HUKUK KURALLARI HİYERARŞİSİ VE TERİMLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMUSAL HARCAMA HUKUKUNUN TANIMI VE KAYNAKLARI
Advertisements

C)CUMHURİYET'İN BEKÇİLERİNE...
SAYILI KAMU İHALE KANUNU İLE KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN Şikayet Sistemine Etkileri Nisan 2009 ANTALYA.
KAMU HARCAMA HUKUKUNUN KAYNAKLARI
HUKUKUN KAYNAKLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
İDARE HUKUKU İDARİ İŞLEM ÖĞR. GÖR. ANIL ÇAĞLAR ERKAN.
HAZIRLAYAN: YUSUF SÜNETCİ 4-B
Anayasal Vergi İlkeleri
Anayasal Vergilendirme İlkeleri
İDARE HUKUKU YEREL YÖNETİMLER Öğr. Gör. Anıl Çağlar ERKAN.
Mükelleflerin İzahat Talepleri
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
YARGI BAĞIMSIZLIĞI & YASAMA VE YÜRÜTME İLE İLİŞKİLER
HUKUK KURALLARI HUKUK KURALLARI HUKUKUN MÜEYYİDESİ HUKUK TÜRLERİ
ANAYASA.
VATANDAŞLIK BİLGİSİ ESRA ERİŞ 4-B KONU : YARGI
İnceleme-Soruşturma.
GENEL BÜTÇE KANUN TASARISI KESİN HESAP KANUN TASARISI
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
Mustafa ÖZÜNLÜ Kamu Yönetimi Bilim Uzmanı Mart 2015 Ürgüp/NEVŞEHİR
İDARE HUKUKU BİRİNCİ BÖLÜM Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
YAPI İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
K ü bra AVCI / / 4-B 3. POZİTİF HUKUKUN KAYNAKLARI Pozitif hukuk kaynaklarını üç başlık altında inceleyebiliriz: Yazılı Kaynaklar Yazısız Kaynaklar.
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Türk Yargı Sistemi
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Ticari veri tabanları (Yerel)
TUR İ ZM HUKUKU VE MEVZUATI DR. OSMAN AVŞAR KURGUN DR. AYHAN GÖKDEN İ Z DR. MURAT SEL İ M SELV İ DR. GONCA KILIÇ DR. ELBEYI PEL İ T Ö Ğ R. GÖR. HÜSEY İ.
Türk Anayasa Düzeni Giriş
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
1/8. 2/ 8 İÇİNDEKİLER I. KISIM GENEL OLARAK  GENEL OLARAK MEVZUAT  BİR KISIM HUKUKÎ TABİRLER  NORM / NORMLAR HİYERARŞİSİ İKTİDAR / ERK / GÜÇ  İDARİ.
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ DİLEKÇE ve BİLGİ EDİNME HAKKI
İŞ HUKUKUNA GİRİŞ İş Hukuku Kavramı
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ YÖNETİCİ YETKİNLİKLERİNİ ARTIRMA EĞİTİMİNE
2709 sayılı TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI Anayasanın bağlayıcılığı ve üstünlüğü MADDE 11 – Anayasa hükümleri;  Yasama,  Yürütme ve  Yargı organlarını,
NORMLAR HİYERARŞİSİ.
İNSAN HAKLARI HUKUKUNUN GENEL İLKELERİ
1 Hukuk kuralları hangi şekillerde ortaya çıkmaktadır?
Sağlık Hukukuna Giriş.
BİREYSEL İDARİ İŞLEMLER-DÜZENLEYİCİ İŞLEMLER
KAMU HARCAMALARI HUKUKU KAYNAKLARI. 1.YASAMA ORGANI TARAFINDAN ORTAYA KONAN KAYNAKLAR 2.YÜRÜTME ORGANI TARAFINDAN ORTAYA ATILAN KAYNAKLAR 3.YARGI ORGANI.
SERBEST DOLAŞIMA GİRİŞ REJİMİ
KAMU HARCAMA HUKUKUNUN KAYNAKLARI. Kamu harcamaları, kamusal birimlerin yetkililerinin, çeşitli hukuki düzenlemelerden(anayasa, kanun, kanun hükmünde.
Çocuk Hakları Konusunda Türkiye'de Yapılan Çalışmalar.
Hukuk Başlangıcı Hukukun Yürürlük Kaynakları
T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI EĞİTİM DAİRESİ BAŞKANI
Temel HUKUK DERS NOTLARI SON HAFTA
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
Öğr.Gör.İdil YILDIRIM ARI
MEVZUATLA İLGİLİ KAVRAMLAR
Hukukun TEMEL kavamları
Hukukun TEMEL kavamları
HUKUK BAŞLANGICI 3 PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.
HUKUK BAŞLANGICI ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM.
Anayasa normlar hiyerarşisinin en üstünde yer alan ve yasama, yürütme ve yargı organlarını bağlayan temel hukuk kurallarını içerir. ANAYASA.
YARARLANILABİLECEK KİTAPLAR
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
HUKUK BAŞLANGICI 14.
SİGORTA HUKUKU GENEL KAVRAMLAR Güliz Evren KIRBAŞ Hazine Uzmanı
KANUNİLİK İLKESİ HUKUKİ DAYANAĞI KAPSAMI İŞLEVİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖĞ. gör. Benay KESKİN İŞOĞLU 3. Hafta
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM MEVZUATI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
VIII. Kabul Edilebilirlik İncelemesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
VII. Yasama yetkisi Yasama yetkisi Türk Milleti adına Türkiye Büyük Millet Meclisinindir. Bu yetki devredilemez.
II. Anayasa Mahkemesi’nin «Norm Denetimi» İşlevi
HUKUK BAŞLANGICI 12.
Sunum transkripti:

HUKUK KURALLARI HİYERARŞİSİ VE TERİMLERİ G.Ü. PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI

Normlar hiyerarşisi, yazılı olan kurallar arasındaki derece ve kuvveti gösteren sistem olarak ifade edilmektedir. Bu derece ve kuvvete göre normlar (kurallar) aşağıdaki gibi sıralanmaktadır.

Mevzuat kurallarını çıkaran yetkili organları; TBMM, Bakanlar Kurulu ve Kamu Tüzel Kişileri olarak sıralamak mümkündür. Tablo’da hangi yetkili organın hangi mevzuat kuralını çıkardığı görülmektedir.

Mevzuat Kuralı Yetkili organı Yargısal Denetimi Anayasa TBMM Anayasa Mahkemesi Kanun TBMM Anayasa Mahkemesi Milletlerarası Anl. Bakanlar Kurulu Anayasa Mahkemesine iptali davası açılamaz. KHK Bakanlar Kurulu Anayasa Mahkemesi Tüzük Bakanlar Kurulu Danıştay Yönetmelik Kamu Tüzel Kişileri Danıştay ya da İdare Mahkemesi

İnsan ve insanla ilintili alanları düzenleyen hukuk normları, hukuk devletinin vazgeçilmez unsurlarından birisidir. İnsanın bireysel ve toplumsal ihtiyaçlarının sağlıklı bir şekilde temin edilebilmesi için ortaya çıkan devlet otoritesinin bütün iş ve eylemlerinin hukuk normları tarafından belirlenmesi toplumsal yaşam için son derece önemlidir. İnsanların ve kamu kurum ve kuruluşlarının iş ve eylemlerinde uymak zorunda oldukları hukuk normları arasında takip edilmesi gereken bir hiyerarşi bulunmaktadır. Normlar hiyerarşisi olarak ifade edilen bu sıralama ile, hukuk kuralları ile elde edilmek istenen toplumsal ahengin hukuk düzeni içinde de sağlanması amaçlanmaktadır. Aksi takdirde kendi içinde ahengi yakalayamamış ve uygulama açısından da tereddütlerle dolu hukuk normlarının kendisinden beklenen sonuçları üretmesi yani toplumsal ahengi temin etmesi oldukça zordur.

Hukuk kuralları tarafından düzenlenen alanlardan birisi olan yönetimin iş ve eylemlerinin uygulanması aşamasında ve söz konusu uygulama sonuçlarının denetimi açısından da normlar hiyerarşisi kavramı büyük önem taşımaktadır. Zira, kamu görevlilerinin uygulama aşamasındaki iş ve eylemlere tatbik edecekleri hukuk normlarının sıralaması ile bu uygulama sonuçlarını hukukilik yönünden inceleyecek olan denetim elemanlarının takip edecekleri farklı normlar hiyerarşisi bulunmaktadır.

Normlar hiyerarşisi, hukuk normlarının derece ve kuvvetini belirlemekte ve bir hukuk düzeninde var olan normların çokluğu anlamına gelmektedir. Bu normlar farklı kademelerde yer almakta, normlar arasında altlık ve üstlük ilişkisi söz konusu olmakta ve her norm geçerliliğini bir üst hukuk normundan almaktadır. Anayasalar ülkelerin temel hukuki metinleri olarak ele alınmakta, buna istinaden kanunlar, kanun hükmünde kararnameler, tüzükler, yönetmelikler ve benzeri isimler altında hukuki metinler çıkarılmaktadır.

