Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÖĞRENME TARZLARININ KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ. Raporların veya bir olayın anlatılmasındansa yazılı olarak verilmesini tercih ederlerRaporların veya bir.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÖĞRENME TARZLARININ KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ. Raporların veya bir olayın anlatılmasındansa yazılı olarak verilmesini tercih ederlerRaporların veya bir."— Sunum transkripti:

1 ÖĞRENME TARZLARININ KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ

2 Raporların veya bir olayın anlatılmasındansa yazılı olarak verilmesini tercih ederlerRaporların veya bir olayın anlatılmasındansa yazılı olarak verilmesini tercih ederler Gördüklerini ve okuduklarını hatırlarlarGördüklerini ve okuduklarını hatırlarlar Resimlerle ya da sözcüklerle düşünmeye yatkındırlarResimlerle ya da sözcüklerle düşünmeye yatkındırlar Okumaya düşkündürlerOkumaya düşkündürler Planlı ve programlı olurlarPlanlı ve programlı olurlar Görsel materyallere dayanmayan uzun anlatımlara tahammül edemeyebilirlerGörsel materyallere dayanmayan uzun anlatımlara tahammül edemeyebilirler İşittiklerini uzun müddet bellekte tutamazlarİşittiklerini uzun müddet bellekte tutamazlar Yazılı olmayan bilgiyi algılayamayabilirlerYazılı olmayan bilgiyi algılayamayabilirler Ders anlatırken not alamazlarsa huzursuz olurlarDers anlatırken not alamazlarsa huzursuz olurlar Görsel Özellikler

3 Renkler kullanılmalıRenkler kullanılmalı Zihinde resimler oluşturulmalıZihinde resimler oluşturulmalı Ders dinlerken ya da ders sonunda notlar alınmalıDers dinlerken ya da ders sonunda notlar alınmalı Sözcükler parça parça görünmeliSözcükler parça parça görünmeli Gösteri yapılmalıGösteri yapılmalı Defter kullanılmalıDefter kullanılmalı Çizelgeler,grafikler,haritalar kullanılmalıÇizelgeler,grafikler,haritalar kullanılmalı Karmaşık konuların öğrenimi için çeşitli çizimler yapılamalıKarmaşık konuların öğrenimi için çeşitli çizimler yapılamalı Hatırlatıcı ipuçları kullanılmalıHatırlatıcı ipuçları kullanılmalı Görseller İçin Öneriler

4 İşittiklerini hatırlarlarİşittiklerini hatırlarlar Uzun anlatımlarda bile anlatılanların içerisinde kaybolmazlarUzun anlatımlarda bile anlatılanların içerisinde kaybolmazlar Hitap güçleri kuvvetlidirHitap güçleri kuvvetlidir Pek çok kişi için bir anlam ifade etmeyen ses, ritim, melodiler onların pek çok şeyi hatırlamalarını sağlarPek çok kişi için bir anlam ifade etmeyen ses, ritim, melodiler onların pek çok şeyi hatırlamalarını sağlar Gürültüden rahatsız olurlar Dersin ahenkli ve melodik bir sesle anlatılmasını isterler Okumaktansa dinlemeyi tercih ederler Bilgilerin yazılı olarak sunulması bazen anlamalarını zorlaştırabilir İşitsel Özellikler

5 Çalışma grupları ya da çalışma arkadaşı ile çalışılmalıÇalışma grupları ya da çalışma arkadaşı ile çalışılmalı Kasetlerden yararlanın, tv izleyin,müzik dinleyinKasetlerden yararlanın, tv izleyin,müzik dinleyin Konular çalışılırken yüksek sesle okunmalıKonular çalışılırken yüksek sesle okunmalı Sözlü olarak tekrarlar yapılmalıSözlü olarak tekrarlar yapılmalı Ritmik sesler çıkarınRitmik sesler çıkarın Dikkatli dinleyinDikkatli dinleyin Melodilerle hatırlatıcı ipuçları oluşturulmalıMelodilerle hatırlatıcı ipuçları oluşturulmalı Sözcükleri heceleyerek söyleyinSözcükleri heceleyerek söyleyin Ses kayıtları kullanılabilirSes kayıtları kullanılabilir İşitseller İçin Öneriler

6 Yapılanı hatırlarlarYapılanı hatırlarlar Taklit ederek ve deneyerek öğrenirlerTaklit ederek ve deneyerek öğrenirler Sportif olmaya müsaittirlerSportif olmaya müsaittirler Hareketi içeren etkinlikleri severlerHareketi içeren etkinlikleri severler Laboratuar ortamlarında başarılıdırlarLaboratuar ortamlarında başarılıdırlar Konuşulanı veya görüleni hatırlamakta zorlanırlar Yazım hataları çok yaparlar Kendi stilinde sunulmazsa sunulan bilgileri algılamakta yavaş kalabilirler Farkında olmadan insanlara dokunmaya yatkındırlar (özellikle konuşurken) Kinestetik Özellikler

