RUH SAĞLIĞI TEŞHİS, TEDAVİ VE GELİŞTİRME MERKEZİ TAHİR ÖZAKKAŞ MD.,PhD.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bağımlılık Tedavisi Genel İlkeler
Advertisements

Bağımlı Kişinin Sağaltım İçerisinde Tutulabilmesi
EVRİMSEL AÇIDAN PSİKOPATOLOJİ
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI KİŞİLİK BOZUKLUKLARI.
PSİKANALİZ VE PSİKODİNAMİK PSİKOTERAPİLER: Eğitim-Uygulama
Kişilik Bozukluklarında Tedavi ve Sağaltım
PSİKOLOJİ VE PSİKİYATRİDE TEMEL KAVRAMLAR
Psikolog Oya KARAALİ AKTAŞ
Nesne İlişkileri Kuramı
Kanserli hasta ve iletişim becerileri
PSİKOTERAPİLER Genel Bilgiler
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
Calgary Depresyon Ölçeği
4.Ünite Ruh Sağlığının Temelleri PSİKOLOJİK DESTEK TÜRLERİ
PSİKİYATRİYE GİRİŞ PSİKANALİTİK KURAM.
BİLİŞSEL-DAVRANIŞÇI TERAPİLER ve UYGULAMALARDA DİKKAT EDİLECEK KONULAR
Bütüncül (Eklektik) Psikoterapi
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI.
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
SOSYAL FOBİ.
KİŞİLİK VE KİŞİLİK KURAMLARI.
Bölüm 5 Kaygı Bozuklukları I: Özgül Fobi, Ayrılma Kaygısı Bozukluğu ve Sosyal Kaygı Bozukluğu
Bölüm 6 Kaygı Bozuklukları II: Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Yaygın Kaygı Bozukluğu, ve Obsesif-Kompulsif Bozukluk.
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
Hümanist (İnsancıl) Yaklaşım çağdaş bir psikoloji akımıdır
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
PSİKANALİZM.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Klinik Kararların Doğruluğunu Ne Etkiler? Hangi Bilişsel Süreçler Davranışsal Sorunlara Eşlik Eder? Tedaviyle.
PSİKOLOJİDE EKOLLER.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Psikolojik Hizmetler Klinik Psikolog Barış Gürkaş.
Psikolojinin Konusu ve Amacı
Psikolojik Danışman Kimdir? Nasıl Yetiştirilmelidir? Yardımcı Lider Psikolojik Danışmandan Grupta Beklenilenler.
GİRİŞ.
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
HAYATI 22 nisan 1884’te Viyana da doğmuştur. Asıl adı Otto Rosenfeld’dir. Öğrencilik hayatı sırasında kitap yazarken yazarlık ismi olarak Otto Rank ismini.
PSİKOHİPNOTERAPİ Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist
Psikanaliz D.Hakan Delibaş.
Hipnoz Hastasının Seçimi Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist Halk sağlığı Bilim Doktoru 2. Ulusal Hipnoz Kongresi Ekim 2005 İst.
Anksiyete Bozukluklarında Hipnoterapi Tahir Özakkaş MD., PhD istanbul/ Türkiye.
Yaygın anksiyete Bozukluğunun Tedavisi Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist Halk sağlığı Bilim Doktoru 2. Ulusal Hipnoz Kongresi Ekim 2005.
Kişilik ve Psikotik Bozukluklar Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist Halk sağlığı Bilim Doktoru 2. Ulusal Hipnoz Kongresi Ekim 2005 İst.
Yaygın Anksiyete Bozukluğunun Tedavisi. GENELLEŞMİŞ KAYGI BOZUKLUĞUNDA TEDAVİNİN İKİ AMACI VARDIR; birincisi ortalama kaygı düzeyinin azaltılması ve ikinci.
Kişilik Yapısı Kesin bir kişilik yapısı tanımlanamamakla birlikte, dikkate değer ölçüde narsisistik özellikler taşıyan ve yalnızlığa eğilimli kişiler olduğu.
Klinik uygulamalarda hipnoz. TEMEL HİPNOZ KURSU KONULARI (21-33 saat) 1. Hipnoz’un Tanımı 2. Mitler ve Yanlış Anlaşılmalar 3. Hastanın Hazırlanması ve.
Agorafobinin Tedavisi Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist Halk sağlığı Bilim Doktoru 2. Ulusal Hipnoz Kongresi Ekim 2005 İst.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
DAVRANIŞIN PSİKODİNAMİK TEMELLERİ VE EGO SAVUNMA MEKANİZMALARI
PSY 503 KLİNİK PSİKOLOJİDE PSİKOTERAPİ EĞİTİMİ VE HİZMETE YANSIMALARI Yrd. Doç. Dr. Nazlı Balkır Işık Üniversitesi Psikoloji Anabilim Dalı.
Öğr. Gör. Latife Utaş Akhan
DİSSOSİYATİF BOZUKLUKLAR
2 SINIF YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Süleyman KARATAŞ
Panik Bozuklukların Tedavisi
Etkileşime Dayalı Teknikler
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Psikiyatri:Tarihçe Prof.Dr.Gülsüm Ançel
Din Psikolojisinde Kullanılan Yaklaşımlar
Okul çocuğunun ruh sağlığı
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
Alıştırma Hocası: Mr.Muhittin KAHVECİ.  Aile psikolojisi; birey, eş ve ailelerin ilişkilerinde yaşadığı duygu, düşünce ve davranışlara odaklanır. Ve.
MÜDAHALE AŞAMASI: KURAM VE YAKLAŞIMLAR
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
Free template from Kişisel Rehberlik Yaşamayı öğrenme 1/12/2019 Free template from
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NORMAL DIŞI DAVRANIŞLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

