“ Beni Duyuyor Musun? ” Anne – Baba - Çocuk İletişimi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EĞİTİM BAŞARISINI ARTTIRMADA ANNE BABANIN ROLÜ
Advertisements

YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
AİLE ve ERGENLİK Kişilik Oluşumunda Ailenin Etkisi
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
BİYOLOJİK VE PSİKOLOJİK, SEVECEN VE KARARLI ANNE BABA OLMAK
HÜMANİSTİK ÖĞRENME Hümanistik yaklaşımlar bireyin öznel algıları üzerinde yoğunlaşırlar. Buna göre bireyin kendine dünyayı ve olayları yorumlama biçimi.
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİSİ
REHBERLİK.
İSTEK ÖZEL ACIBADEM OKULLARI PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BÖLÜMÜ
ANNE BABA TUTUMLARI.
Anne – Baba – Çocuk İletişimi Seminerini
AİLE TUTUMLARI VE ÇOCUĞU ANLAMAK REHBERLİK SERVİSİ
EĞİTİM AİLEDE BAŞLAR Davranışlarımızla çocuğumuza model olmalıyız.
OLUMLU DAVRANIŞ GELİŞTİRMEDE
HATALI ANNE BABA TUTUMLARI
NASIL BİR AİLE?.
Nusaybin Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
OLUMLU OLUMSUZ TUTUMLAR
ANNE-BABA TUTUMLARI VE ÇOCUĞUN KiŞiLiK GELiŞiMiNE ETKiLERi
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
HAZIRLAYANLAR NURTAÇ ÜNLÜ DERYA DEMİR GÜLŞAH BAŞARAN
HOŞGELDİNİZ.
BAL PETEĞİ ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ
AİLE EĞİTİM SEMİNERİNE HOŞ GELDİNİZ
ÇOCUKTA İSTENMEYEN DAVRANIŞLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
AİLE TUTUMLARI Funda HANOĞLU Psikolojik Danışman.
AİLE TUTUMLARI.
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE ANA-BABA TUTUMLARI
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
BAŞARIDA AİLENİN ROLÜ.
Kişilik Gelişimi.
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
Özgüvenli Çocuk Yetiştirme Seminerini
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
ANNE- - BABA OLMANIN ALTIN KURALLARI
AİLE MODELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
ANNE BABA TUTUMLARI.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA.
ÇOCUĞUMUN DAVRANIŞLARINI KONTROL ETMESİNİ NASIL SAĞLAYABİLİRİM?
GELECEĞİ PLANLAMAK MESLEK SEÇİMİ.
HOŞGELDİNİZ.
ANNE BABA TUTUMLARININ ÇOCUĞUN DAVRANIŞLARINA ETKİLERİ.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
HOŞGELDİNİZ.
Çocuğu doyuran, büyüten, eğiten ve ilk terbiyeyi veren anne, verdiği eserin sorumlusudur. (anonim)
ANNE BABA TUTUMLARI.
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
FADİME AKCA PSİKLOJİK DANIŞMAN
ÖĞRENCİ VELİLERİNE ÖNERİLER
AİLE TUTUMLARI GATA 2 Nasıl Bir Çocuk Yetiştirmek İstiyorsunuz?
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
ANNE BABA TUTUMLARI ERKAN SARIUŞAK OKUL REHBER ÖĞRETMENİ.
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
AİLE TUTUMLARI ve ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Çocuklarımıza nasıl davranıyoruz?
AİLE TUTUMLARI REHBERLİK SERVİSİ.
AİLE İÇİ İLETİŞİM Anne-Baba Tutumu
AİLE TUTUMLARI.
ANNE BABA TUTUMLARI ÖDÜL-CEZA DİSİPLİN HAVVA DURUKAN
BAŞARIDA AİLENİN ROLÜ SAMET YAN. “ BAŞARI ” Nedir? Belirlenen bir hedefe ulaşılması durumu. “ BAŞARILI İNSAN ” Kimdir? Hedefine ulaşan kişi.
AİLEDE İLETİŞİM.
Sunum transkripti:

“ Beni Duyuyor Musun? ” Anne – Baba - Çocuk İletişimi

Çocuk eğitiminde etkili olabilmek ve çocukla sağlıklı ilişkiler kurabilmek için ilk adım; çocuğu çocukluğuyla yani yaşının getirdiği doğal sınırlamalar ve yetersizliklerle kabul etmek, ona ileride olmasını düşlediğimiz yetişkinin veya kendimizin küçük bir kopyası olmadığından dolayı kızmamakla başlar.

BEN KENDİ AİLEM GİBİ OLMAYACAĞIM! Çocuklarımıza olan tutum ve davranışlarımızda kendi çocukluk yaşantılarımızın ve ailemizin etkisi görülmektedir. Bu anlamda kendi tutumlarımızı şekillendirirken kitaplardan okuduklarımız ve ya duyduğumuz öneriler ile kendi anne baba rolümüzü benimsemeye çalışırız.

ÇOCUĞU KABUL EDEBİLME Metin bahçede koşarken yere kapaklandı.Kalktığında eli kolu sıyrılmış,dizi ise kanıyordu.Ağlayarak eve koştu… M:Anneeeeeeeeeee! A:Noldu?;Sus ağlama bakayım,erkekler ağlamaz. M:Anneeeeee çok acıyor… A:Şimdi geçer,hem sen erkeksin,ayıp ayıp,erkekler ağlar mı? M:Iııhhhh çok acıyor. A:Sulugöz ne olacak?Ne varmış bunun için ağlayacak?

Bu noktalarda çocuğunuza olan yaklaşımınız tutumunuz onun içinde bulunduğu durumu ne kadar anlamlandırdığınıza,onun duygularını ne kadar anlamlandırdığınızı gösterir.

OLUMLU DUYGULAR MI YOKSA OLUMSUZ MU? Çocuklar olumlu duygular yaşayabileceği gibi olumsuz duygular da yaşamalı. Üzüntü,korku,kıskançlık gibi acı veren duyguları da yaşamalılar.Bu duygular bizim de hoşumuza gitmediğinden çocuklarımızın da yaşamasına izin vermeyiz. Ancak çocuk için de bu bir ihtiyaçtır.

ÖDÜL -CEZA Ödül=Bir davranışın yapılması için verilen haz,keyif verici bir maddi olanak(para,hediye,çikolata) veya bir haktır(gezmeye gitmek,tv izlemek gibi) Ödül,küçük çocuklarda iyi davranış alışkanlıkları geliştirmek için ve ölçülü olarak kullanılmalıdır. En önemli nokta ise ödülle beraber anne babanın çocuğu TAKDİR ETMESİDİR.

Ödül,başlangıçta ölçülü kullanılmalıdır,davranışın devamında artık yerini takdir ve teşviğe bırakmalıdır.

Siz çocukluğunuzda size söylenmiş bir takdir sözünü hatırlıyor musunuz?.... Hangi davranışınızda?..... Kim takdir etti?.... Neler hissettiniz?.... Sizi takdir eden kişiye karşı neler duydunuz?.... Takdir eden davranışı tekrar etmek istediniz mi?.....

CEZA Ceza,bir davranışın tekrar edilmemesi için uygulanan üzüntü ve acı verici bir yöntemdir.(dayak,odaya kapatma,mahrum bırakma)

CEZA NE HİSSETİRİR? Ceza,çocukta korku yaratır. Çocuğa genelde kızgınlık, nefret, intikam, karşı koyma,suçluluk,güvensizlik gibi duygular hissettirir. Peki ceza yerine neler yapabiliriz?

SORUN DAVRANIŞTAN ÖNCE 1)ÖNLEYİCİ AÇIKLAMA: Beklentilerimizi davranıştan önce açıklamamız gerekmektedir. 2)ÇEVREYİ DEĞİŞTİRME: Çocuğa kızmamak adına ön tedbir almaktır. Örneğin evde dağınıklığı görüp de sinirlenmemek adına oturma odasında bir oyun köşesi hazırlama..

