SINAV KAYGISI VE SINAVA HAZIRLIĞIN SON DÖNEMLERİNDE VELİLERE ÖNERİLER.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SINAV KAYGISI.
Advertisements

SINAV KAYGISI ve BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAVLARDA YAŞANAN KAYGININ AZALTILMASINA YÖNELİK VELİLERE ÖNERİLER
SINAV KAYGISINDA ANNE BABANIN ROLÜ
SINAV KAYGISI VE EBEVEYN TUTUMLARI.
ÖZEL ÇAYCUMA AÇI DERSHANESİ
SBS - AİLELERE ÖNERİLERİMİZ
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
SINAV KAYGISI İLE NASIL BAŞEDEBİLİRİM?
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
HOŞGELDİNİZ.
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
SINAV KAYGISI VE BAŞ ETME YOLLARI
SINAVA HAZIRLIĞIN SON DÖNEMLERİNDE VELİLERE ÖNERİLER
ANNE BABALAR SINAVA HAZIR MISINIZ?
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Sınav Kaygısı Seminerine hepiniz hoşgeldiniz
SINAVA HAZIRLIĞIN SON DÖNEMLERİNDE VELİLERE ÖNERİLER
SINAV KAYGISI SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ
ÇOCUĞUN SINAV KAYGISINI AZALTMAYA YÖNELİK AİLELERE ÖNERİLER
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ
KAYGI VE TEST EDİLME KAYGISI
SINAV KAYGISI VE AİLE.
SINAV KAYGISI VE AİLELERE ÖNERİLER
SINAV KAYGISI DENİZLİ REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ.
Kaygı Nedir? Nedeni belirsiz korkuya kaygı denir. Kaygıda korkudan farklı olarak fiziksel açıdan tehdit eden bir uyaran söz konusu değildir. Kaygı.
SINAV KAYGISI İLE NASIL BAŞEDEBİLİRİM?
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
MEHMET GÖKHAN AY ANADOLU LİSESİ
SINAV KAYGISI.
Gençliğin hali İ stanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Ana Bilim Dalı Ö ğ retim Üyelerinin; yaptı ğ ı bir ara ş tırmaya göre ya ş arası.
SINAVLARDA OLUŞABİLECEK KAYGININ VE ÇOCUĞUN KAYGISINI
SBS - AİLELERE ÖNERİLERİMİZ ERHAN BUDAK (Psikolojik Danışman)
BAŞARIYA GÖTÜREN ANNE-BABA MODELİ
Sınav Kaygınızı Azaltın
SINAV KAYGISI KONUSUNDA VELİLERE ÖNERİLER
Kaygı ile barışık olmanız dileğiyle…
“Kaygı ve sınav kaygısı nedir?” “Nedeni belirsiz korkuya kaygı denir. Kaygıda korkudan farklı olarak fiziksel açıdan tehdit eden bir uyaran söz konusu.
12. SINIF VELİ BİLGİLENDİRME SUNUSU
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
KONTROL ETMEK YA DA KONTROL EDİLMEK !
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI ÇIKMA YOLLARI.
SINAVLARDA YAŞANAN KAYGININ AZALTILMASINA YÖNELİK
KAYGILISINIZ Çünkü anne-babasısınız ve çocuğunuzun başarılı olmasını istiyorsunuz.Ne var ki şunu da çok iyi biliyorsunuz ki diğer ailelerde çocukları.
SINAVLARDA YAŞANAN KAYGININ AZALTILMASINA YÖNELİK VELİLERE ÖNERİLER.
ANNE BABALAR, ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR!!!. SINAV KAYGISI YA Ş AYAN ÇOCU Ğ UNUZA NASIL YARDIMCI OLAB İ L İ RS İ N İ Z?
BAŞARIYA GÖTÜREN AİLE Hazırlayan: Psikolojik Danışman Nur Türkoğlu.
ANNE BABALAR SINAVA HAZIR MISINIZ?
SINAVLARDA YAŞANAN KAYGISININ AZALTILMASINA YÖNELİK
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
SINAVLARDA YAŞANAN KAYGININ AZALTILMASINA YÖNELİK
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAVLARDA YAŞANAN KAYGININ AZALTILMASINA YÖNELİK
SINAVLARDA YAŞANAN KAYGISININ AZALTILMASINA YÖNELİK
ANNE BABALAR SINAVA HAZIR MISINIZ?
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
Ne denli az şeyiniz kalırsa, kaygılanacak o kadar az şeyiniz olur
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
SINAVLARDA YAŞANAN KAYGININ AZALTILMASINA YÖNELİK
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
ANNE BABALAR, ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR!!!
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
PELİN AŞÇI.
Sunum transkripti:

