Özellikleri  1911 yılında Selanik’te çıkan “Genç Kalemler” dergisinde Ömer Seyfettin’in “Yeni Lisan” adlı makalesinin yayımlanmasıyla başlar.  Sade.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Advertisements

Fakir Baykurt 1929’da Burdur’un Yeşiloca ilçesi Akçaköy’de doğdu. Az topraklı köylü bir ailenin çocuğu. 1948’de Gönen Köy Enstitüsü’nü bitirdi, 5 yıl köy.
ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ DERS:EDEBİYAT KONU:AHMET HAŞİM’İN HAYATI, EDEBİ KİŞİLİĞİ VE ESERLERİ HÜSEYİN AYDOĞAN 11/G 902.
DESTAN.
ROMAN TANIMI  Olmuş ya da olabilir nitelikteki olayları ve konuları ele alan uzun edebî türlere roman denir. Di ğ er türlerden ayrılan en önemli özelli.
ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ DERS:EDEBİYAT KONU:MİLLİ EDEBİYAT VE SANATÇILARI HÜSEYİN AYDOĞAN 11/G 902.
Roman, Hikâye teknik açıdan genel olarak başarılı Anadolu, millî mücadele, sosyal konular Köy ve taşra hayatı Memleket edebiyâtı toplumun her kesiminden.
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
TANZİMAT EDEBİYATI 2. DÖNEM
AHİLİ K Güçlü bir sivil toplum örgütü. ESKİ BİR SİVİL TOPLUM ÖRGÜTÜMÜZ; AHİLİK Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkışı neredeyse insanlık tarihi.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
KUŞADASI ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ BORA KAYAOĞLU KONU: FECR-İ ATİ VE AHMET HAŞİM.
iki Başlıkta İncelenir Yıllar arası Türk Edebiyatı ve sonrası Türk Edebiyatı.
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU
DEDE KORKUT HİKAYELERİ
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Bayramlarımız Hikmet SIRMA.
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
Çağdaş Türk sanatını konu alan birçok kaynakta, ulusal ve yöresel Türk resminin kurucusu ve öncüsü olarak nitelendirilen Turgut Zaim, 1906 yılında İstanbul`da.
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU Mevlana’nın beyitlik mesnevisinin asıl adı nedir?
METINLERIN SINIFLANDIRILMASI. Metinlerin Sınıflandırılması Metinler; gerçeklikle ilişkileri, işlevleri ve yazılış amaçlarına göre gruplara ayrılır. Buna.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
Ahmet Kutsi Tecer 1901 yılında Kudüs'te doğdu. İlköğrenimine Kudüs'te başladı ve Kırklareli'nde devam etti. Lise öğrenimini Kadıköy Sultanisi'nde tamamladıktan.
Nurullah Ataç.  21 Ağustos 1898’de İstanbul Beylerbeyi’de doğdu. 1957’de Ankara’da yaşamını yitirdi. Türk edebiyatında modern anlamda deneme türünde.
HAZIRLAYANLAR GÖZDENUR KAHRAMAN BETÜL SOLAKOĞLU MÜJGAN DİLEK.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU ( )
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU’NUN EDEBİ ŞAHSİYETİ
OYUNUN TARİHÇESİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
MEKTUP.
B E D İ A C E Y L A N G Ü Z E L C E "Devrim, kadınların gözlerinde başlar. Bir kadın gözlerini deviriyorsa, bir şeyler değişecektir.’’
Peyami Safa Hamza Solak.
Metinlerin Sınıflandırması
KÖROĞLU KAYNAKÇA; HAZIRLAYAN; Miraç öksüz 10rdtvtkn-91.
BİR KAHRAMAN DOĞUYOR / Mustafa Kemal Atatürk’ün Öğrenim Hayatı
15 TEMMUZ DEMOKRASİ ZAFERİ VE ŞEHİTLERİ ANMA PROGRAMI
AHMET HAŞİM ( ).
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
GÖKTÜRK KİTABELERİ.
Din Kültür Ve Ahlak Bilgisi
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİNDE ROMAN
II.İnönü Savaşı Nedenleri I.İnönü Savaşı'nın üzerinden 3 ay geçmeden Yunanlılar tekrardan saldırıya geçtiler.
ANLATIM TÜRLERİ.
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Öğretimin Uyarlanması
TEVFİK FİKRET (
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
NamIK KEMAL.
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
T.C İnkılap Tarihi Ve Atatürkçülük
MEHMET EMİN YURDAKUL ( )
ROMAN NEDİR? Yaşanmış ya da yaşanabilecek olayların, insanlar arasındaki ilişkilerin, insan psikolojisinin uzun bir şekilde yer ve zaman bağlamında anlatıldığı.
7.Sınıflar Aralık Ayı Bilgi Yarışmasına Hoş Geldiniz
Aşağıda verilen bilgileri (dönem / ulus – destan) eşleştiriniz.
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ TÜM SANATÇILARI
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
<<<<<<>>>>>>
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
( ) HAYATI Yakup Kadri Karaosmanoğlu, 1889 yılında Mısır’ın Kahire şehrinde doğmuştur. Sanat hayatına Fecriati topluluğunda başlayan sanatçının,
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Günlük (Günce).
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
Sunum transkripti:

Özellikleri  1911 yılında Selanik’te çıkan “Genç Kalemler” dergisinde Ömer Seyfettin’in “Yeni Lisan” adlı makalesinin yayımlanmasıyla başlar.  Sade Türkçenin bir dava olarak ele alınması ilk kez bu dergide ortaya konulmuştur.  “Milli Edebiyat” terimi de ilk defa bu dergide kullanılmıştır.  Bu dönem sanatçılarının şiir anlayışıyla, Fecr-i Ati topluluğunun şiir anlayışı birbirinden pek farklı değildir. “Şiir vicdani bir keyfiyettir” düşüncesinde olan şairleri bireysel konuları işlerler.  Daha sonra 1917 yılında yaptıkları bir toplantıda, hece ölçüsünü kullanma, günlük konuşma diliyle yazma noktasında birleşen şairlerin, içerik konusunda her birinin ayrı bir yaklaşımda olduğu gözlenir.  Bu dönem sanatçıları Divan edebiyatını, Doğu edebiyatının; sonrasını ise Batı edebiyatının taklitçisi olmakla suçlarlar.  Şiirde daha çok bireysel konulara yönelen bu dönem sanatçıları, roman ve öyküde sosyal meselelere eğilmişler; milliyetçilik düşüncesi, Kurtuluş savaşı gibi konuları ele almışlardır.

Milli Edebiyatın Dil Anlayışı  Yabancı dilbilgisi kuralları, Arapça, Farsça ad ve sıfat tamlamaları bırakılmalıdır.  Yabancı sözcükler, kendi dillerinde dilbilgisi bakımından hangi türden olursa olsun, Türkçede ne olarak kullanılıyorsa, dilbilgisi yönünden o türden sayılmalıdır.  Arapça ve Farsça’dan gelen sözcüklerden, konuşma diline kadar girip yaygınlaşmış olanlar Türkçeleşmiş sayılmalı ve kullanılmalıdır.  İstanbul hanımlarının günlük konuşma dili esas alınmalıdır.  Terimler bilimle ilgili oldukları için aynen kullanılmalıdır.  Türkiye Türkçesine diğer Türk lehçelerinden sözcük alınmamalıdır.

Milli Edebiyat Sanatçıları  Ömer Seyfettin  Ali Canip Yöntem  Ziya Gökalp  Mehmet Emin Yurdakul  Yakup Kadri Karaosmanoğlu  Halide Edip Adıvar  Refik Halit Karay  Reşat Nur Güntekin  Mehmet Fuat Köprülü

Ömer SEYFETTİN  Maupassant tarzı olay hikayeciliğinin bizdeki en büyük ismidir.  Hikayeciliği meslek olarak gören ilk sanatçıdır.  Genç Kalemler dergisinde yayımlanan “Yeni Lisan” makalesiyle dilin sadeleştirilmesi gerektiğini savunmuştur.  Uzun cümlelerden, söz oyunlarından, yabancı sözcük ve tamlamalardan kaçınmış, konuşma ve yazı dili arasında bir uyum kurmaya çalışmıştır.  “Toplum için sanat” anlayışıyla milli değerlere yönelmenin önderliğini yapmıştır.  Realist bir yazardır.  HikayeIerinde milIi bilinci uyandırma ve güçlendirme amacı taşımıştır.  Mizahtan da yararlanarak toplumdaki aksayan yönleri eleştirmiştir; bu bakımdan hikayeleri toplumsal hiciv karakteri taşır.  Hikayeleri teknik açıdan zayıftır, tasvirlere, psikolojik tahlillere önem vermez, daha çok olayı ön plana çıkarır.  Türk tarihi, toplum sorunları, çocukluk anıları ve balkanlardaki Türkler, başlıca konulardır.  Hikayelerinde menkıbe, efsane, destan, halk fıkraları ve tarihten yararlanmıştır.  Kitaplaştırmadığı az sayıda şiirleri de vardır. ESERLERİ: Hikaye: Ashab-ı Kehfimiz, İlk Düşen Ak, Yüksek Ökçeler,Bomba, Bahar ve Kelebekler, Beyaz Lale, Aşk Dalgası,Gizli Mabet, Tarih Ezeli Bir Tekerrür, Pembe İncili Kaftan,Kaşağı, Falaka, Kızıl Elma Neresi, Başını Vermeyen Şehit,Diyet, And, Teke Tek, Kütük, Efruz Bey, Yalnız Efe…

