ilmin önemi, alimin değeri (ilim öğrenmek)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
Advertisements

Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
Allah’ın Huzurunda Olma Bilinci
KUR'AN-I KERİM NASIL BİR KİTAPTIR?
İNSANI HAM MADDE OLARAK ELE ALMAK
BAKARA SÛRESİNDEN SON İKİ AYETİ
Sevdiklerinizle ve sevenlerinizle Sıhhat ve afiyet içinde elemsiz-kedersiz, huzurlu bir bayram idrak etmenizi ve nice bayramlara kavuşmanızı, Ve idrak.
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
KOLAYLAŞTIRINIZ, GÜÇLEŞTİRMEYİNİZ. MÜJDELEYİNİZ, NEFRET ETTİRMEYİNİZ.
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
HASED-GIYBET.
ÜÇÜNDEN KAÇALIM : 3Ş ÜÇÜNE KOŞALIM : 3S.
MÜMİNLERİN BİRBİRLERİNE OLAN SEVGİLERİ
ADALET.
İlköğretim DKAB Dersi 4. Sınıf 5. Ünite Sunusu
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
Ramazan ve Kur’an Vaazı
KADİR GECESİ.
NAMAZ Görmedin mi? göklerde ve yerde bulunan herşey; güneş, ay, yıldızlar, dağlar, ağaçlar, hayvanlar ve insanların bir çoğu Allah´a hakikaten secde ediyorlar.
Hz. Muhammed (s.a.v.) Bilgiye Önem Verirdi Bismillahirrahmanirrahim
مَنْ تَعَلَّمَ عِلماً مِمَّا يُبْتَغَى بِهِ وَجْهُ الله عَزَّ وَجَلَّ لا يَتَعَلَّمُهُ إلا ليُصِيبَ بِهِ عَرَضاً مِنَ الدُّنْيَا لَمْ يَجِدْ عَرْفَ الجَنَّةِ
TOPLUMSAL DAYANIŞMA İBADETİ OLARAK SADAKA
GÜZEL SÖZ VE DAVRANIŞLAR İLE İLGİLİ HADİS VE AYETLER
CEYHUN YILDIZ 7/C&955 KONU:VARLIKLAR ALEMİ.
Tüketilen Terminoloji: “Sağlıkta İsraf” kavramının israfı
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Sorumluluk Bilinci.
4. İbadetlere Devamlılığı
2. Nimete Şükür (Besmele ve Hamd)
İslam’da Bilginin Kaynakları
MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VE ÇUKUROVA İLİM VAKFI SUNUMU HAZIRLAYAN MEHMET AVCI.
AİLE İÇİ İLETİŞİM.
Şeytanın kötülüğünden korunma konusunda Kur'an'ın öğütleri
Rasulullah (sav) buyurdular ki ;
NEVEVÎ. الحديث الأول عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب رضي الله تعالى عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله تعالى عليه وعلى آله وسلم يقول : « إنَّما.
Hz. Muhammed (s.a.v.) Bilgiye Önem Verirdi
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Hazırlayan: İsmail TÜRKMENOĞLU
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
İlahi Kitaplara İman -Allah Niçin Vahiy Göndermiştir?
4. Kendimize Karşı Sorumluluklarımız :
Meâli Şerifi: Rahman ve rahim olan Allah'ın adıyla De ki: "O, Allah'tır, tektir. 2. Allah sameddir (hiçbir şeye muhtaç değidir ama her şey O’na muhtaçtır.).
IV.ÜNİTE HADİS ÇEŞİTLERİ.
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
1 1.ÜNİTE KUR’AN’A GÖRE HZ. MUHAMMED’(sav)İN KONUMU SAYFA:
Peygamberimiz ara sıra etrafında bu- lunanlara bir konuyu öğretmek için soru sorardı. Nitekim Muaz bin Cebe- l’i, Yemen’e, vali olarak gönderirken bu yöntemi.
Recep ŞAHAN 1 YEDİ AŞAMADA AHİRET /Kurucaşile.
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
Rabbi yessir ve la tu assir rabbi temmim bil hayr
ECEL VE ÖLÜM BEHÇET GÜNDÜZ İZMİR
EĞİTİMLE İLGİLİ HADİSLER
Cuma günü ve önemi. Müslümanlar için Cuma niçin önemlidir?  Toplanma ve cemaat olma anlamına gelen cuma, Müslümanların haftalık bayramıdır.  Cuma günü.
RAMAZAN. ÖYLE BİR AY Kİ O !!! RAMAZAN.
KUR'ÂN-I KERİM KONULU HADİS-İ ŞERİFLER
KADİR GECESİ Bir Ömre Bedel Gece
Aile Hayatımız T.C. ŞEHZADELER MÜFTÜLÜĞÜ. Aile Hayatımız T.C. ŞEHZADELER MÜFTÜLÜĞÜ.
REGAİP KANDİLİ HAZIRLAYAN:
MELEKLERE İMAN.
İLK EMRİ ‘OKU’ OLAN BİR DİNİN MENSUPLARIYIZ
DADAŞKENT MERKEZ CAMİİ
İslam Medeniyetinde VAKIF VE SOSYAL DAYANIŞMA
ALLAH RASULÜNE SALAVAT
ALLAH’IN KULLARINI KONTROL ve DENETİMİ
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI) SEYMEN OKUR 10/A 307.
İMÂNLA İLGİLİ HADİS-İ ŞERİFLER عن عبدالله بن عمرو رَضِيَ اللّهُ عَنْهما عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ
يَٓا اَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِى الْاَرْضِ حَلَلاً طَيِّباًوَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِۜ اِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُب۪ينٌ Bakara 168.
KOLAYLAŞTIRINIZ, GÜÇLEŞTİRMEYİNİZ. MÜJDELEYİNİZ, NEFRET ETTİRMEYİNİZ. Buhârî, İlm, 12; Müslim, Cihâd, 6.
PEYGAMBER EFENDİMİZİN İSTİŞAREYE ÖNEM VERMESİ. İstişare (danışma); bir iş için bilgi veya yol-yöntem sormak, danışmak, görüş almak, fikir alışverişinde.
5. Sınıf 2. Ünite: Ramazan ve Oruç
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı
Sunum transkripti:

ilmin önemi, alimin değeri (ilim öğrenmek) islam’da ilmin önemi, alimin değeri (ilim öğrenmek) Emin YAVUZYİĞİT UZMAN İMAM HATİP Facebook: Muhammed Emin Yavuzyiğit Facebook Grup: VAAZ DOSYALARI www.dinihaberler.com

BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM اِقْرَاْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذٖى خَلَقَ خَلَقَ الْاِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ اِقْرَاْ وَرَبُّكَ الْاَكْرَمُ اَلَّذٖى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْاِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ «Yaratan Rabbinin adıyla oku! O, insanı "alak"dan yarattı. Oku! Senin Rabbin en cömert olandır. O, kalemle yazmayı öğretendir, insana bilmediğini öğretendir.»

İLİM NEDİR? Sözlükte İLİM;"bilmek, şuurda hasıl olmak, sağlam ve kesin bir biçimde, bir şeyin gerçeğini bilmek" gibi anlamlara gelir, Türkçemiz de “ilim” bilme, bilgi, bilim gibi kelimelerle karşılık bulur.

KURAN’IN 4/1 (dörtte biri) İLİMLE İLGİLİ AYETLERDİR İlim kelimesi türevleriyle birlikte Kur'ân'da 750 yerde geçmekte olup, Allah ve O'nun yarattıklarından şuur sahibi olan insan ve melekler için kullanılmıştır. Bununla birlikte, okumak, düşünmek, ibret almak, akıl, nazar, hikmet, fikir, ayet gibi ilim ile ilgili kelimeler de dikkate alındığında, Kur‘an'daki her dört ayetten birinin ilimle ilgili olduğu görülür. K.Kerim’de bu kavramların bu kadar çok geçmesi İslam’ ın ilme verdiği değeri gösterir.

İLİM ALLAH’IN SUBUTİ SIFATLARINDAN BİRİDİR İlim, Allah'ın subutî sıfatlarından biridir. EL-İLİM: Allah olmuşu, olanı, olacağı, gizliyi, açığı, kısacası her şeyi bilmesi demektir. İlim Allah’ın sıfatlarından birisi olması ilmin ne kadar değerli olduğunun bir göstergesidir. İnsanoğlu, Allah’ın külli ilminden bir parça (cüz-i ilim) kendine yüklemesi lazım ki; bu yükleniş insanın kamilleşmesinin temelidir. Allah cc, insana cüz-i ilimden yüklenmesini emreder. Bu emir aslında insana verilen değerin bir kanıtıdır.

KURAN’IN İLME BAKIŞI İslam’ın başlangıcı, Cebelünnur dağında Hira mağarasında Hz Muhammed (SAV)’e ilk vahyin «OKU» emriyle gelmesi ilmin ne kadar önemli olduğunu ortaya koymaktadır. Alak suresinin ilk beş ayetine baktığımızda ilmin Allah’ın adıyla başlaması gerektiğini ve takip eden ayetlerde kalemle yazmayı öğrettiğinin vurgulaması ve insana bilmediklerini öğretti ile devam etmesi ilmin ne muhteşem bir değer olduğunu Kuran-ı Kerim ortaya koymaktadır.

