ANNE KARNINDA MÜZİK EĞİTİMİ. Müziğin temel eğitimindeki ilk amacı duygu ve düşünceleri müzikal olarak ifade etme, çocukta müzik sevgisi uyandırma ve hayal.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Menar Abaküs Mental Aritmetik Programı
Advertisements

T.C SAĞLIK BAKANLIĞI ÇAYELİ DEVLET HASTANESİ HASTA HAKLARI BİRİMİ
MENAR ABAKÜS MENTAL ARİTMETİK PROGRAMI
Bedensel Büyüme & Gelişme
BEBEKLER Giriş.
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
ORFF ÖĞRETİSİ İLE ERKEN MÜZİK ÖĞRETİMİ
İLKÖĞRETİM DÖNEMİ ÇOCUKLARININ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Okul öncesİ Eğİtİmde Günlük Program AkIşI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Matematik Ve Müzik Arasındaki İlişki
Genel Öğretim Yöntemleri [Öğretim Sistemleri]
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ Hazırlayan: Nahit TEKİN.
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
MÜZİK EĞİTİMİNDE ORFF TEKNİĞİ İLE İLGİLİ DERS ETKİNLİĞİ
E Ğİ T İ M PS İ KOLOJ İ S İ. GİRİŞ: EN KÜÇÜĞÜNDEN EN BÜYÜĞÜNE KADAR BÜTÜN İŞYERLERİ BELİRLİ BİR ÖRGÜTLENME İLE MEYDANA GELİP ÇALIŞMAKTADIR. BU ÖRGÜTLENMENİN.
OKULÖNCESİNDE BİR GÜNLÜK EĞİTİM PROĞRAMI UYGULAMALARI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
MÜZİKSEL/RİTMİK ZEKÂ.
SERBEST ETKİNLİK SAATİ UYGULAMALARI
OKULÖNCESİ DÖNEMDE MATEMATİK EĞİTİMİ
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
RİTİM ARAÇLARI Arş. Gör. Erdoğan ÖZEL.
KONU: OKUMA ALIŞKANLIĞI
Doğru Çalışma Yöntemleri
Doğru Çalışma Yöntemleri
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
Mentör Öğretmenlik.
En fazla ödül kazanmış olan İngilizce Dil Eğitimi Programı.
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
ANNE KARNINDA BEBEK NE HİSSEDER?
Okul Öncesi Dönemde Rehberlik Hizmetinin Özellikleri
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
Birinci Sınıf Çocuklarının Gelişim Özellikleri Fiziksel Özellikleri En az iki kaynaktan edindiği bilgileri kullanarak yeniden anlam kurmaktır. Fiziksel.
DİL GELİŞİMİ.
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
Bebeklik ve İlk Çocukluk Dönemi Çocuklarında Gelişim ve Kitap Seçimi
Çocuklar niçin spor yapmalı? Spor büyüyen çocuğun fiziksel gelişiminin yanında psikolojik, sosyal yönden gelişimine katkıda bulunur.
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
ÇOCUĞUM NASIL ÖĞRENİYOR?. “Geleceğin Cahili,okumayan kişi olmayacaktır. Nasıl öğreneceğini bilmeyen kişi olacaktır. Alvin Toffler.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
Zekâ Oyunları.
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Doğru Çalışma Yöntemleri
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çoklu Zeka Kuramı.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ATATÜRK VE MÜZİK Öğrenme Alanı: A. DİNLEME- SÖYLEME- ÇALMA
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Zekâ Oyunları. Zekâ oyunları, boş zamanlarını değerlendirmek için aktivite arayanların, günlük yaşamın stresinden kurtulmak için biraz olsun soluk almak.
Sunum transkripti:

ANNE KARNINDA MÜZİK EĞİTİMİ

Müziğin temel eğitimindeki ilk amacı duygu ve düşünceleri müzikal olarak ifade etme, çocukta müzik sevgisi uyandırma ve hayal dünyasında müzik imgesini geliştirmeye çalışmasıdır.

Çocuk müzikle daha anne karnındayken tanışır. Annesinin kalp atışlarını bir ritim olarak algılar, henüz daha beş aylıkken bebeğin anne karnında seslere tepki verdiği klinik araştırmalarla kanıtlanmıştır.

