TRAVMA SONRASI STRES TEPK İ LER İ (PS İ KOE Ğİ T İ M)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DEĞERLİ KATILIMCILAR HEPİNİZ HOŞ GELDİNİZ!
Advertisements

PSİKOSOSYAL KORUMA VE ÖNLEME ÇALIŞMALARI
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
NESLİHAN AKÇER PSİKOLOG STRESS & BAŞETME YÖNTEMLERİ
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Şİddet Muhammet GÜLER.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi
KRONİK HASTALIK TANISINA İLK TEPKİLER Fadime Şahin
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
DEĞERLİ KATILIMCILAR HEPİNİZ HOŞ GELDİNİZ!
TRAVMA SONRASI SINIF TEMELLİ PSİKOSOSYAL MÜDAHALE PROGRAMI
Rehberlik ve Araştırma Merkezi
PSİKO SOSYAL BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
ANNE BABA SEMİNERLERİ MART 2005
TRAVMATİK YAŞAM OLAYLARI VE
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER
ZONGULDAK PSİKOEĞİTİM İL EKİBİ SUNAR
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
DUYMAK MI, DİNLEMEK Mİ?.
Psikososyal Okul Projesi
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
PS İ KOSOSYAL OKUL PROJES İ Ö Ğ RETMEN SEM İ NER İ 1.
ANİ YAŞANAN VE YAŞAMI TEHDİT EDEN OLAYLAR
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
PSİKOSOSYAL VELİ SEMİNERİ
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ VE OKULA UYUM
Çocuk ve Yas.
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
PSİKO SOSYAL OKUL PROJESİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
M.E.B./UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER M.E.B./UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ PSİKOEĞİTİM UYGULAMA EL KİTABINDAN DERLENMİŞTİR.
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ.
DOĞAL AFET VE KAZALARDA ETKİLİ MÜDAHALE HİZMETLERİ
PS İ KOSOSYAL OKUL PROJES İ Ö Ğ RETMEN E Ğİ T İ M İ.
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
DİĞER TUTUMLAR.
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
ÖFKE NEDİR? Bireyin haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında oluşan duygudur. İstediğini alamama, haksız davranışlara.
TRAVMA Bireyin yaşamını doğrudan tehdit eden, ani, ürkütücü, korku verici boyuttaki tura yaşantılar travma yaşantısı olarak anılır. Gündelik hayatın aniden.
1 MERSİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ Okul Psikolojik Danışmanı PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ ………………………………İLKÖĞRETİM.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
PSİKOSOSYAL DESTEK EĞİTİM SUNUSU
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Rehberlik Servisi.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Travma Nedir? YAŞAMA TEHDİT! VÜCUDUN BÜTÜNLÜĞÜNE TEHDİT!
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
STRES YÖNETİMİ
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

TRAVMA SONRASI STRES TEPK İ LER İ (PS İ KOE Ğİ T İ M)

Psikoeğitîm Programının Amaçları 1. Travmatik olayların normal psikolojik etkileri hakkında öğretmenler, ana-babalar ve çocukları bilgilendirmek ve onların bu konuya ilişkin anlayışlarını geliştirmek 2. Çocuklar, ana-babalar ve öğretmenleri bilgilendirerek, kendi tepkilerini anlama ve paylaşma olanağı vermek, tepkilerinin doğal olduğunu göstermek ve normalleştirmek.

3. Okul sistemi ile aileler arasında yaşantıların paylaşılmasını sağlamak, böylece iki sistem arasındaki iletişimi kurmak ve sağlamlaştırmak. 4. Olumlu başa çıkma yöntemlerini vurgulayarak bunların gerektiğinde kullanılmalarını sağlamak. 5. Çocukların tepkilerinin normale dönmesini sağlamaya uygun bir ortam oluşturarak onların öğrenme ve gelişme kapasitelerini arttırmak.

