YETİŞKİN ve ÖZELLİKLERİ Yrd. Doç. Dr.Yunus Emre AYNA.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
RUH SAĞLIĞI Zafer Zengin Özel Fatih Fen Lisesi Biyoloji Zümre Başkanı
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Yrd. Doç. Dr. Mehmet OKUTAN
Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
MENAR ABAKÜS MENTAL ARİTMETİK PROGRAMI
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
? ? ? Bugünlerde şu soruları kendinize soruyor musunuz?
ERGENLİK DÖNEMİNDE YAŞANAN FİZİKSEL DEĞİŞİMLER
ANA BABA VE ERGENLİK.
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
Eğitim Öğretimde Planlama
KADIN VE AİLE SAĞLIĞI HİZMETLERİ
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
ÇOCUKLARDA FİZİKSEL AKTİVİTE VE FİZİKSEL UYGUNLUK
Ergenlik Dönemi.
BİLİM VE SANAT MERKEZİ ÖĞRENCİ TANILAMA SÜRECİ
Prof. Dr. Bülent Yılmaz H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
Öğrenmeye Hazır Bulunuşluluk
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
MUŞ BİLİM VE SANAT MERKEZİ 2009 HOŞGELDİNİZ. ÖZEL EĞİTİM SINIFLAMA TABLOSU.
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
AİLE EĞİTİMİ GÜZ DÖNEMİ SEMİNERLERİ…
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Çocuklarda zeka gelişiminin en yoğun olduğu dönem 3–11 yaş aralığı olup bu dönemlerde beyin gelişimine çok dikkat edilmelidir..
ERGENLİKTEKİ GELİŞİMİN DAVRANIŞLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ Dr. Kerim Karabacak
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
GERİATRİ.
Yaşam Dönemleri ve Gelişim Görevleri Havighurst'un çeşitli yaşam dönemleri için belirlediği gelişim görevleri.
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
İNCİRLİOVA SPOR LİSESİ EĞİTİMDE KOÇLUK SİSTEMİ SUNUSU
BİLGİ, BİLİM VE PSİKOLOJİ
Sosyal Gelişim Sosyal gelişim bireyin doğumundan itibaren ailede başlamaktadır. Anne-çocuk ilişkisi doğumdan itibaren (diyalog, oyun, dans, oyuncak) sembolize.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
DİĞER TUTUMLAR.
Otizm, Otizmli Çocuklarda Davranış Problemleri
GENÇLİK DÖNEMİ VE KİMLİK OLUŞUMU 1-GENÇLİK VE ERGENLİK TERİMLERİ
GENCİN MESLEK SEÇİMİNDE ANNE – BABAYA ÖNERİLER.
Alan-Ders Seçimi Seminerine HOŞGELDİNİZ
ÇATALCA ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ SUNUSU
Son Çocukluk Dönemi Çocuklarında Gelişim ve Kitap Seçimi
ERGENLİK.
ANA BABA OKULU-II ÖZEL OĞUZ FEN BİLİMLERİ TEMEL LİSESİ.
MASA TENİSİNDE MOTİVASYONUN ÖNEMİ
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ANA BABA VE ERGENLİK.
ERGENLİK.
ERGENLİK.
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
BEDENSEL VE DEVİNSEL GELİŞİM
Sağlık Bilimleri Fakültesi
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TANIMLAR EĞİTİM «Bireyin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla, «kasıtlı (amaçlı-bilinçli) olarak istendik (toplumca uygun görülen-istenilen yönde)
Sunum transkripti:

YETİŞKİN ve ÖZELLİKLERİ Yrd. Doç. Dr.Yunus Emre AYNA

Bireyin bedensel ve zihinsel yeteneklerinin olgunlaştığı andan itibaren başlayan devreye yetişkinlik devresi ; bu devrenin içinde bulunan kişiye de YETİŞKİN diyoruz.

YETİŞKİNLİK ; BEDEN, ZİHİN, DUYGU ve SOSYAL olgunluğu ifade eder.

