EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
CUMHURİYETİN GETİRDİKLERİ
Advertisements

TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME REFORMLARI
SINIF:5-d OKUL: İHLAS İ.Ö.O
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
SOSYAL BİLGİLER KONU TARAMA SORULARI
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İNKILAPLARIN TEMEL KAYNAĞI
İLKE VE İNKILAPLARIN EŞLEŞTİRİLMESİ
1930’lar Türkiye’si Prof. Dr. Turgut Göksu.
Tarihte hiçbir zaman mutlak gerçek yoktur...
CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM ANLAYIŞI
ATATÜRK İLKELERİ 1-Cumhuriyetçilik 2-Milliyetçilik 3-Halkçılık
Serkancatarih O bir ödemiş fatihi.
ÇAĞDAŞ UYGARLIĞA DOĞRU
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ
ATATÜRK İNKILAPLARI.
ATATÜRK İLKELERİ ve İNKILAPLAR
ÇAĞDAŞ ÜNİVERSİTE YOLUNDA
ATATÜRK İNKILÂPLARI Atatürk, askeri bir dahi ve karizmatik bir lider, aynı zamanda büyük bir inkılâpçıydı. O dönemlerde Türkiye Cumhuriyeti’nin çağdaş.
SOSYAL BİLGİLER KONU TARAMA SORULARI
TÜRK KADININA SAĞLANAN HAKLAR
HALK EĞİTİMİ ve HALK EĞİTİM REFORMLARI
TÜRKÇE PERFORMANS GÖREVİ
Atatürk inklapları Atatürk, askeri bir dahi ve karizmatik bir lider, aynı zamanda büyük bir inklapçıydı. O dönemlerde Türkiye Cumhuriyeti ‘ nin çagdas.
ÜNİTE:2.ADIM ADIM TÜRKİYE
ATATÜRK İNKILÂPLARI.
HARF İNKILABINDAN MİLLET MEKTEPLERİNE MİLLİ KÜLTÜRÜMÜZ AYDINLANIYOR
ATATÜRK'ÜN ÖNDERLİĞİNDE GERÇEKLEŞENLER.
=İnkılapçılık Tarihi ve Atatürkçülük= Konu:İnkılapçılık
Hacettepe Üniversitesi Engelliler Araştırma ve Uygulama Merkezi
‘’……eski dönemin hurafelerinden ve doğuştan var olan özelliklerimizle hiç de ilişkisi olmayan yabancı fikirlerden, doğudan ve batıdan gelebilen etkilerden.
SİYASİ HUKUKİ EĞİTİM ve KÜLTÜR TOPLUMSAL EKONOMİ
Öğretmenler Günü.
Eğitim Alanındaki Yenilikler
ATATÜRK'ÜN YAPTIĞI YENİLİKLER
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
Türklerde Eğitimin Kısa Tarihi. İ slamiyeti kabul etmeden önce Türk toplulukları göçebe ve yarı göçebe biçimde yaşamlarını sürdürmekteydi.
ATATÜRK İLKE VE İNKILAPLARI
Sosyal alan sorular.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
CUMHURİYET HALK YÖNETİMİ HÜRRİYET ÇAĞDAŞLIK UYGARLIK DEMOKRASİ EŞİTLİK
Çalışma soruları eğitim kültür. Tevhid-i Tedrisat ve Maarif Teşkilatı kanunlarının çıkarılması ile eğitim alanında öncelikle aşağıdakilerden hangisi amaçlanmıştır?
Çalışma soruları 4. ders. Aşağıdakilerden hangisi hukukta laikleşmenin gerekçelerinden değildir? A. Mecelle’nin yetersiz olması B. Dinsel hukukun gayrimüslimlere.
HANGİ İLKEYİM? MUSTAFA TONBUL BOZKURT ORTAOKULU HANGİ ALANDAYIM?
TOPLUMSAL ALANDA YAPILAN İNKILAPLAR
Geçmişten geleceğe.
Atatürk İlke ve İnkılapları Atatürk'ün büyük bir titizlikle kurduğu ve bizlere emanet ettiği en büyük eseri Türkiye Cumhuriyeti'nin sonsuza kadar yaşaması,
İKİNCİ MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE EĞİTİMİN GENEL ÖZELLİKLERİ
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
EĞİTİM ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
ATATÜRK İLKELERİ.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANI’NDA YAPILAN İNKİLAPLAR 3 Mart 1924’te Tevhid-i Tedrisat Kanunu ilan edildi. Eğitim öğretim laikleştirildi. Bütün okullar Milli.
IĞDIR ÜNİVERSİTESİ FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ TARİH BÖLÜMÜ
ATATÜRK’ÜN İLKELERİ.
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Harf İnkılabı
ATATÜRK ÖNDERLİĞİNDE YAPILAN YENİLİKLER
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Sağlık Alanındaki Gelişmeler
GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ.
TÜRKİYE’DE EĞİTİMİN TARİHİ
ATATÜRK İLKELERİ.
Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Yapılan İnkılaplar
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Darülfünundan Üniversiteye
T.C İnkılap Tarihi Ve Atatürkçülük
Atatürk ‘ÜN İlke İnkIlaplarI
ATATÜRK İLKELERİ
İLK ÖĞRETİM HAFTASI NE DEMEK ?
İNKILAPLAR. Siyasi Alanda Yapılan İnkılaplar  Saltanatın kaldırılması (1 Kasım 1922)  Ankara’nın başkent olması(13 Ekim 1923)  Cumhuriyetin ilanı (29.
1 ATATÜRK’ÜN İLKELERİ 2 1. Cumhuriyetçilik Cumhuriyet bir devlet biçimidir. Geniş manası ile halkın kendi kendisini yönelmesidir. Cumhuriyet, devlet.
2018/2019 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI YIL SONU SEMİNERLERİ
Sunum transkripti:

EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR

Eğitim ve kültür alanında yapılan inkılapların amaçları; Laik ve çağdaş bir eğitim ile bilimsel eğitimi gerçekleştirebilmek Osmanlı Devleti’nde yaşanan ikiliklere son vererek eğitimde birlik sağlamak Eğitimde kız – erkek eşitliğini sağlamak Eğitimi kolaylaştırmak ve ülke geneline yaymak Eğitimi millileştirmektir.

Tevhid-i Tedrisat Kanunu (3 Mart 1924) Bu kanun ile Türkiye Cumhuriyeti sınırları içindeki bütün azınlık okulları ve yabancı okullar MEB’e bağlanmıştır. Böylece eğitim birliği sağlanmış, eğitim milli ve çağdaş bir nitelik kazanmıştır.

Yabancı okulların dini ve siyasi içerikli eğitim yapmalarının önüne geçilmiştir. Ayrıca bu okulların MEB’e bağlanmasıyla okulları bahane ederek yabancı devletlerin iç işlerimize karışmaları engellenmiştir. Yabancı okullara Türkçe kültür dersleri konulmuş ve bu derslerin Türk öğretmenler tarafından okutulması kararlaştırılmıştır. NOT: Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile laik, çağdaş ve milli eğitime geçişte önemli bir adım atılmıştır.

MEDRESELERİN KALDIRILMASI Osmanlı Devleti’nin Kuruluş ve yükselme dönemlerinde dini ve fen bilimleri alanlarında önemli hizmetlerde bulunan medreseler zaman içinde kuruluş amaçlarından uzaklaştılar. Bundan dolayı çağdaş dünya ile eğitim alanında rekabet edebilmek için 2 mart 1924 tarihinde alınan bir kararla medreselerin eğitim ve öğretim faaliyetlerine son verildi.

Medreselerin kapatılması ile Türk milletinin çağdaş uygarlık yolunda ilerlemesinde akli ve bilimsel çalışmalar önem kazandı. Ülke düzeyinde yeni bir düzenlemeye gidilerek laik eğitime geçiş önemli ölçüde sağlanmış oldu. NOT: Eğitimde birliğin sağlanması için 3 Mart 1924 tarihinde Tevhid-i Tedrisat (Eğitim ve öğrenim birliği) yasası kabul edildi.

YENİ TÜRK HARFLERİNİN KABULÜ (1 KASIM 1928) Türk halkı uzun yıllardır öğrenilmesi ve kullanılması zor olan Arap alfabesini kullanmaktaydı. Bunun için okur yazar oranı düşük durumdaydı.

Eğitim ve kültür alanında yapılan inkılaplar ile Türkçe ön plana çıkmış ve harf değişikliğine zemin hazırlamıştır. Latin harflerinin kabulü için bir komisyon kuruldu ve çalışmalar sonrasında Latin harflerinin Türkçeye uyarlandığı Türk alfabe sistemi geliştirildi. 9 Ağustos 1928’de İstanbul’da Sarayburnu Parkı’nda yeni Türk harflerinin tanıtımı yapılarak halka yeni alfabeler dağıtıldı. Bu çalışmalar sonunda 1 Kasım 1928 tarihinde TBMM’de Yeni Türk Harflerinin kabul edildiği kanun onaylandı.

