BİREY-GRUP ETKİLEŞİMİ SOSYAL ETKİ HAZIRLAYAN NERİMAN ARICI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLETİŞİM NEDİR? İletişim,nesnel kriterlere dayalı aktaranın ve algılayanın,algısından bağımsız olan bilginin ve kişilerin özelliklerinin ifadesi olan duygu.
Advertisements

Televizyon ve okul başarısı
ERGENLERLE SAĞLIKLI İLETİŞİM
ÇOCUK ve REKLAM Araştırma sonuçlarına göre Batı ülkelerinde her çocuk, yılda ortalama 900 saat televizyon başında kalıyor ve bu süre içinde de en az 10.
YAŞAMINIZI SEVGİYLE DOLDURUN.
Günlerden bir gün zengin bir baba oğlunu köye götürdü
EDATLAR.
BİZ KİMİZ?  Hacettepe Üniversitesi Okuma Topluluğu, kısa adıyla “ HUNOK ” 2007 yılında Hacettepe Üniversitesi öğrencileri tarafından kurulmuştur. Bununla.
Şİddet Muhammet GÜLER.
SIFATLAR.
ZÜBEYDE HANIM ANAOKULU
4. Sınıf 1. Ünite 1.2. Allah’a Şükür
NEDEN Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü ? .
PSY 281 DENEYSEL PSİKOLOJİ: ÖĞRENME. Bana hayatında öğrendiğin çok önemli birşeyi söyle Neden hatırlayamıyorsun? Çünkü bilinç altında!
Bilgisayarla tanışmak ya da bilgisayar eğitimine başlamak için okulöncesi yıllar, çoğu eğitimci tarafından uygun dönem olarak değerlendirilmektedir. Öğrenmeyi.
Edebiyat kendimizi daha iyi anlamamıza nasıl yardım eder?
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
Gözleyerek Öğrenme Kuramı
9. SINIF KİŞİLERARASI İLİŞKİLER 20. ETKİNLİK
SURRAM.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Zamirler Esranur ÇİNKO 6-B 314.
RAPOR YAZMA KURALLARI Doç.Dr.Elif GÖKÇEARSLAN ÇİFCİ
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
İyi İnsanlar Neden Etik Dışı Davranışlarda Bulunurlar
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
HAYVANLAR… CAN DOSTLARIMIZ…
KARTAL ATATÜRK İLKOKULU DEĞERLER EĞİTİMİ
ZÜBEYDE HANIM ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
Kelime Türleri İsim soylu sözcükler de yediye ayrılır:
Dikkat Eksikliği HiperAktivite Bozukluğu (DEHB)
SALDIRGANLIK-ŞİDDET-BASKI
HAYIR DEMEK HERŞEYİ ÇÖZERMİ?
BİLGİ, BİLİM VE PSİKOLOJİ
4 yaşındaki çocukta otizm belirtilerinin araştırılması
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Saldırganlık Nedir? Bazı Saldırganlık Kuramları Nelerdir? Saldırganlık Üzerindeki Bazı Etkiler Nelerdir? Saldırganlık.
Yardımlaşmayı Nasıl Artırabiliriz? HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Neden Yardım Ederiz? Ne Zaman Yardım Ederiz? Kimler Yardım Eder? Yardımlaşmayı.
DİĞER TUTUMLAR.
Yapısal Kişilik Kuramı
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Uyma Nedir? Klasik Uyma Ve İtaat Araştırmaları Nelerdir? Uymayı Neler Yordar? Neden Uyarız? Kimler Uyar? Farklı.
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
KISIM 2 İnançlar ve Biliş
BÜYÜDÜKÇE DEĞİŞİYORU Z. Bugün birazdan göreceğiniz oyuncaklarla oynayacak, beslenme saatinde resimde göreceğiniz besinlerle karnınızı doyuracak, evinize.
KOLLARI SIVAYALIM ZÜLAL ŞENLİK 2D 1344.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
SOSYAL ETKİ VE UYMA HAFTA II PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu.
SINIF YÖNETİMİ MODELLERİ
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA ( … )
MEDYA VE ÇOCUK
ERGENLİK.
ALBERT BANDURA SOSYAL BİLİŞSEL KURAM 1925
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Sosyal Psikolojide Kuram ve Yöntemler
Davranış Bilimleri Dersi 1. Hafta
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
ÇOCUĞUN GELİŞİMİNE BAĞLI OYUN AŞAMALARI
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME TEORİLERİ VE KLASİK ŞARTLANMA
BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI KURAMLAR
SOSYAL PSİKOLOJİ 1. DERS.
Sosyal Etki ve Uyma Sosyal Etki Uyma Davranışı Benzerlik (Sosyal Davranış Düzenliliği)
SOSYAL ETKİ.
Sunum transkripti:

BİREY-GRUP ETKİLEŞİMİ SOSYAL ETKİ HAZIRLAYAN NERİMAN ARICI

DÜŞÜNELİM Körle yatan şaşı kalkar mı? Üzüm üzüme baka baka mı kararır? Konuşmasını, yürüyüşünü, giyim biçimini benimsediğiniz insanlar var mı? İstemediğiniz halde başkaları istiyor diye bir davranışta bulundunuz mu? Diğer insanların fiziksel varlıkları olmadan da onlarla ilgili algılar, anılar, duygular davranışlarımızı etkiliyor mu?