RUH SAĞLIĞI TEŞHİS, TEDAVİ VE GELİŞTİRME MERKEZİ TAHİR ÖZAKKAŞ MD.,PhD

PSİKİYATRİ VE PSİKOTERAPİDE HİPNOZ TAHİR OZAKKAŞ MD.,PhD İstanbul/Turkey 2003

Psikiyatride Sınıflandirma 1.Psikozlar 1.Psikozlar 2.Sınırda Durumlar 2.Sınırda Durumlar 3.Nevrozlar 3.Nevrozlar

PSİKOTERAPİ TÜRLERİ 1. HEKİMİN HASTAYA YANAŞMA BİÇİMİ VE TUTUMUNA GÖRE: A. Bastırıcı (Suppressive) B. Destekleyici (Supportive) C. Derinliğine araştırıcı (Explorative) Öztürk, 1989

2. RUHSAL BOZUKLUK (PSİKOPATOLOJİ) ANLAYIŞI VE KURAMSAL ÇIKIŞ NOKTASINA GÖRE: A. Psikodinamik temellere dayananlar: B. Öğrenme ilkelerine dayanan davranışçı psikoterapi türleri: C. Bilişsel psikopatoloji, bilgi işlemleme (information processing ), sosyal psikoloji ilkelerine dayananlar. D. Varoluşçu (existential) ve olgu-bilimsel (phenomenologic) temellere dayananlar (Binswanger, Minkowski, Frankl, Strauss...) Öztürk, 1989 A. Psikodinamik temellere dayananlar: B. Öğrenme ilkelerine dayanan davranışçı psikoterapi türleri: C. Bilişsel psikopatoloji, bilgi işlemleme (information processing ), sosyal psikoloji ilkelerine dayananlar. D. Varoluşçu (existential) ve olgu-bilimsel (phenomenologic) temellere dayananlar (Binswanger, Minkowski, Frankl, Strauss...) Öztürk, 1989