Bu dönemden itibaren bebekler radyoda ya da televizyonda çalan bir müziği ya da annesinin söylediği şarkıları dinlemeye başlamıştır. Bir diğer deyişle anne karnındaki bebek annesiyle birlikte onun dinlediği tüm müziklere kulak misafiri olmaktadır.

Tabii hamilelikte anne karnındaki bebeğin duyması normal insanların duyması kadar net değildir, sesleri daha boğuk ve uğultulu şekilde duyar.

Bebek anne karnında dışarıdan gelen sesleri ve gürültüleri duyar, annenin kalp atış sesini, büyük damarlardan geçen kan sesini duyar, etraftaki insanların seslerini duyar, ancak anne karnındaki bebeğin en net duyduğu ses annesinin sesidir. Çünkü annesinin sesi bebeğe direkt olarak kemik ve dokulardan iletilir, dışarıdaki havadan ve anne karın dokusundan geçerek bebeğe ulaşmak zorunda değildir.

Anne karnındaki bebeğin en net duyduğu ses annesinin sesidir.

Bu nedenle anne karnındaki ve yeni doğan bebeğin en alışık olduğu sesin annesinin sesi olduğu, annesinin sesini doğumdan hemen sonra bile tanıdığı ve başkalarının seslerini verdiğinden farklı tepkiler verdiği bilinen bir gerçektir. Kalın sesler rahmi daha kolay geçer ancak içeride dağılırlar. İnce sesler ise daha zor geçmelerine karşın fetüs tarafından daha net algılanırlar. Fetüsler gibi yeni doğan bebekler de ince seslere daha olumlu yanıtlar verirler.

Doğmamış bebekte 10. haftada dış kulak ve kulak zarı gelişir, 16–18. haftada gelişmeye başlayan orta kulak kemikleri bu gelişimlerini 32. haftada tamamlarlar. Fetüslerin 24. haftadan önce sesli uyaranlara yanıt vermediği, 34. haftada ise işitme duyularının tamamlandığı kabul edilir. Kız fetüslerin işitme duyularının erkeklere göre daha hızlı olduğu da gözlenmiştir.

Hızlı müzikler uygun değildir. Çünkü bebek anne karnında en çok annesinin kalp atım ritmine alışkındır ve bu ritme yakın müziklerden hoşlanabilir, bu ritmin dışındaki hızlı müzikler yabancı gelebilir ve rahatsız edebilir.

Klasik Müzikle modern tarzı sentezleyerek, bebek vokalleri ile bebek müziği yapan Hollandalı besteci Raimond Lap’a göre “Müziğe verilen önem gerçek değerinin altındadır”. “Bebek müziği çocuklara entelektüel avantaj sağlar.” Müzik eğitimi doğumdan üç ay önce başlar yıllarca devam eder. Yapılan araştırmalar, bebeğin beyninin bir süngere benzediğini gösterir. Beyin bilgi ve etraftaki sesleri çeker. Bir çeşit kayıt cihazı gibidir. Her şey kaydedilir ve yıllar sonra çalar’’ demiştir.

Aslında Raimond Lap, bu müziği ilk çocuğu için yaptı. Olumlu etkiler üzerine, etrafındaki 50 bebek üzerinde bu gelişimi izledi. 50 aileden gelen çok olumlu tepkiler üzerine bu özel müziği geliştirdi. Besteci yaptığı bu özel müzikle 2 Altın 2 Platin Plak ödülü aldı. 60 ülkede milyonlarca bebek Raimond LAP’ ın müziği ile büyüyor ve bu müziğin olağan üstü avantajlarından faydalanıyor.

1-Bebeklerin hassas kulaklarına uygun hazırlanmıştır. Bu özel müzik sadece eğlence için değil, öğrenmek ve gelişmek için kullanılıyor. 2- Bebekle iletişim kuran dünyadaki ilk müzik türüdür. Bebeğin kurduğu iletişimi hemen fark edersiniz. Hatta doğumdan üç ay önce bile. Örneğin anne karnında daha aktif hareket eder veya karın sertliğini giderir. Hayatın sonraki yıllarında aynı müziğin bebek üzerinde bir tür sakinleştirici etkisi olacak, bilinçaltında anne karnının güvenliğini çağrıştıracaktır. Bebekler doğumdan üç ay sonra, Raimond Lap’ın müziğini işitince, bazen daha aktif olacak, bazen ağlamayı kesecek, bazen uykuya dalacaktır.

