HUKUK METODOLOJİSİ-2 YRD.DOÇ.DR. AHMET K. MASTI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Advertisements

TümevarIMCILIK (İndüktİvİzm)
MANTIK Mantığın Konusu.
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Siyaset Bilimine Giriş
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
BİYOLOJİ BİLMİNE GİRİŞ VE BİLİMSEL YÖNTEM BASAMAKLARI
Anayasal Vergilendirme İlkeleri
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
YÖNTEM BİLGİSİNİN ANLAMI NEUMAN (2000), CHP-4 The Meanings of Methodology.
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
B İ L İ M Bilim: "Evrenin ya da olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneysel yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan düzenli.
Roma Rakamları - Sayıları I = 1 II = 2 III = 3 V = 5 X = 10 L = 50 C = 100 D = 500 M = Önce gelen küçük sayı, sonra gelen büyükten çıkartılır. IV.
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ VE ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ VE ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
Mustafa ÖZÜNLÜ Kamu Yönetimi Bilim Uzmanı Mart 2015 Ürgüp/NEVŞEHİR
Mantığın Temel Kavramları
Erken çocuklukta gelişim
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
KENTSEL SİYASET-5. KENTSEL SİYASET-5 Kentsel Siyaset-5 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
İstatistik Bilimine Giriş
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
BÖLÜM 1 DÜNYAYI KAVRAMAKBİLGİ KAYNAKLARIBİLİMSEL AÇIKLAMANIN DOĞASIPSİKOLOJİ BİLİMİ Birinci Bölüm Konuları.
NORMLAR HİYERARŞİSİ.
1 Hukuk kuralları hangi şekillerde ortaya çıkmaktadır?
Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Araştırma Süreci II
HUKUK METODOLOJİSİ-1 YRD.DOÇ.DR. AHMET K. MASTI.
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
HUKUK KURALLARI HİYERARŞİSİ VE TERİMLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Eleştirel Bakış Hazırlayan= Fadime Aktürk
DİN EĞİTİMİ BİLİMİNİN ARAŞTIRMA METODLARI ve DİLİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI
FENOMENOLOJİK HUKUK ANLAYIŞI
Bilimsel Araştırma Yöntemleri.
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
Hukukun TEMEL kavamları
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Anayasa normlar hiyerarşisinin en üstünde yer alan ve yasama, yürütme ve yargı organlarını bağlayan temel hukuk kurallarını içerir. ANAYASA.
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
MANTIK Doğru düşünmenin kurallarını ortaya koyan bir disiplindir. Mantık, Arapça konuşmak, söylemek, dile getirme anlamlarına gelen “nutuk” kelimesinden.
1/17 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Musa çankaya. 2/17 Bilim; doğruyu ve bilgiyi araştırma, bilgi edinme ve bilgiyi düzenleme süreci, evreni anlama ve tanımlama.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1982 TARİHLİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ Prof. Dr. Yasemin KARAMAN KEPENEKCİ Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Araştırma Problemi Nasıl Yazılır?
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM MEVZUATI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
VII. Yasama yetkisi Yasama yetkisi Türk Milleti adına Türkiye Büyük Millet Meclisinindir. Bu yetki devredilemez.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
HUKUK BAŞLANGICI 12.
Sunum transkripti:

HUKUK METODOLOJİSİ-2 YRD.DOÇ.DR. AHMET K. MASTI

NORMLAR HİYERARŞİSİ VE ÖNEMİ ANAYASA KANUN, KHK TÜZÜK YÖNETMELİK YÖNERGE, TALİMAT

NORMLAR HİYERARŞİSİ VE ÖNEMİ Hukukun bütünsel bir sistem olarak kabulü normların birbirleriyle olan ilişkisini zorunlu kılar. Normlar arası ilişkinin bir yığın olmaktan çıkıp anlamlı bir bütüne dönüşmesi normlar hiyerarşisi ile sağlanır. Hukuk kuralları arasındaki «öncelik» ilişkisi normlar hiyerarşisi olarak adlandırılır.