ALLAH KALEME YEMİN EDİYOR ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ «Nûn. Andolsun kaleme ve satır satır yazdıklarına (Kalem suresi 1-2) Kuran- Kerimde «KALEM» ‘in müstakil bir sure adı oluşu dinimizde ilmin ne kadar önemli olduğunu ortaya koymaktadır. Allah cc kaleme and olsun deyip yemin etmesi kalemin değerinin en yükseklerde olduğunu ve insan hayatının gelişip güzelleşmesi kalem ile olacağının işaretini ve ilmin en üst değer olduğunu bizlere göstermektedir. İnsanın kalitesi ilminin derinliğinde saklıdır.

İLMİN DERİNLİĞİ O KADAR BÜYÜKKİ İNSANIN İDRAKI ACİZ KALIYOR قُلْ لَوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِكَلِمَاتِ رَبّٖى لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ اَنْ تَنْفَدَ كَلِمَاتُ رَبّٖى وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهٖ مَدَدًا «De ki: "Rabbimin sözlerini yazmak için denizler mürekkep olsa ve bir o kadar da ilave etsek (denizlere deniz katsak); Rabbimin sözleri tükenmeden önce denizler tükenirdi.» (Kehf suresi 109)

EFENDİMİZ (SAV) İLMİ MÜTHİŞ TARİF EDİYOR Ebû Mûsâ el–Eş’arî radıyallahu anh'den rivayet edildiğine göre, Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: «Allah’ın benimle göndermiş olduğu hidayet ve ilim, yeryüzüne yağan bol yağmura benzer. Yağmurun yağdığı yerin bir bölümü verimli bir topraktır: Yağmur suyunu emer, bol çayır ve ot bitirir. Bir kısmı da suyu emmeyip üstünde tutan çorak bir yerdir. Allah burada biriken sudan insanları faydalandırır. Hem kendileri içer, hem de hayvanlarını sular ve ziraatlarını o su sayesinde yaparlar. Yağmurun yağdığı bir yer daha vardır ki, düz ve hiçbir bitki bitmeyen kaypak ve kaygan arazidir. Ne su tutar, ne de ot bitirir. İşte bu, Allah’ın dininde anlayışlı olan ve Allah’ın benimle gönderdiği hidayet ve ilim kendisine fayda veren, onu hem öğrenen hem öğreten kimse ile, buna başını kaldırıp kulak vermeyen, Allah’ın benimle gönderdiği hidayeti kabul etmeyen kimsenin benzeridir.» (Buhari ilm 20)

HADİS-İ ŞERİFTEN ÇIKARACAĞIMIZ SONUÇLAR 1) Hidayet ve ilim, Cenab-ı Hakkın Peygamberler vasıtası ile insanlara ulaştırdığı en büyük iki nimettir. 2) İnsanlarda topraklar gibi çeşit çeşittir. Her insanın kabiliyeti ve kapasitesi farklıdır. Kapasitesine göre ilimde yol almalıdır. 3) Ölü toprağı dirilten ve ona adeta yeniden can veren yağmur gibi, hidayet ve ilimde insanların aklını , gönlünü ve ruhunu canlandırır, aydınlatır. 4) İlim öğrenmeye niyet etmek, öğrenmek, öğrendiğini yaşamak ve başkalarına da öğretmek dinimizin önemle teşvik ettiği hayırlardandır.

İMAMI GAZALİ; İLMİN DEĞERİ ŞÖYLE ANLATIR İlim kayıtsız şartsız bir fazilettir(değerdir). İlim, Allah’ın kemal vasfıdır ve Meleklerin, Peygamberlerin şerefi de ilimledir. İlim kayıtsız şartsız üstünlüktür ve değerdir. İlim insanı ahiret yurduna ve mutluluğuna götüren bir vasıtadır. İlim Allah’a yaklaştıran bir vasıtadır. Ancak Allah’a ilimle ulaşılır.

İLMİN DÜNYADA SAĞLADIĞI FAYDALAR İlmin dünyada sağladığı değerler, izzet, vakar, hükümdarlar üzerinde etkili olmak ve başkalarının saygılarını celbetmektir. Bazı kavimlerin zeka yoksunu olmaları ve bazı kavimleri kaba-sapa olmaları bile yaşamdan kaynaklanan birikimleri ile kendilerinden daha fazla bilgi sahibi olduklarını düşünerek yaşlılara içgüdüsel olarak saygı gösterirler. Aynı zaman da hayvanlarda içgüdüsel olarak insanın üstünlüğünü fark ederek ona yaltaklanıp boyun eğerler. İşaret edilen noktalar ilmin mutlak üstünlüğünü ortaya koymaktadır.

