1. TEZİN AMACI Koruma alanı kavramı sadece yüzey suları için geçerli bir kavram değildir. Özellikle gelişmiş birçok ülkede içme suyu temin amaçlı yeraltı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İstanbul’a Su Sağlayan Göl Havzaları Koruma Stratejileri
Advertisements

T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
KALİTE Hizmetin sunum standartlarının belirlenmesi, ve hizmete insanlar tarafından duyulan inanç, güven ve memnuniyetinartırılmasıdır.
YAPI ÜRETİM SÜRECİNDE ZEMİN UYGULAMALARI SUNUMU
NOKTA KAYNAK HAVA KİRLİLİĞİ DAĞILIM MODELLEMESİ AERMOD
Prof. Dr. Turgay ONARGAN Prof. Dr. C. Okay AKSOY MTS 3022 TÜNEL AÇMA
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
MODÜL 1 Nehir Havzası Yönetim Planlaması Senad Ploco
RİSKLERİN TESPİT EDİLMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
KURUMSAL AÇIDAN iKS Kurumsal Amaçlar
Modül 3: Çevresel Hedefler, Tedbirler Programı, Ekonomik Analiz, Muafiyetler Çevresel Hedefler Yannick Pochon Afyon, 2015.
Prof. Dr. Turgay ONARGAN Prof. Dr. C. Okay AKSOY
Referans Şartların Belirlenmesi
MODÜL 1 Su Çerçeve Direktifi, Su Çerçeve Direktifinin Kardeş Direktiflerle İlişkisi, Nehir Havzası Yönetim Planlaması, Su Kütleleri, Tipoloji ve Sınıflandırma.
Toprak ve Havza Yönetimi Giriş Prof. Dr. Günay Erpul
Yüzey Suları Risk Analizi Yannick Pochon Antalya Modül 2: Su Bütçesi, Baskılar ve Etkiler, Önemli Su Yönetimi Konuları, İzleme, Karakterizasyon Raporu.
Modül 2: Su Bütçesi, Baskılar ve Etkiler, Önemli Su Yönetimi Konuları, İzleme, Karakterizasyon Raporu Karakterizasyon Raporu Senad Ploco.
İNŞ4052 UYGULAMALI HİDROLOJİ DERS NOTLARI
Su Kaynakları Potansiyeli ve Kullanımı
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
NVA KALİTE TEST ÖLÇ. HİZ. EĞT. VE BELG. SAN.TİC. LTD. ŞTİ. Hazırlayan= E. Burak SARAÇOĞLU.
BÖLÜM 3 SU ALMA YAPILARI. BÖLÜM 3 SU ALMA YAPILARI.
ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI İÇMESUYU HAVZALARI ŞUBE SUNUMU
ÖZEL HÜKÜM BELİRLEME ÇALIŞMALARINDA MODELLEME Ertuğrul Kahveci Uzman Kasım 2015 ANTALYA T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
SU ÇERÇEVE DİREKTİFİNİN UYGULANMASI VE NEHİR HAVZA
Mevcut Durum Proje Çıktıları Çevresel Kalite Standartlarının Uygulama Adımları Uygulamada Karşılaşılacak Olası Sorunlar ve Aksaklıklar Çözüme Yönelik.
Altunkaya ÇAVUŞ Orman ve Su İşleri Uzmanı
SUNUM İÇERİĞİ Şubenin Görevleri Mevzuat Çalışmaları Projeler.
1/ tarihinde gerçekleştirilen Çalışma Grubu 1’inci Toplantısı’nda görüşülen konular şunlardır: Su kaynakları modellerinin çeşitleri nelerdir?
Su Yönetimi Genel Müdürlüğü
T.C. ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI
S U Ç ERÇEVE D IREKTIFI KAPSAMINDA ÇEVRESEL HEDEFLER VE ÖNLEMLER PROGRAMI Özge Hande SAHTİYANCI ÖZDEMİR Uluslararası 3. Su Kongresi Havza Yönetimi.
Tehlikeli Kimyasal Nedir Tehlikeli Kimyasalların Sucul Çevre Açısından Önemi ve Kontrolü Çevresel Kalite Standartları Yasal Dayanak Yürütülen Çalışmalar.
BÖLÜM 2 TASARIM VE İNŞAAT SÜREÇLERİ. BÖLÜM 2 TASARIM VE İNŞAAT SÜREÇLERİ.
Modelleme Eylem Planı (MODEP)
1/ tarihinde gerçekleştirilen Çalışma Grubu 1’inci Toplantısı’nda görüşülen konular şunlardır: Su kaynakları modellerinin çeşitleri nelerdir?
SU KAYNAKLARININ MODELLENMESİ