NORMLAR HİYERARŞİSİ VE ÖNEMİ Normlar hiyerarşisi: Anayasanın öncelikle uygulaması ve hukuk sisteminde yer alan normlar arasında bir piramidin tepe noktasını göstermesidir. Piramidin tabanında ise hukuku uygulayan organların kararları vardır.

NORMLAR HİYERARŞİSİ VE ÖNEMİ Normlar hiyerarşisi=Anayasanın üstünlüğü Anayasanın üstünlüğü ilkesi demokratik toplumlarda yasaya uygunluk anlayışının bir göstergesi yani Hukuk Devletidir.

NORMLAR HİYERARŞİSİ VE ÖNEMİ Hukuk sistemimizde normlar hiyerarşisi: Anayasanın bağlayıcılığı ve üstünlüğü Anayasa Md.11: Anayasa hükümleri, yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makamlarını ve diğer kuruluş ve kişileri bağlayan temel hukuk kurallarıdır. Kanunlar Anayasaya aykırı olamaz.

NORMLAR HİYERARŞİSİ VE ÖNEMİ Hukuk sistemimizde normlar hiyerarşisi: Kanunların Anayasaya uygunluğunun yargısal denetimi ve Anayasa Mahkemesinin varlığı normlar hiyerarşisinin bir güvencesidir.

METOT’DAN METODOLOJİYE AKIL YÜRÜTME Düşünceleri bilinçli, tutarlı, belli bir amaçla bir araya getirme işlemidir. Akıl yürütme bir kanıtlama faaliyetidir.

METOT’DAN METODOLOJİYE Kanıt, metodolojinin bir aracıdır. Kanıt sadece formal mantık açısından doğru olmakla ve gerçek delillere dayanmakla kalmamalıdır, ayrıca belirli metodolojik koşullara da tabidir. Bir problem durumunda belirli bir soruya cevap bulmak ve bu cevabı kanıtlamak gerekir.

METOT’DAN METODOLOJİYE Herhangi bir problemi görünüşte çözen bir tez esas alındığında sorun çözülmüş olmamaktadır. Bu mantıkta problemin ileriye itilmiş olmasıdır.

METOT’DAN METODOLOJİYE Sosyal bilimler alanında sıkça başvurulan istatistik verilerin sosyal sorunların çözümlenmesinde kullanılması bunu tipik örneklerinden birisidir.

METOT’DAN METODOLOJİYE Örneğin; suçluluk farklı tarihi dönemlerde ölçülmek ve karşılaştırılmak isteniyorsa, mahkeme kararları istatistikleri ölçü alınabilir, fakat bu arada ceza yasası ya da infaza ilişkin esaslar değişmişse, bu veriler incelenen sorunla ilgili doğru bilgi vermezler.

METOT’DAN METODOLOJİYE Bir tezle beraber bulunan ya da bu tezin kanıtı olan bir kanıt söz konusu ise buna sonsuz geri gidiş, daire kanıt (zirkelbeweis, fasıt) denilir.

METOT’DAN METODOLOJİYE Tümevarım Yönteminin Kanıtlamada Kullanılması Bu yöntem tek tek olandan genele ve bütüne varmak yoluyla yapılan bir tür genellemedir. Özelden genele giden bir akıl yürütmeyle doğadaki tek tek gözlem ve deney sonuçlarından kalkarak aynı koşullar hakkında genel yargılara varma işlemi tümevarımdır.

METOT’DAN METODOLOJİYE Tümevarım ikiye ayrılır; Eksik Tümevarım Tam Tümevarım

METOT’DAN METODOLOJİYE Eksik Tümevarım Belli bir konuda çok sayıda deney ve gözlem verisi toplayarak tümü hakkında bir yargıda bulunmaktır. Doğa bilimleri çoğunlukla eksik tümevarım yöntemiyle çıkarımlarda bulunur. Bu ise kesinliği değil ancak olabilirliği vermektedir.