3)ÖRNEK OLMA: Çocuğa beklenen davranışta model olma.. Ben sana küfür etme demedim mi, diyen ama kendisi diyen bir anne veya Niye kardeşine vuruyorsun.Gel bakayım buraya,uzat elini diyen bir baba ne kadar iyi modeller oluşturmaktadır!

4)Çocuğa İyi Alışkanlıklar Geliştirmesine Yardımcı Olmak: Çocuklar kendilerinden beklenen davranışların neler olduğunu ve bunların nasıl yapılacağını bilemezler. Ders Alışkanlığı: Çocuk okuldan gelince ona ne yapması gerektiği konusunda rehber olmamız gerekir. Önce elimizi yıkayacağız,sonra yemek yiyeceğiz gibi …

SORUN OLAN DAVRANIŞ SIRASINDA.. 5)Kabul Edilmeyen Davranışın Nedenini Düşünme: Eğer çocuk,istenmeyen davranışlar sergiliyorsa,yaramazlıktan başka nedenleri de olabilir. Mesela,yemek yemek istemiyorsa,hasta olabilir veya geceleri sürekli anne babanın yanına gelen çocuğun korkudan başka nedenleri olabilir.

Çocuklar laf olsun diye,kabul edilemez davranışlarda bulunmazlar,iyice bakıldığında arkasında giderilmesi gereken bir İHTİYAÇ vardır. 6)ALTERNATİF SUNMA: Kabul edilemez davranışın yerine,yapabileceği bir davranış göstermek ve onun yerine neyi yapmasını beklediğinizi açıklamak gerekir.

Örneğin ; Markette her şeyi elliyorsa,satın almak istediğiniz eşyaları,yiyecekleri ona gösterip onun sepete koymasına müsaade edebilirsiniz.

7)Etkilerini Göstererek Pişmanlık Duyurma: Çocuk,kabul edilemez davranışın sonucunda ortaya çıkan zararın ne olduğunu görmeye başlamalıdır. Bu şekilde çocuk,çevresi ve diğer kişiler hakkında yavaş yavaş bilinçlenir, neden sonuç ilişkisi kurar ve davranışın başkalarında yaratabileceği etkileri ve tepkileri öğrenir.

MAHRUM BIRAKMA Çocuğun yapmaktan gerçekten zevk aldığı ayrıcalıkları kaldırmak Örnek: ödevini yapmayan bir öğrenci Ödevden sonra çizgi film izlemeyi çok seviyorsa, çizgi filmden mahrum bırakmak

ANNE & BABA TUTUMLARI

 Disiplinsiz Tutum  İlgisiz Tutum  Aşırı Disiplinli Tutum  Dengesiz – Kararsız Tutum  Demokratik Tutum

Aşırı Verici, Koruyucu, Aşırı Disiplinsiz Tutum : - Sevgi ve disiplinsizlik iki aşırı uçtadır. - Az şey beklenir ve disiplin uygulanmaz, - Aile ona daima vermeye ve korumaya eğilimlidir. - Sorumluluk almakta güçlük - Sınırlarını bilmekte zorlanma ve özgüven sorunu - Aşırı hoşgörü şımarmaya sebep olabilir, - Anne-babayı yönetme, - Şımarık, bencil olma başkalarına hak tanımama, - Sonu gelmez istekler.

İlgisiz (Reddedici) Tutum Çocuk yeterli sevgi, ilgi ve bakım görmez Hazır olmadan bağımsızlığa zorlanır. Kendisini değerli görmez Duygularını açıklamakta güçlük çeker.