1/13. SUNUM İÇERİĞİ Modelleme Şube Müdürlüğü Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu’nun Teşekkülü SÇD ve Modelleme Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu 1’inci Toplantısının.
SEKTÖREL SU TAHSİSİNDE SU SİCİLİ
Nehir Havzaları Su Kaynakları Modelleme Çalışmaları
MODELLEME VE KİRLİLİK KONTROLÜ. Kirletici Yük Kaynakları Noktasal kaynaklar Deşarjlarla ilgili bilgi mevcudiyeti Bazıları büyük oranda sabit debili, diğerleri.
TÜRKİYE’DE BÜTÜNLEŞİK SU YÖNETİMİ Türkiye'de Kıyı Yönetimi: Son Gelişmeler Ulusal Çalıştayı Marmaris/Muğla, Nisan 2013 Aybala KOÇ Orman ve Su İşleri.
1/13. SUNUM İÇERİĞİ Modelleme Şube Müdürlüğü Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu’nun Teşekkülü SÇD ve Modelleme Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu 1’inci Toplantısının.
Göl Su Kütlelerinde Ötrofikasyon Değerlendirmesi
1. SUNUM İÇERİĞİ Kirleticiler 2008/105/EC sayılı Direktif 2013/39/EU sayılı Direktif 2013/39/EU sayılı Direktif ile Getirilen Yenilikler 2.
ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI Havza Yönetimi Daire Başkanı
SU KALİTESİ KİMYASAL İZLEME EBRU DOĞANAY EYLÜL 2015 Daire İçi Eğitim.
1 İZLEME DAİRESİ BAŞKANLIĞI İçme ve Yeraltı Sularını İzleme Şube Müdürlüğü Hale DUMAN Şube Müdürü.
1 ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TÜRKİYE’DE SU KALİTESİ İZLEME ÇALIŞMALARI Nermin ANUL Şube Müdürü 9 Ekim Sürdürülebilir.
Sunum İçeriği Ülkemizde İçme Suyu Kaynaklarının Korunması ile İlgili; –Yasal Çerçeve –Kurumsal Yapı –Özel Hüküm Belirleme Çalışmaları.
Sunum Planı 2 Kurulum Süreci Gerçekleştirilecek Çalışmalar Giriş USBS Hakkında Fizibilite Süreci Hedef & Fizibilite Çıktıları Yapılan Çalışmalar.
1. DEVLET SU İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜNDE SU KALİTESİ İZLEME ÇALIŞMALARI DSİ Genel Müdürlüğünce 25 nehir havzasında su kalitesi izleme çalışmaları yürütülmektedir.
Veysi GÜMÜŞ Jeoteknik Hizmetler ve Yeraltısuları Dairesi Başkanlığı Etüd ve Değerlendirme Şube Müdürü 09 – 11 Şubat /21 T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI.
08 Aralık 2014 Numune Alma ve Numunelerin Analize Hazırlanması Konulu Hizmetiçi Eğitim Nermin ANUL Şube Müdür V. İZLEME İLE İLGİLİ ULUSAL MEVZUAT VE İZLEME.
This project is co-financed by the European Union and the Republic of Turkey AB Eşleştirme Projesi SU KALİTESİ İZLEME KONUSUNDA KAPASİTE GELİŞTİRME Türkiye,
1/20. 2/20  NHYP Projesine ilişkin Genel Bilgi  Su Çerçeve Direktifi Kapsamında Çevresel Hedeflerin Belirlenmesi  Su Çerçeve Direktifi Kapsamında Önlemler.
 Bir projeyi yönetmek üzere görevlendirilen ve projeyi, mümkün olan en yüksek üretkenlik, en düşük belirsizlik ve risk ile yürütmekten sorumlu kişidir.
Nermin ANUL Laboratuvarlar Şube Müdürü Mayıs 2013 T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ İzleme Dairesi Başkanlığı SU ÇERÇEVE DİREKTİFİ.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
İKS UYGULAMA, İZLEME DEĞERLENDİRME İKS SONUÇLARIN PAYLAŞILMASI.
ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI
ISO 9001:2015 standardı – Maddelerinin Tanıtımı
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
TAŞKIN TAHMİN YÖNTEMLERİ
ISO 9001:2015 standardı – Maddelerinin Tanıtımı
İNŞ4052 UYGULAMALI HİDROLOJİ DERS NOTLARI Dokuz Eylül Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Yrd.DoçDr.Gülay ONUŞLUEL GÜL
HİDROLİK İLETKENLİK TAYİNİ- YERALTISUYU
DEĞİŞKEN (ÜNİFORM OLMAYAN) AKIM
Sunum transkripti:

1

TEZİN AMACI Koruma alanı kavramı sadece yüzey suları için geçerli bir kavram değildir. Özellikle gelişmiş birçok ülkede içme suyu temin amaçlı yeraltı suları yüzey sularından daha fazla kullanılmaktadır. Ülkemizde de içme suyu amacıyla kullanılan yeraltı sularının korunmasına yönelik mevcut koruma alanı kavramının irdelenmesi ve yurt dışı uygulamaları ile kıyaslanması ihtiyacı ortaya çıkmaktadır. 2

Tezin İçeriği ve Hazırlaması 3 1 AB Mevzuatında YAS Koruma Alanların yeri? 2 Yurt Dışı Uygulama Örneklerinde YAS koruma Alanları nasıl belirleniyor? 3 Ülkemizdeki Mevcut Durum Nedir? (Kurumlarla görüşmeler ve Yasal mevzuatları inceleme) Sonuç Neredeyiz? Nerede olmalıyız?

Yeraltı Suyunun Önemi Kullanılabilir suyun %95’inden fazlası yer altı suyudur! Avrupa’da su kaynaklarının %65’i yeraltı suyundan gelmektedir. Ülkemizde16,4 milyar m 3 "Emniyetli Yeraltı suyu İşletme Rezervi" tespit edilmiştir. 4

AB Mevzuatında Yas Koruma Alanları SÇD “iyi su durumunu” hedeflemektedir. Yeraltı suyu düşünüldüğünde;  Yeraltı suyu kütlelerinin (miktar ve kimyasal) açıdan iyi su durumuna ulaşmasını hedefler.  İyi yeraltı suyu durumuna ulaşmak için bütün yeraltı suyu kütlelerini korur, iyileştirir ve eski haline getirir.  Yeraltı suyu koruma alanları tanımlar. 5

SÇD’ ye Göre Yas Koruma Alanları 6 SÇD Madde 6'ya göre Üye Devletlerin korunan bölgeler için kayıt oluşturmaları gereklidir ve bu kayıtları NHYP’lere bildirmelidir. YAS koruma alanları için de bu durum geçerlidir. Madde 7’de ise İSKA’lar 10m 3 /gün’den daha fazla çekim yapılan veya 50’den fazla insana temin edilen ve gelecekte bu amaç için kullanılacak su kütleleri olarak tanımlanmaktadır. Bununla birlikte koruma alanlarının belirlenmesi Üye Devletlerinin takdirine bırakılmıştır.

AB Mevzuatında Yas Koruma Alanları Üye Devletler YAS koruma alanlarının sınırlarını nasıl belirlemelidir? 7 Akiferin hidrojeolojik özellikleri Su çekme işleminin boyutu Kirletici kaynağının türü Seyahat Zamanı Kavramı Akifer Hassasiyeti

Yurt Dışı Uygulamaları Gelişmiş ülkelerde 3 veya 4 farklı YAS koruma alanı mevcuttur. 8 Mutlak Koruma Alanı Genellikle kaynağa gelebilecek hızlı bir kirlilik girişini engellemek için kaynak alanına bitişik olan koruma alanı Birincil Koruma Alanı(İç) Patojenlerin kabul edilebilir bir seviyeye düşürülmesi için gerekli olan zamana dayalı bir alan. Genelde 50 günlük bir akış mesafesi olarak kabul görür. İkincil Koruma Alanı(Dış) Kalıcı kirleticiler için iyileştirici müdahaleyi tanımlamak ve uygulamak için gerekli zamana dayalı alan. 10 yıllık bir akış mesafesi ya da havza sınırı seçilmektedir.