İLMİN GENEL FAYDALARI İlmin en belirgin faydası ahiret mutluluğudur. Herkes ilmin müntesiplerinin şerefini bilir. İlim öğrenmek ibadettir. İlim sahipleri Allah’ın yer yüzünde halifesidir. Allah’ü Teala en özel sıfatı olan ilmi alimin kalbine açmıştır. İlim sahibi insanları Allah’a yaklaştırmak ve cennet yolunu bulmak için gayret gösterir. İlim sahibi kulları, Allah’a yaklaştırmak için aracı olur ve bu ilmin en üstün değeri değil midir?

İSLAM DİNİN DE ‘’İLİM ÖĞRENMEK’’ HER MÜSLÜMANA FARZDIR طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ «İlim öğrenmek her müslümana farzdır.» (İbn Mace, Mukaddime, 17)

HER AN İLİMLE MEŞGUL OLMALIYIZ RESÜLULLAH SAV EFENDİMİZ BUYURUYOR: «Beşikten mezara kadar ilim tahsil ediniz.»

MÜMİN, İLMİ NEREDE BULURSA ONA SAHİP OLMALIDIR الْكَلِمَةُ الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَحَيْثُ وَجَدَهَا فَهُوَ أحَقُّ بِهَا. Ebu Hüreyre (ra) “Resûlullah (sav)’in şöyle buyurduğunu rivayet ediyor: «Hikmet (Bilgi), mü'minin yitiğidir. Mümin hikmeti nerde bulursa onu sahiplenir.» (Tirmizî, İlim 19)

İLİM NEREDE OLURSA ALINMALIDIR HZ MUHAMMED SAV EFENDİMİZ BUYURUYOR Kİ; «İlim Çin de dahi olsa onu alın.»

İLİM ÖĞRENEN ALLAH YOLUNDADIR مَنْ خَرَجَ فِي طَلَبَ العِلْم فَهُوَ فِي سَبِيلِ اللّهِ حَتّى يَرْجِعَ. Enes (ra)’dan Hz. Peygamber’in şöyle buyurduğu rivayet ediliyor: “İlim talebi için yola çıkan kimse dönünceye kadar Allah yolundadır.” (Tirmizî, İlim 2)

İLİM ÖĞRENMEK GÜNAHLARA KEFFARETTİR مَنْ طَلَبَ العِلْمَ كَانَ كَفَّارَةً لِمَا مَضى. Sahbere (ra)'dan merfu olarak rivayet edildiğine göre Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur: “Kim ilim öğrenmeği talep ederse, bu onun geçmişteki günahlarına kefaret olur.” (Tirmizî, İlim 2)

İLİM SAHİBİ, EN ÜSTÜN DERECEYE SAHİPTİR فَضْلُ الْعَالِمِ عَلى الْعَابِدِ كَفَضْلِي عَلى أدْنَاكُمْ Ebu Ümâme (ra) anlatıyor: “Resûlullah (sav)'a biri âbid diğeri âlim iki kişiden bahsedilmişti. Bunun üzerine Hz. Peygamber: «Âlimin âbide üstünlüğü, benim sizden en basitinize olan üstünlüğüm gibidir.» (Tirmizî, İlim 19)

EN ÜSTÜN İBADET İLİMDİR Peygamberimiz Her Vesile İle İlmin Üstünlüğüne Dikkat Çekmiştir. Bir defasında Ebû Zer (r.a.)'a hitaben şöyle buyurmuştur: يَا أبَا ذَرٍّ! لَاَنْ تَغْدُو فَتَعَلَّمَ آيَةً مِنْ كِتَابِ اللّهِ، خَيْرٌ لَكَ مِنْ أَنْ تُصَلِّيَ مِائَةَ رَكْعَةٍ. وَلَاَنْ تَغْدُو فَتَعَلَّمَ بَاباً مِنَ الْعِلْمِ، عُمِلَ بِهِ أَوْ لَمْ يُعْمَلْ، خَيْرٌ مِنْ أَنْ تُصَلِّىَ أَلْفَ رَكْعَةٍ. Ebu Zerr (r.a) anlatıyor: "Rasulullah (a.s), bana dediler ki: «Ey Ebu Zerr! Senin evden çıkıp Allah'ın kitabından bir ayet öğrenmen, senin için yüz rek'at namaz kılmandan daha hayırlıdır. Keza gidip ilimden bir bab (mevzu) öğrenmen -ki bu işle amel edilsin veya edilmesin- senin için bin rek'at namaz kılmandan daha hayırlıdır.» (İbn Mâce, Mukaddime, 16)

İSLAM’DA CAHİLLİK YERİLMİŞTİR فَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْجَاهِلِينَ «Sakın cahillerden olma! (Enam suresi 35) وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ «Cahillerden yüz çevir.» (Araf suresi 199)

DENİLDİ Kİ..! «İlmin evveli sükût, sonrası dinlemek, daha sonrası hıfzetmek ve daha sonrası ise onunla amel etmektir. En sonu da onu insanlara öğretmektir.»

