Atatürk İlkeleri Ve İnkılap Tarihi Dersi (*) 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 5.maddesi( i ) bendi gereğince; Türkiye’

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

VAKIFLAR Bir hizmetin gelecekte de yapılabilmesi için belli şartlarda ve resmi bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mal.
Adnan Menderes Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi ATATÜRK İLKELERİ ve İNKILAPLARI TARİHİ DERSİNİN AMACI-KAYNAKLARI Toplumların yaşantılarını ve devletlerin.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
KESİN HESAP KANUNU VE ÖZELLİKLERİ
Yönetim biçimi Cumhuriyet olan Türkiye Cumhuriyeti, Mustafa Kemal önderliğinde 1923'te kurulmuştur. Resmî dili Türkçe‘dir. Demokratik, laik, sosyal bir.
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
Konu 7: TARIM HUKUKU KONUSUNDA YURTTAŞLAR YASASI.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
Siyaset Sosyolojisi.
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
AHİLİ K Güçlü bir sivil toplum örgütü. ESKİ BİR SİVİL TOPLUM ÖRGÜTÜMÜZ; AHİLİK Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkışı neredeyse insanlık tarihi.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
TEOG YAKLA Ş IRKEN 7. SINIF TEOG B İ LG İ LEND İ RME SEM İ NER İ.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
 Kurultay (Kongre) Detay : Bir konuyu görüşmek üzere çeşitli ülkelerden gelen delegelerin katılImıyla gerçekleştirilen uluslararası toplantılara veya.
KONU: ATATÜRK ÖNDERLİĞİNDE ÖLÇÜLERDE YAPILAN YENİLİKLER
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
2014 ORTA ÖĞRETİME YERLEŞTİRME SİSTEMİ – 2015 E ğ itim- ö ğ retim yılında altı temel ders için 8. sınıfta ö ğ retmen tarafından dönemsel olarak.
COĞRAFYA PERFORMANS ÖDEVİ
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
 Düzenli ordunun kurulması sırasında Çerkez Ethem’in TBMM’ye karşı isyan etmesini fırsat bile Yunanlılar, İngilizlerin de desteğini alarak Bursa’dan.
M ESLEKİ E ĞİTİMDE D EĞİŞİM Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi Doç. Dr. Aydın BALYER Yalçın SEVER tinyurl.com/ degisimodevi.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
SANAYİ İNKILABI 18. yüzyılda ilk olarak İngiltere'de başlayan, daha sonra diğer Avrupa ülkelerine yayılan, etkileri bakımından tüm dünyayı sarsan önemli.
Metinlerin Sınıflandırması
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK DIŞ POLİTİKASI
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Yeni Dil, Yeni Tarih
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Soyadı Kanunu’nun Kabulü
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
TARİHDE BİLİM BİLİM VE SANAT ÖZGÜRLÜĞÜ
Dar Anlamda Sosyal Politika Dar anlamda sosyal politika çalışma hayatı merkezlidir. 19. yüzyılın ikinci yarısında Batı Avrupa ülkelerinde, emek ve sermaye.
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
NİĞDE ÜNİVERSİTESİ YAŞAYAN DEMOKRASİ EĞİTİM FAKÜLTESİ
İDARİ-ASKERİ- AKADEMİK-ADLİ PERSONEL AYRIMI
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
ATATÜRK’ÜN ÖNDERLİĞİNDE YAPILAN YENİLİKLER
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
GİRİŞ Dersin Tanıtımı Ders tanımı ve dönemi programının içeriği
IV. HAFTA: GENEL HATLARIYLA OSMANLI TOPLUM YAPISI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
ATATÜRK İNKILÂPLARI.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Terör Suçları ve Türkiye
Kent Planlarının Nitelikleri ve İlkeleri
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Gelişim ve Temel Kavramlar
Bologna Eşgüdüm Komisyonlarının
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
HIS 202 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILÂP TARİHİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
DEMOKRASİ YOLUNDA TÜRKİYE
SİYASİ HUKUKİ EĞİTİM ve KÜLTÜR TOPLUMSAL EKONOMİ
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Atatürk İlkeleri Ve İnkılap Tarihi Dersi (*) 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 5.maddesi( i ) bendi gereğince; Türkiye’ deki tüm Yükseköğretim kurumlarında okutulan zorunlu derslerden olup; konuları itibariyle birbirini takip eden, ( Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I – Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi II ) adlı iki ayrı ders ve üç ana bölümden meydana gelen bir derstir.