Yeni Türk Harfleri’nin kabulüyle; Okuma-yazma kolaylaştığı için zamanla okur yazar oranı artmıştır. Çağdaşlaşma yolunda önemli bir adım atılmıştır. Latin harflerini kullanan Avrupa ile yakınlaşma sağlanmıştır. Millet Mektepleri açılmıştır.

MİLLET MEKTEPLERİ Yeni Türk Harflerinin kabulünden sonra halka yeni harfleri öğreterek okuma yazma öğrenmelerini sağlamak amacıyla açılan halka yönelik mekteplerdir. 24 Kasım 1928’de yürürlüğe giren Millet Mektepleri Talimatnamesi ile ülke genelinde büyük bir okuma – yazma seferberliği başlatılmıştır. Mustafa Kemal’e aynı gün Millet Mektepleri Başöğretmeni unvanı verilmiştir. Günümüzde kutlanan 24 Kasım Öğretmenler Günü Mustafa Kemal Atatürk’e Başöğretmenlik unvanı verilişinin yıl dönümüdür. Bu kutlama günü 24 Kasım 1981’den itibaren kutlanmaya başlanmıştır.

1 Ocak 1929’da eğitime başlayan Millet Mekteplerine 16-45 yaş arasında olanların katılımı zorunlu tutulmuştur. Kurslara devam edenlerin yarısından fazlası yaklaşık 597.000 kişi okuma yazma öğrenmiştir. Okuma yazma alışkanlığının devam ettirilmesi için Halk Mecmuası çıkartılmıştır.

TÜRK TARİH KURUMU (15 NİSAN 1931) Türk Tarih Kurumu Atatürk tarafından, Türk tarihini bilimsel bir şekilde araştırmak amacıyla 15 nisan 1931'de ''Türk Tarihi Tetkik Cemiyeti'' adıyla kurulmuştur.

3 Ekim 1935'te ismi Türk Tarih Kurumu olarak değiştirilmiştir 3 Ekim 1935'te ismi Türk Tarih Kurumu olarak değiştirilmiştir. Türk Tarih Kurumu'nun kurulmasındaki bazı amaçlar şunlardır:  Türklerin köklü bir geçmişe sahip olduğunu ortaya çıkarmak. Türklerin dünya medeniyetine katkılarını ortaya çıkarmak. Türk tarihinin bilimsel yöntemlerle araştırılmasını sağlamak.

Türk Dil Kurumu (12 Temmuz 1932) Osmanlı ülkesinde farklı diller konuşuluyordu. Kırsal bölgelerde yaşayanlarla birlikte ülke genelinde büyük bir halk topluluğu, katıksız Türkçe konuşuyordu. Osmanlı Devleti’nde bilim ve hukuk dili Arapça, Edebiyat dili ise Farsçaydı Böylece; bilim, edebiyat, resmi yazışma dillerinde Arapça ve Farsça pek çok kelime ve dilbilgisi kuralı Türkçeye yarleşmiş, Türkçe ise asıl kimliğini yitirmişti.

Türk Dil Kurumu’nun kurulmasının nedenleri; Türk Dilini yabancı dillerin etkisinden kurtarmak Türk dilini sadeleştirmek Ülke içerisinde konuşma ve yazı dili birlikteliğini sağlamak Türk dilinin eski bir dil olduğunu kanıtlamak ve Türkçeyi dünya dilleri içerisine sokmaktır.

Bu amaçları gerçekleştirmek için Atatürk’ün girişimleriyle 12 Temmuz 1932’de sonraki adı Türk Dil Kurumu olacak olan Türk Dili Tetkik Cemiyeti açılmıştır.

ÜNİVERSİTE REFORMU Osmanlı Devleti’nin tek yüksek okulu olan Darülfünun Türkiye Cumhuriyeti’nin üniversite ihtiyacını karşılayabilecek durumda değildi. Çağdaşlarından uzak olan bu kurumun yerine yeni üniversitelerin açılması için çalışmalar başlatıldı. Atatürk’ün daveti üzerine Türkiye’ye gelen İsviçreli Profesör Albert Malche’nin hazırladığı raporda yüksek öğretimde ders verme yöntemlerinin eski olduğu, Türkçe bilimsel yayınların yetersiz olduğu, öğretim kadrosunun yabancı dil konusunda yeterli düzeyde olmadığı ve bilimsel düşüncenin hakim olmadığı gibi eksiklikler dile getirilmiştir. Bu rapor doğrultusunda eksikliklerin giderilmesine yönelik çalışmalar yapılmıştır.

1933 yılında Darülfünun kapatılarak yerine İstanbul Üniversitesi açılmıştır.