SINAV KAYGISI VE SINAVA HAZIRLIĞIN SON DÖNEMLERİNDE VELİLERE ÖNERİLER

KAYGI NEDİR? İnsanoğlunun yaşadığı en doğal ve varoluşundaki en temel duygulardan biridir. Kaygı, insanın kaynağı belirsiz bir uyaranla karşılaştığında yaşadığı (üzüntü,endişe ve sıkıntı gibi) bedensel,zihinsel ve duygusal değişimlere neden olan uyarılmışlık haline denir.

SINAV KAYGISI NEDİR? KAYGININ ÖZEL BİR TÜRÜDÜR. Öğrenilen bilginin sınav sırasında etkili bir biçimde kullanılmasına engel olan ve başarının düşmesine yol açan yoğun gerilime denir.Yüksek kaygı verimli çalışmayı, öğrenmeyi,hatırlamayı, ve problem çözmeyi güçleştirdiğinden öğrenme hızını düşürür.Aslında kaygı tamamen de kötü bir psikolojik durum değildir.Belli düzeyde kaygı öğrenmeyi olumlu etkiler.Aşırı olmadığı sürece kaygı olumlu yönde güdüleyip başarıyı yükseltir.

SINAV KAYGISININ BELİRTİLERİ FİZYOLOJİK BELİRTİLERİ: Kalp atışlarında hızlanma, çarpıntı,nefes darlığı, Gerginlik ve sinirlilik hali, terleme,mide şikayetleri Telaş, şaşkınlık,baş ağrısı,huzursuz uyku,kabus görme, Adale kasılmaları,yorgunluk hissetme gibi şikayetler. PSİKOLOJİK BELİRTİLERİ: Endişe,huzursuzluk,öfke ve kızgınlık,korku,umutsuzluk, Utanma,tedirginlik,mutsuzluk,Çaresizlik Güvensizlik,düş kırıklığı,hiçbir işe dikkatini verememe ve bir işini bitirmeden diğerine başlama

ZİHİNSEL BELİRTİLERİ: Unutkanlık, Felaket yorumları içeren tüm inanç ve düşünceler Sınav sorularını okuyup anlamada, düşünceleri organize etmede, anahtar kelimeleri ve konuları hatırlamada güçlük çekme, DAVRANIŞSAL BELİRTİLERİ: Kaçma (Ders çalışmayı bırakma,sınavı yarıda bırakma) Kaçınma (Ders çalışmayı erteleme,sınava girmeme)

SINAV KAYGISININ NEDENLERİ: Programlı çalışmama,tekrar yapmama, Akılcı ve gerçekçi olmayan olumsuz düşünceler ve duygular, Başaramama korkusu, Zamanı verimli kullanamama, Mükemmeliyetçi yaklaşım, Aile ve sosyal çevrenin yüksek beklenti düzeyi, Fizyolojik ihtiyaçların karşılanmaması (uykusuzluk yorgunluk,beslenme) Görev ve sorumlulukları erteleme,

ÇOCUĞUN KAYGISINI AZALTMAYA YÖNELİK AİLELERE ÖNERİLER

Kaygı bulaşıcı bir duygudur.Çocuğunuzun geleceği konusundaki endişeleriniz çocuğunuza yansır. Çevresindeki kaygılı insanların varlığıyla özdeşim kurması sonucu kaygısı artmaktadır. Bu nedenle öncelikle aileler kaygılarını azaltmaya çalışmalıdırlar.