A. Psikodinamik temellere dayananlar: a. Psikanaliz, Freud'un geliştirdiği psikanaliz ve bunun değiştirilmiş, uyarlanmış biçimleri b. Freud'dan yöntemce büyük ayrılma göstermeyen fakat kuramsal açıdan ayrılıkları olan yeni analiz okulları (Jung, Adler, Rank, Horney, Sullivan...) c. Psikanalitik nesne ilişkileri kuramı (Klein, Fairbairn, Kernberg..), psikanalitik benlik psikolojisi (Hartmann, Rpaport, Erikson...), psikanalitik kendilik psikolojisi (Kohut..) Öztürk, 1989 a. Psikanaliz, Freud'un geliştirdiği psikanaliz ve bunun değiştirilmiş, uyarlanmış biçimleri b. Freud'dan yöntemce büyük ayrılma göstermeyen fakat kuramsal açıdan ayrılıkları olan yeni analiz okulları (Jung, Adler, Rank, Horney, Sullivan...) c. Psikanalitik nesne ilişkileri kuramı (Klein, Fairbairn, Kernberg..), psikanalitik benlik psikolojisi (Hartmann, Rpaport, Erikson...), psikanalitik kendilik psikolojisi (Kohut..) Öztürk, 1989

B. Öğrenme ilkelerine dayanan davranışçı psikoterapi türleri: Sistematik duyarsızlaştırma (systematıc desensitization, Wolpe), üstüne gitme (exposure), itici koşullama (aversive training), olumlu pekiştirme ve söndürme (positive reinforcement and extinction ) vb. Sistematik duyarsızlaştırma (systematıc desensitization, Wolpe), üstüne gitme (exposure), itici koşullama (aversive training), olumlu pekiştirme ve söndürme (positive reinforcement and extinction ) vb. Öztürk, 1989 Öztürk, 1989

3. SAĞALTIM DURUMUNUN BİÇİMİ VE YAPISINA GÖRE: A. Bireysel (individual) psikoterapi B. Kütle (group) psikoterapisi C. Psikodrama D. Oyun Psikoterapisi E. Aile Psikoterapisi A. Bireysel (individual) psikoterapi B. Kütle (group) psikoterapisi C. Psikodrama D. Oyun Psikoterapisi E. Aile Psikoterapisi F. Vd. Öztürk, 1989 F. Vd. Öztürk, 1989

ÇEŞİTLİ PSİKOTERAPİ TÜRLERİNDE KULLANILAN BAŞLICA RUHSAL VE FİZİKSEL ARAÇLAR: 1. Daha çok bastırıcı ve destekleyici psikoterapi türünde A. Eğindirme (telkin,suggestion) B. İnandırma (ikna, persuasyon) C. Yol gösterme, rehberlik (guidance) D. Danışma (counseling) Öztürk, Daha çok bastırıcı ve destekleyici psikoterapi türünde A. Eğindirme (telkin,suggestion) B. İnandırma (ikna, persuasyon) C. Yol gösterme, rehberlik (guidance) D. Danışma (counseling) Öztürk, 1989

2. Bastırıcı, destekleyici ve derinliğine araştırıcı türlerde A. Uyutum (hipnoz) B. Uyuşturma (narkoz) C. Boşaltma (catharsis) A. Uyutum (hipnoz) B. Uyuşturma (narkoz) C. Boşaltma (catharsis) Öztürk, 1989 Öztürk, 1989

3. Genellikle derinliğine araştırıcı, çözümleyici (psikanalitik türlerde) A. Güdümsüz görüşme (non-directive interview) B. Serbest çağrışım (free assocation) C. Düşlerin çözümlenmesi D. Sürçmelerin (parapraxis) çözümlenmesi E. Simgelerin (sembollerin) çözümlenmesi F. Direnç (resistance) ve aktarımın (transference) çözümlenmesi G. açıklama ve yorumlamalar Öztürk, 1989 A. Güdümsüz görüşme (non-directive interview) B. Serbest çağrışım (free assocation) C. Düşlerin çözümlenmesi D. Sürçmelerin (parapraxis) çözümlenmesi E. Simgelerin (sembollerin) çözümlenmesi F. Direnç (resistance) ve aktarımın (transference) çözümlenmesi G. açıklama ve yorumlamalar Öztürk, 1989

