2. BASAMAK Başkalarını Tanıma ve Empati

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
ÇOCUKLA İLETİŞİMDE KULLANILAN DİL.
Şİddet Muhammet GÜLER.
ANA BABA VE ERGENLİK.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
DİNLEME VE ÖĞRENME BECERİLERİ
İLETİŞİM.
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
HALKALI GÜNEŞ ORTA OKULU
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
REHBERLİK.
CÜMLEDE ANLAM.
DUYGU KUMBARAMDA DOSTLUK BİRİKİYOR!
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
5. BÖLÜM 0-18 YAŞ ÇOCUKLARININ GELİŞİM DÖNEMLERİ ve ÖZELLİKLERİ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ANNE BABANIN ROLÜ
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
EMPATİ NEDİR?.
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
Okul Rehberlik Servisi
Sınav kaygısı. Sınav kaygısı nedir * öğrenilen bilginin sınavda hatırlanamaması, kullanılamaması bunun olacağına dair kişide oluşan olumsuz senaryolardır.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
SINAV KAYGISI DENİZLİ REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ.
Kişilerarası iletişim çatışmaları
ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ GENÇLERLE ANNE BABA İLİŞKİSİ
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
Çocuğu doyuran, büyüten, eğiten ve ilk terbiyeyi veren anne, verdiği eserin sorumlusudur. (anonim)
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
ERGENLİK DÖNEMİ.
SEMPATİ.
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
BAŞKALARINI TANIMA VE EMPATİ
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
DİĞERGAMLIK AYŞEGÜL ŞULE KARAR.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
ULUDAĞ İLKÖĞRETİM OKULU
Sağlıklı İletişimin Vazgeçilmez Öğeleri
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
BİREY MERKEZLİ TERAPİ.
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
İnsanın Sınırları sınırları zorlamak sınırları zorlamak olabilecek şeylerden en zorunu istemek: - acaba bir de tam havaya zıplarken.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Anne Baba Tutumları ve Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri.
ANA BABA VE ERGENLİK.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
EMPATİK İLETİŞİM Bireyler arası ilişkilerde gönderilen iletilerin duygusal yönü ve içeriği ile algılanması ve anlaşılması.
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
EMPATİK İLETİŞİM 1.
AİLEDE İLETİŞİM.
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EMPATİK İLETİŞİM.
SEMPATİ. Eroğlu, Feyzullah, 1996, Davranış Bilimleri, Beta Yayıncılık, Syf.159 Sempati, karşımızdaki kişiyle duygu ve düşünce bakımından tam bir örtüşme.
Sunum transkripti:

2. BASAMAK Başkalarını Tanıma ve Empati POZİTİF PSİKOLOJİ 2. BASAMAK Başkalarını Tanıma ve Empati

Empati (Eşduyum) Nedir? Bir kişinin kendisini bir başkasının yerine koyabilmesi ve bu yolla onun duygu, düşünce, tutumları ve yaşantısını anlayabilmesidir.

Empati Yeteneği Nasıl Gelişir? Bebekliğin erken dönemlerinde gelişir. Anne baba tutumlarıyla azalır ya da artar. - Örn:Vurma durumunda arkadaşın şu an nasıl hissediyor diye sorgulayan ebeveynlerin çocuklarında emprati daha yüksek. Ağlama bir empati göstergesidir. Bebek kendisini diğerlerinden ayrı bir varlık olarak tanımlamaya başladığı anda sıkıntı ifadesi gördüğünde bunu anlar ve sakinleştirmeye çalışır. Anne ve bebeğin eş güdümlü hareketleri – bebeğin çıngırağını salladığında annenin yüzündeki heyecan ifadesi – eş zamanlılık, duygunun paylaşıldığını anlatır.

Empati NEDEN Gerekli? Empatiyle karşılaşan kişi yalnızlıktan kurtulur. Duygularını, yaşantısını kimsenin anlamadığı düşüncesi kişinin kendisini gerçekten anormal hissetmesine neden olur. Kişinin giderek kendisini daha iyi tanımasına yardımcı olur. Kişi kendisini daha kolay kabul eder. Sosyal uyum sağlar. Motivasyon sağlar. Öfke kontrolünü sağlar.

Empatinin gelişebilmesi için iki kişi arasında bir etkileşim olmalıdır. Empatik anlayış, etkileşim içinde olan iki kişi arasında gelişen bir sürecin son noktasıdır. Sürecin anlamaya çalışan kişiye ait olan kısmını vurgular ve o kişinin bu süreç sonunda ulaşmış olduğu anlayış düzeyini ifade eder.

Empati Olmazsa Ne olur? Öfke – ağrı – acı; EMPATİYİ ENGELLER! Anne – bebek ilişkisindeki ihmal ; EMPATİ DUYGUSUNUN GELİŞİMİNİ ENGELLER! Umursamazlık Karşıda ki kişiye rahatlıkla fiziksel ve / veya ruhsal acı verebilir Antisosyal Kişilikler??