Yoğun kaygı yaşayan kişiler geleceği düşünmekten bugünü kullanamazlar. Sizin sınav sonucu ile aşırı meşgul olmanız, çocuğunuzun da bu yönde meşguliyetini arttıracaktır. Çocuğunuza yardımcı olmak için çocuğunuzun bugünkü yaptıkları ile ilgilenebilirsiniz.

Beden dili ve ses tonu ile verdiğiniz mesajlara dikkat edin. Sözlerini, beden dili ve ses tonları desteklemiyorsa yani ağızlarından çıkan ile bedenlerinin söylediği çelişiyorsa öğrenci daha çok beden diline dikkat edecektir.

En az şu kadar net yapmalısın.’’ Başarılı olmalısın.’’ Kendini dersine vermelisin. ’’ Bu yıl mutlaka kazanmalısın’’ vb. türünden zorunluluk ifade eden cümleler öğrencinin kaygısının artmasına neden olmaktadır. Bu tür zorunluluk ifade eden sözleri mümkün olduğunca az kullanmaya çalışın.

Çocuklarınıza tekrar tekrar ders çalış demeyin. Sorumluluğunu bilen ve sınavlara hazırlanan öğrenciler için ailelerin uyarılarına ihtiyaç yoktur. Bazı öğrenciler bu nedenle kendisi için değil ailesi için ders çalışması gerektiği düşüncesine kapılıp daha yoğun kaygı hissedebilir. Ya da ailesine tepki göstererek ders çalışmayı aksatabilir.

Negatif motivasyondan uzak durun. Bazı anne babalar çocuklarının motivasyonunu artırmak için; “bu gidişle sen asla kazanamazsın”, “yata yata sınav kazanılmaz” “bu kadar çalışmayla kazanamazsın“, “bu kafayla gidersen zor kazanırsın" gibi sözler söylerler.

Gereğinden fazla fedakarlıktan kaçının ve bunları hatırlatmayın. Örneğin bir yıl boyunca eve misafir çağırmamak, evde televizyonu açmamak gibi. Öğrenci bu durumu ailemin bu fedakarlıklarına yanıt vermek zorundayım biçiminde düşünerek daha fazla kaygılanabilir. Bu fedakarlıkların sürekli hatırlatılması öğrenciyi ders çalışamaz hale getirir.

* Çocuğu sınavlara hazırlanan bazı aileler kendi yaşamlarını bir kenara bırakarak çocukları için uğraşmaya başlamaktadırlar. Kendi hayatınızı unutmayın. Örneğin, çocuğuna daha fazla yardımcı olmak için annenin işinden ayrılması, annenin çocuğunu sınav salonlarının kapısında beklemesi.

* Çocuğunuzdan beklentilerinizde gerçekçi olmaya çalışın. *Her anne baba çocuğunun özel olduğunu düşünür. Objektif bakıldığında belli alanlarda kuvvetli yönleri olabileceği gibi belli alanlarda da zayıf özellikleri olabilir. * Beklentileriniz ile çocuğunuzun yapabilecekleri birbiriyle uyumlu olursa çocuğunuz daha az kaygı yaşayabilir.

Bu zor dönemde çocuklarınıza anlayışlı ve destekleyici davranın. Sınav yaklaştıkça anne ve babaların stresi artar.”acaba çocuğum sınavı kazanacak mı? Kazanamazsa mahvoluruz “şeklinde düşüncelere kapılırlar.Kaygının yoğunlaşması ile birlikte çocuklarınız kendilerini daha çaresiz ve çözümsüz hissedebilirler. Daha önceden kızmadıkları şeylere şimdilerde daha sert tepkiler gösterebilirler.

Çocuğunuzu hiçbir zaman başka çocuklarla kıyaslamayın. " Dayının kızı fen lisesine girdi, sen de oraya girmelisin“, "Teyzenin kızı anadolu lisesini kazandı, havasından yanına varılmıyor, aman bizi mahcup etme." vb. türünden yaklaşımlar çocuğunuza zarar verebilir.