Yetişkinlik çağı : GENÇLİK, ORTA YAŞLILIK, İHTİYARLIK

YETİŞKİNLERİN FİZYOLOJİK ve PSİKOLOJİK ÖZELLİKLERİ

1 – FİZİKSEL ÖZELLİKLER

İnsanın beden kabiliyetlerindeki değişiklikler, ilgilerine, hislerine, hayat felsefesine etki eder.

Çocukların, yetişkinlerin karşısındaki çekingen hâli, Ergenin, bünyesindeki değişikliklerden dolayı sıkılgan hâli, Gencin, fizikî kabiliyetlerinin en yüksek seviyesinde olduğundan kendine güvenen hâli, İhtiyarın, birtakım kabiliyetlerini kaybetmesinden kaynaklanan mütereddit hâli,

BEDEN GELİŞİMİ Boy ve ağırlık, Baş ve vücut Dokular, organlar, kemik ve adaleler.

HASTALIK VE ÖLÜM Araştırmalara göre çocukta 10 yaşına kadar, 50 yaşındaki devreden sonra hastalık yaygın, İnsanın en sıhhatli devreleri, yaşları arasında geçmektedir. Muhtelif hastalıklara mukavemet, yaş ilerledikçe azalmaktadır.

ŞAMPİYONLAR YAŞI Olimpiyatlara katılan ve şampiyonluk kazananlar yaşlarında, Sadece şampiyonluk kazananlar yaşlarında, Boks şampiyonluklarında frekans 30 yaşından sonra düşmekte, Teknik ustalık isteyen golf şampiyonluklarında daha ileri yaşlar, 40 yaşından sonra kazanılmış şampiyonluklar olduğu gibi yaşlarında parlamış yıldızlar da vardır. 25 yaşından sonra, 50 hatta 60 yaşlarına kadar kuvvet, sürat ve iş birliğinde son derece yavaş gerilemeler olur. 70 yaşında 25 yaşındaki kuvvet, hüner ve duyu hassasiyetinin ¼ ile 1/3 kadarı kaybedilmektedir. Sürücüde yaş (fren ve ışık-karanlık geçişinde intibakın yaş ile azalması), 50 yaşından sonra kaza oranı 20 yaşına göre 4 defa az olmaktadır. Ancak, Yetişkinlik devresinin büyük kısmında meydana gelen bedenî gerilemeler, insan için büyük eksiklik teşkil etmemektedir. Çok ileri yaşlar hariç, insanın fiziki gücü günlük ihtiyaçlarını karşılayabilmektedir.

2 - ZİHİNSEL ÖZELLİKLER

Zekâ yaşı 16 yaşında hızla gelişir. Bundan sonra ilerleme gayet yavaş devam eder. 21 yaş seviyesinde son seviyesine ulaşır (ferdî farklılıklar olabilir). Bundan sonra da hafif düşmeler olur. 35 ‘e gelindiğinde 14 yaşındakinin durumuna 40 ‘a gelindiğinde 13 yaşındakinin durumuna DÜŞER (ferdî farklılıklar olabilir).

Yaş ilerledikçe zekâ seviyesi düştüğü halde, yetişkinlik hayatı boyunca öğrenme devam eder. Tahsil seviyesi yükseldikçe, zekânın yaş ilerlemelerinden daha az etkilendiği sanılıyor. Hayatta gösterilen başarı şüphesiz kişinin zekâ seviyesi ile ilgilidir.

Bilim ve sanatta ün kazananların eserlerini verdikleri yaş, arasıdır. Şiir için 25-29, Astronomi için ‘tür. “Thorndike”, en iyi eser verme yaşının 47 olduğunu söylemektedir. Şaheser verme yaşı arasıdır (bunda da ferdî farklılıklar çoktur. Galile “güneş sistemini” 70 yaşından sonra keşfetmiştir ).

YETİŞKİNLERDE İLGİLER

İnsanların ilgileri, boş zamanlarını kullanma tarzıyla anlaşılır. İnsanlar boş zamanlarında ilgi duydukları işlerle uğraşırlar (koleksiyon, sinema, tavla, gezi, satranç, kitap okuma ve dans etme gibi). İnsanın ilgileri ; Onu idare eden psikolojik kuvveti, Şahsiyetini, Şuur altında yarı gizlenmiş arzularını gösterir.

