 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
Advertisements

Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
Mal ve Faktör Piyasaları
Esneklik (elastisite) ve Uygulamaları
ARZ VE TALEP II: PİYASALAR VE REFAH
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 6
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
Monopolde Üretim ve Fiyatlandırma
Yrd. Doç. Dr. Arzdar KİRACI Başkent Üniversitesi
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
SÜRDÜRÜLEBİLİR REKABET GÜCÜ PİYASA KALİTESİ- ŞİRKET STRATEJİLERİ KASIM, 2007 Prof.Dr.Çelik Kurtoğlu “iyişirket” Danışmanlık A.Ş.
ders 2 ARZ, TALEP ve pİyasalaR Mankiw 2007, BL. 4
Finansal Sistem ve Faiz Oranları
3. HAFTA KONULARI TEST VE BİLGİ SORULARI. TEST SORULARI ##1 Ekonomik değeri olan atıl kaynaklara ne denir A)Satış B)Alacak C)Para D)Stok E)Işletme kaynağı.
ÜRETİM VE FİRMA TEORİSİ
Üretim düzeyi nasıl seçilir?
Anahtar Terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
Üretim Maliyetleri (Cost Production)
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Eksik rekabetçi bir firma
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Devletin Piyasaya Müdahalesi ve Fiyat Kontrolleri
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Tam Rekabet Piyasası ve Rekabet Oluşumu
GSYH ve TÜFE: Makroekonominin İzlenmesi
TÜKETİMİ DİĞER ETKİLEYEN FAKTÖRLER
EŞ ÜRÜN ANALİZİ.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Mühendislik Ekonomisi
BÖLÜM 3 EKONOMİLERDE TEMEL SORUNLAR
TALEP (demand).
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
PİYASA DENGESİ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
 Bölüm 3: Toplu Sözleşme - Piyasa Ekonomisinden Verilen İlk Taviz Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
 Bölüm 5: Talep Teorisi Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
 Bölüm 2: Piyasa Ekonomisi ve Fiyatların Oluşması Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
İŞLETME YÖNETİMİ-I Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO.
FİYAT MEKANİZMASI.
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
ARZ, ARZ FONKSİYONU VE ARZ EĞRİSİ
Turizmde Arzı ve Talep Esneklikleri Öğr.Gör.Zeynep Sıla ÖZŞEN
9- Rekabet Koşulları Açısında İşletme Tipleri- Piyasa çeşitleri
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
8. TAM REKABET PİYASASI.
DÖVİZ VE DÖVİZ PİYASASI
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
3 Talep, Arz ve Piyasa Dengesi BÖLÜM İÇERİĞİ
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
AKSAK REKABET PİYASALARI
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
Sunum transkripti:

 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna

Mal Piyasaları  Kapitalist düzende, amaç, kârın en çoklanması (maksimizasyonu) olarak tanımlanır  Üreticiler, piyasaya en çok kârı elde edebilecek kadar mal arz edeceklerdir  Tekelci piyasalar’a karşı Tam rekabet piyasaları 2

Tekelci Piyasalar  Diğer mallardan tamamen farklı bir mal üreten tek bir satıcı  Bu mal için ikame veya destekleyen mallar yoktur  Kâr maksimizasyonu:  Marjinal Gelir = Marjinal Maliyet  Ortalama Gelir (fiyat) = Ortalama Maliyet 3

Tam Rekabet Piyasaları  Piyasada çok sayıda üretici vardır. Hiç bir üretici, kendi başına piyasayı etkileyebilecek güçte değildir  Piyasaya giriş ve çıkışlar serbesttir  Üreticilerin ürettikler mallar homojendir  Piyasada her an, herkes tam bilgiye sahiptir  Mal, fiyat, üretici  Malların bir yerden bir yere veya üreticiden satıcıya ulaştırılmasıyla ilgili herhangi bir maliyet yoktur  Bilinen fiyat üzerinden her isteyen bedelini ödeyerek istediği miktarda mal satın alabilir  Fiyat miktara bağlı olarak değişmez 4

Diğer Piyasalar  Oligopol Piyasalar  Tekelci Rekabet Piyasaları 5

Zaman Boyutu  Yönetim kararlarında, hem maliyetin hem de talebin zaman içinde değişmelerinin hesaba katılması gerekir  Zaman içinde birçok değişkenin değerleri değişir  Insanların geliri artar, zevkleri değişir, teknoloji gelişir  Gelir artışları -> talep fonksiyonu  Teknoloji gelişimi  Enflasyon ve reel fiyatlar 6

Paylaşım Ekonomisinde Ençoklama  Paylaşım ekonomisinde emek dahil tüm faktör girdileri, yaratılan katma değeri paylaşır  Böyle bir paylaşım ekonomisinde işletme, kârını değil de yarattığı katma değeri en çoklamak isteyecektir  Faktörler için yapılacak ödemeler maliyet unsuru kabul edilmeyecektir  Marjinal maliyetler: ara mallar, hammadde, malzeme 7

Paylaşım Ekonomisinde Ençoklama (…)  Bir şirketin kârını değil de yarattığı katma değeri en çoklayacak şekilde karar verdiğinde, kâr en çoklamaya kıyasla daha fazla üretim yapacaktır 8

Çeşitli Fiyatlandırma Örnekleri A. Fiyat farklılaştırma  İhracatta fiyat farklılaştırma  Yoğun trafik fiyatlandırması  Sosyal fiyatlandırma B. Bileşik ve artık malların fiyatlandırılması C. Su, elektrik gibi temel tüketim malları tekellerinde fiyatlandırma D. İlaç fiyatlarının denetimi E. Maliyet artı fiyatlandırma 9