İSLAMDA ALİMİN DEĞERİ VE SAYGINLIĞI

KURAN-I KERİMDE ALİMİN DEĞERİ قُلْ هَلْ يَسْتَوِى الَّذٖينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذٖينَ لَا يَعْلَمُونَ اِنَّمَا يَتَذَكَّرُ اُولُوا الْاَلْبَابِ «De ki: "Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu?" Ancak akıl sahipleri öğüt alırlar.» (Zümer suresi 9)

ALİM, ALLAH’IN DİLEDİĞİ ADAMDIR يُؤْتِى الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ اُوتِىَ خَيْرًا كَثٖيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ اِلَّا اُولُوا الْاَلْبَابِ «Allah, hikmeti dilediğine verir. Kime hikmet verilmişse, şüphesiz ona çokça hayır verilmiş demektir. Bunu ancak akıl sahipleri anlar.» (Bakara suresi 269)

ALLAH (CC)’A EN DERİN SAYGIYI ALİMLER GÖSTERİR اِنَّمَا يَخْشَى اللّٰهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمٰؤُا اِنَّ اللّٰهَ عَزٖيزٌ غَفُورٌ «Allah'a karşı ancak; kulları içinden âlim olanlar derin saygı duyarlar. Şüphesiz Allah mutlak güç sahibidir, çok bağışlayandır.» (Fatır suresi 28)

ALİMLER DOĞRUNUN ŞAHİDİDİRLER وَيَقُولُ الَّذٖينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ كَفٰى بِاللّٰهِ شَهٖيدًا بَيْنٖى وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ «İnkâr edenler, "Sen peygamber değilsin" diyorlar. De ki: "Benimle sizin aranızda şahit olarak Allah ve bir de yanında kitap (Kur'an) bilgisi bulunanlar yeter.» (Rad suresi 13)

ALLAH’IN VERDİĞİ MİSALLERİ ALİMLER ANLARLAR وَتِلْكَ الْاَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا اِلَّا الْعَالِمُونَ «İşte bu temsilleri biz insanlar için getiriyoruz. Onları ancak bilginler düşünüp anlarlar.» (Ankebut suresi 43)

ALLAH CC’U BİLMEDİKLERİMİZİ ALİMLERE SORMAMIZI EMR EDER فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ «Eğer bilmiyorsanız zikir erbabına(alimlere, bilenlere) sorunuz.» (Nahl suresi 43)

İLİM SAHİPLERİNİN MÜKAFATI ÇOK BÜYÜKTÜR لَّكِنِ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُؤْمِنُونَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَالْمُقِيمِينَ الصَّلاَةَ وَالْمُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالْمُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ أُوْلَئِكَ سَنُؤْتِيهِمْ أَجْرًا عَظِيمًا «Fakat Onlardan ilimde derinleşmiş olanlara, sana indirilen kitaba ve senden önce indirilen kitaba inanan müminlere, nazma kılanlara, zekat verenlere, Allah’a ve ahire gününe inananlara, elbette büyük ecir vardır.» (Nisa suresi 162)

HZ MUHAMMED SAV EFENDİMİZ’İN ALİME BAKIŞI مَنْ سَلَكَ طَرِيقاً يَطْلُبُ فيهِ عِلْماً سَلَكَ اللّهُ بِهِ طَرِيقاً مِنْ طُرُقِ الْجَنَّةِ. وَإنَّ الملاَئِكَةَ لَتَضَعُ أجْنِحَتَهَا رِضىً لِطَالِبِ الْعِلْمِ، وَإنَّ الْعَالِمَ لَيَسْتَغْفِرُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَواتِ وَمَنْ في الارْضِ وَالْحِيتَانُ فِي جَوْفِ المَاءِ، وَإنَّ فَضْلَ الْعَالِمِ عَلى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ عَلى سَائِرِ الْكَوَاكِبِ، وَإنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ ا‘نْبِيَاءِ، وَإنَّ الانْبِيَاءَ لَمْ يُورِّثُوا دِينَاراً وَلا دِرْهَماً وَلكِنْ وُرِّثُوا الْعِلْمَ فَمَنْ أخَذَهُ أخَذَهُ بِحَظِّ وَافِرٍ. Ebu'd-Derda (ra)’dan Resûlullah (sav)'ın şöyle buyurduğu rivayet edilir: “Kim ilim öğrenmek için bir yol tutarsa, Allah da onu cennete giden yollardan birine dahil eder. Melekler, ilim öğrenmesinden hoşnut olarak o kimseyi korurlar. İlim öğrenen için göklerde ve yerde olanlar, hatta denizdeki canlılar bile istiğfar ederler. Âlimin ibadet edene üstünlüğü, dolunaylı gecede ayın diğer yıldızlara olan üstünlüğü gibidir. Âlimler peygamberlerin vârisleridir. Peygamberler, ne dinar ne de dirhem miras bırakırlar, ama ilim miras bırakırlar. Kim ilme sahip çıkarsa, büyük bir nasip elde etmiş olur.” (Ebû Davûd, İlim 1(3641); Tirmizî, İlim, 19)

