MESNEVİ Fars edebiyatından alınmıştır. "ikişer, ikişerlik" anlamına gelmektedir. Her beytin “aa, bb, cc…” şeklinde kendi arasında uyaklı olması yazım.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HACI BEKTAŞ,SEYYİD NESİMİ,HALLACI MANSUR VE PİR SULTAN ABDAL
Advertisements

ŞİİR BİLGİSİ.
RUBAİ.

Konu : Yunus Emre Araştırması
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
Türkçe Dersi/Edebiyat Dersi Kaynak Sitesi
METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI
Abdülbâkî Gölpınarlı Tasavvuf ve edebiyat dünyamızın anıt ismi
Yunus Emrenin Hayatı Yunus Emrenin Hayatı.
İSLAMİ DÖNEM TÜRK EDEBİYATI
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
Mesnevilerin özellikleri
Ertuğrul Gazi Anadolu Lisesi
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLER
Sanatsız kalan bir ulusun hayat damarlarından biri kopmuş demektir.
DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
9. Sınıf Türk Edebiyatı MART Manzum Hikaye.
XVI. Yüzyıl Türk Edebiyatı
DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
DİVAN EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ
Orhun abideleri / göktürk yazıtları
Sunu/Slayt Paylaşım Sitesi
9. Sınıf Türk Edebiyatı 24-28/02/2014 HALK HİKAYELERİ.
ŞİİR ÇEŞİTLERİ GEDİKLİ FURKAN TAHA. ŞİİR ÇEŞİTLERİ GEDİKLİ FURKAN TAHA.
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
Hazırlayan:Görkem TOPAL Hazırlık-B
HOCA DEHHANİ GAZEL-XIII. YÜZYIL SAYFA:
DİNİ TASAVVUFİ (TEKKE) EDEBİYATI
GAZEL DİVAN EDEBİYATI.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
GEZİ YAZISI GEZİ YAZISI.
RUBAİ Fars edebiyatından alınmış nazım biçimidir.
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.
Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
TASAVVUF NEDİR? İslamiyet'in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla Allah'a ulaşma düşüncesine tasavvuf.
HALK HİKAYELERİ. Gerçek ya da gerçeğe yakın olayların anlatıldığı uzun soluklu anlatım türüdür. Geleneksel bir içeriği olan, kuşaktan kuşağa sözlü olarak.
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
FABL TÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ HAZIRLAYAN: Özgür AKKAYA
AÖF 2016 Vize Eski Türk Edebiyatı 1 Soruları
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU Mevlana’nın beyitlik mesnevisinin asıl adı nedir?
BEYŞEHİR MESLEKİ TEKNİK VE ANADOLU LİSESİ İSLÂMİYET ETKİSİNDE GELİŞEN
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU İstanbullu Hoca olarak da anılan Reşit Efendi hangi romanın kahramanıdır?
D İ VAN-I H İ KMET EDEBıYAT PROJE ÖDEVI. DIVAN- ı HIKMET NEDIR ? K ı SACA TAN ı YAL ı M -> Ahmed Yesevi’nin söyledigi “hikmet” adlı siirleri bir araya.
KUTADGU BILIG.
Oğuz Han Cerit 9-B / 150 Konu : Yunus Emre Araştırması.
DİNİ TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ
RUBAİ Divan edebiyatında dört dizede tam bir anlam ifade eden, kendine özgü vezni olan nazım biçimidir.İran kaynaklıdır.
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
HALK EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
I.BEYİTLERLE KURULAN NAZIM BİÇİMLERİ
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
YUNUS EMRE HAYATI.
İBRAHİM ŞİNASİ.
Yunus Emre ŞENEL 9-C / 233 Konu : Yunus Emre Araştırması.
Edebiyat,sanat,siyaset,ticaret,spor gibi alanlarda başarılı olan; insanlık adına faydalı işlerde bulunan insanların hayatlarının.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
Yunus Emrenin Hayatı Yunus Emre yılları arasında yaşadığı düşünülen,Türkçe şiirinin öncüsü olan bir şair ve mutasavvıftır. www. derssunu. com.
HAZIRLAYAN: LEYLA ARICI
Mesnevilerin özellikleri
1980 SONRASI MİSTİK DUYARLILIK ŞİİRİ
Sunum transkripti:

MESNEVİ Fars edebiyatından alınmıştır. "ikişer, ikişerlik" anlamına gelmektedir. Her beytin “aa, bb, cc…” şeklinde kendi arasında uyaklı olması yazım kolaylığı sağlar.