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Dersinin Bölümleri 1. İnkılap öncesi gelişmeler ve Türk İnkılabı’na zemin hazırlayan olaylar. 2. Türk İnkılabı oluşumu ve gelişimi ile bugünkü durumu 2. Türk İnkılabı oluşumu ve gelişimi ile bugünkü durumu 3. Türk İnkılabı’na süreklilik ve hareket kazandıran, aynı zamanda Türkiye Cumhuriyeti Devletimizin temel nitelikleri olan Atatürk İlkeleri olarak ifade edilebilir 3. Türk İnkılabı’na süreklilik ve hareket kazandıran, aynı zamanda Türkiye Cumhuriyeti Devletimizin temel nitelikleri olan Atatürk İlkeleri olarak ifade edilebilir Yükseköğretim kurulunca oluşturulan komisyon tarafından hazırlanan Yükseköğretim kurulunca oluşturulan komisyon tarafından hazırlanan programa göre bu bölümlerden birincisi, yani İnkılap Öncesi Gelişmeler ve Türk inkılabına zemin hazırlayan olaylar Güz yarıyılında; ikinci bölümü oluşturan, Türk İnkılabı, oluşumu ve gelişimi ile bugünkü durumu; üçüncü bölümü oluşturan, Türk İnkılabı’ na zemin hazırlayıp, devamlılık ve hareket kazandıran, aynı zamanda Türkiye Cumhuriyeti Devletimizin temel nitelikleri olan Atatürk İlkeleri (Siyasi ilkeler) de Bahar yarıyılında ele alınıp değerlendirilecektir.

Temel Kavramlar Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersinin konularına geçmeden önce, dersimizin kapsamı içerisinde yer alacak olan bazı kavramların anlamlarını görmemiz gerekmektedir. Bir bakıma konularımızın iyi anlaşılabilmesi için bilinmesi zorunlu olan bu kavramlar: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersinin konularına geçmeden önce, dersimizin kapsamı içerisinde yer alacak olan bazı kavramların anlamlarını görmemiz gerekmektedir. Bir bakıma konularımızın iyi anlaşılabilmesi için bilinmesi zorunlu olan bu kavramlar:TARİH İNKILÂP İHTİLÂLISLAHAT(Reform)TEKÂMÜL(Evrim) BATILILAŞMA ÇAĞDAŞLAŞMA DEVRİM DEVRİM İSYAN İSYAN KALKIŞMA KALKIŞMA DARBE / MUHTIRA DARBE / MUHTIRA

Tarih Üzerinde yapılan çalışmalarla, farklı şekillerde ifade edilmekle birlikte, İbranice “Yarex” = Ay kelimesinden türetilmiş olduğu da kabul edilen tarih deyimi Türkçe’ de şu üç manada kullanılır. - Takvim – Zaman anlamında - Takvim – Zaman anlamında - Edebiyat bilgilerinde geçen ve Türk – İslam edebiyatında yer alan - Edebiyat bilgilerinde geçen ve Türk – İslam edebiyatında yer alan “Manzum Tarih” anlamında “Manzum Tarih” anlamında - Bilim dalı olarak tarih - Bilim dalı olarak tarih - Kavramın batı dillerinde de aynı anlamda olmak üzere; Historya, İstorya veya History olarak ifade edildiği bilinmektedir. - Kavramın batı dillerinde de aynı anlamda olmak üzere; Historya, İstorya veya History olarak ifade edildiği bilinmektedir.

Bilim Dalı Olarak Tarih Yerini ve zamanını belirterek, insan topluluklarından birinin veya hepsinin bir arada; geçmişteki yaşama şekilleri, gelişmeleri ve sonuçlarının izlerini, kendi özel metodları çerçevesinde ele alıp, inceleyerek anlatan bilim dalıdır. Şeklinde tanımlanmaktadır. Yerini ve zamanını belirterek, insan topluluklarından birinin veya hepsinin bir arada; geçmişteki yaşama şekilleri, gelişmeleri ve sonuçlarının izlerini, kendi özel metodları çerçevesinde ele alıp, inceleyerek anlatan bilim dalıdır. Şeklinde tanımlanmaktadır.