Ali Canip YÖNTEM  Fecr-i Ati topluluğundan Genç Kalemler dergisine geçmiştir.  Hem heceyi hem de aruzu kullanmıştır.  Eleştirileri, makaleleri ve edebiyat tarihi araştırmalarıyla tanınmıştır. ESERLERİ:  Şiir: Geçtiğim Yol  Makale: Mil Edebiyat Meselesi ve Cenap Bey’le Münakaşalarım  Antoloji: Türk Edebiyatı Antolojisi

Ziya GÖKALP  Türkçülük akımını sistemleştiriştir ve Türk milliyetçiliği fikrini “Türkiyecilik”, “Oğuzculuk ve Türkmencilik”, “Turancılık” devrelerine ayırmıştır.  Şair ve yazar kimliği kadar sosyolog olarak da önemlidir; sosyoloji çalışmalarında Emile Durkheim’den etkilenmiştir.  Türk sosyolojisinin kurucusu olarak görülmüştür.  İslamiyet öncesi Türk tarihiyle ilgili araştırmalar yapmıştır.  Konuşma dilinin aynı zamanda yazı dili olmasını, edebi eserlerde İstanbul ağzının esas alınmasını ve heceyi kullanmak gerektiğini savunmuştur. ESERLERİ:  Dergi: Yeni Mecmua, Küçük Mecmua  Şiir: Kızıl Elma, Yeni Hayat, Altın Işık  Makale; Türkleşmek — İslamlaşmak — Muassırlaşmak  inceleme: Türkçülüğün Esasları, Türk Medeniyeti Tarihi  Mektup: Malta Mektupları

Mehmet Emin YURDAKUL  “Türk Şairi”, “MilIi Şair” unvanlarıyla anılmıştır.  Milli duyguları dile getirdiği ilk şiiri Cenge Giderken’le heceyle şiir yazma eğiliminin öncülüğünü yapmıştır.  Anadolu insanının acılarını, düşmana karşı mücadelesini coşkun bir dille anlatan ilk şairdir.  Bütün şiirlerinde sade bir dil ve hece ölçüsü kullanmıştır. ESERLERİ: Şiir: Türkçe Şiirler, Türk Sazı, Ey Türk Uyan, Tan Sesleri, Ordunun Destanı, Aydın Kızları, Zafer Yolunda, Ankara, Turan’a Doğru, isyan ve Dua

Yakup Kadri KARAOSMANOĞLU  Eserlerinde Türk toplumunun Tanzimat’tan Cumhuriyet dönemine geçirdiği dönüşümleri anlatmıştır.  Fecr-i Ati’den Milli edebiyata geçen bir sanat çizgisi izlemiştir.  1. Dünya Savaşı ve Kurtuluş Savaşı yıllarını, Türk toplumunun yaşamını ve sorunlarını işledi.  Romanlarını sağlam bir teknikle kaleme almış, karakterleri başarıyla canlandırmıştır.  “Toplum için sanat” anlayışıyla ağır olan dilini sadeleştirmiştir.  Türk edebiyatına tezli roman düşüncesini -özellikle “Yaban”la- getirmiştir.  Realizmden etkilenmiştir. ESERLERİ: Roman: Kiralık Konak, Nur Baba, Yaban, Ankara, Sodom ve Gomore, Hüküm Gecesi, Panaroma, Nur Baba, Hep 0 Şarkı,Bir Sürgün Hikaye: Bir Serencam, Milli Savaş Hikayeleri, Rahmet Mensur Şiir: Erenlerin Bağından, Okun Ucundan Anı: Zoraki Diplomat, Anamın Kitabı, Gençlik ve Edebiyat Hatıraları, Vatan Yolunda, Politikada 45 Yıl Ulus gazetesinde Kurtuluş Savaşıyla ilgili yazdığı makaleleri: Ergenekon Biyografi: Atatürk

Eserlerinin İçeriği  Hep o şarkı Abdülaziz döneminin yaşamı,  Bir Sürgün II. Abdülhamit’in baskılı yönetimiyle savaşmak için Fransa’ya kaçan Jön türkler,  Kiralik Konak Tanzimat’tan I. Dünya Savaşı’na kadar yetişen üç kaşaktaki görüş ayrılığı,  Hüküm Gecesi Meşrutiyet devrinindeki Bektaşi tekkelerinin durumu,  Sodom ve Gomore mütareke döneminde, işgal altındaki İstanbul’da ortaya çıkan ahlaki çöküntü,  Yaban Kurtuluş Savaşı yıllanrındaki bir Anadolu köyü,  Ankara yeni başkentin üç dönemi,  Panorama I, II Cumhuriyet döneminin 1952’ye kadarki durumunu bir bir ele almıştır.

