Ahlaki Gelişim 2 Kohlberg.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
e) Tanışma ve Tanıştırılmada Dikkat Edilmesi Gereken Kurallar
Advertisements

Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
Suç kötü doğru yanlış yasak Bölüm 6 Ahlak Gelişimi.
Uluslararası İş Etiği.
Kazanım 4. Çocuk olarak haklarını fark eder.
(Rehberlik Danışmanı)
(Rehberlik Danışmanı)
AHLAK GELİŞİMİ
Arş. Gör. Ceyhun OZAN Eğitim Programları ve Öğretim
AHLAK GELİŞİMİ RPDA 213 Yonca Aybay.
AHLAK GELİŞİMİ.
DAYANIŞMA.
Tuncay Yavuz ÖZDEMİR Eğitim Psikolojisi/BÖTE
KİŞİLİK ANALİZLERİ (Önce kişileri analiz etmeyi öğrenelim. İleriki makalelerde hangi kişilik tipine işi nasıl anlatacağımızı öğreneceğiz) Lider Yapılı,
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİSİ
AHLAK.
AHLAK GELİŞİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLER
AHLAK GELİŞİMİ.
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
HAZIRLAYANLAR NURTAÇ ÜNLÜ DERYA DEMİR GÜLŞAH BAŞARAN
Kazanım 3. Katıldığı gruplarda aldığı roller ile rollerin gerektirdiği hak ve sorumlulukları ilişkilendirir.
Çocuk Hakları ve önemi Arzu Mahmud VII.
Ahlak Gelişimi.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
AHLAK NEDİR?.
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
SEVGİLİ ANNE-BABALAR. Gençlerimizin sorumluluk sahibi, başarılı, mutlu,olumlu,kendilerini ve yaşamayı seven insanlar olarak yetişmelerini istiyorsak;onlara.
Eğitimin ve Toplum.
İş Sözleşmesinden Doğan Borçlar
ŞUBAT 2015 ETİK SİSTEMLERİ Mehmet ERDEM.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 2
Etik İle İlgili Temel Kavramlar
(Piaget, Kolberg ve Gilligan)
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
İnsan ve sorumluluk Bu dünyayı ayakta tutmamız için sorumluluklarımızı yerine getirmemiz gerekmektedir.
Alan-Ders Seçimi Seminerine HOŞGELDİNİZ
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ
AHLAK GELİŞİMİ Öğr. Gör. İdris KARA.
Ahlak gelişimi Barış Uzun b Burak Aktaş b
AİLE ŞİRKETLERİ Yapısı, Sorunlar ve Çözüm Yolları
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
SINIF YÖNETİMİ MODELLERİ
20. KÖKENKÖKEN “Etik” terimi Yunanca ethos "töre" sözcüğünden türemiştir. Ancak tarihi süreç içerisinde töre sözcüğünden farklı anlamda kullanılmaya.
AHLAK : Bir toplumun belli bir dönem de bireysel ve sosyal davlanışlarını düzenleyen kuralların bütünüdür. AHLAK GELİŞİMİ: Toplumun tüm değerlerine kayıtsız.
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
HAZIRLAYANLAR ESMANUR ÖZDEMİR EDA AKKUŞ NURSEMA YALÇIN
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ 4.HAFTA
ÜNİTEMİZDEN NELER ÖĞRENDİK
TOPLUMSAL KURALLAR.
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
SINIF YÖNETİM MODELLERİ
Öğretim görevlisi Meral güneş ergin
SOSYAL BILGILER ÖDEVI KONU VATANDAŞ OLARAK SORUMLULUKLAR HAZıRLAYAN EYLÜL DEFNE KURTLUGIL ÖĞRETMEN REFIYE YAVUZ SıNıFı/NUMARASı 6 -Ö / 1546.
Ahlak Gelişimi.
Doç. Dr. Murat Kurt Fen Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü
Ahlak Gelişimi Lawrence Kohlberg Carol Gilligan
AHLAK GELİŞİMİ L. KOHBERG.
Ahlak Gelişimi J. Piaget
Ahlak Gelişimi - Kohlberg
AHLAK GELİŞİMİ Öğr. Gör. İdris KARA.
Sunum transkripti:

Ahlaki Gelişim 2 Kohlberg

. Kohlberg de tıpkı Piaget gibi ahlak gelişiminin bilişsel gelişime paralel olduğunu savunur. Kohlberg’e göre birey, karşı karşıya kaldığı bir durum hakkında ahlaki yargıda bulunurken, bir ikilem içindedir ve bu ikilemlere vereceği ahlaki tepkiler ile kendi ahlak anlayışını oluşturmaktadır. Kohlberg, çalışmalarında ahlaki ikilem içeren hikâyeler kullanmıştır. Bu hikâyeler, bireyi hikâyedeki kişinin davranışlarıyla ilgili “doğru”- “yanlış” cevaplarına itmektedir. Ancak Kohlberg`e göre bireyin içinde bulunduğu ahlaki gelişim dönemi verilen “doğru”-“yanlış” cevaplarıyla değil, bu cevaplara yapılan açıklamalarla ortaya çıkmaktadır.