Kısaca tarih ilmi: İnsanlara geçmişi öğretmekle, günümüzü tespit ve geleceği tayin etme gücü kazandıran bir bilimdir. İnsanlara geçmişi öğretmekle, günümüzü tespit ve geleceği tayin etme gücü kazandıran bir bilimdir. Tarih XIX. Yüzyılın ikinci yarısına kadar sosyal bilimler kapsamında değerlendirilirken, bundan sonra bilimsel tanımı yapılarak, metodolojisi belirlenmiş ve müstakil bir bilim dalı haline getirilmiştir.

İnkılâp Kelime olarak değişme, dönüşme, bir halden başka hale geçme manasına gelen, Arapça “kalb” kökünden türeyen inkılap kelimesi:  Devlet eliyle memleketin sosyal hayatının ve kurumlarının ölçülü ve makul metotlarla köklü bir şekilde yenileşmesi demektir.  Türkçe sözlükte ise (T.D.K. sözlüğü) pek kısa bir zaman içinde meydana gelen önemli değişiklik olarak tanımlanmaktadır.  Bu inkılabın dar manasıyla izahıdır. Örnek olarak milliyetçilik prensibinin tabii sonucu olan dil ve tarih inkılapları ile çağdaşlaşma prensibinin sonucu olarak da şapka ve harf inkılabı örnek verilebilir.  Geniş manada ise dersimizin ana konusunu oluşturan ve bütün yönleriyle ileriki derslerimizde ele alacağımız, Türk istiklal mücadelesini de içine alan TÜRK İNKILABI’ dır.

Dersimizin kapsamı itibariyle inkılap kavramını geniş manasıyla, yani evrensel manada üç aşamalı bir köklü değişim hareketi olarak da değerlendireceğiz. Bu aşamalar 1. Hazırlık aşaması 2. İhtilal aşaması 3. Aksiyon (Fiili uygulama) aşamasıdır. Bu anlamda, daha çok insanlık alemine büyük etkiler bırakmış olan Fransız İnkılabı ile Sovyet (Bolşevik) İnkılaplarının esas alındığı görülmektedir.

İhti lâl Karıştırmak manasına gelen Arapça “Halel” kökünden türeyen ihtilal:  Bir devletin siyasi teşkilatını mevcut kanuni şekillere riayet etmeksizin değiştirmek üzere, cebir ve şiddet ile yapılan geniş kapsamlı halk hareketi olarak tarif edilen ihtilal, Türkçe sözlükte:  Bir devletin ekonomik, sosyal ve politik yapısında birden bire ortaya çıkan düzen değişikliği olarak ifade edilmektedir.  İhtilal, evrensel tanımı itibariyle inkılabın ikinci aşamasını oluşturur.

Islahât (Reform)  Sözlük manası itibari ile düzeltme, iyileştirme olan bu terim de Arapça “Sulh” kökünden türetilmiş olup, daha çok Osmanlı Devleti döneminde yapılan yenileşme ve iyileştirme hareketleri için kullanılır. Islahat zamanla bozulmuş kurumları yeniden canlatma ve yaşatmayı esas alır. İnkılap kavramından tamamen farklıdır.

Tekâmül (Evrim)  Arapça “Kemal” kökünden türemiş olan bu terim olgunlaşma, kemale erme manasında kullanılır.  Basamak basamak meydana gelen gelişme, ard arda şekil değiştirmeler olarak izah edilen evrim kelimesi de tekamül kavramının yerine kullanılmaktadır.

Devrim  Türkçe “Devirmek” alaşağı edip yıkmak fiil kelimesinden türetilen Devrim terimi, bazen geniş manada inkılabın karşılığı olarak kullanılmaktadır.  Esas itibariyle, dilde tasfiyecilik olarak da nitelendirilen, Türkçe ‘yi yabancı dillerin etkisinden kurtarmak üzere uygulanan bir politikanın etkisiyle türetilen bu kavram, inkılaptan ziyade ihtilal karşılığı ve biraz da maksatlı olarak kullanılmıştır. Gerçekte bu kavram inkılabın karşılığını tam olarak verememektedir.