Yurt Dışı Uygulamaları 9 KORUMA ALANI BELİRLEME YAKLAŞIMLARI Yeraltısuyu Kütlesi/Akifer Bazlı Koruma Kuyubaşı/Kaynak Koruma

Yurt Dışı Uygulamaları 10 Kaynak Koruma için Bilinmesi Gereken Kavramlar Etki Alanı: Çekim esnasında su tablasındaki ölçülebilen düşümün oluşturduğu dağılma konisi Toplama Alanı: Suyun akışıyla ilgili olarak etkilenebilecek tüm alan Hidrolik Kapma Zonu: Çekimden dolayı oluşan 3 boyutlu hacimsel yeraltı suyu etki mesafesi

Yurt Dışı Uygulamaları 11 Etki Alanı ve Toplama Alanı Farkı

Yurt Dışı Uygulamaları 12 Hidrolik Kapma Zonu

Yurt Dışı Uygulamaları 13 CBS üzerinde DRASTIC yöntem kullanılarak hassasiyet/duyarlılık haritaları oluşturulur. Belli puanlamalar sonucu oluşturulan haritada katmanlar birleştirilir. Akifer Bazlı Koruma ParametreAçılımıAğırlık Puanlaması DSu derinliği5 RBeslenim4 AAkifer Ortamı3 SToprak Bünyesi2 TToporafik eğim1 IVadoz Zon Etkisi5 CAkiferin Hidrolik İletkenliği3

Hassasiyet Haritalaması 14

Tahtalı Barajı için Hassasiyet Haritalaması A.Elçi

Hassasiyet ve Genel Yaklaşımların Birleştirilmesi DoELG

Farklı Ülkelerde Sabit Mesafe ve Seyahat Zamanı Yaklaşımları 17

Hassasiyet Haritası ile Entegre Koruma Alanı Belirleyen Bazı Ülkeler İngiltere’de Çevre Ajansı tarafından koruma alanları akifer bazlı hassasiyet haritalamaları kullanılarak belirlenmektedir ’in üzerinde alan için koruma alanları belirlenmiştir. Avustralya’da hassasiyet verilerinin yanında planların önceliklendirilmesi çalışmaları da yapılmaktadır. Bu alanlarda öncelikli koruma mevzuatı geçerlidir. Yasaya göre 3 farklı koruma alanı ilan edilir. Amerika’da Eyaletlerin çoğu hassasiyet değerlendirmesi yapmakta ve ayrı ayrı sınıflandırmalar kullanmaktadır. 18

Ülkemizdeki Mevzuat ve Uygulamalar 50 metre mutlak koruma Büyüklüğü idarece artırılabilir Gerekli durumlarda ikinci bir koruma bandı oluşturulabilir Özel Planlama Esasları Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği 50 metre mutlak koruma Koruma alanı büyüklüğü SYGM görüşü alınarak değiştirilebilir Gerekli durumlarda ikinci koruma bandı oluşturulabilir Özel Planlama Esasları Yer altı Sularının Kirlenmeye ve Bozunmaya Karşı Korunması Yönetmeliği 50 l/s üzerinde olan kaynaklara için mutlak, birincil ve ikincil altındakilere 50 metre mutlak koruma Hidrojeolojik ve su kalite özelliklerini belirleme, akiferin çeşitine, hidrolik iletkenliğe, poroziteye dayalı, jeolojik yapı, toporofyaya dayalı yaklaşımlar Karstik akiferler için koruma alanı yaklaşımları İçme Suyu Temin Edilen Akifer ve Kaynakların Koruma Alanlarının Belirlenmesi Hakkında Tebliğ 19 Mevzuatta Koruma Alanı Yaklaşımları

Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve Bozunmaya Karşı Korunması Yönetmeliği Süreçler YAS Kütlelerinin Belirlenmesi YAS Kütleleri Karakterizasyonu Risk Altında olan YAS Kütlelerinin Belirlenmesi İzleme Çalışmaları Miktar Konusunda İzlemenin Değerlendirilmesi Eşik Değerlerin Belirlenmesi Artan Kirlilik Eğiliminin Tespiti İyileştirme için başlangıç Önlemler Programı 20

