Manavgat RAM
Yetenek : Bir duruma uyma konusunda organizmada bulunan ve doğuştan gelen güç, kapasite Yaratıcılık : Bir şeyi herkesten farklı yollarla yapabilme ve yeni fikirler geliştirebilme yeteneği Motivasyon : Bir işi yapmak için içimizde duyduğumuz güçlü istek Üstün Yetenekli Çocuk = Yetenek + Yaratıcılık + Motivasyon Manavgat RAM
Üstün Yetenekli Çocukların Erken Dönemlerinde Gözlenen Özellikleri Bebeklikte olağan dışı ataklık Uzun dikkat süresi Geniş hayal ve imgeleme gücü Uykuya daha az ihtiyaç duyma, enerjik olma Gelişimsel dönüm noktalarına daha hızlı ilerleme Keskin gözlem yapma Aşırı merak duyma Güçlü bellek Erken ve olağanüstü dil gelişimi Hızlı öğrenme yeteneği Aşırı duyarlılık Manavgat RAM
Akıl yürütme ve problem çözme becerisi Mükemmeliyetçilik Sayılar, bulmacalar ve yap-bozlar ile oyun becerisini geliştirme Kitaplara aşırı ilgi duyma Soru sorma İlgi alanının oldukça geniş olması Gelişmiş mizah duygusu Eleştirel düşünebilme İcatlar yapabilme Aynı anda birkaç işi yapabilme, yoğunlaşabilme Yaratıcılık (Jackson & Klein, 1997; Davis & Rimm, 1998). Manavgat RAM
BİLİM VE SANAT MERKEZLERİNE(BİLSEM) ÖĞRENCİ YÖNLENDİRME SÜRECİ Yapılan araştırmalar, her toplumda %2 - %3 oranında Özel Yetenekli Bireylerin bulunduğunu göstermektedir. Özel Yetenekli Birey; zeka, yaratıcılık, liderlik kapasitesi veya özel akademik alanlarda yaşıtlarına göre yüksek düzeyde performans ve motivasyon gösterdiği uzmanlar tarafından belirlenen çocuk/öğrencilerdir. Bu nedenle Özel Yetenekli Bireylerin erken yaşta tespit edilmesi ve yeteneklerine göre destekleyici eğitim ve öğretim almaları büyük önem taşımaktadır. Manavgat RAM
Özel yetenekli bireylere yönelik destekleyici eğitim ve öğretimi ülkemizde Bilim Ve Sanat Merkezleri(BİLSEM) gerçekleştirmektedir. Belirli tarihlerde ilkokul 1,2,3, ve 4'üncü sınıfların sınıf öğretmenleri tarafından, sınıflarında aday gösterecekleri özel yetenekli olarak düşündükleri öğrencilerin " Gözlem Formlarını" e- okul üzerinden doldurmasıyla birlikte BİLSEM' e yönlendirme süreci başlamış olacaktır. Manavgat RAM
ANNE VE BABALARA ÖNERiLER Ne kadar üstün zekâlı olursa olsun, çocuğunuzun halen bir çocuk olduğunu unutmayınız. Sevgiye olduğu kadar denetlenmeye, disiplinli bir ilgiye, anne babasınca kabul edilmeye, kişisel bağımsızlığını kazanmaya ve sorumluluklar almaya gereksinimi vardır. En iyi biçimde gelişebilmesi için ana ve babanın değer sistemleri birbirine uygun olmalıdır. Bunun anlamı, çocuk yetiştirilirken, nelerin verilip nelerin verilmemesi konusunda anne ve baba arasında büyük görüş ayrılıklarının bulunmaması gerektiğidir. Çocuğun yetiştirilmesinde anne baba birlikte çabalamak durumundadır. Sayıları, zamanı, sözcüklerin söylenişini vb. öğretirken, gerek evde gerekse çevrede ortak bir sorumluluk almaları önemlidir. Çocuğun, okuma, müzik, şiir, düşüncelerini tartışma ve kendini ifade etme becerilerini geliştirmesi üzerinde önemle durulmalı, çocuğa bol bol ilgi duyduğu kitaplar okunmalıdır. Okuldaki faaliyetleri yakından izlenmelidir. Manavgat RAM
Mutlu bir aile ortamının çocuğun gelişimindeki öneminin unutulmaması gerekir. Sonu gelmeyen tartışmalar, boşanma her çocuk gibi üstün zekâlı çocuğu da çok etkiler. İyi kitapların, dergilerin ve diğer araç ve kaynakların evde çocuğa sunulması eğitimleri açısından önemlidir. Ansiklopedi, çeşitli levhalar benzeri kaynaklar da dikkate alınmalıdır. Anne ve babalar özellikle çocuğun sormuş olduğu sorulara “yeter artık” diye yanıt vermemeye dikkat etmelidirler. Sorularını, azarlayarak ya da yanlış biçimde yanıtlamaktan kaçınmaları hele, “bunları büyüyünce öğrenirsin” diye baştan savma yanıtlar vermemeleri gerekmektedir. Üstün zekâlı çocuğun ilgi alanlarının çeşitliliği unutulmamalıdır. Ancak uzun bir süre bir konuda ilgisini yoğunlaştıramayabilir. Bu nedenle çocuğun ilgilerini destekleyerek, bir konuya daha uzun süre ayırmasını sağlamak anne ve babalara düşen bir görevdir. Manavgat RAM