EFENDİMİZ SAV’İN DİLİNDEN ALİMİN DEĞERİ مَنْ يُرِدِ اللّهُ بهِ خَيْراً يُفَقِّهْهُ فِي الدِّينِ «Allah hakkında hayır dilediği kimseyi dinde fakih kılar.» (Buhari, Farzu'l Humus 7; İlim, 13; İ'tisam 10) فَضْلُ الْعَالِمِ عَلى الْعَابِدِ كَفَضْلِي عَلى أدْنَاكُمْ Ebu Ümâme (ra) anlatıyor: “Resûlullah (sav)'a biri âbid diğeri âlim iki kişiden bahsedilmişti. Bunun üzerine Hz. Peygamber sav: «Âlimin âbide üstünlüğü, benim sizden en basitinize olan üstünlüğüm gibidir.» (Tirmizî, İlim 19)

ALİM, İLMİNİ AKTARMASINDA SEVABI EKSİLMEYEN KİŞİDİR وَعَنْهُ، أيضاً، : أَنَّ رَسُولَ الله ، قَالَ: مَنْ دَعَا إلى هُدىً كانَ لَهُ مِنَ الأَجْرِ مِثْلُ أُجُورِ مَنْ تَبعَهُ لا يَنْقُصُ ذلكَ مِنْ أُجُورِهِم شَيْئاً . «Yine Ebu Hureyre (Allah Ondan razı olsun)'den rivayet edildiğine göre Rasûlullah (SAV) şöyle buyurdu: "Hidayete Allah'ın dosdoğru yoluna çağıran kimseye kendisine uyanların sevabı kadar sevap verilir. Buna rağmen onların sevabından da hiçbir şey eksilmez.» (Müslim, İlim, 16)

ALİM GIPTA EDİLECEK ADAMDIR ا حَسَد إلاَّ في اثْنَتَيْنِ: رَجُلٌ آتَاهُ اللَّه مَالاً فَسلَّطهُ عَلى هلَكَتِهِ في الحَقِّ ، ورَجُلٌ آتاهُ اللَّه الحِكْمَةَ فهُوَ يَقْضِي بِهَا ، وَيُعَلِّمُهَا «Yalnız şu iki kimseye gıbta edilir: Allah'ın kendisine ihsân ettiği malı hak yolunda harcayıp tüketen kimse; Allah'ın kendisine verdiği ilimle yerli yerince hükmeden ve onu başkalarına da öğreten kimse.» (Buhari ilim 15)

ALİMLER CENNETİN MEYVALI AĞAÇLARIDIR Siz cennetin ağaçlarından bir bağa rastlasanız hemen o ağacın gölgesinin altına oturunuz. Ve o ağacın meyvesinden yiyiniz”, deyince Sahabe-i Kiram:”Ya Rasulellah bu dünyada bu mümkün mü? Bu nasıl olur?” dediler. Peygamberimiz “İşte o cennetin meyveli ağacına benzeyen ulemadır. Onlara gidiniz ve onların ilminden istifade ediniz.” buyurmuşlardır.

ALİMLER YOL GÖSTERİCİ REHBERLERDİR Alim ilmi ile amel ettiğinde insanlara ışık olur. Gece karanlığında insan yolunu ışıksız nasıl kaybederse alimsiz insanlık da kendisini dünya karanlığında kaybeder. İnsanlık gemisi rotasından şaşmadan yol almak istiyorsa alimlere tabi olmalıdır ve alim yetiştirmelidir. Dönemimize ışık olan ÖMER NASUHİ BİLMEN hocamızın yazmış olduğu ilmihal ve diğer kitaplarla yolumuzu buluyor ve dinimizin temellerini O’dan öğreniyoruz. Günümüze ışık tutan bir çok alimden ışık bulduğumuz gibi. Alimler yolumuzu aydınlatan meşalelerdir.