TRAVMA Bireyin yaşamını do ğ rudan tehdit eden, ani, ürkütücü, korku verici boyuttaki yaşantılar travma yaşantısı olarak anılır. Gündelik hayatın aniden altüst olması, kesintiye u ğ ramasıdır.

KORKU İ nsanın canının, malının, sevdiklerinin, inandıklarının, toplum içindeki yerinin tehdit edildi ğ i durumlarda yaşanan bedensel belirtilerin de eşlik etti ğ i duygusal bir tepkidir.

KAYGI Korkunun abartılmış bir şeklidir. STRES Bedensel ve/veya ruhsal sınırların zorlanmasıdır. Bedenine, varlı ğ ına yönelik tehdit karşısındaki tepkilerdir

Travmatik Yaşantılar: 1. Bedensel hastalık, yaralanma, sakatlanma Organ kaybı Yaşamı tehdit eden hastalıklar Yeti yitimi Ameliyat 2. Beklenmedik ölümler Kazalar Ölümcül hastalıklar Cinayet İ ntihar

3. Suç: saldırganlık ve kurbanları Tecavüz Şiddet (dayak) Çocuk ve eşin istismarı 4. Do ğ al ve teknolojik felaketler Yangın Deprem Sel Kasırga Nükleer kazalar Uçak kazaları

5. Savaş ve ilişkili eylemler İ şgal ve di ğ er askeri müdahaleler Terör Esir düşme 6. Ça ğ daş yaşamın durumsal krizleri Madde ba ğ ımlılı ğ ı Ekonomik krizler İ şsizlik Enflasyon Göç Ayrılma / Boşanma

7. Di ğ er yaşantılar Çeteler Ö ğ retmen azarlaması Aile içi çatışmalar Din istismarı

Travmatik yaşantılar; bireyin beden ve ruh sa ğ lı ğ ını bozabilir. Çünkü: a. Başlangıçları anidir, b. Beklenilmeyendir, c. Acil durum niteli ğ indedir, d. Geniş insan topluluklarını etkiler, e. Yo ğ un stresli bir durumdur.

Tüm travmatik olaylar sırasında yaşanan tepkiler 4 dönemde gerçekleşir: l. Şok 2.Tepki 3. Kabullenme 4. Yeniden Uyum Bu tepkiler; anormal, beklenmedik bir duruma verilen NORMAL TEPK İ LER’ dir.

TRAVMA SONRASI STRES TEPKİLERİ Travma sonrası stres tepkilerini üç ana grupta toplamak mümkündür: İstenmeden akla gelen düşünce ve görüntüler Kaçınma Fizyolojik uyarılmışlık

TRAVMA SONRASI BEKLENEN TEPK İ LER Travma yaşamış kimselerde aşa ğ ıdaki tepkilerin bazılarının verildi ğ i gözlemlenmiştir. 1. DUYGUSAL ALANDA: Korku Çaresizlik Umutsuzluk Utanç Duyma Suçluluk Duygusu Endişe

2. Z İ H İ NSEL ALANDA: Ö ğ renme konusunda sorunlar yaşanabilir. Kafa karışabilir. Algılama azalabilir. Dikkat da ğ ılabilir. Hafıza zayıflayabilir. Unutkanlıklar olabilir.

3. F İ Z İ KSEL ALANDA:  Yorgunluk.  Uyku problemleri  Yeme problemleri.  Ani irkilmeler,  Öfke patlamaları,  Bedensel hastalık şikayetleri,

4. SOSYAL ALANDA: İ ş ve okul arkadaşlarıyla sorunlar yaşanabilir. Kişiler arası iletişimde çatışmalar gözlemlenebilir Anlaşılmadığını hissetme, aşırı yargılayıcı ve suçlayıcı olma, Herşeyi kontrol etme isteği, Yalnızlık vb. duygular sorun oluşturulabilir.