Bir eşer var idi zâif ü nizâr Yük elinde katı şikeste vü zâr Gâh odunda vü gâh suda idi Dün ü gün kahr ile kısuda idi Ol kadar çeker idi yükler ağır Ki teninde tü komamışdı yağır Nice tü kalmamışdı et ü deri Yükler altında kana batdı deri Eydür idi gören bu sûretlu Tan degül mi yürür sünük çatlu Dudağı sarkmış u düşmiş enek Yorılur arkasına konsa sineka bbbb d c ç e

Aruzun kısa kalıplarıyla yazılır. Beyit sayısında serbestlik vardır.

Halk hikâyeleri, destanî konular, aşk hikâyeleri, savaşlar, dinî ve felsefî gibi konuların işlenir.

Divan edebiyatının en uzun nazım şekli mesnevidir. Bunda etkili olan sebepler: kısa aruz kalıpları kullanılması, beyit sayısında serbestlik, her beytin kendi arasında kafiyeli olması, olay esaslı bir metin olması.

Beyitler arasında anlamca bağlılık vardır. Konu bütünlüğü esastır.

Edebiyatımızda ilk mesnevi Yusuf Has Hacip'in "Kutadgu Bilig' adlı eseridir.

Bir şairin beş mesneviden oluşan eserler bütününe "hamse" denir. Türk edebiyâtında ilk hamse sahibi "Ali Şir Nevai’dir. Bununla birlikte; Taşlıcalı Yahya, Nevizade Atayi, Nabi" hamse sahibi şairlerdendir.

Bir eşek var idi zaif ü nîzar Yük elinden katı şikeste vü zâr Gâh odunda vü gâh suda idi Dün ü gün kahr ile kısuda idi Ol çeker idi yükler ağır Ki teninde tü komamıştı yağır Dudağı sarkmış u düşmüş enek Yorulu arkasına konsa sinek Kargalar derneği kulağında Sineğin seyri gözü yağında Arkasından alınca palanı Sanki it artuğıydı kalanı Bir gün ıssı eder himayet ana Ya'ni kim gösterir inayet ana Aldı palanı vü saldı ota Otlayurak biraz yürüdü öte Gördü otlukta yürür öküzler Odlu gözler ü ger(i) lü göğüsler Boynuzu bazısının ay bigi Kiminün halka halka yay bigi Ne yular derdi ne gam-ı pâlân Ne yük altında haste vü nâlân Acebe kalur tefekkür ider Kendi ahvalini tasavvur ider. Ki biriz bunlar hilkatte Elde ayakta şekl ü sûrette Bunların başlarına taç neden Bizde bu fakr ü ihtiyaç neden Var idi bir eşek ferâsetlû Hem ulu yollu hem kıyâsetlû Bizim ulu işimiz odûndur Od uran içimizde o dûndur Duttu yüz derd ile zaîf eşek Zâr ü dil-haste vü nahîf eşek Varayın ben de buğda işleyeyin Anda yaylayup anda kışlayayın Gezerek gördü bir göğermiş ekin Sanki tutardı ol ekin ile kin Aşk ile depti girdi işelemeye Gâh ayaklayu gâh dişlemeye Daneden gördü yer pâk olmuş Gök ekinliği kara hâk olmuş Yüreği sovumadı sövmek ile Olmadı eşeği dövmek ile Bıçak çekti kodu ayruğunu Kesti kulağını vü kuyruğunu Kaçar eşşek acıyarak canı Dökülerek yaşı yerine kanı Uğrayu geldi pîr eşeği nagâh Sordı hâlini kıldı dert ile âh Batıl isteyü haktan ayrıldım Boynuz umdum kulaktan ayrıldım.