3- Tekrarlayan melodiler sayesinde müzik hafızası oluşur. Müzik yaratıcılığı gelişir. Bebeğin müzik yeteneği ve yaratıcılığı harekete geçer. Bu müziğin terapi yönü vardır. Sonraki yaşlarda bu müziğin rahatlatıcı etkisi devam edip, çocukların bebekliğindeki huzurlu dönemi bilinç altında sürdürdüğünü görürüz. 4- Bu müzik sadece bebeği değil, aile bireylerini de olumlu etkiler. Evdeki atmosfer değişir.

Yapılan bir araştırmaya göre de Brahms dinletilen bebeklerin daha çabuk geliştiklerini ortaya çıkarmıştır. Müziğin psikolojik, bilişsel ve bedensel gelişimlerine birçok olumlu etkiye sahip olduğunu işaret etmektedir.

1.Müziğin, Çocuğun Duygusal ve Sosyal Gelişimindeki Etkisi Müziğin, çocuğun duygusal ve sosyal gelişimine etkileri, çocuğun müziksel becerilerinin geliştirilmesi ve müzik eğitimi yoluyla müzik dışı becerilerinin de geliştirilmesi olmak üzere iki yönlü düşünülmelidir.

Her çocuğun, özellikle kendisini en iyi ifade edebileceği müziksel etkinlik türünde gurupla çalışması kuşkusuz onun sosyalleşmesinde çok önemli bir yere sahiptir. Anne karnından itibaren müzik dinleyen bebekler hırçın hareketler yerine daha uyumlu davranış sergilerler. Huzurlu büyüyen bebek için bu ilerleyen yıllarda büyük bir avantajdır.

Örneğin, gurupla söyleme, sesini kullanmayı ve denetlemeyi keşfedeceği, uyum becerisini geliştireceği, işbirliğine dair disiplin kazanacağı türden bir etkinlikken; bireysel çalgı çalması enerjini olumlu yönlendirebileceği, kişisel doyum sağlayabileceği ve ritim-melodi duygusunu geliştirebileceği türden bir etkinliktir.

Müziğin matematik zekası gelişimine etkisi vardır. 2. MÜZİĞİN ZİHİNSEL GELİŞİME ETKİSİ

Zihinsel gelişimin % 85’ i 8 yaşına kadar, Beyin gelişiminin % 80’ i 3 yaşına kadar tamamlanır. Zeka gelişimini ve beyin gelişimini ilk aylar beslenmeden sonra olumlu etkileyen ilk faktör müziktir.

Bilim Adamları, prematüre doğan bebekler üzerinde inceleme yaparak Klasik Müziğin iştahı açtığı belirlediler ve Klasik Müzik dinleyen bebeklerin daha çabuk büyüdüğünü ve yaşamlarının ilk stresten daha hızlı arındığını kaydettiler. Ayrıca Klasik Müzik çalındığında bebeklerin kalp atışları düzen girdiği ve nefes alıp vermelerinin kolaylaştığı tespit edildi.

3.Müziğin Fiziksel Gelişime Etkisi Müzik dinleyen bebekler bazı şarkılarda hareketlenirler. Büyüdükçe bu hareketlilik el çırpmaya, oynamaya, dans etmeye dönüşür. Dolayısıyla bu hareketlilik bebeğin küçük kas, büyük kas gelişimini sağlar.

4. Müziğin Psikolojik Gelişime Etkisi Anne karnından itibaren müzik dinletilen bebeklerin psikolojik gelişimleri de olumlu yönde olmuş, hırçın davranışlar yerine uyumlu davranışlar sergiledikleri ortaya çıkmıştır. Özellikle klasik müzik beyinde sakinlik hissi yayan alfa dalgalarını harekete geçirmektedir.