Empati ile İlgili Değişkenler Cinsiyet Sosyo – ekonomik düzey Liderlik özellikleri Yardımseverlik Aile yapıları Doğum sırası Rekabet eğilimi

Bir insan her zaman empatik olabilir mi? Yoğun duygulanım yaşadığında Fiziksel sağlıkla ilgili sıkıntımız, ağrı ya da acımız varsa

Empati ile Karıştırılabilen Diğer Durumlar SEZGİ Empati duygu ve dürtüler açısından yakın bir bağlantı kurma yöntemidir. Empati duygulara ve zihinsel tanımlara yol açar. Empati deneyimleyen benliğin işlevidir. Sezgi ise aynı şeyi düşünceler alanında yapar. Sezgi, tam isabet ettirilen "Hah !, demek bu.....imiş“ ya da yakalamakta başarısız olunan "Hımm...demek bu ......değilmiş" tepkilerine yol açar. Sezgi ise gözlemleyen benliğin bir işlevi

Empati ile Karıştırılabilen Diğer Durumlar ÖZDEŞİM Empati, geçici ya da kısmi özdeşim yolu ile bir başka kişiyi anlamanın bir yolu olarak tanımlamıştır. Özdeşim, bir kişinin birçok yönleri ile bir başka kişiye benzemesi yoluyla gerçekleşen, otomatik, bilinç dışı işleyen zihinsel bir süreçtir. Olgunlaşma (maturation) ve zihinsel gelişimle de yakından ilişkilidir. Bir kişinin uyumsal ya da savunmacı tepki biçimi, genellikle sevilen, beğenilen ya da korkulan bir kişi ile özdeşimine bağlanır. Özdeşim aracılığı ile bir kişi, özdeşim yaptığı kişiden arzuladığı gereksinimleri konusunda doyurucu şekilde yardım alabilir. Özdeşim sonucunda sevilen bir kişiden ayrılmak, daha katlanılabilir hale gelebilir.

Empati ile Karıştırılabilen Diğer Durumlar ÖZDEŞİM Empati de böyle bir süreklilik söz konusu değildir. Empati yapılabilmesi için, hissettikleri açısından danışılan ne danışan ne de kendi tarafında sürekli kalmaması, esnek ve gereksinimlere uygun biçimde yer değiştirebilmesi önemlidir. Özdeşim, Danışılan kişinin yalnızca danışan kişinin duygusal durumunu anlamakla kalmayıp bunu hissetmeye devam etmesi temel farklılıklardan biridir

Empatinin yanlış anlaşılması 1. Anlam karışıklığında; Sempati, Şevkat , Onaylama ile karıştırılır. Danışan kişiye karşı uysal davranma, Sorunlarına sempati ile yaklaşma anlamına gelebilir. Durmadan kabullenici bir duruma düşünülebilir Danışılan kişi yalnızca katılımcı rolüne itilebilir. Danışan kişinin yaşantıları yalnızca öğrenilmiş ve hileli/yanlış şekilde yorumlanmış olur.

2. Kavramsal düzeyde; Empati yapmak – iç dünyasında gelişir Empatik davranmak – sözel ya da davranışsal ifade (dış dünyada) Omnipotens tutum – kendi yalnızlık gereksinimini tamamlama Sonuç: Kişi içe kapanabilir

3. Teknik hata; Farkına varılan şeylerin danışan kişi için taşıdığı önemin ve anlamın dikkate alınmaması ve saygı duyulmaması. Henüz yeterince empati yapılmamasına rağmen ifadelerin zamanlaması konusunda erken davranılması.

KURGU: Acil servise, alın bölgesinde kesi olan bir bebek getiriliyor. Annesi sürekli ağlıyor, bağırıyor. Bebeği uygunsuz pozisyonda tutuyor ve dikiş atmanıza izin vermiyor. Ne yaparsınız?

Hangi basamaktan empati yapıyoruz? Çocuğunuz sizin böyle ağlamanız karşısında ne hissediyor? Kocaman kadınsınız, sizin böyle üstünüzü başınızı yırtmanıza bu insanlar ne der ? Sıradaki insanlar sizin bu şekilde zamanımı almanıza diyor?

EN ALT BASAMAK / DİĞERLERİ Senin sorunun karşısında toplum ne hissediyor? (Ayıplama) Çocuğunuz sizin böyle ağlamanız karşısında ne hissediyor? Kocaman kadınsınız, sizin böyle üstünüzü başınızı yırtmanıza bu insanlar ne der ? Sıradaki insanlar sizin bu şikayetlerinize benim zaman ayırmama ne diyor?

3 ay önce de benim oğlumun da alnında kesi oldu hiç bir şey olmuyor merak etme Ben de çok etkilendim.

ORTA BASAMAK / BEN Senin sorunların karşısında ben ne hissediyorum? (Eleştiri, akıl verme, teşhis etme, bende de var, benim duygularıma göre… ) 3 ay önce de benim oğlumun da alnında kesi oldu hiç bir şey olmuyor merak etme Ben de çok etkilendim.

Çok üzgün olduğunuzu görüyorum. Çok kaygılısınız. Babanızı kaybettiğiniz için ne kadar üzüldüğünüzü görüyorum Nasıl yardım edebilirim

EN ÜST BASAMAK / SEN Senin sorunun karşısında sen ne hissediyor ve ne düşünüyorsun? (Anlamaya çalışma ve ifade et, destekle, soruna eğil, derin duyguları anlamaya çalış, yardım öner) Çok üzgün olduğunuzu görüyorum. Çok kaygılısınız. Babanızı kaybettiğiniz için ne kadar üzüldüğünüzü görüyorum Nasıl yardım edebilirim