İçme Suyu Temin Edilen Akifer ve Kaynakların Koruma Alanlarının Belirlenmesi Hakkında Tebliğ 21 Mutlak koruma alanı: 50 (elli) metreden daha yakın mesafede hiçbir yapıya ve faaliyete izin verilmez. Birinci derece koruma alanı: Beslenme alanı yüzeyinden akifere süzülen suyun yeraltı suyu işletme tesisine ulaşıncaya kadar 50 (elli) günde kat etmesi gereken yola eşit mesafenin sınırı ile mutlak koruma alanı sınırı arasında kalan bölgedir. İkinci derece koruma alanı: (1)birinci derece koruma alanının dış sınırından başlayarak kaynağın beslenme alanı sınırı, akiferin sınırı göz önüne alınarak belirlenir. İkinci derece koruma alanı en fazla yüzey suyu drenaj alanına kadar uzatılabilir. Yan havzadan beslenim olması durumunda ise, beslenimi sağlayan akifer koruma alanına dahil edilebilir.

22 İkinci derece koruma alanı: (2)İkinci derece koruma alanı dış sınırı, yüzey suyu drenaj alanı ile belirlenemediği durumda, aşağıdaki formül kullanılır. L=Kaynağın ikinci derece alan dış sınırına olan mesafesi; m T=Akiferin iletimlilik (transmissibilite) katsayısı; m2/gün Q=Yeraltı suyu işletme debisi; m3/gün i=Hidrolik eğim; m/m NOT:Bu formül Darcy yasasından gelmektedir. Fakat bu formül kapma zonu kalınlığını belirlemekte kullanılmakta olup, tebliğde bu alanda kullanılması hatalıdır! İçme Suyu Temin Edilen Akifer ve Kaynakların Koruma Alanlarının Belirlenmesi Hakkında Tebliğ

DARCY YASASI Darcy yasası: Q = K * I * A K = Q / A*I Q=K*I*(L*b) T=K*b Q=T*I*L (Düşey kesit alanı genişliği) ***Kesinlikle dikey bir uzunluk vermemektedir! Q=debi, K=hidrolik iletkenlik, I=hidrolik eğim A=Dikey kesit alanı T=İletkenlik katsayısı A=L*b L b K K H1-H2

Türkiye’de Karstik Alanlar (Antalya Örneği) 24 Karstik alanlarda su akış hızı ve debiler çok yüksektir. Antalya Kentinin ihtiyacının %75’inin karşılandığı Duraliler su kaynakları (2,55 m 3 /s) ile beslenmektedir. Bucak ve Kestel’e düşen yağışlar, kireçtaşlarını aşarak 1.00 m 3 /s ve gelecekte 2.00 m 3 /s debiye ulaşacak Termessos kaynaklarını besleyen Kırkgözler’e ulaşmaktadır.

DÜDENLER 25 Karstik kireçtaşlarının %25’i düdenler vasıtasıyla beslenmektedir. Düdenler taşkın önlemede de ciddi öneme sahiptirler. Antalya’da sık sık görülebilen yağışlar 100mm/gün civarında olması durumunda 200 km 2 ’lik üst traverten platosuna 20 milyon m 3 /gün’lük su düşecektir.

YAS Kütlelerinin Yüzeysel Sular ile Etkileşimi 26 İçme Suyu Amaçlı Yüzey Suları İçin Koruma Yaklaşımları Ülkemizde içme suyu sağlayan göl/rezervuarların korunması SKKY “Su Kirliliği Kontrol Yönetmeliği” 17, 18, 19 ve 20. Maddelerine göre aşağıdaki gibi tanımlanmıştır; Mutlak Koruma Alanı m Kısa Mesafeli koruma Alanı m Orta Mesafeli Koruma Alanı Uzun Mesafeli Koruma Alanı Havza Sınırı 300m 1.000m 2.000m Havza Sınırı *Bu koruma alanları bazı havzalardaki yer altı suyu etkileşimi düşünüldüğünde yetersiz kalmaktadır!

