.
Hepimiz evlerimizde ailemizle birlikte yaşarız. Bu yaşantıda bazı kararlar alınması gerekir.
LA FONTEN ORMAN MAHKEMESİNDE
NOKTALAMA İŞARETLERİNİ TANIYALIM
Metinleri Okuyalım.
ADILLAR (ZAMİRLER).
5.Sınıf KONUĞA İKRAM (Dinleme Metni) Hazırlayan: Ömer TÖK
Kazanım Sosyal rollerin zaman içerisindeki değişimini inceler.
HAYAT BİLGİSİ Metin KELEŞ Zeki Sabah İlkokulu. KİTAPLAR Neler öğrendim neler, Karalar, denizler, ülkeler. Neler öğrendim neler, Hayvanlar, ağaçlar, bitkiler.
Sunum transkripti:

TOPLUM HAYATI YETİM KALAN AĞAÇLAR Ana tema: Toplum Hayatı Alt tema: Birey ve Toplum Metnin türü: Hikâye Süre: 7 saat Pasifik Yayınları 8. sınıf 1. Tema 2. Metin www.dilimce.com

Hazırlık Doğa ile ilgili deyimleri, atasözlerini ve vecizeleri, deyimler ve atasözü sözlüklerinden derleyiniz. Kır hayatını tanıyor musunuz? Buralara dair hayalleriniz, özlemleriniz, hatıralarıniz varsa anlatınız. Şehirde yaşayan insanların, bir taraftan kır hayatını özlerken bir taraftan oralardan uzaklaşmalarının, kırsalda yaşayan insanların da şehir hayatına özlem duymalarının sebeplerini tartışınız. www.dilimce.com

Dinleme Anlama Metin katılımlı dinleme yöntemiyle dinlenir. Metnin uygun yerlerinde dinletmeye / okumaya ara verilerek geride kalan kısım özetlenir. Öğrenciler, metni dinlerken Metni Anlama, Çözümleme ve Yeniden Yapılandırma aşamasında arkadaşlarına sormak üzere metne ilişkin sorular hazırlarlar. www.dilimce.com

YETİM KALAN AĞAÇLAR Köyün hemen yanı başında, iki tepenin arasına sıkışmış bir vadiye vermişti hayatını. Orada herkesten uzak ama herkes için bir şeyler yapmanın zevkini yaşıyordu. Kimsenin gelip geçmeyeceği, kimsenin dönüp bak­mayacağı bu kuytu yerde, bir avuç zenginlik için didiniyordu. Bir avuç zenginlik... Zenginliği ağaçlarıydı... Meyve ağaçları... Onlarca kiraz, onlarca elma, bir iki dut ve onlarca kavak... Kavakları torunları içindi. Her torunu için on kavak ve herkes için çeşit çeşit meyve... Kimsenin gelip geçmeyeceği, kimsenin dönüp bak­mayacağı bu kuytu yere bıkıp usanmadan gidiyor, ağaçlarına bakıyordu. Güneş doğmadan yola çıkıyor, güneş batarken geri dönüyordu. Orada hayat vardı. Ağaçların diplerini çapalıyor, mevsiminde kimilerini aşılıyor, buduyor velhasıl onları neredeyse çocukları gibi seviyordu. www.dilimce.com

YETİM KALAN AĞAÇLAR Ve meyve zamanı gelince... O zaman çocuklarına, eşine dostuna velhasıl paylaşmak istediği herkese, biraz mahcup ve biraz da reddedilme endişesiyle "Kiraz zamanı geliyor, gelin de toplayın..." davetinde bulunuyordu... Gelen olmuyordu. Aynı davet, elma zamanı tekrarlanıyor ve yine aynı son yaşanıyordu. Sonunda gidip kendisi topluyordu. Tek tek... "Bunca meyveye, bunca emeğe yazık olacak!" dü­şüncesiyle sepetleri dolduruyor, yükleniyor, kilometrelerce taşıyordu. Aslında hayali, o ağaçların altında kalabalık seviçlerin içinde, ortaya çıkardığı zenginliği yerinde paylaşmak, belki de birazcık emeğinin karşılığını görmekti. Mutlu olmaktı yani... www.dilimce.com