Halide Edip ADIVAR  Roman, hikaye ve anı türlerinde eserler vermiştir,  Tekniği zayıf olmakla beraber tasvir ve tahlilleri güçlü romanlarıyla tanınmıştır.  Süssüz, kısa cümleli romanlarında güçlü kişilikli kadın kahramanlar ön plandadır.  Aşk ve kadın psikolojisini işlediği ilk romanlarından (Handan, Seviye Talip) sonra Türkçülük hareketinin ve MilIi mücadelenin etkisiyle toplumsal konulara yönelmiştir.  Kurtuluş Savaşı sürecini anlattığı Ateşten Gömlek, Vurun Kahpeye gibi romanlarıyla sevilmiştir. Ateşten Gömlek Türk edebiyatında Kurtuluş Savaşını işleyen ilk romandır.  Sinekli Bakkaldan sonraki romanlarında sosyal çevre tasvirlerine büyük önem vermiştir.  Realizmden etkilenmiştir. ESERLERİ: Roman: Seviye Talip, Handan, Son Eseri, Yeni Turan, Ateşten Gömlek, Kalp Ağrısı, Vurun Kahpeye, Sinekli Bakkal, Tatarcık, Yol Palas Cinayeti... Hikaye: Dağa Çıkan Kurt, Harap Mabedler, İzmir’den Bursa’ya, Kubbede Kalan Hoş Seda Anı: Türkün Ateşle İmtihanı, Mor Salkımlı Ev

Refik Halit KARAY  Deneme, fıkra, mizah, hiciv, roman ve hikaye türlerinde eserler vermiştir.  Türkçeyi büyük bir ustalıkla kullanmıştır.  Beyrut ve Halep’te 15 yıl sürgün hayatı yaşamıştır.  Sürgün hayatında tanıdığı Anadolu’yu ve Anadolu dışındaki yerleri anlamıştır.  Türk edebiyatında bir yazarın Anadolu’yu yakından tanıyarak, içinde bulunarak Anadolu’yu anlattığı ilk hikayeler olan Memleket Hikayeleri ile tanındı.  “Kirpi” takma adıyla mizahi hicivler yazmıştır.  Realizmden etkilenmiştir. ESERLERİ: Roman: Yezidin Kızı, Sürgün, Bugünün Saraylısı, Kadınlar Tekkesi, Yeraltında Dünya Var, Istanbul’un İç yüzü, Çete,Nilgün Hikaye: Memleket Hikayeleri, Gurbet Hikayeleri Mizah: Kirpinin Dedikleri Tiyatro: Deli

Reşat Nuri GÜNTEKİN  Roman, öykü, gezi, eleştiri ve tiyatro türlerinde eserler vermiştir.  Sade bir dille yazdığı eserlerinde Türkçeyi tüm canlılığıyla kullanmıştır.  İstanbullu idealist bir genç kızın, Feride’nin, öğretmen olarak gittiği Anadolu’da yaşadıklarını anlattığı Çalıkuşu’yla sevilmiştir.  Yaprak Dökümü’nde Batılılaşmanın Türk aile yapısı üzerindeki olumsuz etkisini; Yeşil Gece’de Kurtuluş Savaşı yılları ve sonrasında dini istismar eden kişilerin eleştirisini romanlaştırır.  Öğretmenliğinden dolayı tanıdığı Anadolu’yu, gözlemci yönüyle yansıtmıştır.  Romantizm ve realizm akımlarından etkilenmiştir.  Görevi sırasındaki gözlemlerini anlattığı Anadolu Notları gezi türünün en önemli eserlerindendir. ESERLERİ: Roman: Dokuzuncu Hariciye Koğuşu, Matmazel Noraliya’ nın Koltuğu, Bir Tereddüdün Romanı, Sözde Kızlar, Fatih-Harbiye, Yalnızız, Mahşer

Milli Mücadele Yıllarında veya Sonrasında Yazılmış Milli Mücadele Konulu Önemli Eserler Git BaharHalide NusretŞiir İstiklal MarşıMehmet AkifŞiir Kuvayi Milliye DestanıNazım HikmetŞiir Dağa Çıkan KurtHalide Edip AdıvarÖykü Milli Savaş HikayeleriYakup KadriÖykü Vurun KahpeyeHalide EdipRoman Ateşten GömlekHalide EdipRoman Sodom ve GomoreYakup KadriRoman YabanYakup KadriRoman AnkaraYakup KadriRoman Yeşil GeceReşat NuriRoman ÇeteRefik HalitRoman Esir Şehrin İnsanlarıKemal TahirRoman Yorgun SavaşçıKemal TahirRoman Küçük AğaTarık BuğraRoman Kurtlar SofrasıAttila İlhanRoman Vatan YolundaYakup KadriAnı Türk’ün Ateşle İmtihanıHalide EdipAnı ErgenekonYakup KadriMakale

Erbaa | 2009