SOSYAL ETKİ VE UYMA HAFTA II PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SOSYAL ETKİ ve UYMA BÖLÜM ÜÇ.
Advertisements

SOSYAL ETKİ VE UYMA DAVRANIŞI.
Gökkuşağının Altından Geçilir mi?
OLASILIK ÇEŞİTLERİ.
NOKTALAMA İŞARETLERİ.
TELLİ ÇALGILAR.
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
NOKTALAMA İMLERİ.
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
SUNUM.
GÜÇLÜ ETKİLERE GERİ DÖNÜŞ: GÜNDEM KURMA VE SUSKUNLUK SARMALI MODELİ
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
GÜÇLÜ ETKİLERE GERİ DÖNÜŞ: GÜNDEM KURMA VE SUSKUNLUK SARMALI MODELİ
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
FEN LABORATUVARINDA ORGANİZASYON
ÖRGÜTLERDE GRUPLAR VE GRUPSAL FARKLILIKLAR BÖLÜM 5
Hazırlayanlar Adnan Arıuçar İ ffet Torun Cahide Bayraktar.
YAPI BİLGİSİ.
DERS:MATEMATİK 8 KONULAR TARİH 10. HAFTA KASIM A)ÖĞRENME ALANI
KURALLARA UYMANIN ÖNEMİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
MİLGRAM DENEYİ. İnsanların erk (otorite) sahibi bir kişi veya kurumun isteklerine, İnsanların erk (otorite) sahibi bir kişi veya kurumun isteklerine,erk.
TOPLUM HİZMETLERİ PROGRAMI
Ahlak Gelişimi.
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
LABORATUARDA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR GENEL KİMYA LABORATUARI.
ÜNİTE 11: DEĞERLENDİRME Ünitenin hedefleri
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
PROJENİN HEDEFİ İstanbul’da faaliyet gösteren, eğitilebilir öğretilebilir düzeyde zihin engeline sahip çocuk ve gençlerin öğrenim gördüğü 2 İş Okulu’nda.
Yapılandırmacı [Constructivist] Öğrenme Yaklaşımı Prof. Dr. Özcan DEMİREL ve Arş. Gör. Bünyamin YURDAKUL Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim.
ÖĞRENME AMAÇLARI İki değişken arasındaki “ilişki” ile neyin kastedildiğini öğrenmek Farklı yapıdaki ilişkileri incelemek Ki-kare analizinin uygulandığı.
Eğitimin ve Toplum.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Algoritma Mantığı ve Akış Diyagramları
Orijinallik. Orijinallik; ilk defa ortaya konma, özgün olma anlamlarına gelmektedir. Orijinal olanı düşünebilme, yaratıcı düşünmenin temel bileşenlerinden.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
BÖLÜM 13 SOSYAL PSİKOLOJİNİN KÖKENLERİ Bilimsel psikoloji yaklaşık 100 yıllık bir girişimdir Sosyal psikolojideki ilginç ve karmaşık olguların incelendiği.
BİLGİ, BİLİM VE PSİKOLOJİ
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
BÖLÜM 3 Üçüncü Bölüm Konuları DENEY NEDİR? DEĞİŞKENLER DENEYSEL DESENLER PROBLEMDEN DENEYE: İŞİN ÖZÜ VERİ.
NOT TUTMA.
Bilimsel düşünme becerileri
KLİNİK ARAŞTIRMALAR VE BİLİM ETİĞİ
Çayeli Hizmetiçi Eğitim Enstitüsü
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Uyma Nedir? Klasik Uyma Ve İtaat Araştırmaları Nelerdir? Uymayı Neler Yordar? Neden Uyarız? Kimler Uyar? Farklı.
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ
BİREY-GRUP ETKİLEŞİMİ SOSYAL ETKİ HAZIRLAYAN NERİMAN ARICI.
Ders IV Bölüm 4 Tutumlar s Bölüm 5 Tutum Değişimine Kuramsal Yaklaşımlar : Tutarlılık kuramları s PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu.
ZOR GENÇLER ile BAŞA ÇIKMA
 Adların yerini çeşitli yönlerden tutan sözcüklerdir. İzmir’de doğdum; ama yıllardır oraya gitmedim. Bu cümlede, “İzmir” adını tekrar etmemek için, bu.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
Doç. Dr. Ali Arslan.
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
NOKTALAMA İŞARETLERİ.
Deneme 1. Deneme 2 Deneme 3.
Günümüzde insan ve insanlar
Çoklu Zeka Modeline Genel Bakış
PSİKOLOJİK TESTLER.
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Bireyi tanıma ve teknikleri
PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu
REKLAM FİLMİ. REKLAM FİLMİNİN SÖZLÜK ANLAMI Herhangi çevrilen kısa bir ürünü tanıtmak amacıyla metrajlı film.
Sosyal Etki ve Uyma Sosyal Etki Uyma Davranışı Benzerlik (Sosyal Davranış Düzenliliği)
SOSYAL ETKİ.
DENEME.
DENEME
Sunum transkripti:

SOSYAL ETKİ VE UYMA HAFTA II PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu

SOSYAL ETKİ VE UYMA PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu İnsan davranışları sosyaldir. Otobüste birisi tarafından izlenen Ayşe hanımın davranış değişimi Uykusu gelen Ali’nin eve misafir gelince davranış değişimi İzlediği filmi sıkıcı olduğunu düşünen Ahmet, başka arkadaşlarının filmi beğenmesi ile film hakkında söyledikleri Üç olayda da ortak nokta “sosyal etki”dir. Sosyal etki Uyma davranışı Benzerlik (Sosyal davranış düzenliliği)

MUZAFFER ŞERİF DENEYİ PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu *Grup normu (kural/standardı) oluşması -İlk aşama; bireyler teker teker laboratuvara alınmış: Birinci bulgu; her denek bir standart geliştirmiş -İkinci aşama; bireyler 3-4 kişilik gruplar halinde laboratuvara alınmış: İkinci bulgu; grup halinde tek standart geliştirilmiş -Üçüncü aşama; deneyden bir yıl sonra birey yalnız başına deneye alınmış: Üçüncü bulgu; birey, yine bir yıl önceki grup standardını kullanmış *Belirsiz fiziksel gerçek karşısında, bireysel olarak geliştirilen subjektif (öznel) gerçeğin yerine grubun geliştirdiği sosyal gerçek kullanılmaktadır.

ASCH’İN DENEYİ PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu *Gruba uyma -İlk aşama; bireyle (denek) birlikte labaratuvar araştırmacının asistanları alınmıştır. -Belirgin bir fiziksel gerçek (birbirinden açıkça farklı boyda üç çizgi) A B C X -- -Öncelikle asistanlara X çizgisinin A,B,C çizgilerinden hangisine benzediği sorulmakta, sonra deneğe sorulmakta -Deneklerin %35’i asistanların cevabına uymakta

ŞERİF VE ASCH’İN DENEYİ PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu *Farkları -Fiziksel gerçek -Benimseme -Grup normunun varlığı *Benzerlikleri -Sosyal normlar, sosyal etki ve uyma -Grup ruhu

ÜÇ DENEYİN İLİŞKİSİ PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu Şerif’in deneyi; sosyal normun nasıl oluştuğu Asch’in deneyi; yerleşmiş sosyal norma bireyler nasıl uymaktadır Milgram’ın deneyi; sosyal etki ve buna uyma davranışının nereye varabileceği

MILGRAM’IN DENEYİ PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu İtaat deneyi -Deneyde rol alan üç birey; 1)Araştırmacı, 2) Öğrenci (gerçekte araştırmacı asistanı), 3) Denek Deneyin sözde amacı; cezanın öğrenmeye etkisi Deneyin gerçek amacı; insanlar sosyal etkiye ne derece boyun eğer? Birisine zarar verme emri alan birey bu emre ne derece uyar?

MILGRAM’IN DENEYİ PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu İtaat deneyi -Deneyde rol alan üç birey; 1)Araştırmacı, 2) Öğrenci (gerçekte araştırmacı asistanı), 3) Denek Deneyin sözde amacı; cezanın öğrenmeye etkisi Deneyin gerçek amacı; insanlar sosyal etkiye ne derece boyun eğer? Birisine zarar verme emri alan birey bu emre ne derece uyar?

MILGRAM’IN DENEYİ PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu Deneye katılan öğretmenin bilmediği gerçekler -Öğrenci araştırmacının asistanı -Kura çekilen kağıtların her ikisinde de öğretmen yazmaktadır -Şok jeneratörü sahici değildir -Öğrencinin bağırma inlemeleri aslında teypten gelmektedir Araştırma sonunda bütün bunlardan hiçbir deneğin şüphe duymadığı saptanmıştır. Araştırma sonuçları 40 katılımcıdan hiç biri 300 volttan önce durmamıştır 5 denek 300 volttan sonra, 4 denek 315 volttan sonra, 5 denek diğer yüksek voltlarda deneye devam etmeyi reddetmişlerdir. Geriye kalan 26 denek, yani %65’i deneyin sonuna kadar (450 volt) devam etmişlerdir. * Sosyal etki sonucu, kişilik özellikleri dışında davranış sergilenebilir.

YOUTUBE’DAKİ DENEYLER PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu Ders kitabında aktarılanlar ***MuzafferŞerifdeneyi: 4PQ ***UyumdeneyiAsch: ***Milgram deneyi: Ek önerilenler *Uyumdeneyi: *Zimbardodeneyi: *Zimbardo deneyinin filmi “The Experiment”:

SONRAKİ HAFTANIN DERS KONUSU PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu *Uyma davranışını etkileyen ortamsal, kişisel ve kültürel etkenler nelerdir? *İnsanlar neden ve ne tür uyma davranışları gösterir? *Sosyal etki ve uyma davranışının kavramlaştırılması ve çeşitleri Kaynak: Kağıtçıbaşı’nın kitabı sayfa 77-99