ALLAH’TAN UTANAN ALİM..! Hammad b. Ebi Süleyman Ebu Hanife'nin (ömrünün son günlerinde) bütün geceyi ibadetle geçirdiğini rivayet etmiştir. İmam A'zam, hayatının ilk devrelerinde gecelerinin yarısını ibadetle ihya ederdi. Bir gün yoldan geçerken bir adam kendisini yanındakilere göstererek şöyle söyledi: İşte bu zat bütün geceyi ibadetle ihya eden bir kimsedir'. Bu sözü duyan İmam A'zam o günden itibaren kendisi hakkında bu bilgiyi taşıyan adamı yalancı çıkarmamak için bütün gecelerini ibadetle ihya etmeye başladı ve 'Ben halkın beni bende olmayan vasıflarla övmesinden dolayı Allah Teâlâ'dan utanırım' dedi.

ALİMLER OLMASAYDI..! Hasan Basrî der ki: ‘Şayet âlimler olmasaydı, insanlar hayvanların seviyesine inerlerdi! (İnsanları hayvanlık seviyesinden âlimler çekip çıkarırlar, onları lâyık oldukları insanlık mevkiine ancak onlar yükseltirler). Yahya b. Muaz ‘Âlimler ümmete, onların analarından ve babalarından daha merhametlidir’ dediğinde, kendisine bunun nasıl olabileceği sorulur; o da şöyle der: ‘Çünkü babalar ve anneler çocuklarını ancak dünya ateşinden korurlar. Oysa âlimler ümmeti ahiretin şiddetli ateşinden korurlar’.

ALİM SORULANA CEVAP VERENDİR وَعَنْ أبي هُرَيرَةَ، ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ الله، : مَنْ سُئِلَ عَنْ عِلْم فَكَتَمَهُ، أُلجِمَ يَوْمَ القِيَامَةِ بِلِجَامٍ مِنْ نَارٍ . Ebu Hureyre (Allah Ondan razı olsun)'dan rivayet edildiğine göre Rasûlullah (sallallahu aleyhi vesellem) şöyle buyurdu: «Bir kimseye bildiği dini bir konu sorulduğunda cevap vermeyip gizlerse, kıyamet günü ağzına ateşten bir gem vurulur." (Tirmizi, İlim, 3)

ALİMLER NİÇİN AĞLAR..! Atâ b. Ebi Rebah şöyle anlatır: Said b. Müseyyeb'in evine gittiğimde onu ağlar bir halde buldum. Kendisine niçin ağladığını sorduğumda, bana şöyle cevap verdi: «Ağlayışımın sebebi şu: Hiç kimse gelip benden ilmî bir mesele sormuyor.»

İLİM TALEBİ İÇİN YOLA ÇIKAN ALLAH YOLUNDADIR مَنْ خَرَجَ فِي طَلَبَ العِلْم فَهُوَ فِي سَبِيلِ اللّهِ حَتّى يَرْجِعَ. Enes (ra)’dan Hz. Peygamber’in şöyle buyurduğu rivayet ediliyor: «İlim talebi için yola çıkan kimse dönünceye kadar Allah yolundadır.» (Tirmizî, İlim 2)

İLİM TALEP ETMEK GÜNAHLARA KEFFARETTİR مَنْ طَلَبَ العِلْمَ كَانَ كَفَّارَةً لِمَا مَضى. Sahbere (ra)'dan rivayet edildiğine göre Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur: “Kim ilim öğrenmeyi talep ederse, bu onun geçmişteki günahlarına kefaret olur.” (Tirmizî, İlim 2)

İLİM HAYIRLI OLMANIN TEMELİDİR İnsanoğlu dünyada ve ahirette hayırlı olmak istiyorsa ilim ehli olmalıdır. Çünkü Efendimiz sav şöyle buyuruyor: خَيركُم مَنْ تَعَلَّمَ القُرْآنَ وَعلَّمهُ «sizin en hayırlınız Kuran-ı öğrenen ve onu da başkalarına öğretendir.» ilkesidir. Hayırlı olmak için şiarımız bu Hadis-i Şerif olmalıdır.

HELAK OLMAMAK İÇİN..! عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ1 قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اُغْدُ عَالِمًا أَوْ مُتَعَلِّمًا أَوْ مُسْتَمِعًا وَلَا تَكُنِ الرَّابِعَ فَتَهْلِكَ Sahabe-i Kiram’ın alim ve büyüklerinden İbn-i Mesud (RA), RESULÜLLAH (SAV) Efendimiz’in şöyle buyurduğunu rivayet etmektedir: «Ya âlim, ya ilim öğrenen, ya da ilim dinleyen ol. Dördüncüsü olma, helak olursun!» (Dârimî, Sünen, İlim, 254)

İNSANLAR 4 KISIMDIR Efendimiz (s.a.v.): insanlar dört kısımdır. 1-Okur, amel eder. Turunca benzer. Tadı da, kokusu da güzeldir. 2-Okumaz, amel eder. Hurmaya benzer. Kokusu yok, tadı var. 3-Okur, amel etmez. Reyhana benzer, kokusu var, tadı yok. 4-Okumaz, amel etmez. Ebu Cehil karpuzuna benzer. Kokusu’ da yok, tadı da acıdır. EY MÜSLÜMAN SEN HANGİ KISIMDANSIN?