YETİM KALAN AĞAÇLAR Onun kirazları, onun gayretiyle şehirler arası yolculuklara çıkıp çocuklara, torunlara, sevdiklerine ulaşıyordu. Bunun yapıyordu. Yapmaya çalışıyordu. Hatta elmaların kalanlarını kendine özgü usuller ve yorgunluklarla kurutuyor. "Hoşaf yapılır bunlardan güzel olur." izahlarıyla sevdiklerine veriyor veya yollu­yordu... Bu böyle sürüp gidiyordu. Kimse ağaçların altına gelmiyordu. Pazardan, manavdan almak varken onca yola ve zah­mete katlanıp meyve toplamak cazip değildi. Şehrin gürültülü kalabalığı ve medeniyetin renkli oyuncakları dururken kuytu vadide üç kuruşluk meyve için bör-tü böcek arasında vakit geçirmek akıl işi değildi. www.dilimce.com

YETİM KALAN AĞAÇLAR Halbuki ağaçların altında mutluluk vardı ve mutluluk pazarda, manavda satılmıyordu. Bunu kimse anlayamadı. Anlayamadık... Toprağa dost nesille, topraktan koparılmış neslin çelişkisiydi bu. Babayla oğulun, dedeyle torunun çelişkisi. O, ağaçları seviyordu. Bilhassa meyve verenlerini... Geride bir avuç zenginlik bıraktı. Zenginliği ağaçlarıydı. Ve ağaçları yetim kaldı... Biz beton binaların ve asfalt yolların çocukları olarak mutluluğu yanlış yerlerde aramaya devam edecektik... Geride ne bırakacağımızı düşünmeden... Murat BAŞARAN www.dilimce.com

Söz Varlığını Geliştirme Dinlediklerinizden hareketle kelimelerin anlamlarını çıkarınız. 1. Etkinlik www.dilimce.com

2. Etkinlik Aynı kavram alanına giren kelimeleri anlam farklılıklarını dikkate alarak kullanınız. "Annesi ölünce öksüz, babası ölünce yetim kalan çocukları büyük anneleri sahiplendi." Yukarıdaki cümlelerde altı çizili sözcüklerin doğru anlamlarıyla kullanılıp kullanılmadıklarını sözlüğe bakarak kontrol ediniz. Siz de bu kelimeleri birer cümlede kullanınız. www.dilimce.com

Metni Anlama, Çözümleme ve Yeniden Yapılandırma Metni dinleme aşamasında oluşturduğunuz metinle ilgili soruları arkadaşlarınıza yöneltiniz. Yazar metinde kimden söz etmektedir? Bu kişinin kişilik özelliklerini söyleyiniz Metinde söz edilen kişi nerede ne amaçla neler yapmaktadır? Metinde söz edilen kişi, meyve bahçesinde ne bulmakta­dır? Metinde söz edilen kişi, meyve zamanı gelince ne yapmak­tadır? İnsanlar onun davetine nasıl karşılık verirler? Siz olsaydınız bu davet karşısında nasıl davranırdınız ? Yazara göre insanlar neden ağaçların altına gelmiyor? Sizin de çevrenizde böyle kişiler var mı? Onların davetle­rine nasıl karşılık veriyorsunuz ? İnsanlar, metinde söz edilen kişinin duygularını anlasaydı nasıl davranırdı ? www.dilimce.com

3. Etkinlik Dinlediğiniz metnin ana fikrini , yardımcı fikirlerini ve konusunu belirleyiniz. Metinden hareketle aşağıdaki boşlukları doldurunuz. iMetnin ana fikri:   Metnin yardımcı fikirleri: D 2) 3) 4) Metnin konusu: www.dilimce.com