METOT’DAN METODOLOJİYE Eksik Tümevarım “Bütün metaller ısıtıldıklarında genleşir” önermesi sadece genleşmeyle ilgili gözlemler çok değişik koşullar altında yapımlı bir deney/gözlemler serisine dayanıyorsa meşru bir genelleme olabilir.

METOT’DAN METODOLOJİYE Tam Tümevarım Gözlem ve deney yapılan olguların hepsini kapsayan sayma işlemi tam tümevarımdır. Örneğin; «Bu sınıfta 15 öğrenci vardır. Bu öğrencilerin 15’i de şiir yazmaktadır. O halde, bu sınıftaki tüm öğrenciler şiir yazmaktadır.»

METOT’DAN METODOLOJİYE Tümdengelim Yönteminin Kanıtlamada Kullanılması Tümdengelim: Üç temel akıl yürütme içinde, öncüllerin doğru kabul edilmesi halinde sonucun bu öncüllerden zorunlu olarak çıktığı, yani geçerli olabilen bir tek akıl yürütme türüdür.

METOT’DAN METODOLOJİYE Tüm A’lar B’dir. X bir A’dır. O halde X bir B’dir. -------------------------------------------- Bütün insanlar ölümlüdür. Sokrat bir insandır. O halde Sokrat bir ölümlüdür.

METOT’DAN METODOLOJİYE Tümdengelimsel çıkarım tablosu Doğrudan çıkarım Dolaylı Çıkarım 1-Karşıolum çıkarımları 1- Kategorik çıkarım İçerme çıkarımları Tüm önermeler basit Çelişki çıkarımları 2- Eşdeğerlik çıkarımları 2- Kategorik olmayan çık. Evirme çıkarımları Koşullu çıkarım Çevirme çıkarımları Ayrımlı çıkarım Devirme çıkarımları İkilemli çıkarım

METOT’DAN METODOLOJİYE Bir konu saf tümdengelim yöntemi ile ele alınacaksa: - Sistemin temel deyimleri belirlenir - Temel savlar belirlenir - Türetim kuralları kabul edilir - Tanıma ilişkin kurallar açıkça formüle edilir.

METOT’DAN METODOLOJİYE Doğa bilimleri-sosyal bilimler Doğa bilimleri kullandıkları akıl yürütmede, doğayı insanın dışında ve insandan bağımsız olarak var olan bir gerçeklik şeklinde ele alır. Bilimde, TEKÇİLİK(Monizm) adını alan bu yaklaşım 19 ve 20. yy. Neo-pozitivizmi olarak adlandırılır.

METOT’DAN METODOLOJİYE Doğa bilimleri-sosyal bilimler ayırımında ortaya çıkan teknik farklılıklar Araştırmanın düzeyi sorunu Kavramsallaştırma sorunu Deney yapmanın olanaksızlığı Değişkenlerin çokluğu Ölçme güçlükleri Çok yanlılık Tarihsel sorunlar

METOT’DAN METODOLOJİYE Doğa bilimleri-sosyal bilimler ayırımında ortaya çıkan teknik farklılıklar - Araştırmanın düzeyi sorunu Toplumsal düzey(sistem analizi) Grup düzeyi Birey düzeyi - Her çalışma düzeyinin amacı topluluk halinde yaşayan insanlar hakkında kabul edilebilir bir doğruya ulaşmaktır.

METOT’DAN METODOLOJİYE Doğa bilimleri-sosyal bilimler ayırımında ortaya çıkan teknik farklılıklar - Kavramsallaştırma sorunu Bilimsel çalışmanın başlangıç noktasını meydana getiren bir varsayım oluşturabilmek için önce yönelinen şeyin açık kavramlar ile ifade ediliyor olması gerekir. Sorunlar: Tanımlama, anlaşılabilirlik, Türkçe’ye gereken özenin gösterilmemesi

METOT’DAN METODOLOJİYE Doğa bilimleri-sosyal bilimler ayırımında ortaya çıkan teknik farklılıklar - Deney yapmanın olanaksızlığı Deney; ilgili durumları tekrar tekrar yaratarak sınama olanağı verdiği için doğa bilimlerinin verimli olmasındaki en büyük etkendir. Oysa inceleme konusu insan ve toplum olduğunda deney çoğu kez olanaksızlaşmaktadır. Çünkü gözlendiğini ve denendiğini fark eden insan hareketlerini değiştirme eğilimi gösterebilir.