7 Çalışırken yürüyün ve yüksek sesle okuyunÇalışırken yürüyün ve yüksek sesle okuyun Çalışırken veya ders dinlerken hareket etme özgürlüğü tanınmalıÇalışırken veya ders dinlerken hareket etme özgürlüğü tanınmalı Tekrar tekrar alıştırma yapınTekrar tekrar alıştırma yapın Rol yapınRol yapın Egzersiz yapınEgzersiz yapın Notlar alınNotlar alın Kum üzerine yazmaKum üzerine yazma Problem ya da denklemleri çözerken gerçek malzeme kullanılmasına izin verilmeliProblem ya da denklemleri çözerken gerçek malzeme kullanılmasına izin verilmeli Duyguları bilgi ile ilişkilendirinDuyguları bilgi ile ilişkilendirin Kinestetikler İçin Öneriler

8 Eşit öğrenme tarzları olan öğrenciler daha esnek bir şekilde öğrenirler ve çok sayıda öğrenme tekniğinden yararlanırlarEşit öğrenme tarzları olan öğrenciler daha esnek bir şekilde öğrenirler ve çok sayıda öğrenme tekniğinden yararlanırlar Aynı öğrenme tarzına sahip öğretmen ile daha iyi öğrenirler,öğretmenin öğrenme/öğretme tarzını doğru kestirebilen öğrenciler daha iyi öğrenirlerAynı öğrenme tarzına sahip öğretmen ile daha iyi öğrenirler,öğretmenin öğrenme/öğretme tarzını doğru kestirebilen öğrenciler daha iyi öğrenirler Bir öğrenci öğrenirken görsel,işitsel ve kinestetik öğrenme tarzlarını ne kadar çok birleştirebilirse bilgisi aynı ölçüde kalıcı olacaktır.Bir öğrenci öğrenirken görsel,işitsel ve kinestetik öğrenme tarzlarını ne kadar çok birleştirebilirse bilgisi aynı ölçüde kalıcı olacaktır. UYARI !!!

9 VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI

10  Amaçlarınızı belirlemek  Zamanı verimli kullanmak  Verimi azaltıcı etkenleri ortadan kaldırmak  Uygun bir çalışma ortamı hazırlamak  Dikkatinizi uyanık tutmak  Derse hazırlıklı olmak  Not tutmak  Araç gereç ve kaynaklardan yararlanmak  Verimli okumak  Aralıklı tekrarlar yaparak unutmayı önlemek VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI NELERDİR? VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI NELERDİR?

11 1- İSTEK VE AZİM : Öğrenmeyi istemek,konuya ilgi duymaktır. Azim,öğrenmek için çalışmaya kesin karar vermedir. Öğrenme isteği ve çalışma azmi olmazsa çalışma can sıkıcı hale gelir. BAŞARI DÜZEYİNİ YÜKSELTECEK 3 ANA ETKEN

12 2-DİSİPLİN ve ÇALIŞMA PLANI : 2-DİSİPLİN ve ÇALIŞMA PLANI : Zamanı planlamak,başarıyı şansa bırakmamak gerekir.Zamanı planlamak,başarıyı şansa bırakmamak gerekir. Çalışma programını,her öğrenci kendi bağımsız görüşüyle kendi yapmalıdır. Çalışma programını,her öğrenci kendi bağımsız görüşüyle kendi yapmalıdır. Kendi yaptığı çalışma programını uygulayan öğrenci,işlere hakim olduğu,istediğini yapabildiği için özgürdür.Kendi yaptığı çalışma programını uygulayan öğrenci,işlere hakim olduğu,istediğini yapabildiği için özgürdür. BAŞARI DÜZEYİNİ YÜKSELTECEK 3 ANA ETKEN (devam)

13 3-VERİMLİ ÇALIŞMA METODU : 3-VERİMLİ ÇALIŞMA METODU : Derse ön hazırlıklı gelmek,Derse ön hazırlıklı gelmek, Derse aktif katılmak,Derse aktif katılmak, Tekrar: Her türlü dersin unutulan miktarının en büyük kısmı öğrenmeden sonraki ilk saatlerde olur. Aynı konunun çeşitli aralıklarla tekrarlanması o konuyu tam olarak öğrenmeyi sağlar.Tekrar: Her türlü dersin unutulan miktarının en büyük kısmı öğrenmeden sonraki ilk saatlerde olur. Aynı konunun çeşitli aralıklarla tekrarlanması o konuyu tam olarak öğrenmeyi sağlar. BAŞARI DÜZEYİNİ YÜKSELTECEK 3 ANA ETKEN (devam)

14 % 100 Öğrenilen bir bilginin; 20 dakika içinde %50 sini 60 dakika içinde %70 ini 24 saatte ise %80 ini UNUTUYORUZ UNUTMAYIN!