27 SÇD Ek-5 (2.3.2) ile; YAS kütlelerinin İlişki halinde bulunduğu yerüstü suları için 4. maddede yer alan çevresel hedeflerin gerçekleştirilmesinde başarısızlığa yada bu gibi kütlelerin ekolojik yada kimyasal kalitesinde önemli bir azalmaya veya doğrudan yer altı suyu kütlesine bağlı karasal eko sistemlerinde herhangi bir önemli hasara yol açmayacak halde olması istenmektedir. YAS Kütlelerinin Yüzeysel Sular ile Etkileşimi

Tubitak-OSİB

Tubitak-OSİB YAS Kütlelerinin Yüzeysel Sular ile Etkileşimi

30 YAS Kütlelerinin Yüzeysel Sular ile Etkileşimi

31 Değerlendirme İçme Suyu Temin Edilen Kaynakların Koruma Alanlarının Belirlenmesi Hakkında Tebliğ’nin yayımlanması ile Akifer özelliklerini dikkate alan bir yaklaşım için adım atılmıştır. Yeraltı sularının Kirlenmeye ve Bozunmaya Karşı Korunması Yönetmeliği ile uzun vadede koruma alanları oluşturmaya yönelik temel atılmıştır. SYKK ve SYGM’nin çalışmaları geleceğe yönelik sağlıklı kararlar alınmasında önemli rol oynamaktadır. Yeni mevzuata göre koruma alanlarının ilanı çok yeni olup, henüz mesafe alınmamıştır. Ve mevzuatta halen eksiklikler bulunmaktadır. Türkiye YAS koruma alanları için diğer gelişmiş ülkelerin biraz gerisinde olup bu planlamalar için zamana ihtiyacı vardır. SÇD’de belirtilen 50’den fazla kişiye içme suyu temin edilen her kaynak için koruma alanı oluşturulması henüz mümkün görülmemektedir. Yeraltısularının yüzey suları ile etkileşim halinde olan sular olarak kabul görmesi anlayışına henüz yeni yeni geçilmektedir. GÜÇLÜ YÖNLERZAYIF YÖNLER

Değerlendirme 32 Yeni yasa, mevzuata ve yeni koruma yaklaşımlara duyulan ihtiyaç Özel Planlamalarla ve yeni uygulamalarla öncelikli korunması gerek alanlara müdahale edebilme olanağı mevcuttur. Yüzey ve yeraltı suyu etkileşimini ortaya koyan yaklaşımlarla yapılan son çalışmaların devam etmesi Korunması gereken kaynağın fazla zamanın az olması Korunan ya da korunması planlanan alanlarda yapılaşmanın ve sanayileşmenin önüne geçilememesi ve bu alanlarda koruma planlarının ve kısıtlamaların sağlıklı olmama ihtimali Kurumsal ve yönetimsel yapılardaki çok başlılık FIRSATLARTEHTİDLER

Değerlendirme 33 Gerekli yasal düzenlemeler hızlı bir şekilde tamamlanmalıdır. Bilimsel metotlarla koruma alanlarının belirlenmesi hızlı bir şekilde tamamlanmalıdır. Özel Planlama yapılması gereken alanlar tespit edilmelidir. Yeraltı suyu için bölgesel değerlendirmeler yapılmalı ve planlamalar farklı havzalardaki bölgesel hassasiyetlere göre güncellenmelidir ve planlamalarda önceliklendirme çalışmaları gerçekleştirilmeli ve hükümler, koruma alanı sınırları bu çalışmalar etrafında belirlenmelidir. Kontrollü su çekimi sağlanmalıdır. Yeraltı suyu kullanımı için potansiyel alanlar tespit edilmeli koruma alanı olarak ilan edilmelidir. Yeraltı suyu kirlenebilirlik ve hassasiyet haritaları tüm koruma alanları için hazırlanmalı ve koruma alanları bu haritalara göre güncellenmelidir. Yeraltı Suyunun Kirlenmesi ve Bozunmaya Karşı Korunması Yönetmeliğindeki süreçler tamamlanıp, Önlemler Programı oluşturulduktan sonra koruma alanlarının tekrar güncellenmesi YAS izleme faaliyetleri sürekli olarak devam etmelidir. SÇD’de bulunan en az10m 3 /gün’lük bir akışa sahip veya 50’den fazla kişiye içme suyu hizmeti veren tüm yapılar için koruma alanı kavramı Türkiye için mevcut şartlar çok uygun görülmemektedir. Fakat uzun dönemde bu durum tekrar değerlendirilmelidir. ÖNCELİKLİ PLANLAMAYA DAİRUZUN VADEDE NELER OLMALI

34