İLİM ALLAH RIZASI İÇİN TALEP EDİLMELİDİR وعنهُ قالَ: قالَ رسولُ الله : مَنْ تَعَلَّمَ عِلماً مِمَّا يُبْتَغَى بِهِ وَجْهُ الله عَزَّ وَجَلَّ لا يَتَعَلَّمُهُ إلا ليُصِيبَ بِهِ عَرَضاً مِنَ الدُّنْيَا لَمْ يَجِدِ عَرْفَ الجَنَّةِ يَوْمَ القِيَامَةِ يَعْني: ريحَها. «Yine Ebu Hureyre (Allah Ondan razı olsun)'dan bildirildiğine göre Rasûlullah (sallallahu aleyhi vesellem) şöyle buyurdu: «Allah'ın rızası aranan bir ilmi sadece dünyalık şeylere sahip olmak için öğrenirse o kimse kıyamet günü cennetin kokusunu bile duymaz.» (Ebu Davud, İlim, 12)

MÜKEMMEL HAL NASIL OLUR? DENİLDİ Kİ..! «İlmini, bilmeyenlere öğret; bilmediğin ilimleri de bilenlerden öğren. Sen böyle hareket ettiğin takdirde, bilmediklerini öğrenir, bildiklerini de mükemmel bir hâle getirir sin»

EY İLİM VE ALİMİ SEVER KARDEŞ 1) Dünyada ve ahirette vezir olmak istiyorsak ilme sarılmalıyız. İlim karanlıkları aydınlığa çeviren meşaledir. 2) Efendimizin uyarısı ile ya alim olmalıyız, ya ilim öğrenen olmalıyız, ya da ilmi dinleyen olmalıyız bundan başka yol insanı uçuruma götür. Çünkü 4. olma helak olursun diye Efendimiz bizleri uyarıyor.

3) İlmin değerini anlamak istiyorsak Allah cc’nun subuti sıfatlarından EL-İLİM’e bakmalıyız. Allah, insandan kendi sıfatı olan ilimden yüklenmesini (öğrenmesini) istemektedir. Allah’ın ilminden bizde bir parça cüz-i olması değerimizi artıracaktır. Çünkü biz Allah’ın yeryüzündeki halifesisiyiz. 4) ÖMER NASUHİ BİLMEN gibi alimlerden ve amil alimlerden faydalanmalıyız ki Allah katında değer bulalım. 5) Her müslüman dininin temeli olan ilmihalini ve yetecek kadar Kuran-ı bilmesi farz-ı ayındır. Müslüman tembeklikten kurtulmadıkça ve devamlı ilimle meşgul olmadıkça başarılı olması mümkün değildir.

6) Dünya müslümanlarının gafletten kurtuluşu ve madde ve mana aleminde yükselişi okumaya ve ilim tahsili ile olacaktır. Çünkü dinimizin temeli «OKU» emriyle başlamıştır. 7) İlmin yok oluşu alimlerin yok oluşu iledir. 8) Alimle geçirilen zaman ibadettendir. 9) Alime ikram Allah ve Resulüne ikramdır.

YUNUS EMRE İlim ilim bilmektir İlim kendin bilmektir Sen kendini bilmezsin Ya nice okumaktır Okumaktan murat ne Kişi Hak'kı bilmektir Çün okudun bilmezsin Ha bir kuru emektir Dört kitabın ma'nisi Bellidir bir elifte Sen elifi bilmezsin Bu nice okumaktır

DUAMIZ ALLAHIM! İLİM SAHİBİ, BASİRET SAHİBİ VE FERASET SAHİBİ OLMAYI BİZLERE İHSAN EYLE ALLAHIM! FAYDASIZ VE BOŞ İLİMDEN SANA SIĞINIYORUZ BİZLERİ KORU VE MUHAFAZA EYLE ALLAHIM! SENİ HAKKIYLA TANIYACAK İLİM İSTİYORUZ VE SANA HAKKIYLA İBADET EDECEK ŞUUR İSTİYORUZ BİZLERE İHSAN EYLE AMİN (no: Bu vaaz Diyanet KM, Diyanet DKS, İmam-ı Gazali ve Riyazussalihin kitaplarından faydalınarak hazırlanmıştır.)