Aşırı Verici, Koruyucu & Aşırı Disiplinli, Denetimli Tutum Aşırı verici ve koruyucu ebeveynler Ancak çocuğa bir bebek gibi bakıldığı halde kendisinden beklenenler çoktur. Sevgi ile sunulursa benimsenir ve benliğe sindirilir. Çocuk kendisine aşırı kontrol koyar ve başkalarını anlamakta zorlanabilir. Kurallara uyan, dikkatli bir birey olabilir. Çekingendir, kendi kararlarını veremez.

Dengesiz & Kararsız Tutum: Aynı davranış karşısında bazen “Evet” bazen de “Hayır” denmesi Doğru X Yanlış ??? Nasıl davranacağını bilemez. İç çatışmalar ve huzursuzluklar yaşar. Tutarsız ve dengesiz davranışlar göstermeye başlayacaktır.

Anne – Baba Tutumları Arasında Tutarsızlık :  Anne-babanın davranışlarında tutarlı olması son derece önemlidir.

Güven Verici, Hoşgörülü, Demokratik Aile Tutumu:

Çocuğa karşılıksız sevgi verilmesi esastır. Ebeveynleri tarafından saygı görür. Her çocuğun kendine özgü özellikleri olduğu kabul edilir, kıyaslama yapılmaz. Yeteneklerini açığa çıkarmasına, Kendini gerçekleştirmesine imkan verir. Demokratik Tutum

Kuralların nedenlerini açıklar. Girişimci, sorumluluk alan çocuklar, Sınırlar öğretilir, sınırlar içinde özgür ve söz sahibi olması hedeflenir. Çocuğun özdisiplin geliştirmesini hedefler. Demokratik Tutum

 Disiplinde Özdenetim Sağlamak İçin Kuralları çocuğun yaşı, kişiliği ve özel durumlarına göre ayarlanmak, Nedeni açıklamak Beklenen davranışları açık, ayrıntılı bir şekilde anlatılmak Aktif rol ve sorumluluk vermek Beklenen davranışı gösterince hemen takdir etmek. Demokratik Tutum

Karar alınırken çocuğun fikri alınır. Eşler arası uyum vardır. Ortak tavır sergilenir. Bağımsız, Kendine güvenen, Benlik saygısı yüksek, Sorumluluk sahibi bireyler yetişir. Demokratik Tutum

Anne-Baba tutumları; - Çocuğun kişiliğinin - Sosyal gelişiminin istenmeyen, zararlı biçimler kazanmasına neden olabilir. Ebeveyn Tutumları

 Çözüm: Ebeveyn Tutumları İşbirliğine yatkın, Çalışmaktan zevk alan, Kendini, diğer insanları seven, Yaratıcı, Vicdan sahibi bireyler Sevecen ve dengeli bir ortam, Sorumlulukların paylaşılması, Hoşgörünü, Demokratik bir tutum,

“Onu koruyamadım. Ben iyi bir anne değilim.” Kendine güveninin azalmasına sebep olabilir. İyi ebeveynlikle eşdeğer tutulur. “Aman koşma düşersin!” “Üstüne hırkanı giy, üşürsün!” Konuşmaktan, fikrini açıklamaktan tedirgin olur. İlk hüsranda, zorlukta büyük bir çöküntü yaşayabilir. İyi Anne-Babalık Aşırı Koruyuculuk Mudur?

“Kahvaltıda süt, bal, yumurta yemeden okula gidemezsin.” Ebeveynle-çocuk arasına mesafe koyar. Öneri:Öneri: Yemeklerin daha az ve öz olması Çocuğun bünyesine yabancılaşması. Çocuk & anne arasında güç kavgası Çocukta yemek yemeye isteksizlik yaratır. Daha çok şehirli ailelerde yaşanan bir sorundur. Anneliğimiz = Yedirdiğimiz Yemek Miktarı İyi bir anne olabilecek miyim endişesi Çözüm:Çözüm: annelerin sadece çocukların algılarına güvenmesi ve kulak vermesi yeterlidir. Annelik İyi Yemek Yedirmek Midir?

OKUDUĞUNUZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ. REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK BİRİMİ