5-Müziğin Çocukta Dil Gelişimine Etkisi İnsan doğuştan dil ve konuşma yeteneğiyle doğar. Önce çevresindeki sesleri dinler, bunları anlamaya ve benzerini çıkarmaya çalışır. Ardından kendisini anlatmak ve çevresini anlamak için sözcükleri kullanarak cümleler kurar.

Sesler, çocuğun dış dünya ile ilk iletişim aracıdır. Müziğin, dil gelişimini hedefleyerek bir öğretim aracı olarak kullanılmasında, dildeki ve müzikteki bilişsel süreçlerin karşılaştırılması sonucu saptanan benzerliklerden de bilinçli biçimde yararlanılabilir.

6-Müzik Eğitiminin Çocuğun Zeka Gelişimindeki Etkisi “Müzik” ile “beynin erken gelişimi” arasında önemli bir bağlantı vardır. Bu gelişme okulların müzik programlarında sınırlamaya gitmeleri ile ortaya çıkmıştır. İnsanlar çocuklarının piyano dersi almaya başlamasını isterken, neden bahsettiklerini bilmekte ama çok daha erken başlamaları gerektiğini bilmemektedir.

Çalışmalar, erken müzik eğitiminin özellikle de piyano derslerinin gerçekten de çocukların beyinlerindeki işlem merkezlerini geliştirdiğini göstermiştir. Irvine, California Üniversitesi araştırmacılarından Frances Roucher ve Gordon Shaw 1993’te okul öncesi çocuklar üzerinde yaptıkları araştırmalarda, 3-5 yaş arası çocukların 6 aylık piyano dersinden sonra, matematik ve diğer bilimler açısından çok önem taşıyan uzaysal algılama testlerinde ve bulmacalarda heyecan verici gelişmeler gösterdiklerini saptamışlardır.

Müzik eğitiminin uzaysal becerilere etkisini inceleyen önemli bir çalışma olan, Mozart Etkisi’ne göre, Sadece 10 dakika Mozart dinletilen guruplarda bile uzaysal algılama testlerinde %30luk bir başarı artışı sağlanmıştır. Aynı araştırmacılar modern müziğin benzer etkileri olup olmadığına da bakmış ancak hiçbir önemli etki ile karşılaşmamışlardır.

Giderek çoğalan araştırma sonuçları, Mozart dinlemenin zihinsel performansı arttırdığı varsayımını geçerli kılmıştır. Barok müziğin kalıpları ile beyin dalgalarındaki ritmin benzerliği keşfedildikten sonra Irvine, California Üniversitesi nöro-biyologlarından Gordon Shaw ve Frances Rauscher 1995’te 75 kolej öğrencisi ile çalışarak, ayrı ayrı grupları farklı ses ortamlarında, sessiz, Mozart’ın bir piyano sonatıyla, minimalist müzikle ve repetitive müzikle test etmişlerdir.

Sonuçlar Mozart dinleyen grubun şaşırtıcı gelişme gösterdiğini ortaya koymuştur. Diğer psikolog ve nöro-biyologların deney grupları olarak aldıkları çocuklar, saralılar, Alzheimer hastaları, hatta farelerle yaptıkları araştırmalar ise Mozart’ın müziğinin beynin motor koordinasyonunu, görsel algısını ve düşünce sürecini hızlandırdığını ortaya koymuştur. (Kliever, 1999)

7-Müzik Eğitiminin Konsantrasyon Üzerinde Etkisi Konsantrasyon çocuğa, disiplini ve hedeflerini belirtip, onları gerçekleştirmeyi öğretecek ve onu okul hayatına ve ileriye hazırlayacaktır. Çocuk erken yaşta konsantrasyonu öğrenirse bunun faydasını hep görecektir. Konsantrasyonu sağlamanın en iyi yollarından biri müzik eğitimidir. Çünkü müzik kendi iç disiplini dolayısıyla ciddi bir dikkat yoğunluğunu gerektirmekte ve yapısı bakımından sürekli bir düzen içermektedir.