A) KOHLBERG’in AHLAK GELİŞİM İLKELERİ Ahlaki gelişim evreleri kesin ve evrenseldir. Ahlak gelişim evreleri düzenli bir sıra izler (evrelerin sırası değişmez), fakat gerçekleşme yaşları herkeste aynı değildir. Yaş her zaman ahlaki gelişimin göstergesi değildir. Birey bir önceyi evreyi sindirdikten sonra bir sonraki evreye geçer. Ahlak gelişiminde önemli olan şey de bir sonraki evreye geçebilmektir. Bireyin ahlaki yargısının yoğunlaştığı bir evre mevcuttur ve birey ağırlıklı olarak o evrenin özelliklerini yansıtır. Bireyin ahlaki gelişimi önceki evreye döndürülemez ama üst evreye yönlendirilebilir. Her bireyin ahlaki gelişimi farklı bir evrede sonlanabilir. İnsanların çoğu kanun ve düzen evresinde takılı kalır. Kızların ahlak gelişimleri daha geride kalır. Kızların çoğu Saf çıkarcı eğilim (kişiler arası uyum) evresinde kalır. Bilişsel gelişim ahlaki gelişim için gereklidir ama yeterli değildir.

Kohlberg’in Ahlaki Gelişim Evreleri Hans-oktay 1. Gelenek Öncesi Düzey a. Ceza ve İtaat Eğilimi b. Araçsal İlişkiler Eğilimi 2. Geleneksel Düzey Kişiler Arası Uyum Eğilimi Kanun ve Düzen Eğilimi 3. Gelenek Sonrası Düzey Sosyal Sözleşme Eğilimi Evrensel Ahlak İlkeleri Eğilimi

1-) Gelenek Öncesi (Bencil) Düzey: - Piaget’in işlem öncesi dönemine denk düşer. Bu dönemde çocuğun ahlaki yargılarında benmerkezcilik (bencillik) egemendir. - Ahlaki yargılarda dışa bağımlı dönemdir. Otoriteye saygı vardır. - Olayları sonuçlarına göre değerlendirir. Cezadan kaçınır. - Bencil güdülerine doyum arar ve “kuvvetli olan kazanır” düşüncesi hâkimdir.

a) Ceza ve İtaat Eğilimi (Korkak Bencil) Temel özellik otoriteye uyma ve cezalandırılmaktan kaçınmadır. Bu dönemde otoriteye mutlak uyum söz konusudur. Yani otoriteye körü körüne bağlılık vardır. Otoritenin görüşü kendi görüşüdür. Kurallar neyi gerektiriyor ve otorite nasıl istiyorsa buna uygun davranmak gerekir. Uygun davranılmadığında ceza kaçınılmazdır. Temel hedef ceza görmemektir. Birey kurallara, doğruluğuna inandığı için değil, cezadan kaçındığı için uyar. Davranışın sonucuna göre değerlendirme esastır. Niyet önemli değildir. Davranış cezalandırılmışsa yanlış, cezalandırılmamışsa doğrudur. İşlenen suçun büyüklüğüne yönelik algı da verilen zararın fiziksel sonuçlarıyla doğru orantılıdır. Otorite göz önünde yoksa kurallar çiğnenebilir. Mesela; Kimse görmediğinde hırsızlık yapabilir, trafik polisi yokken kırmızı ışıkta geçebilir.

b) Saf Çıkarcı Eğilim (Amaca yönelik araçsal ilişkiler eğilimi) (Çıkarcı Bencil) Dönemin temel özelliği birey için her şeyin karşılıklı olmasıdır. Yani çıkarcılık ön plandadır. Ama hep kendisi ve çıkarları ön plandadır. Birey kendi çıkarları için en uygun olan kurallara uyar. Temel güdü, bireyin kendi ihtiyaç ve isteklerinin karşılanmasıdır. Birey bir davranışı kendi açısından yararlı buluyorsa, o davranış doğrudur. İhtiyacı karşılayan veya ödül getiren davranışlar doğrudur. Ödüle ulaşmak için kurallara uyar. “Birine bir şey vermiş isem, onun da karşılığını vermesi gerekir” “Kaz gelecek yerden tavuk esirgenmez” “Gör beni, göreyim seni” “Bana değmeyen yılan bin yıl yaşasın” gibi anlayışlar egemendir. Örnek; Rüşvet alarak iş yapmak, bir bireye zengin olduğu için yakınlık göstermek, kendisine borç verdiği için birine borç vermek.