15 Yorgunluk Elem Duygusu Fazla Heyecan Aile Dertleri UykusuzlukKorkuEndişeAcelecilik Normalin Altında Yada Üstündeki Fiziki Şartlar( çok soğuk, çok sıcak ) Araç Gereç Noksanlığı Başka Yerde Olma Düşüncesi Dikkati Dağıtacak Poster, Resim,Müzik AğrıÖfkeAçlıkTelaş Sızı Aşırı Kaygı Aşırı Tokluk VERİMİ AZALTICI ETKENLERİ ORTADAN KALDIRINIZ

16 PLANLI ÇALIŞMA

17 Hangi derse nereden nasıl başlayacağınızı bilemediğiniz ya da çalışmaya başlamak için karar veremediğiniz, kararsızlık ve karışıklık durumları ancak hangi dersi ne zaman çalışacağınızı belirli bir sıraya koymakla yani “karar vermekle” ortadan kalkar. İşte çalışmada “PLAN” “neyi”, “nasıl”, “ne zaman” ve “nerede çalışacağınızı önceden belirlemek demektir. Plan Nedir? Planlı Çalışmayı Anlatayım Sana:

18 PLANLI ÇALIŞMANIN İLKELERİ 1. Sınavları, eksiklerini ve ertesi günkü dersleri göz önüne alarak çalışman gereken konuları belirle. 2. Her güne mutlaka okulda öğrendiklerini geliştirmek için günlük tekrar saati koy. Tekrar yapmak az çalışıp çok verim elde etmenin yollarından biridir. Zira öğrenilenler en çok ilk sekiz saat içinde unutulur. 1. Sınavları, eksiklerini ve ertesi günkü dersleri göz önüne alarak çalışman gereken konuları belirle. 2. Her güne mutlaka okulda öğrendiklerini geliştirmek için günlük tekrar saati koy. Tekrar yapmak az çalışıp çok verim elde etmenin yollarından biridir. Zira öğrenilenler en çok ilk sekiz saat içinde unutulur.

19 PLANLI ÇALIŞMANIN İLKELERİ 3. Haftalık planlar yap. Çok uzun zamanlı planlar aksayabilir veya güncelliğini yitirebilir. 4. Haftada bir günü boş bırak. O güne, aksayan, daha çok çalışmak istediğin veya plan dışı konuları alabilirsin ya da planı başarıyla uygulamışsan ödül olarak istediğin gibi bir gün geçirebilirsin. 3. Haftalık planlar yap. Çok uzun zamanlı planlar aksayabilir veya güncelliğini yitirebilir. 4. Haftada bir günü boş bırak. O güne, aksayan, daha çok çalışmak istediğin veya plan dışı konuları alabilirsin ya da planı başarıyla uygulamışsan ödül olarak istediğin gibi bir gün geçirebilirsin.

20 5. Günde kaç saat çalışabileceğini belirle. 6. Günün hangi saatlerinde çalışacağını belirle. Bu her gün farklı da olabilir. Yeter ki yorgun olamayacağın saatler olsun. 7. Hangi konuyu, ne kadar, hangi kaynaklardan çalışacağını belirleyerek her güne bir veya iki konu yerleştir. 8. Yapamayacağın kadar çok konuyu bir güne yükleme. 9. Çalışmakta zorlandığın konuyu bir günde çalışmak yerine parçalara bölerek bir haftaya yayabilirsin. Ders çalışmaya da bu konudan başla. PLANLI ÇALIŞMANIN İLKELERİ

21 10. Çalışma masanda dikkatini dağıtacak şeyler, karşı duvarda posterler olmasın. 11. Çalışma masasında dersten başka bir şey yapma. Çağrıştırıcı etki yaratır. Hayal kurmak, bulmaca çözmek, TV seyretmek, yemek yemek vb. etkinlikleri çalışma aralarında başka bir yerde yap. 12. Hayal kurduğunu fark ettiğinde, hayalini çalışmanın sonuna ertele. Başaramazsan masandan kalkıp başka bir yerde hayalini kurunca tekrar dön. 10. Çalışma masanda dikkatini dağıtacak şeyler, karşı duvarda posterler olmasın. 11. Çalışma masasında dersten başka bir şey yapma. Çağrıştırıcı etki yaratır. Hayal kurmak, bulmaca çözmek, TV seyretmek, yemek yemek vb. etkinlikleri çalışma aralarında başka bir yerde yap. 12. Hayal kurduğunu fark ettiğinde, hayalini çalışmanın sonuna ertele. Başaramazsan masandan kalkıp başka bir yerde hayalini kurunca tekrar dön.

