KASİDE Arap edebiyatından alınmıştır.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ŞİİR BİLGİSİ.
Advertisements

RUBAİ.
Türkçe Performans Ödevi
AŞIK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ (KOŞMA). OZANLARIMIZ.
FUZULİ (Kerbela, – Kerbela-Bağdat
FUZULİ (Kerbela, ? – Kerbela-Bağdat?, 1556)
SU KASİDESİ ( FUZULİ ) 16.YÜZYIL TÜRK EDEBİYATI “
TÜRK EDEBİYATINDA ŞİİR TÜR VE BİÇİMLERİ
Türkçe Dersi/Edebiyat Dersi Kaynak Sitesi
TÜRKÇE / Şiir.
Yunus Emrenin Hayatı Yunus Emrenin Hayatı.
Kar ve Hüzün Ahmet Ünal ÇAM.
ŞİİRDE YAPI Her edebi yapıtta bir "iç yapı " bir de "dış yapı" söz konusudur.Toplumların gelişim sürecinde sanata bakış açılarına göre, bunlardan bire.
DİVAN EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ
İSLAMİ DÖNEM TÜRK EDEBİYATI
İstanbul'da 1526'da doğmuştur. Fâtih Camii müezzinlerinden
ŞİİR BİLGİSİ ZEHRA YOLCU 6-A.
KAFİYE VE REDİF ÖRNEKLERİ
Kuranı Kerim ilk defa bu gecede nazil olmaya başlamıştır.
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
Su Kasidesi Ve Açıklaması
Ertuğrul Gazi Anadolu Lisesi
Ulu Cami - Bursa. Ulu Cami - Bursa Bursa Ulu Cami Üftade Hazretleri Türbesi ve Camii.
TÜRK EDEBİYATINDA ŞİİR TÜR VE BİÇİMLERİ
TÜRK HALK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ.
DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
KARAGÖZ OYUNU.
EY CAN, GİTME BENSİZ… SESLİDİR..SESİ AÇINIZ… OTOMATİK ÇALIŞIR..
DİVAN EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ
HALK EDEBİYATI.
Şâir Nâbi’yi ağlatan şiir
Sunu/Slayt Paylaşım Sitesi
KASİDE.
Nedim’in Hayatı.
BANA SOR ESER ÜM İ T ZEK İ SOYUDURU Ankara –
GAZEL Gazel divan edebiyatının en yaygın kullanılan nazım biçimidir. Önceleri Arap edebiyatında kasidenin tegaüzzül adı verilen bir bölümü iken sonra ayrı.
Yunus Emre:  Yunus Emre (d Sarayköy, Mihalıçcık, Eskişehir - ö. 1321), Anadolu'da Türkçe şiirin öncüsü mutasavvıf ve filozof, Anadolu'da yaşamış.
2. İnanca Bağlılığı.
HOCA DEHHANİ GAZEL-XIII. YÜZYIL SAYFA:
Mehmet Çavuşoğlu “Kaside”
GAZEL DİVAN EDEBİYATI.
DİVAN ŞİİRİ-GAZEL 1.Gazel 2.Necati bey
RUBAİ Fars edebiyatından alınmış nazım biçimidir.
DİVAN EDEBİYATI.
SU KASİDESİ. (Fakat bu türlerin tamamı her zaman kaside biçimiyle yazılmaz. Mesela Bakî’nin Kanûnî Mersiyesi Terkîb-i Bend biçimindedir. Nef’î’nin Sihâm-ı.
Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
ŞARKI Divan şiirine Türklerin kazandır- dığı bir nazım şeklidir. Divan şiirinde bestelenmeye uy- gun ölçü kalıpları ile yazılan ve çoğunlukla 4 dizelik.
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
TÜRK EDEBİYATI PERFORMANS GÖREVİ
ANLATIMDA TEMA VE KONU TEMA KONU Ana Düşünce.
Sunar Nasihat.
Nazım Biçimleri (Şekilleri)
AÖF 2016 Vize Eski Türk Edebiyatı 1 Soruları
DİVAN EDEBİYATINDAN SEÇME BEYİTLER…
DİVAN EDEBİYATI DİVAN SÖZCÜĞÜNÜN TANIM
DİNİ TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
HALK EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ
I.BEYİTLERLE KURULAN NAZIM BİÇİMLERİ
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
Nedim.
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
DİVAN EDEBİYATI.
DİVAN ŞİİRİ NAZIM BİÇİMLERİ VE TÜRLERİ. Divan şiiri nazım biçimleri, İslâm uygarlığı etkisindeki ulusların şiirlerinde kullandıkları ortak biçimlerdir.
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
Yunus Emrenin Hayatı Yunus Emre yılları arasında yaşadığı düşünülen,Türkçe şiirinin öncüsü olan bir şair ve mutasavvıftır. www. derssunu. com.
Sunum transkripti:

KASİDE Arap edebiyatından alınmıştır. Genellikle din ve devlet büyüklerini övmek için yazılır. Nazım birimi beyittir. Beyit sayısı genellikle 33-99 arasındadır. Daha az sayıda beyte sahip kasideler de vardır.

Kafiyelenişi gazeldeki gibi “aa ba ca …” şeklindedir.

KASÎDE DER NA'T-I HAZRET-İ NEBEVÎ Saçma ey göz eşkden gönlümdeki odlâre su Kim bu denli dutuşan odlara kılmaz çâre su   Âb-gûndur günbed-i devvâr rengi bilmezem Ya muhît olmuş gözümden günbed-i devvâre su Zevk-i tiğından aceb yok olsa gönlüm çâk çâk Kim mürûr ilen bırakır rahneler dîvâre su Suya versin bağ-ban gülzar-ı zahmet çekmesin Bir gül açılmaz yüzün tek verse bin-gülzâre su Ohşadabilmez gubârını muharrir hattına Hâme tek bakmaktan inse sözlerine kâre su ….. a a b a c a ç a d a ... ...

İlk beytine “matla”; son beytine “makta”; en güzel beytine “beytülkasid”; mahlâs beytine “taç beyit” denir.

Kasideler redifine göre isim-lendirilebilir: Su Kasidesi, Güneş Kasidesi gibi

Nesib/Teşbib bölümündeki temaya göre de isimlendirilir.

Ramazan’ın faziletleri, erdemi: Ramazaniyye, Bayram: bayramiyye veya iydiyye, Muharrem ayı: Muharremiyye, yeni yılı kutlaması: sâliyye, bahar mevsimini tasvir edenlere bahariyye veya rebîiyye, kış mevsimi: şitâiyye, yaz mevsimi:  sayfiyye veya temmuziyye, yeni yapılan bir bina: dâriyye, hamam tasviri:  hamamiyye, at tasvirleri:  rahşiyye, Nevruz:  nevruziyye, bir ülkenin veya kalenin fethi: fethiyye, Barış:  sulhiyye, Seferden dönen padişah veya kumandan:  kudûmiyye

3. MEDHİYE: Kasidenin sunulduğu kişi övülür. Kasidenin asıl bölümüdür. KASİDENİN BÖLÜMLERİ 1. NESİB (TEŞBİB): Kasidenin başlangıç bölümüdür. Bu bölümde, genellikle tabiat tasviri yapılır. Bahar, kış, yaz, ramazan, bayram, gül, güneş, savaş, at veya bir güzel anlatılabilir. Kasideler bu bölümde işlenen konulara göre de adlandırılır: ıydıye, ramazaniye, rahşiye, sayfiye, … 2. GİRİZGÂH: Bir beyitten oluşur. Asıl konuya giriş yapmak üzere söylenir. 3. MEDHİYE: Kasidenin sunulduğu kişi övülür. Kasidenin asıl bölümüdür. 4. FAHRİYE: Şairin övündüğü bölümdür. 5.  TEGAZZÜL: Kasidenin içindeki gazeldir. Her kasidede bulunmaz. 6. DUA: Şairin, kaside yazdığı kişi için dua ettiği bölümdür.