2-) Geleneksel Düzey - Benmerkezci düşünce yerini empatik düşünmeye bırakır. Birey dış dünyayı başka kişilerin duygularını, düşüncelerini dikkate alarak, onların gözünden dünyaya bakmaya çalışır. - Bu dönemde toplumsal beklentiler ve geleneksel kurallar belirleyicidir. Otoritenin kuralları ve yargıları içselleştirilir; fakat sorgulanmaz. Geleneksel toplum değerleri benimsenir ve davranışın toplum düzenine etkisi düşünülür. - Sosyal düzenin korunması ve desteklenmesi, kurum ve gruplarla özdeşleşmek önemlidir. - Başka kişilerin, grupların görüşleri ve beklentileri dikkate alınır. Birey, grubun beklentilerine ve kararlarına uyar. Birey için ailenin, grubun, toplumun beklentileri her şeyden daha önemlidir

a) İyi Çocuk Olma Eğilimi (Kişiler arası uyum) Bu dönemin temel özelliği grup normlarına ve beklentilerine uygun davranma eğiliminin baskın olmasıdır. Temel güdü grup tarafından kabul edilme, grubun iyi çocuğu olmadır. Birey yakınlarının ve diğer insanların kendisinden beklentilerini gerçekleştirmek için iyi niyetli olur ve başkalarına yardım etme eğilimini gösterir. Çevresinden onay almak ve takdir edilmek ister. Başkalarının görüşü ve sosyal kabulü önemlidir. Birey kendini diğer insanların yerine koyarak onların beklentilerine uygun davranır.

. Kurallara uyma ve iyi insan olma altın kuraldır. Birey iyi vatandaş olma, iyi baba-anne olma, iyi çocuk olma özelliklerine uymalıdır.  Örneğin; bir bireyin anne-babası kırılmasın diye hiç istemediği ve sevmediği biriyle evlenmesi. Bir gelinin kaynanası “Hamarat gelinim” desin diye evini sürekli temizlemesi. İyi bir vatandaş vergi vermelidir. İyi bir anne çocuklarına iyi bakmalıdır.

b) Kanun ve Düzen Eğilimi Toplumu, kurumları veya grupları korumak, yasalara uymak ve yükümlülükleri yerine getirmek temeldir. Sosyal sistemi sürdürme ve vicdan evresidir. Temel güdü, toplumsal düzeni korumaktır. Resmi ve toplumsal kurallara uygun olma esastır. Kurallar varsa herkes uymak zorundadır. Aşırı kuralcılık söz konusudur. Kanunlar, sosyal düzenin sürekliliğini sağladığı, bireylerin sosyal çıkarlarıyla çelişmediği sürece korunur.   Örnek; Her vatandaş vergisini ödemelidir. Her sürücü kırmızı ışıkta durmalıdır. Kanunun kestiği parmak acımaz. Vicdanımızla çelişse dahi kurallara uyulmalıdır.

3-) Gelenek Sonrası (Ötesi) Düzey Bu dönemde insan hakları gözetilerek konulmuş kurallara, yasalara uygun davranma ve evrensel değerlerin benimsenmesi vardır. Fakat bu dönemde insani değerlerle çatışan yasal düzenlemeler sorgulanabilir, değiştirilebilir.

a) Toplumsal (Sosyal) Sözleşme Evresi Yasalar tüm bireylerin haklarını korumalıdır. İnsanlara olabildiği kadar fayda sağlamalıdır. Bireysel farklılıklar gözetilir ve bu farklılıklar doğal karşılanır. Doğru; toplumun temel hak ve değerlerini, temel hukuk kurallarını, grubun kanunlarıyla çelişse bile korumaktır. Birey yasaların toplum yararına olarak, çoğunluk tarafından konulması gerektiğine inanır. Kurallar toplumun yararına değilse, toplum tarafından yine toplum yararı göz önüne alınarak değiştirilebilir. Bireyler bir arada yaşamanın gerektirdiği kurallara ve davranış eğilimlerine uymayı sosyal bir uzlaşı (sözleşme) olarak kabul eder ve buna göre davranırlar. Örnek; Bir kişi konuşurken sözü kesilmez. Bir kimse başkasının özel eşyasını izni olmadan alamaz.

b) Evrensel Ahlak İlkeleri Bu dönemde “tüm insanlar eşittir” düşüncesi temeldir. İnsanların cinsiyeti, dini, dili, ırkı ne olursa olsun eşittir. Birey kendi ahlak ilkelerini, başkalarından bağımsız olarak belirler. Her koşul ve durumda insan hakları ön planda tutulmalıdır. İnsan hakları ve evrensel değerler temel ölçüdür. Kurallar insanca yaşamak için konulur. Bu kurallar evrensel düzeydeki ölçütlere dayalı olmalıdır. Eğer kurallar bu evrensel ölçütlere dayalı değilse kurallara uyulmama eğilimi vardır. Bu dönemdekilere göre “hiçbir şey insan hayatından daha değerli değildir.”   Örnek; Savaş karşıtı olan birey “Savaş bir insanlık suçudur, hiçbir şey insan hayatından daha önemli değildir.” demesi. İdam cezası, suçu ne olursa olsun hiçbir insana verilmez. “İyilik yap denize at, balık bilmezse Halik bilir” düşüncesi.