İsyan  Bir devletin siyasi rejimini kısmen ya da tamamen değiştirmek maksadıyla, toplum içerisinden bir grubun, mevcut devlet otoritesine karşı gelmesidir. Silahlı güce de dayanan isyanlar başarılı olmaları halinde hareket ihtilale dönüşür.  Türk tarihinde pek çok isyan hareketi görülmüştür. Özellikle Milli Mücadele ve Cumhuriyet dönemlerinde gerçekleşen, Anzavur, Koçgiri, Şeyh Eşref ve Şeyh Said isyanlarını ileriki derslerimizde göreceğiz.

Darbe  Bir ülkede zor kullanarak yönetimi devirme işi.  Hükümet darbeleri mevcut iktidara yönelik olup, devlet rejimi ile toplumun sosyal ve ekonomik yapısında herhangi bir değişikliği getirmez.  Hükümet darbeleri daha çok devlet düzenini ve toplum huzurunu korumak ve kollamakla görevli kişi ya da kurumlar tarafından yapılır.  Cumhuriyet tarihimizde 27 Mayıs 1960 ile 12 Eylül 1980 hadiseleri örnek olarak gösterilebilir.

Muhtıra  Herhangi bir şeyi hatırlatma, uyarma amacıyla yazılan yazı.  Bir ülkede siyasi iktidarın uyguladığı politikaları ve ülkeyi devlet ve toplum hayatı itibariyle bunalıma sürükleyen, devlet hayatının devamını tehlikeye düşürecek gelişmeleri önleyip değiştirmek maksadıyla hükümete verilen yazılı uyarıya muhtıra denir.  Tarihimizde muhtıra sayılacak pek çok olay gelişmiştir. Buna örnek olarak 12 Mart 1971 tarihinde gerçekleşen olayı gösterebiliriz.

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Dersini Niçin Okuyoruz Tarihin amacı günümüze ışık tutmaktır. Daha önce tanımını verirken de belirttiğimiz gibi tarih bilimi günümüzdeki olguların daha iyi anlaşılmasını sağlar. Tarihin amacı günümüze ışık tutmaktır. Daha önce tanımını verirken de belirttiğimiz gibi tarih bilimi günümüzdeki olguların daha iyi anlaşılmasını sağlar. Bir insanı tanımak için onun dününe bakmak gerekir. Bu anlayış toplumlar için de geçerlidir. Bu itibarla Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersinin amacını şu başlıklar altında toplayabliliriz. 1. Üniversite gençliğine tarih bilincini kazandırmak, 2. Türk İstiklal Harbi, Atatürk İnkılapları ve İlkeleri, Atatürkçü düşünce ile Türkiye Cumhuriyeti tarihi hakkında doğru bilgiler vermek, 3. Türkiye Cumhuriyeti devletimize, Atatürk İnkılapları ve İlkeleri ile Atatürkçü düşünceye yönelik tehditler hakkında bilgiler vermek, 4. Türk gençliğini, ülkesi milleti ve devleti ile bölünmez bir bütünlük içinde, Atatürk inkılapları ve ilkeleri ile Atatürkçü düşünce doğrusunda milli hedefler etrafında birleştirmek.

Osmanlı Devleti’nin Çöküş Sebepleri

Osmanlı devletinin çöküş sebeplerini iki başlık altında toplayabiliriz. 1. Dış sebepler 2. İç sebepler

Dış Sebepler 1. Rönesans ve Reform Hareketleri 2. Coğrafi Keşifler 3. Sanayi İnkılabı 4. Fransız İhtilali ve yaydığı fikirler 5. Rusya’nın süper güç olarak ortaya çıkması ve Osmanlı Devleti toprakları üzerindeki emelleri 6. Şark Meselesi

İç Sebepler 1. Osmanlı Devlet yapısı ve bu yapının bozulması 2. Devlet adamlarının iyi yetişememesi 3. Devlet kurumlarının yozlaşması a)Ordu b)Eğitim c)Adalet 4. Sınırların azami şekline ulaşması 5. Kapitülasyonlar 6. Islahatların başarısızlığı