Müzikle gelişen konsantre olabilme becerisi, çocuğun yaşamındaki diğer alanlara da olumlu yansıyacaktır. Genel olarak denilebilir ki, müzik eğitimi yoluyla çocuğun müziksel becerilerinin yanı sıra müzik dışı becerileri de geliştirilebilmektedir.

0-2 Yaş Çocuklarda Müzik Eğitimi Bu yaş aralığındaki çocuklar hala anne karnındaki etkiden dolayı hafif ve kalp ritmine yakın müzikler severler. Bu dönemde çocuklara ağır müzikler dinletilirse ileride hırçın ve huysuz olabilirler. Müzik basit sözleri ile iki yaşın altındaki çocuklar, özellikle enstrümantal müzik ve şarkılar için çok uygundur.

2-4 Yaş Müzik Eğitimi Bu yaş aralığındaki çocukların hemen hemen hepsi müziğe bayılır. Özellikle gürültü yapmayı çok sevdikleri bu dönede çeşitli müziklere eşlik ederek doyasıya gürültü yapabilmek çocukları hem eğlendirecek hem de özgüvenlerinin gelişmesine yardımcı olacaktır.

Basit enstrümanlar ya da müzikli oyuncaklar da bu dönem çocuklarının özgüvenlerinin gelişimde, sebep sonuç ilişkilerini daha sağlam bir şekilde öğrenmeleri açısından önemlidir.

Ancak bu dönemde çocuğun kendisine göre zor olan bir enstrümanı çalması ya da öğrenmesi için zorlanması da özgüvensiz olması gibi bazı önemli riskler taşıyabilir. Bundan dolayı müzik konusunda çocukların serbest bırakılması, kendi zevkleri doğrultusunda yönlendirilmeye çalışılması en doğru yoldur.

4-6 Yaş Müzik Eğitimi Bu dönemde çocukların keşfetme yeteneklerine mümkün olduğunda şans tanımakta fayda vardır. Bu yaş grubundaki çocuklara müzik konusunda her zaman bir şeyler öğretmeye çalışmak yerine, kendi kendine keşfetmesi için ona izin vermek, zaman zaman kızsa da onu kendi kendine bırakmak doğru bir yol olacaktır.

Gelişmiş, küçük kasların motor becerisini gerektiren ensturmanlarla uğraşması (piyano, gitar gibi) çocukların ayakkabılarını bağlamak, giysilerini düğmelemek gibi işleri başarması açısından faydalı olacaktır.

Müzik dinlemek ya da enstrüman çalmak dışında müzik eşliğinde dans etmek de çocuklar için son derce faydalıdır. Çünkü dans çocukların hem fiziksel gelişimine katkı sağlar hem de ritim öğretir. Ve bu da çocuklara sayı saymayı öğrenmeleri için yardımcı olur.

Çok yönlü faydalarından dolayı müziği daha ilk günlerinden itibaren çocukların hayatına adapte edilmesi onların fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişimleri açısından çok faydalı olacaktır.

Bol müzikli günler dileriz A.Servet ÖZEL

Müziksel becerilerin gelişimine dair şunlar söylenilebilir: müziksel becerilerin gelişimine dair şunlar söylenilebilir. Pek çok çocuğun eğitimle sesini daha doğru kullanmayı öğrenebilerek, güzel şarkı söylemeye başlaması; müzik aleti çalmaya hevesli ya da çalıyor olması, müzik dinlemeyi seviyor, okul dışında öğrendikleri şarkıları söylemekten çok hoşlanıyor olması, koro ya da buna benzer faaliyetlere katılmaktan zevk alması bunlardan “müzik zekası” ile ilgilidir.

Kapsamlı bir müzik eğitimi alan çocuk, sanatsal eğitime hazır biçime gelir, doğaçlamalar yolu ile yaratıcılığını geliştirir, kendini müzikle (dil, hareket, müzik) ifade ederken, toplum içindeki yerini, görevlerini fark eder. İç ve dış disiplini gelişir, müziğin temel kuralları ve değişik çalgılarla tanışır, (müziksel bilgi ve becerisi artar), şarkı söyleyebilir, uyumlu dans edebilir ve çocuğun ritim duygusu, sesini kullanabilmesi ve müziksel işitmesi, müzik beğenisi vb. gelişir.