Mesnevi bölümlerden oluşur: A- Giriş Bölümü Dibace (ön söz) Tevhid: Allah'ın birliğinin anlatıldığı bölüm. Münacaat: Allah'a yapılan yalvarış ve yakarışların dile getirildiği bölüm. Naat: Hz. Muhammed'in övüldüğü bölüm. Miraciye: Recep ayının 27. gecesi gerçekleşen mirac hadisesinin anlatıldığı bölüm. Medh-i Çehar-Yâr-ı Güzin: Dört halifenin övüldüğü bölüm. Eserin sunulucaği kişiye övgü Yazılış sebebi (sebeb - i nazm -ı kitab) B- Konunun İşlendiği Bölüm Hikayenin anlatımı (Âğaz-ı destan): Bu bölümde "ağâz-ı dâstân, ağaz-ı kıssa" gibi Farsça ya da "Leyla ile Mecnun" mesnevisinde olduğu gibi Türkçe alt başlıklarla asıl konu işlenir. Şairler genellikle konuyu monotonluktan kurtarmak için uygun yerlerde "gazel ve murabba"lara yer verebilir. Kahramanların konuşmalarını genellikle "gazel" mektuplarını "murabba" nazım biçimeyle ifade ederler. C- Bitiş Bölümü Genellikle "Hatime" başlığı altında ele alınan bu bölümde mesnevinin bittiği anlatılır. Hatime bölümünde duaya da yer verilebilir.

Mesnevileri yazılış amaçlarına ve işledikleri temalara göre şöyle sınıflandırabiliriz: A- Didaktik (öğretici) Mesneviler 1. Din ve tasavvuf temalı mesneviler 2. Ahlâki temaların işlendiği mesneviler 3. Ansiklopedi niteliği taşıyan mesneviler B- Tarihsel olaylara dayanan kahramanlık termh mmsneviier 1. Konusunu menkıbelerden alan mesneviler. 2. Konusunu tarihten alan mesneviler C- Sanatsal yönü ön planda oları, okuyucusunun edebî zevkine hitap eden mesneviler 1. Aşk temalı mesneviler 2. Macera temalı mesneviler D- Şairlerin gördükleri, yaşadıkları olayların anlattığı toplum hayatından bazı kesitlerin sunulduğu, kişilerin, mesleklerin, şehirlerin çeşitli özelliklerinin anlatıldığı mesneviler. Şehrengizler, sakinameler, surnameler, hasbıhaller, tarifnameler, bunların en güzel örnekleridir.

Mesneviler ve Konular

Aşk: Leyla vü Mecnûn (Fuzuli) Hüsrev ü Şirin (Şeyhi) Yusuf ve Züleyha (Şeyyad Hamza, Kemalpaşazade, Taşlıcalı Yahya ) Cemşîd ü Hurşîd (Ahmedî)(Cem Sultan) Hüsn ü Aşk (Şeyh Galip) Ferhad u Şirin, Namık u Azra, Şem ü Pervane (Lami)

Din ve Tasavvuf: Mesnevi (Mevlana) Vesiletü’n Necat(Süleyman Çelebi) Mantıku’t-Tayr (Gülşehri) Hüsn ü Aşk (Şeyh Galip) Menakıbü'l-Arifin, Eflaki Muhammediye, Yazıcıoğlu Muhammed Riselatü'n-Nushiye, Yunus Emre Kıssa-i Yusuf, Erzurumlu Mustafa Darir

Öğretici: Kutadgu Bilig( Türkçe İlk mesnevi) Hayriyye (Nabî)

Evlenme Sünnet Töreni: Surname (Vehbî)

Kahramanlık İskendernâme (Ahmedi)

Destan: Şehname (Firdevsî)

Eleştiri: Harname (Şeyhî)

Şehrengiz Mesihî: Edirne Şehrengizi (ilk şehrengiz) Zâti, Edirne Şehrengizi