4. Daha çok davranış psikoterapilerinde A. Gevşeme, koşullama B. Edimsel koşullama C. Üstüne gitme (exposure) D. Ödül-ceza teknikleri F. Pekiştirme, söndürme G. Çeşitli öğretme teknikleri Öztürk, 1989 A. Gevşeme, koşullama B. Edimsel koşullama C. Üstüne gitme (exposure) D. Ödül-ceza teknikleri F. Pekiştirme, söndürme G. Çeşitli öğretme teknikleri Öztürk, 1989

DOLAYSIZ ARAÇLAR: 1. Çevrenin değiştirilmesi (aile düzenlenmesi, hava değişimi, iş değiştirilmesi...) 2. İlaçlar, fizik sağaltım yolları, (faradi, banyolar, spor...) Çeşitli uğraşı, iş ve uyumlandırma (rehabilitasyon) yolları Öztürk, 1989

NE TÜR YAKLAŞIM? Tedaviye aldığımız hastalarımızda temelde analizci bir yaklaşım sergilememe rağmen, tüm psikoterapi tekniklerini eklektik bir tarzda kullanmaktayım. Tedaviye aldığımız hastalarımızda temelde analizci bir yaklaşım sergilememe rağmen, tüm psikoterapi tekniklerini eklektik bir tarzda kullanmaktayım. Amaç hastaya en fazla yarar sağlayacak ve kısa sürede amacımıza ulaştıracak yolu seçmek olmalıdır. Amaç hastaya en fazla yarar sağlayacak ve kısa sürede amacımıza ulaştıracak yolu seçmek olmalıdır.

HİPNOZ NE YAPAR? 1. SEMPTOM BASKILAR 1. SEMPTOM BASKILAR 2. SEMPTOM DEĞİŞTİRİR 2. SEMPTOM DEĞİŞTİRİR 3. BOŞALIM SAĞLAR (Abreaction) 3. BOŞALIM SAĞLAR (Abreaction) 4. ŞARTLANDIRIR 4. ŞARTLANDIRIR 5. HAYAL ETTİRİR (imagination) 5. HAYAL ETTİRİR (imagination) 6. DRAMA YARATIR 6. DRAMA YARATIR 7. DESTEKLER 7. DESTEKLER 8. ANALİZ EDER 8. ANALİZ EDER

NERELERDE KULLANILIR? 1.PSİKOZLARDA DESTEKLEYİCİ 1.PSİKOZLARDA DESTEKLEYİCİ (Sadece Özel Eğitim Alanlar Yapabilir) (Sadece Özel Eğitim Alanlar Yapabilir) 2. SINIR BOZUKLUKLARDA BÜTÜNLEŞTİRİCİ 2. SINIR BOZUKLUKLARDA BÜTÜNLEŞTİRİCİ 3. NEVROZLARDA DESTEKLEYİCİ, BÜTÜNLEŞTİRİCİ VE ANALİZ DE 3. NEVROZLARDA DESTEKLEYİCİ, BÜTÜNLEŞTİRİCİ VE ANALİZ DE

PSİKOZLARDA... –EGO DENETİMİNİ SAĞLAMAK VE EGO GÜÇLERİNİ TAKVİYE ETMEK AMACI İLE LETARJİ VE KATALEPSİ SAFHASINDA KULLANILIR. –PARANOİD BOZUKLUK VE PSİKOZLARDA VE LATENT HOMOSEKSÜALİTEDE KONTRENDİKEDİR.

BORDERLİNE BOZUKLUKLARDA BÖLÜNMÜŞ NESNE İLİŞKİLERİNİN BÜTÜNLEŞTİRİLMESİNDE BÖLÜNMÜŞ NESNE İLİŞKİLERİNİN BÜTÜNLEŞTİRİLMESİNDE ANKSİYETİNİN KONTROLÜNDE ANKSİYETİNİN KONTROLÜNDE DÜRTÜ DENETİMİNİ SAĞLAMAKTA DÜRTÜ DENETİMİNİ SAĞLAMAKTA ÖFKE KONTROLUNDA ÖFKE KONTROLUNDA FRÜSTRÜASYONA TAHAMMÜLÜN ARTIRILMASINDA. FRÜSTRÜASYONA TAHAMMÜLÜN ARTIRILMASINDA.

