AKŞEMSEDDİN BİLİM VE SANAT MERKEZİ
YAŞAMINIZIN HER ALANINDA VE HER YAŞ GRUBUNDA ÖZEL YETENEKLİ BİREYLERLE KARŞILAŞMA OLASILIĞINIZ DÜNYA SAĞLIK ÖRGÜTÜ VERİLERİNE GÖRE TÜM NÜFUSA ORANI % 2’ DİR. ANCAK BU BİREYLERİN TANILANMA ORANLARI ÇOK DÜŞÜK OLARAK SEYRETMEKTEDİR. YAKLAŞIK OLARAK % 5-10 GİBİ. HER BİREYİN ÖZEL YETENEKLİ OLABİLECEĞİNİ VARSAYARAK HAREKET ETMEK VE ÖZEL YETENEKLİ BİREYLERİN DOĞRU TANILANMASINI SAĞLAMAK GEREKMEKTEDİR. 2
BİR DEĞER OLARAK KABUL ETMEMİZ GEREKEN ÖZEL YETENEKLİ BİREYLERİN TANILAMASINDA SİZ DEĞERLİ REHBER ÖĞRETMENLERİMİZE BÜYÜK GÖREVLER DÜŞMEKTEDİR. KAYBEDİLMİŞ ÖZEL YETENEKLİ BİR BİREYİN KARŞINIZA ALT EDİLMESİ GÜÇ BİR SUÇLU OLARAK ÇIKMAYACAĞININ GARANTİSİ YOKTUR. OLUMLU EĞİTİLMEYEN ZEKA OLUMSUZ EĞİTİMLERDEN ÇOK ÇABUK ETKİLENEBİLMEKTEDİR. 3
Yaratıcılık, sanat, liderlik kapasitesi veya özel akademik alanlarda yaşıtlarına göre yüksek düzeyde motivasyon, performans ve görev sorumluluğu gösteren ve bu tür yeteneklerini geliştirmek için uygun imkanlara gereksinim duyan bireydir. 4
Çeşitli alanlarda özel yetenekleri vardır, Yoğun motivasyon gösterebilirler, Gelişim basamaklarını yaşıtlarından önce tamamlarlar, Sürekli soru sorarlar, meraklıdırlar, öğrenme ve bilgiye açlık duyarlar, Ayrıntılara dikkat ederler, 5
Kendisinin seçtiği konuda veya ilgi alanlarında bağımsız çalışabilirler. Çabuk ve kolay öğrenirler, kavrama ve akılda tutma süreleri yüksektir. Birbirini takip eden konular, olaylar dizisi karşısında sonraki adımı tahmin edebilir. 6
Derin ve geniş ilgi alanlarına sahiptirler. Bir alanda öğrendiği konu ile bir başka alanda öğrendiği konu arasında akla yatkın ilişkiler kurabilir. Kelime hazineleri zengindir, kelimeleri doğru telaffuz eder yerli yerinde kullanırlar, akıcı bir konuşmaları vardır. 7
Bildiklerini, düşündüklerini yaşıtlarından daha iyi ifade edebilirler. Bir öykünün yada paragrafın ana fikrini yaşıtlarından daha çabuk bulup çıkarırlar. Neden sonuç ilişkilerini ve benzerliklerini yaşıtlarından daha çabuk ayırt ederler. 8
Karmaşık ve zor problemlerden hoşlanır ve yaşıtlarının çözemediği problemleri çözebilirler. Eleştirebilme yetenekleri yüksektir. Orijinal, yaratıcı ve girişkendirler. Ders başarıları yüksektir. 9
Kendilerine güvenir, kolaylıkla sorumluluk alabilirler, Yeni ve değişik durumlara kolay ve çabuk uyarlar, Sosyal etkinliklere katılmaktan hoşlanırlar, 10
Duyarlıdırlar, empati yetenekleri gelişmiştir, Grup içinde lider olurlar, Grubun ilerisindedir, yetişkinlerle iletişime girmeyi tercih ederler, Başkalarıyla kolayca işbirliği yaparlar, Genelde alçak gönüllüdürler, başkalarına yardım etmekten hoşlanırlar, 11
Sınıf arkadaşları tarafından yeni fikir, bilgi kaynağı ve grup lideri olarak görülürler, Okula severek giderler. Çalışkandırlar, amaçlarına ulaşmaktan ve başarıdan zevk duyarlar, Azimli ve sabırlıdırlar, Sorumluluk duyguları gelişmiştir. Sorumluluk almayı çok ister ve bunu yerine getirmekten hoşlanırlar, 12
Espri yetenekleri vardır, fıkra anlatmaktan hoşlanırlar. Yaratıcı öyküler anlatır ya da yazarlar. Değişik konularda okur ve zor metinleri okumaktan keyif alırlar. 13
Ritim ve melodiye diğer çocuklardan fazla tepkide bulunurlar. Müzikle çok ilgilenirler. Nerede müzik etkinliği varsa ona katılmak isterler. Müzik parçaları bestelemeye büyük istek ve çaba gösterirler. Başkaları şarkı söylerken onlara katılmaktan hoşlanırlar. Dinlediği şarkıyı kısa zamanda öğrenir, anlamlı ve uygun şekilde söylerler. 14
Çeşitli konularda ve diğer çocukların yaptığından değişik çizimler yaparlar. Resimlere derinlik verir ve parçalar arasında uygun oranlar kullanırlar. Resim yapmayı ciddiye alır ve bundan haz duyar ve buna çok zaman harcarlar. Diğer insanların yaptığı resim çalışmalarına ilgi duyarlar. 15
TABİKİ BU ÖZELLİKLER FARKEDİLİR VE GELİŞTİRİLMESİ İÇİN DESTEKLENİR VE FIRSAT VERİLİRSE, BİR ANLAM İFADE EDER. 16
17
Yanıtları bilir.Sorular sorar Soruları yanıtlar.Ayrıntıları görerek, tartışır, zenginleştirir. Kolaylıkla öğrenir.Zaten biliyordur. Tam olarak öğrenmesi 6-8 tekrarla olur. Tam olarak öğrenmesi 1-2 tekrarla olur. Düşünceleri anlar.Soyutlamalar yapar. Anlamı yakalar.Varsayımlar ortaya atar. 18
Doğru olarak kopya eder.Yeni bir desen yaratır. Okulu sever.Öğrenmeyi sever. Bilgileri emer.Bilgilerle oynar. Doğru, ardıl bir sonuçtan hoşlanır. Karmaşıklıktan hoşlanır. İyi fikirleri vardır.Çılgın, saçma gelen düşüncelere sahiptir. Dikkatini yoğunlaştırır.Hem fiziksel hem de zihinsel olarak katılır. 19
İyi ezberler.İyi tahmincidir. Teknikçidir. İcatçıdır. Çok çalışır.Çalışmaz görünse de sınavlarda başarılıdır. Öğrendiği kadarıyla tatmin olur. Çok fazla özeleştiri yapar. Üst grubu oluşturur.Grubun ötesindedir. Yaşıtlarından hoşlanır.Yetişkinleri tercih eder. 20