Normlar hiyerarşisi bu şekilde sıralanmakla birlikte, hukuken aynı statüdeki hukuk normları arasında aynı olayda farklı düzenlemeler yapılmış olması durumunda somut olayda uygulanacak hukuk normunun tespitinde sorunlar yaşanabilmektedir. Bu tür durumlarda, söz konusu sıralamanın yanında doktrin ve yargı içtihatları ile belirlenen hiyerarşi de ortaya çıkmaktadır. Aynı zamanda aynı olayı düzenleyen eşit hukuki statüdeki iki norm birbiriyle çeliştiği takdirde, genel hüküm ve özel hüküm ilişkisi veya önceki düzenleme ve sonraki düzenleme ilişkilerine bakılmak suretiyle söz konusu olaya uygulanacak hukuk normu tespit edilmektedir.

1982 ANAYASASI VE NORMLAR HİYERARŞİSİ Hukuk sistemimizde hukuk hiyerarşisi kavramı hukuki metinlerde açıkça ifade edilmemekle birlikte, 1982 Anayasasında ortaya konan anlayışın kavramsallaştırılması olarak karşımıza çıkmaktadır. Anayasa’nın muhtelif maddelerinde ifade edildiği üzere, temel metin olan Anayasa’dan başlamak suretiyle bir normlar hiyerarşisi ortaya konmaktadır.

Temel Metin Anayasa Anayasa’nın 11’inci maddesinde yer alan “Anayasa hükümleri, yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makamlarını ve diğer kuruluş ve kişileri bağlayan temel hukuk kurallarıdır. Kanunlar Anayasaya aykırı olamaz.” şeklindeki düzenlemeyle Anayasa’nın bağlayıcılığı ve üstünlüğü açıkça vurgulanmış ve hukuk hiyerarşisi adına temel bir kural vazedilmiştir.

Usulüne Göre Yürürlüğe Konulmuş Milletlerarası Antlaşmalar Usulüne göre yürürlüğe konulmuş milletlerarası antlaşmalar, Anayasa’nın 90’ ıncı maddesine göre kanun hükmündedir. Bu nedenle de milletlerarası antlaşmalarla ulusal kanunlar arasında aynı konuda farklı düzenlemeler yer alması halinde uygulanacak hukuk normları hususunda teoride ve uygulamada tereddütler söz konusu olmuştur. Bunun üzerine 5170 sayılı Kanun’un 7’ nci maddesiyle getirilen düzenleme ile, usulüne göre yürürlüğe konulmuş temel hak ve özgürlüklere ilişkin milletlerarası antlaşmalarla, ulusal kanunların aynı konuda farklı hükümler içermesi nedeniyle çıkabilecek uyuşmazlıklarda milletlerarası antlaşma hükümlerinin esas alınacağı belirtilmektedir.

Söz konusu değişiklik çerçevesinde, temel hak ve özgürlüklere ilişkin usulüne göre yürürlüğe konulmuş milletlerarası antlaşmalarla ulusal kanunlar çakıştığı takdirde milletlerarası antlaşma hükümleri esas alınacaktır. Kanun Koyucu bu iradesi ile, temel hak ve özgürlükler dışındaki alanları düzenleyen milletlerarası antlaşmalar ile kanunların farklı hükümler içermesi durumunda hukuk hiyerarşisi açısından yerel kanunların esas alınması gerektiğine dair zımni bir irade ortaya koymaktadır.

Kanunlar Anayasa’nın 2’ nci maddesinde zikredilen ve Devletin temel nitelik­lerinden biri olan hukuk devleti ilkesinin gereği olarak, Anayasa’da genel hatlarıyla düzenlenen hususların uygulamaya yönelik ayrıntıları kanunlarla ve bu kanunlara dayanarak çıkartılan ikincil mevzuatla düzenlenmektedir. Anayasa’nın başlangıç bölümünde yer alan “üstünlüğün ancak Anayasa ve kanunlarda bulunduğu” şeklindeki vurgulamayla, kanunların Anayasa’dan sonra gelen hukuki metinler olduğu ifade edilmektedir. Ayrıca Anayasa’nın 11’ inci maddesinde, kanunların Anayasa’ya aykırı olamayacağı açıkça hüküm altına alınmaktadır.