* Çocuğa, sınavların onun kişiliğini değerlendiren bir ölçü olmadığı, kazanmak kadar kaybetmenin de hayatın bir parçası olduğu, hayatın sonu olmadığı anlatılmalıdır.

* Çocuğunuzu taktir edin. Çocuğunuzun, sürekli olumsuz yanlarını, yapamadıklarını vurgulamak yerine, olumlu yanlarını görmek onun kendisine olumlu bakmasını kolaylaştırır. * Sık sık eleştirmek yerine, geçmişteki başarılarını onaylayın. Olumlu yanlarını ve çabalarını tespit ederek övün.

İyinin düşmanı mükemmeldir.Sizin beklentileriniz; çocuğunuzun mükemmel olması olabilir. Ancak bu, iyiye sevinip mutlu olmanıza engel olmamalıdır. Öğrenci bir dönem okulda takdirname almamış olabilir ama bu onu aldığı teşekkür belgesinden dolayı tebrik etmeniz için bir engel değildir. Bu onu daha başarılı olma konusunda motive eder.

Çocuk, söylediği veya hissettiği şeyler için sorgulanmamalı “ bu şekilde hissetmemelisin” diyerek duyguları düzeltilmeye çalışılmamalıdır. ‘’Anne kazanamayacağım diye endişeleniyorum.’’ ‘’Kızım öyle düşünmemelisin, boşver ne var endişelenecek.’’

Öğrenci sınavda başarılı olamazsa yaşayacağı durumu bir ceza gibi göstermeyin. "Eğer kazanamazsan, falan okula gidersin." gibi sözler onun gideceği okulu, yapacağı işi sevmesine imkan bırakmaz. Çocuğun eğitim alabilmesi ve yararlanabilmesi ancak okulunu ve eğitimi sevmesiyle mümkündür.

Birbirinize bağlılığın amaç, sınavın araç olduğunu unutmayın. Çocuğunuzun ders çalışması ve sınavda başarılı olması uğruna onunla ilişkilerinizi tehlikeye atmayın. Çocuğunuzun başarısı için maddi-manevi fedakarlık yaptığınız doğrudur.Karşılık beklemek de en doğal hakkınızdır. Çocuğunuz, gayret sarf ettiği halde eğer sonuç istediğiniz gibi değilse, elinden gelenin o kadar olduğunu kabullenin.

Çocuğun değerini sınavdaki başarısıyla eş tutmak, sonuçlarla ilgili olarak korkutmak, tehdit etmek, "sen hele bir kazanama, o zaman görüşürüz" ya da, ‘’aile dostlarımızın hepsine rezil oluruz" gibi ifadeler gencin motivasyonunu değil kaygısını arttırır. Çocuk, ailesinin ve başkalarının gözünde kendisinin değil, sınavdaki başarısının önemli olduğunu düşünür ve sınava gerçek dışı bir anlam yükler.

“Sen bizim evladımızsın. Seni seviyoruz ve hep seveceğiz.” şeklinde açıklamalar yaparak öğrenci rahatlatılmalıdır. Öğrenci, ailesinin sevgisini kazanmak için özel bir gayret sarf etmek zorunda olmadığını anlayacaktır. Bu rahatlama, öğrencinin sınavda daha iyi performans göstermesini sağlayacaktır.

Sınavlar sadece birer fırsattır. Bu fırsatların bir şekilde telafisi vardır. Aile, öğrenciye sınavın bir ölüm-kalım meselesi olmadığını, yararlanılması gereken bir fırsat olduğunu, bu fırsat kaçırılsa bile hayatta başka fırsatların onu beklediğini, bir kapı kapanırsa başka bir kapının açılacağını anlatmalıdır. Öğrencinin de yapacağı, iyi niyetle ve elinden geldiğince sağlanan imkanları sınavlara hazırlık adına değerlendirmesidir.

TÜM ÖĞRENCİLERİMİZE BAŞARILAR…