NEYİ, NİYE ÖĞRENECEĞİZ ? Birey- çevre etkileşimi açısından sosyal davranışı inceleyeceğiz. Davranışlarımızın yalnızken ve topluluk içindeyken farklı olup olmadığını irdeleyeceğiz. Öteki insanların yanında başka türlü davranmamızın bir sosyal etki olduğunu fark edeceğiz.

ETKİLENİYORUZ İZLİYORUZ BOYUN EĞİYORUZ Sosyal Psikoloji birey- çevre etkileşimi açısından sosyal (toplumsal) davranış biçimlerini inceler. Başka insanları nasıl algıladığımızı bizim onlara, onların bize karşı nasıl tepki gösterdiklerini; değişik sosyal durum ve ortamlarda bulunmaktan bizim ve başkalarının nasıl etkilendiğini inceler. Grup büyükse söz birliği yapmışsa üyeleri güvenilir ve saygınsa SOSYAL ETKİ daha güçlüdür.

İnsanı Etkileme Yolları Ödüller Baskı ( Aşağıdaki gibi Boyun Eğdirme Tekniklerinde gözlenebilir.) Sadece o değil tekniği Giderek Artan Ricalar Tekniği Önce büyük sonra küçük rica tekniği Önce küçük sonra büyük rica tekniği Sıra dışı istek tekniği Uzmanlık Bilgi Yasal Otorite Acizliğin gücü

Karşılıklı İlişki Kuralı Birisi bize bir iyilik yaptığında (Örneğin, diğerlerinden hediye aldığımızda), biz de karşılığında bir iyilik yapma gereği hissediyoruz. Moda ve Sosyal Etki Toplumda moda, her alanda belirleyici olabiliyor. 2000'lerin başında David Beckham'ın saç modeliyle bir moda yaratmıştı. Üstelik modanın izlediği seyrin hızı bile tespit ediliyor ve 1980 yılları arasında liste başında kalan parçaların her ay sadece yaklaşık % 5,6'sının değiştiğini görmüşler. Bebek isimleri ve köpek cinslerindeki tercihlerin de değişim hızı hemen hemen aynı olmuş. Dr. Alex Bentley

Sosyal Öğrenme Kuramı Bandura, deneyinde bazı çocuklara bir film izlettiriyor. İzlettirdiği filmde, "Bobo doll" adı verilen bir oyuncağa bağırıp söven, onu tekmeleyen bir ergin görülmekte. Bunu izleyen çocuklar, daha sonra teker teker oyuncakla dolu bir odaya alınıyorlar. Tam oyunlarının ortasında, biri gelerek bu oyuncaklarla artık başka bir çocuğun oynayacağını söylüyor. İlgi çekici bu odadan çıkarılan ve hayal kırıklığına uğratılan çocuk, içinde az oyuncağın bulunduğu bir başka odaya alınıyor. Bu odadaki oyuncakların arasında "Bobo doll" da bulunuyor. Filmi izleyen gruptaki çocukların, "Bobo doll"a daha saldırgan davrandıkları gözlemleniyor. Albert Bandura’nın BOBO DOLL deneyi Televizyon, sinema ya da diğer medya araçlarındaki şiddet bizi saldırganlaştırıyor mu?

Grup baskısı ve uyma davranışı Asch, deneyi üniversite öğrencileri ile yapıyor. Her bir öğrenci odaya girdiğinde, odada halihazırda beş kişi oturuyor oluyor. Bir masanın etrafına sıralanan gruba dört adet çubuk gösteriliyor. Çubuklardan biri gerçek çubuk. Diğer üçü ise o çubukla boylarının karşılaştırılması istenen karşılaştırma çubukları. Gruptan, sırayla herkesin her bir çubuğun boyu hakkında bir yorum yapması ve esas çubukla aynı boyda olan karşılaştırma çubuğunu bulması isteniyor. Kendinden önceki herkes, söylenmesi gereken 3. çubuk dışında (C) bir yanıt verince, üniversite öğrencilerinin üçte birinden fazlasının, bu karara uyum sağlayarak bile bile yanlış çubuğu gösterdikleri bulunuyor. Solomon Asch'in deneyi (1955)

Sosyal uyaranca zengin sosyal ortamların etkisi Deneyde kullanılan sıçanlardan ilk grup tek başına, sosyal uyaranlar açısından fakir bırakılırken, ikinci grup içinde pek çok oyuncağın ve diğer sıçanların bulunduğu zengin bir sosyal ortamda yetiştiriliyor. SONUÇ HAYRET UYANDIRICI! tekrardan sonra, zengin çevrede büyüyen sıçanların serebral korteksinin, fakir çevrede büyüyen gruptakilere nazaran daha gelişmiş olduğu bulunuyor. Yanda çeşitli sinirler görüyoruz. Örneğin C, uyaranca zengin bir çevrede yetişen fareninse F, sosyal uyaranca fakir bir çevrede büyümüş olan bir farenin sinir örneği olmalı! Mark Rozenweig ve David Krench’in deneyi (1980)

KAYNAKLAR Kağıtçıbaşı Çiğdem,İNSAN ve İNSANLAR,Evrim Yay., İstanbul,1999 Bilgin Nuri, SOSYAL PSİKOLOJİ, Ege Üniversitesi Yay.,İzmir, 2009 Baymur Feriha,GENEL PSİKOLOJİ(11. baskı), İnkılap Kitabevi,1994 Cüceloğlu Doğan,İNSAN ve DAVRANIŞI,Remzi Kitabevi, İstanbul,1997

KAYNAKLAR aberler.htm aberler.htm uyma-davranisi.html uyma-davranisi.html

TEŞEKKÜRLER