Kanun Hükmünde Kararnameler Kanun hükmünde kararname (KHK), Bakanlar Kurulunun Anayasa’dan doğrudan doğruya aldığı veya yasama organından yetki devri yoluyla aldığı sınırlı bir yetkiye dayanarak yaptığı, daha sonra yasama organının denetimine tâbi olan ve normlar hiyerarşisinde kanun düzeyinde yer alan bir düzenleyici işlemdir. Anayasa’nın 91’ inci maddesi ile Türkiye Büyük Millet Meclisine, sıkıyönetim ve olağanüstü haller saklı kalmak üzere temel hakları, kişi haklarını ve ödevlerini, siyasî hakları ve ödevleri ilgilendiren konular dışında düzenleme yapmak üzere Bakanlar Kuruluna kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisi verilmiştir.

Yetki kanunu, çıkarılacak kanun hükmünde kararnamenin amacını, kapsamını, ilkelerini, kullanma süresini ve süresi içinde birden fazla kararname çıkarılıp çıkarılamayacağını gösterir şekilde düzenlenecektir. “Yasama yetkisi Türk Milleti adına Türkiye Büyük Millet Meclisinindir. Bu yetki devredilemez.” şeklindeki Anayasa’nın 7’ nci maddesine, yine Anayasa tarafından getirilen bir istisna olan KHK uygulaması ile yapılan düzenlemeler kanun olarak kabul edilmekte ve Anayasa’nın 148’ inci maddesinde yer alan düzenleme çerçevesinde de KHK’ ların şekil ve esas bakımından Anayasa’ya uygunluğunu denetleme görevi, kanunlarda olduğu gibi Anayasa Mahkemesine verilmektedir.

Tüzükler Anayasa’nın 115’ inci maddesi ile Bakanlar Kuruluna kanunların uygulanmasını göstermek veya emrettiği işleri belirtmek üzere, kanunlara aykırı olmamak ve Danıştay’ın incelemesinden geçirilmek şartıyla tüzük çıkarma yetkisi verilmiştir. Aynı madde ile, çıkarılacak tüzüklerin Cumhurbaşkanınca imzalanması ve kanunlar gibi yayımlanması esası da getirilmektedir. Normlar hiyerarşisinde tüzüklerin yeri kanunlardan sonra gelmekte ve tüzüklerin kanunlara aykırı olmaması gerekmektedir.

Yönetmelikler Yürütme organının düzenleyici işlemleri arasında yer alan yönetme­likler, Anayasa’nın 124’ üncü maddesi ile düzenlenmiştir. Mezkur 124’ üncü madde ile Başbakanlığa, bakanlıklara ve kamu tüzelkişilerine, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelik çıkarabilme yetkisi verilmiştir.

Adsız Düzenleyici İşlemler (Genel Tebliğler, Tebliğler, Genelgeler vb Anayasa’da öngörülmüş yürütme organının düzenleyici işlemleri, kanun hükmünde kararname, tüzük, yönetmelik olmak üzere üç olarak kabul edilmektedir. Ancak, uygulamada yürütme organının bunların dışında, “kararname”, “karar”, “tebliğ ”, “sirküler”, “genelge”, “ilke kararı ” “esaslar”, “yönerge”, “talimat”, “statü”, “genel emir”, “tenbihname”, “genel tenbih”, “ilân”, “duyuru”, “plân”, “tarife” gibi değişik isimler taşıyan işlemler ile de genel, soyut ve objektif hukuk kuralları koyduğu görülmektedir. Bu nedenle, bu işlemler de yürütme organının düzenleyici işlemleri arasında yer almakta ve bu tür düzenleyici işlemler idare hukukunda “adsız düzenleyici işlemler” olarak nitelendirilmektedir Bununla beraber aşağıda inceleneceği üzere adsız düzenleyici işlemlerden olan genelgeler, Anayasa’nın 144’ üncü maddesi ile idarenin düzenleyici işlemleri arasında sayılmakta ancak söz konusu düzenlemede genelgelerin çıkarılma esas ve usullerine dair herhangi bir açıklama yapılmamaktadır.

İdarenin düzenleyici işlemleri arasında sayılan tebliğ, genelge, yönerge ve benzeri isimler altındaki düzenlemeleri, yönetmelik hükmündeki düzenlemeler olarak da kabul edilmektedir 1982 Anayasa’sına normlar hiyerarşisi kavramı çerçevesinde bakıldığında ortaya; Anayasa, temel hak ve özgürlüklere ilişkin usulüne göre yürürlüğe konulmuş milletlerarası antlaşmalar, kanunlar (usulüne göre yürürlüğe konulmuş milletlerarası antlaşmalar), tüzükler, yönetmelikler ve genelgeler şeklinde bir sıralama çıkmaktadır. Bu sıralamada her bir norm kendinden sonra gelen hukuk normuna kaynak teşkil etmekte ve sıralamada sonraki normlar önceki normlara uygun olmak zorundadır.