YAŞA GÖRE TSS TEPKİLERİ OKUL ÇAĞINDAKİ ÇOCUKLAR (7-12 YAŞ)  Okul öncesi dönemdeki davranışlara gerileme  Okula gitmek istememe  Okul başarısının düşmesi  Tekrarlanan oyunlar  Saldırganlık  Gevezelik

 Erkek çocuklarda özellikle silahlara, savaş oyunlarına v.b. ilgi gösterme  Kabuslar, uyku sorunları  Ayrılık kaygısı  Doğal olaylardan (yağmur, rüzgar gibi) korku  Dikkat ve konuşma sorunları  İsyankar davranışlar  Vücutta ağrılar  Yatak ıslatma

NELER YAPILABİLİR?  Duygularını ifade etmelerine yardım edin, sabırlı, ilgili ve esnek davranın.  Oyun oynamalarını teşvik edin, merak ettikleri şeyleri açıklayın.  Dikkatleri kolayca dağılabileceğinden okulda ve evde fazla çalışmalarını beklemeyin.  Basit ve yapılandırılmış görevler verin, ufak sorumluluklar almalarına fırsat verin.  İlerde olabilecek başka travmatik olaylardan kendisini nasıl koruyacağını anlatın.

OKULLARIN VE ÖĞRETMENLERİN ROLÜ VE ÖNEMİ  Okulda bulunmak, oyun ve diğer okul etkinliklerine katılmak çocuklarda, özellikle travmatik yaşantı dönemlerinde çok ihtiyaç duydukları, süreklilik, değişmezlik ve normallik hissinin oluşmasına yardımcı olur.  Okulda bulunmak ve etkinliklere katılmak çocukların gereksinimlerini daha kolaylıkla iletmelerine neden olur.

 Öğretmenler eğitim ve öğretim görevlerinin yanı sıra çocukların mutlu ve sağlıklı büyümelerine yardımcı olacak bir gelişme ve öğrenme ortamı yaratırlar.  Çocuklarla daha çok birlikte oldukları için, onların gereksinimlerini herkesten iyi bilir ve gerektiğinde onlara yardım edebilirler.  Öğretmenlerin yardımıyla, daha ileri düzeyde psikolojik yardıma gereksinim duyan çocuklar belirlenebilir.

ÖĞRETMENLERİN KATKISI  Çocukların travmatik olayın ne olduğunu anlamalarına yardım edebilir.  Travmatik olaya verilen tepkiler konusunda çocukları bilgilendirebilir.  Çocukların duygusal olarak toparlanmalarına yardımcı olacak sınıf etkinlikleri düzenleyebilir.  Öğretim etkinliklerini çocukların gereksinimlerine göre uyarlayarak ve gereksinim duyan çocuklara daha fazla eğitim desteği verebilir.

 Çocuklarla özel iletişim teknikleri kullanabilir.  Sınıfta sıcak ve destekleyici bir sosyal ortam yaratabilir.  Çocukların kayıplarla, acı veren anılar ve duygularla başa çıkmalarına yardımcı olacak etkinlikler düzenleyebilir.  Çocukların toparlanma süreçlerini kolaylaştırmak için okul ve aile arasındaki işbirliğini güçlendirebilir.

SINIF İ Ç İ ÇALIŞMALARIN ANA HATLARI Amaçlar: Çocuklar kendilerini arkadaşlarının deste ğ i ile güven verici bir ortamda ifade ederler. Travmatik olayın kendileri ve aileleri üzerindeki etkilerini ö ğ renirler. Arkadaşlarının da travmatik olaya benzer tepkiler verdi ğ ini görünce "tepkilerim normalmiş"düşüncesine ulaşırlar. Travmatik olaylara karşı kendi başa çıkma mekanizmalarını geliştirirler.

Çocuklar travmatik yaşantıdan (olaydan) sonra konuşmakta kaçınabilirler. Çünkü: Travmatik olaydan bahsetmek acı veriyor olabilir. Yetişkinlerin kendilerini anlayamayacaklarım düşünüyor olabilirler Duygularını tanımlamada,anlatmada zorlanıyor olabilirler Büyükleri üzmek ya da endişelendirmek istemiyor olabilirler. Çocuklar kendileri ve yaşadıkları hakkında konuşmaya kendilerini ifade etmeye hiç cesaretlendirilmemiş olabilirler.