İnsanların ilgisine ; Yaş, Fiziksel baskılar, Bedensel ve zihinsel kapasite, Çevre şartları, Moda, Gelenek ve görenek gibi faktörler etki eder.

YAŞLA İLGİ ARASINDAKİ İLİŞKİLER Yaş ilerledikçe spor gibi kuvvet isteyen etkinliklere ilgi azalır. Yerini sporu seyretme veya gazeteden takip alır. Yetişkinliğin başlarında hoşlanılan etkinliklerden yaş ilerledikçe daha çok hoşlanılır. Yetişkinliğin ilk devresinde ilgi çok değişikliklere uğrar. İlgi hayat boyunca değişiklikler geçirir yaşları arasındaki ilgi değişmesi 100 olarak kabul edilirse bu, arasında 50; arasında 40; arasında 30 ‘dur yaşları arası sosyal ilginin en fazla olduğu yaşlardır. Ergenliğin sonunda aşk ve evlenme ilgileri kuvvetlenir. Kısaca; yetişkinlikte ilgi, sayı ve şiddet itibarı ile çok çeşitlidir. Gençlikte çeşitli ilgi alanlarının bulunması ihtiyarlıkta can sıkıntısını önler.

YETİŞKİNLERDE SOSYAL HAYAT

İnsanların karşılaştıkları problemlerin çoğu sosyaldir. İnsan fizikî ihtiyaçlarını karşıladıktan sonra, toplumda yer yapmayı ihtiyaç olarak hisseder. Bahtiyarlık, genellikle sosyal uyumla el ele gider. Ruh hastalıklarının önemli sebeplerinden biri de sosyal uyumsuzluktur. İnsanın tavır, kanaat ve ideallari ile içinde bulunduğu toplum şartları arasında önemli ilişki vardır.

İNSANIN UYUM SAĞLAMAK ZORUNDA OLDUĞU SOSYAL ALANLAR Evlenmek ve aile kurmak Çevreye uyum İş hayatına uyum İhtiyarlık devresinde sosyal hayata uyum

YETİŞKİNLERDE ÖĞRENME

Çocuk ve ergenlerinlerin yeni bilgileri, tavır ve davranışları kolaylıkla öğrendikleri bilinmektedir. Yetişkinlerin öğrenme kabiliyetleri hakkındaki bilgiler ise kısıtlıdır. “Ağaç yaş iken eğilir”, “İnsan yedisinde ne ise yetmişinde de odur” gibi sözlere karşılık yetişkinlerin de yeni yeni şeyler öğrendiklerini görmekteyiz. Bir insanın yetişkinlik çağında da birşeyler öğrendiği şüphesizdir. Yetişkinler ilgi ve istekle katıldıkları öğrenmelerde başarılıdırlar. Öğrenilecek şey önceki yaşantılarla ilgilidir.

YETİŞKİNLERİN ÖĞRENME KABİLİYETLERİ : 1.Yetişkinlik çağı boyunca öğrenme kabiliyetinde gerilemeler olmaktadır. 42 yaşındaki bir insan, 22 yaşındaki öğrenme kabiliyetinden %15 ‘ini kaybetmektedir. 2.Eski alışkanlıklarla çatışan öğrenmelerde, ergenlere göre %50 başarılı olabilmektedirler. 3.Eski alışkanlıkları ile çatışmayan veya manalı öğretim faaliyetlerinde, yaşın tesiri az hissedilmekte ya da hiç hissedilmemektedir. 4.Yetişkinin ilgi ve isteği, öğrenme kabiliyetinde etkili olmaktadır.

YETİŞKİNLERDE ÖĞRENME SAFHALARI 1.Farkında olma safhası, 2.İlgilenme safhası, 3.Hesaplama safhası, 4.Deneme safhası, 5.Tatbikat safhası.

ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN İNSAN TİPLERİ 1.Aceleci tip, 2.Deneyici tip, 3.Halk kitlesi tipi, 4.Muhafazakâr (tutucu) tip, 5.Liderleri takip eden tipler.