NEVROZLARDA 1. ANKSİYETE BOZUKLUKLARINDA 1. ANKSİYETE BOZUKLUKLARINDA 2. SOMATOFORM BOZUKLUKLARDA 2. SOMATOFORM BOZUKLUKLARDA 3. REAKTİF DUYGUDURUMU BOZUKLUKLARINDA 3. REAKTİF DUYGUDURUMU BOZUKLUKLARINDA 4. YAPAY BOZUKLUKLARDA 4. YAPAY BOZUKLUKLARDA 5. DİSSOSİYATİF BOZUKLUKLARDA 5. DİSSOSİYATİF BOZUKLUKLARDA 6. CİNSEL BOZUKLUKLARDA 6. CİNSEL BOZUKLUKLARDA 7. YEME BOZUKLUKLARINDA 7. YEME BOZUKLUKLARINDA 8. DÜRTÜ KONTROLÜ BOZUKLUKLARINDA 8. DÜRTÜ KONTROLÜ BOZUKLUKLARINDA 9. UYUM BOZUKLUKLARINDA 9. UYUM BOZUKLUKLARINDA 10. MADDE BAĞIMLILIĞINDA 10. MADDE BAĞIMLILIĞINDA 11. KİŞİLİK BOZUKLUKLARINDA 11. KİŞİLİK BOZUKLUKLARINDA

ANKSİYETE BOZUKLUKLARINDA 1. PANİK BOZUKLUK 1. PANİK BOZUKLUK 2. AGORAFOBİ 2. AGORAFOBİ 3. ÖZGÜL FOBİ 3. ÖZGÜL FOBİ 4. SOSYAL FOBİ 4. SOSYAL FOBİ 5. OBSESSİF-KOMPULSİF BOZUKLUK 5. OBSESSİF-KOMPULSİF BOZUKLUK 6. POSTTRAVMATİK STRES BOZUKLUĞU 6. POSTTRAVMATİK STRES BOZUKLUĞU 7. AKUT STRES BOZUKLUĞU 7. AKUT STRES BOZUKLUĞU 8. YAYGIN ANKSİYETE BOZUKLUĞU 8. YAYGIN ANKSİYETE BOZUKLUĞU

KİŞİLİK BOZUKLUKLARINDA 1. PARANOİD 1. PARANOİD 2. ŞİZOİD 2. ŞİZOİD 3. ŞİZOTİPAL 3. ŞİZOTİPAL 4. ANTİSOSYAL 4. ANTİSOSYAL 5. BORDERLİNE 5. BORDERLİNE 6. HİSTRİONİK 6. HİSTRİONİK 7. NARSİSTİK 7. NARSİSTİK 8. ÇEKİNGEN 8. ÇEKİNGEN 9. BAĞIMLI 9. BAĞIMLI 10. OBSESİF-KOMPULSİF 10. OBSESİF-KOMPULSİF

HİPNOZUN EK FAYDASI NE? 1. İÇ DİNAMİKLERİ ANLAMAYI KOLAYLAŞTIRIR 2. TELKİNİN ETKİNLİĞİNİ ARTIRIR 3. DAVRANIŞÇI TERAPİNİN EV ÖDEVİ TIKANIKLIKLARINI SEANSTA HİPNODRAMA İLE ÇÖZER 4. BEDENSEL SEMPTOMLARIN KONTROL EDİLEBİLİRLİĞİNİ SEANSTA GÖSTERİR 5. HASTANIN PAYLAŞIMINI VE İŞBİRLİĞİNİ KOLAŞLASTIRIR. (Örtü veya settare etkisi) 6. BİLİNÇDIŞI TRAVMALARA ULAŞIR, ABREAKTİON’U TEMİN EDER 7. TEŞHİSİ NETLEŞTİRİR 8. TEDAVİNİN SEYRİ İLE İLGİLİ BİLİNÇDIŞI GERİBİLDİRİMLERİ ALIR. 9. HASTANIN KENDİNİ TANIMASI VE ANLAMASINI DAHA KISA YOLDAN TEMİN EDER. (İÇGÖRÜ)