E ğ er çocukları travmatik olay hakkında iletişime cesaretlendirir, teşvik edersek; Çocuklar kendilerini daha iyi hissederler. Acı veren yaşantıları kabul ederler. Bu duyguları, tepkileri başkaları da yaşıyor, demek ki tepkilerim, davranışlarım “nomalleşmiş” düşüncesine ulaşırlar. Travmatik olaylara daha farklı bir bakış açısı getirirler. (Örne ğ in, bu bir do ğ a olayıdır, cezalandırma de ğ ildir, yaşadıklarım normal tepkilerdir.)

Çocukları iletişime, konuşmaya cesaretlendirirken;  Konuşma  Yazı yazma  Resim  Oyun  Şarkı söyleme  Dans etme gibi faaliyetlerden yararlanılabilir. Bu çalışmada uygulayaca ğ ımız etkinlikler kendini ifade etme, resim yapma, yazı yazmadır.

TRAVMADAN SONRA ÇOCUKLAR İÇİN İLETİŞİMİN ÖNEMİ Çocukların duygularını başkalarına anlatmaları onların acı veren bu yaşantıları daha kolay kabul etmelerine yol açabilir. Yaşantılarını ve duygularını paylaştıklarında kendilerini daha iyi hissederler. Olan bitene ilişkin farklı bir bakış açısı edinebilirler. Başkalarının da benzer tepkilere sahip olduğunu bilmek toparlama sürecini başlatır ya da hızlandırır. Gelecekle ilgili daha olumlu bir bakış açısı geliştirebilirler.

ÇOCUKLAR NEDEN KONUŞMAK İSTEMEZLER? Çocuklar kendileri ve özel yaşantıları hakkında konuşmaya alışık olmayabilirler. Daha önce bu gibi konularda kendilerini ifade etmek için hiç cesaretlendirilmemiş olabilirler. Duygularını tanımlamakta zorlanıyor olabilirler. Travmatik olaydan bahsetmek onlara acı veriyor olabilir. Yetişkinlerden korkuyor ya da onlara güvenmiyor olabilirler. Yetişkinlerin kendilerini anlamayacaklarını düşünüyor olabilirler. Yetişkinleri üzmek ya da endişelendirmek istemiyor olabilirler.

İLETİŞİM ENGELLERİ İletişimde dinlemek ve anlamaya çalışmak yerine hemen yargılamak Tek bir olaydan giderek kişiyi tanıdığımızı düşünmek Beklentilerimizin söyleneni yorumlamakta etkili olması Kendimizi ifade etmekten kaçınmak, onun yerine anlaşılmayı beklemek Konuştuğumuzda da herkesin bizim düşünce ve duygularımızı hemen anlayıp onaylaması ve paylaşması gerektiğine inanmak Kendi kişisel algımızı gerçekmiş gibi düşünmek

BİREYLERİN TRAVMATÎK OLAYLARDAN ETKİLENMELERİNİ BELİRLEYEN ETMENLER 1. Aşırı durumlara tanık olma: Ölümden kıl payı kurtulma, yaralanma, ölmekte olan birini görme, yaralıların taşınmasını izleme 2. Stres yaratan durumlara maruz kalma süresi: Süre ne kadar uzunsa kişinin etkilenme düzeyi o denli artar.

3. Yasamın tehlikede olduğunu düşünme: Kişi deprem, sel, yangın ya da kaza sonucu Öleceğini düşünmüşse daha fazla etkilenir. 4. Çocuğun va da kişinin basa çıkma gücü: Kişilerde travmatik olay öncesi varolan başa çıkma gücü etkilenme düzeyini azaltır. 5. Sosyal desteğin doğası ve derecesi: Kişinin yeterli derecede sosyal desteğinin olması etkilenme düzeyini azaltır. 6. Anne-baba tepkileri-. Anne-babaları güçlü olumsuz tepkiler gösteren çocuklar travmatik olaydan daha fazla etkileneceklerdir.