4. Etkinlik Aşağıdaki cümlelerden nesnel olanların başına "N", öznel olanlarının başına "Ö" yazınız.   ( ) Güneş doğmadan yola çıkıyor, güneş batarken geri dönüyordu. ( ) Onun kirazları, onun gayretiyle şehirlerarası yolculuklara çıkıp çocuklara, torunlara, sevdiklerine ulaşıyordu. ( ) Ağaçları yetim kaldı. ( ) Ağaçların diplerini çapalıyor. ( ) Elmaları kendisi topluyor. ( ) Bu, toprağa dost nesille topraktan koparılmış neslin çekişmesiydi. ( ) Sepetleri dolduruyor, taşıyordu. www.dilimce.com

5. Etkinlik 5. Etkinlikteki ifadeleri birkaç cümleyle açıklayınız. Metinle ilgili aşağıdaki cümlede verilen altı çizili kelime ve kelime gruplarıyla anlatılmak istenen nedir? Yazınız. “Aslında hayali, o ağaçların altında kalabalık sevinçlerin içinde, ortaya çıkardığı zenginliği yerinde paylaşmak belki de birazcık emeğinin karşılığını almak.” www.dilimce.com

Konuşma 6. Etkinlik “Medeniyetin ve şehirleşmenin getirdiği sonuçlardan biri de doğadan uzaklaşmaktır.” Bu cümleyi, doğa ile ilgili deyim, atasözü ve özdeyişlerden yararlanarak açıklayınız. www.dilimce.com

Yazma Yazımı karıştırılan kelimelerle ilgili 6. Etkinlik www.dilimce.com

Bir metinden hareketle yeni bir metin oluşturma Bir metinden hareketle yeni bir metin oluşturma yöntemine uygun olarak dinlediğiniz metnin konusunu ve özünü değiştirmeden bir haber metni yazınız.. Metin bir kez daha okunur / dinletilir Daha sonra haber metinleri yazılır. Yazılarınıza uygun bir başlık bulunuz. Yazılarınızı gazete sayfası şeklinde düzenleyip sınıf panosuna asınız. www.dilimce.com

Dil Bilgisi Fiilimsilerin işlevleri ve kullanım özellikleriyle ilgili 7. etkinliği yapınız. Öğrenciler iki gruba ayrılır. Bir zarfın içine fiil kök ya da gövdelerinin, diğer zarfa fiilimsi eklerinin yazılı olduğu kâğıtlar konur. Gruplar bu iki zarftaki kelime ve ekleri anlamlı bir şekilde birleştirirler. Zarflar gruplara verilir. I ve II. gruba sırayla söz hakkı tanınır. 7. Etkinlik www.dilimce.com

7. Etkinlik Aşağıdaki boşlukları uygun fiilimsi ekleriyle doldurunuz. www.dilimce.com

II) Aşağıdaki cümleleri uygun fiilimsi ekleriyle birleştirip tek cümle olarak yazınız. www.dilimce.com

8. Etkinlik Fiilimsiler dolaylı anlatımı da sağlar. Beste, kardeşine "Yarın kütüphaneye gidelim mi?" dedi. Bu ifadeyi tırnak imini kaldırıp fiilimsi kullanarak nasıl ifade edebilrsiniz? "Beste, kardeşinden yarın kütüphaneye gitmelerini istedi." www.dilimce.com

Aşağıdaki cümleleri, fiilimsi ekleriyle uygun sözcükler getirerek dolaylı anlatım cümlelerine dönüştürünüz. www.dilimce.com

9. Etkinlik "Çocuk titreyerek konuşmaya başladı." Bu cümlede yer alan fiilimsilerin altlarını çiziniz. www.dilimce.com

9. Etkinlik Metinde verilen altı çizili kelimelerden fiilimsi olanları yuvarlak içine alınız. Bu fiilimsilerin altlarındaki harfleri sırayla kutucuklara yazarak anahtar deyimi bulunuz. www.dilimce.com

www.dilimce.com H.A www.dilimce.com