BAHAR KASİDESİ (Nesip bölümünde bahar tasvir edildiği için kasidenin adı “Bahar Kasidesi” dir. ) Esdi nesîm-i nev- bahar açıldı güller subh-dem ---a Açsın bizimde gönlümüz sâkî meded sun câm-ı Cem ---a Nesib Bölümü Gül devri ayş eyyamıdır zevk u safâ hengâmıdır ---x Âşıkların bayramıdır bu mevsim-i ferhunde-dem ---a ----------------------------------------------------------------------------------- Bir câm sun Allah için bir kâse de ol mâh için ---x Girizgah Tâ medh-i şâhen-şâh için alam ele levh ü kalem ---a Beyti Sultan Murâd-ı kâm-rân esfer dih ü kişver sitân ---x Hem pâdişah hem kahraman sâhib-kıran-ı Cem-haşem ---a Medhiye Şah-ı cihân-ârâ mıdır mâh-ı zemin-pîrâ mıdır ---x Behrâm-ı bî-pervâ mıdır yâ Afitâb-ı pür-kerem ---a Sen bir şeh-i Zîşânsın şâhen-şeh-i devrânsın ---x Yâni ki sen hâkânsın devrinde ben Hâkâni’yem ---a Fahriye Sözde nazir olmaz bana ger olsa âlem bir yana ---x Pür-tumturâk u hoş-edâ ne Hâfız’em ne Muhteşem ---a Nef’î yeter da’vayı ko dünya ile gavgayı ko ---x Tac Eflaâke istiğnâyı ko hâke yüzün sür lâ-cerem ---a Beyit Kaldır elin eyle duâ buldı kasîden intiha ---x Şimdi duâ etmek sana hem müstehabdır hem ehem ---a Dua Tâ kim cihan ma’mûr ola geh emn ü geh pür-şûr ola ---x İkbâl ile mesrûr ola hüsrev-i vâla-himem ---a

Konularına göre tasnif edildiğinde şu başlıklar altında toplanır: Tevhid: Allah’ın birliğini anlatan kasideler Münacat: Allah’a dua etme amacıyla yazılan kasideler Naat: Peygamberimiz için yazılan kasideler Methiye: Devlet büyüklerini, manevi önderleri anlatan, öven kasideler Hicviye: Birini veya siyasal, toplumsal bozuklukları yermek için yazılanlar Mersiye: Bir kimsenin ölümü dolayısıyla yazılan kasideler

Fakat bu türlerin tamamı her zaman kaside biçimiyle yazılmaz. Mesela Bakî’nin Kanûnî Mersiyesi Terkîb-i Bend biçimindedir. Nef’î’nin Sihâm-ı Kazâ’sındaki hicviyelerin büyük çoğunluğu yine Terkîb-i Bend biçimindedir. Müseddes biçimde yazılan naatlar vardır. Bunlar nazım türüdür. Şair uygun bir nazım biçimini kullanarak bu türlerde şiirler yazabilir. Gazel biçiminde münacatlar bile vardır.

1 Saçma ey göz eşkden gönlümdeki odlâre su Kim bu denlü dutuşan odlara kılmaz çâre su a Matla beyti ve Nesib/teşbib: Sevgi teması 2 Suya virsün bâğ-bân gül-zârı zahmet çekmesün Bir gül açılmaz yüzün tek virse min gül-zâre su b 3 Ârızun yâdıyla nem-nâk olsa müjgânum n'ola Zayi olmaz gül temennâsıyla virmek hâre su c 4 Dest-bûsı ârzûsıyla ger ölsem dostlar Kûze eylen toprağum sunun anunla yâre su d 5 Tıynet-i pâkini rûşen kılmış ehl-i âleme İktidâ kılmış târîk-i Ahmed-i Muhtâr‘e su e Girizgah: Suyun efendimizin yoluna girdiği belirtiliyor.  Konuya giriliyor... 6 Seyyid-i nev-i beşer deryâ-ı dürr-i ıstıfâ Kim sepüptür mucizâtı âteş-i eşrâre su f Medhiye: (asıl) Peygamberimiz övülüyor. 7 Yümn-i na'tünden güher olmış Fuzûlî sözleri Ebr-i nîsândan dönen tek lü'lü şeh-vâre su g Fahriye ve taç beyit: Şair övünüyor. 8 Umduğum oldur ki rûz-ı haşr mahrûm olmayam Çeşm-i vaslun vire men teşne-i dîdâre su h Makta ve dua: Peygambere kavuşma duası

En meşhur kaside şairleri şunlardır: Ahmet Paşa, Bakî, Fuzulî, Nef’î, Nedim...