Travmatik Olaylara Dayanıklı Bireylerin Özellikleri  Kendine ve örseleyici yaşam olaylarıyla başa çıkma gücüne güven  Bağımsız düşünebilme ve davranabilme  Başkalarıyla almaya ve vermeye dayalı olumlu ilişkiler kurabilme  Bireysel disiplin ve sorumluluk duygusuna sahip olma

 Açık fikirlilik ve esneklik  Kendisinin ve başkalarının duygu ve düşüncelerini tanıma ve anlayabilme  Bu duyguları başkalarına iletebilme  Stres veriyi olaylara karşı tolerans  Yaşama anlam verecek bir yaşam amacı ve felsefesine sahip olma

Travmatik Olaylara Karşı Dayanıklı Çocuklar Yetiştirmek İ çin Neler Yapılabilir. o Çocu ğ a ait olma, sevilme ve güven duygusu aşılayın. o Kendisine güven ve öz kontrol duygusunu geliştirin. o Tutarlı Disiplin uygulayın o Problem çözme ve sosyal becerilerini geliştirin.

Çalışmaların De ğ erlendirilmesinde Dikkat Edilecek Noktalar Ö ğ rencilerin resim yetene ğ ini ölçmüyoruz. Ö ğ rencilerin resimleriyle ilgili psikolojik analiz yapmıyoruz, Ö ğ rencilerin dilek ve cümlelerini yorumlamadan paylaşıyoruz. Faaliyetlerini de ğ erlendirirken ; Çocuklara faaliyete katılımı Faaliyetten hoşlanıp hoşlanmadıkları Faaliyetleri paylaşma istekleri göz önünde bulundurularak raporlaştırılacaktır.

Resim Yapma Etkinliklerini Uygularken Dikkat Edilecek Noktalar Resim yaparken amacın güzel resim yapmak değil, duygu ve düşüncelerini kendi açılarından ifade etmek olduğunu belirtin. Somut veya soyut tüm resimleri kabul edin. Resim yaparken aralarında dolaşıp onları çizmeye teşvik edin, ancak zorlamayın.

Çocuklar isterlerse resimlerini saklayabilir, çöpe atabilir veya hiç kimseye göstermeyebilirler. Resmi bir iletişim aracıdır. Renkler ve biçimler her çocuğa farklı şeyler ifade edebilir. Tek bir resimden yola çıkarak çocuğun bütün kişiliği hakkında yorum yapılmamalıdır. Eğer resim hakkında konuşmak isterse çocuğa resmin ne ifade ettiğini sormak onu daha iyi anlamanıza yardıma olabilir.

Travmatik Bir Olaydan Sonra Çocuklarda Görülen Davranış Değişiklikleri Daha hareketli, saldırgan ve talep edici olabilirler. Sınıfta ve evde davranış bozukluğu gösterebilirler. Sessiz, mesafeli ve depresif olabilirler. Oyunlara karşı ilgisiz kalabilirler. Bazısı davranışlarında pasif, güvensiz ve bağımlı hale gelerek gerileme davranışı gösterirler. Örneğin, öğretmenlerin peşinden ayrılmayıp sürekli ilgi bekleyebilirler. Okula gitmeyi reddedebilirler. Bazıları geceleri altını ıslatmaya başlayabilir.

PROBLEMLİ ÇOCUKLARLA NE YAPILABİLİR? Çocuk ve yaşantıları hakkında bilgi toplayın. Çocukların olumlu davranışlarını ödüllendirin; olumsuz davranışları konusunda önlemler alın. Travmatik bir olaydan sonra çocukların kendilerini ifade etme şansı tanıyın. Çok yoğun duygular yaşadıklarında onları anladığınızı davranışlarınızla hissettirin. Olumlu başa çıkma yöntemlerini vurgulayın.