METOT’DAN METODOLOJİYE Doğa bilimleri-sosyal bilimler ayırımında ortaya çıkan teknik farklılıklar - Değişkenlerin çokluğu Doğa bilimleri ile toplum bilimleri arasında bir nitelik fakından çok değişkenleri soyutlayarak araştırma yapma olanağı açısından fark vardır. Toplum bilimleri alanında değişken sayısının çokluğu verilen cevapların belirsizleşmesine, güvenilirliğinin azalmasına neden olmaktadır.

METOT’DAN METODOLOJİYE Doğa bilimleri-sosyal bilimler ayırımında ortaya çıkan teknik farklılıklar - Ölçme güçlükleri Ölçme konusundaki başarı bilimsel çalışmanın kalitesini de göstermektedir. Ölçmeyle ilgili olarak toplum bilimleri alanına istatistiğin girişi «olasılık kuramı» etkisiyle olmuştur. «daha çok», «az», «genellikle» gibi ifadeler de değerlendirilmeli

METOT’DAN METODOLOJİYE Doğa bilimleri-sosyal bilimler ayırımında ortaya çıkan teknik farklılıklar - Ölçme güçlükleri Hukuk alanında istatistik en yoğun biçimde yasal değişikliklerin yapılmasında, önceki uygulamaların yarattığı sonuçları gözlemleyebilmek için kullanılır. Yüksek mahkeme kararlarının değerlendirilmesi, hakim davranışının ve yönelimlerinin belirlenmesi gibi işler de istatistiksel değerlendirmeye uygundurlar. TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumu

METOT’DAN METODOLOJİYE Doğa bilimleri-sosyal bilimler ayırımında ortaya çıkan teknik farklılıklar - Çok yanlılık Sosyal bilimler başlığı altındaki farklı bölümler kendi özgün çalışma alanına bağlı olarak daha kullanılabilir yöntemleri seçmiş ve böylece de farklılaşmıştır. Sosyal olayın özgün bir tipi olarak hukuksal olay; hukuk sosyolojisi ile deneysel (ampirik) yaklaşımla değerlendirilmektedir.

METOT’DAN METODOLOJİYE Doğa bilimleri-sosyal bilimler ayırımında ortaya çıkan teknik farklılıklar - Çok yanlılık Hukuksal olayın hukuk sosyolojisi ile deneysel (ampirik) yaklaşımla değerlendirilmesinde ortaya çıkan sorunlar: Hukukun çok kaynaklı oluşu Kanun koyucu ile muhataplarının hukuktan anladıkları arasındaki fark Tutum ve değer araştırmasında saiklere ulaşma sorunu

METOT’DAN METODOLOJİYE Doğa bilimleri-sosyal bilimler ayırımında ortaya çıkan teknik farklılıklar Tarihsel sorunlar Toplumsal olayı nitelendirmede zaman çok önemli bir boyuttur. Tarih aynı zamanda toplumsal olayların zaman boyutu içindeki perspektifini vermektedir. Tarih açısından bir tanım vermek gerekirse hukuk; normlar sistemi olarak belirli bir adalet anlayışı açısından toplumun kavranması demektir.

METOT’DAN METODOLOJİYE Doğa bilimleri-sosyal bilimler ayırımında ortaya çıkan teknik farklılıklar Tarihsel sorunlar Hukuk tarihi; geçmişteki hukuku, uygulandığı gibi saptayıp göstermekle yükümlüdür. Hukuk tarihi, geçmişteki hukukun nasıl yürürlük kazandığı ile ilgilenir. Hukukun etkinliği, hukuk iktidar ilişkisi bu anlamda hukuk tarihi alanını ilgilendirir.

METOT’DAN METODOLOJİYE