Sorular Bir iş yerinde ilk yardım kursuna çağrılan personelin bu kursa karşı verdikleri aşağıdaki tepkilerden hangisi, Kohlberg’in ahlaki gelişim kuramına göre gelenek ötesi düzeydeki bir gelişimi yansıtmaktadır?   Kursa gideceğim; çünkü bu sayede bir hayat kurtarırsam kahraman olacağım. Aslında kursa gitmek istemiyorum; ama gitmezsem uyarı alacağım için gideceğim. Bu kursa gitmek istememiştim; ama beni çağırdıkları için zorunluyum. İlk yardım öğrenmek umurumda değil; arkadaşlarımın hepsi gittiği için ben de gideceğim. Bu kursa gideceğim; çünkü öğreneceklerim sayesinde bir insanın yaşama şansını artırabilirim.

. Bir hasta bakıcı, hastalara bir yandan “Sıranızı bekleyin içeride hasta var!” deyip bekleyenleri doktorla görüştürmemekte, diğer yandan da, fark ettirmeden tanıdıklarını öncelikle muayene ettirmeye çalışmaktadır. Bu hasta bakıcının tanıdıklarına ayrıcalık göstermesi, Kohlberg’in ahlaki gelişim evrelerinden hangisinde olduğunu gösterir?   A) İtaat ve ceza eğilimi B) Saf çıkarcı eğilim C) İyi çocuk eğilimi D) Toplumsal anlaşma E) Evrensel ahlak ilkeleri

. Burak arkadaşlarının oyunlarını bozan, aşırı hareketli bir öğrencidir. Bu konuda diğer öğretmenlerden de sık sık şikâyet duyan okul rehber öğretmeni Ayşe Hanım, Burak’la bir sözleşme yapmaya karar verir. Aralarında yaptıkları sözleşmeye göre, Burak arkadaşlarıyla kavga etmeyecek ve onları şikâyet etmeyecektir. Sözleşme yapıldıktan bir hafta sonra okuldan eve döndüğünde, ailesi Burak’ın bir dişinin kırıldığını fark eder. Ailesi ısrar etmesine karşın Burak, dişini kendisine saldıran bir öğrencinin kırdığını söylemez. Burak’ın rehber öğretmenle yaptığı sözleşmeye uyduğu için dişini kıran öğrencinin adını gizlemesi, Kohlberg’in ahlaki gelişim evrelerinden hangisinde olduğunu gösterir?   İtaat ve ceza eğilimi Saf çıkarcı eğilim İyi çocuk eğilimi Kanun ve düzen eğilimi Sosyal sözleşme eğilimi

. Arkadaşına gitmek isteyen Seher, izin vermediği için annesine çok kızmış ve onunla tartışmıştır. Bu olaya şahit olan babaannesi Seher’e “hanım kız’’ olması, öfkesini kontrol etmesi ve annesine saygılı olması gerektiğini söyler. Bu olayda, babaannenin tavsiyesinde hangi ahlaki gelişim özelliği vurgulanmaktadır?   Kanun ve düzene uyma İyi çocuk olma Sosyal sözleşme Evrensel ahlak Toplum kurallarına uyma

. Ahmet Bey kendisinden borç para isteyen arkadaşının bu isteğini yerine getirmiştir. Eşinin “Neden borç verdin, bizim başkalarına borç verecek kadar paramız yok.” demesi üzerine eşine “Bir gün benim de ihtiyacım olursa o da bana verir.” demiştir. Arkadaşına borç verme gerekçesi dikkate alındığında Ahmet Bey, Kohlberg’in kuramına göre ahlak gelişiminin hangi dönemindedir?   A) Amaca yönelik araçsal ilişkiler eğilimi B) İtaat ve ceza eğilimi C) Toplum düzenini koruma eğilimi D) İyi çocuk eğilimi E) Evrensel ahlak ilkeleri eğilimi

. Kohlberg’in ahlaki gelişim kuramına göre, aşağıdakilerden hangisi gelenek öncesi ahlak anlayışını kesin yansıtır?   Eğer camı kırdığımı itiraf etmeseydim tüm sınıf ceza alacaktı. Kopya çekmedim çünkü yakalanırsam okuldan atılırım. Hiçbir suç cezasız kalmamalıdır. Elimden geleni yapmasaydım kendimi suçlu hissederdim. Adaletli olmak merhametli olmaktan önemlidir.