22 13. Müzik dinleyerek, TV karşısında çalışma. Aynı anda iki şey yapamazsın. Konsantrasyonunu sık sık dağıtacağından verimin düşer. PLANLI ÇALIŞMANIN İLKELERİ

23 14. Çalışmanın tamamı bir seferde bitirebileceğin gibi akşam yemeğine kadar günlük tekrar ve çalışmanın bir bölümünü, yemekten sonra da diğer kısmını yapabilirsin. 15. Çalışman için minimum bir saat ver. Emeğin günde bir, bir buçuk saat gibi olsun. (Bu hiç çalışmayan biri için 30 dk. bile olabilir) Ancak zaman içinde bunu yavaş yavaş artırmaya çalış. 14. Çalışmanın tamamı bir seferde bitirebileceğin gibi akşam yemeğine kadar günlük tekrar ve çalışmanın bir bölümünü, yemekten sonra da diğer kısmını yapabilirsin. 15. Çalışman için minimum bir saat ver. Emeğin günde bir, bir buçuk saat gibi olsun. (Bu hiç çalışmayan biri için 30 dk. bile olabilir) Ancak zaman içinde bunu yavaş yavaş artırmaya çalış. 16. Kesinlikle hedeflediğin programı erteleme. Keyif veren şeyleri çalışmaktan önce değil, sonra yap. Programının başarılı olmasındaki en önemli şeylerden biri de budur. 16. Kesinlikle hedeflediğin programı erteleme. Keyif veren şeyleri çalışmaktan önce değil, sonra yap. Programının başarılı olmasındaki en önemli şeylerden biri de budur.

24 Bu noktadayım,bu bana yeterBu noktadayım,bu bana yeter Yeterli zamanım yokYeterli zamanım yok Tamam,yarın başlarımTamam,yarın başlarım YapamamYapamam Çalışmaya ihtiyacım yokÇalışmaya ihtiyacım yok Çok yorgunumÇok yorgunum Çok sıkıcıÇok sıkıcı Benim için çok fazla,öyleyse niçin başlayayımBenim için çok fazla,öyleyse niçin başlayayım BAHANELER

25 DİKKATİ YOĞUNLAŞTIRMA YÖNTEMİ

26 Çalışma amacının saptanmasıÇalışma amacının saptanması Çalışma için karar vermeÇalışma için karar verme Konuya merak duymaKonuya merak duyma Fiziksel çevrenin düzenlenmesiFiziksel çevrenin düzenlenmesi Sistemli çalışmayı bilmeSistemli çalışmayı bilme Çalışmada çeşitlilik sağlamaÇalışmada çeşitlilik sağlama DİKKATİ TOPLAMA YOLLARI

27 Çalışmada hedef saptamaÇalışmada hedef saptama Kendine güvenmeKendine güvenme Çalışma öncesi yeterince dinlenmiş olmaÇalışma öncesi yeterince dinlenmiş olma Boş zaman uğraşlarından yararlanmaBoş zaman uğraşlarından yararlanma Değişik teknikleri iç içe uygulayabilmeDeğişik teknikleri iç içe uygulayabilme DİKKATİ TOPLAMA YOLLARI (devam)

28 DİNLEME BECERİLERİ

29 NİÇİN DİNLEMİYORUZ ??? BEYİN GÜCÜ FİZİKSEL GÜRÜLTÜ İÇERİĞE AŞIRI YÜKLEME DİNLEME BECERİLERİNİ BİLMEME İLERİYİ DÜŞÜNEREK DİNLEMEME ÇOK GEÇ UYUM SAĞLAMA KİŞİSEL KAYGILAR

30 NASIL DİNLEMELİYİZ ??? *Dinlemeyi amaçlayın *Zihninizin dağılmasına izin vermeyin *Söylenenleri kendi kendinize sürekli netleştirin *Zihninizi aktif tutun,notlar alın *Dikkatinizi dağıtan şeylere(fiziksel,duygusal,zihinsel)karşı direnin *Dinlerken örnekler düşünün *Konunun başlangıç,bitiş ve fikirleri iyi dinleyin

31 NASIL DİNLEMELİYİZ ??? *Bir sonraki aşamada gelecek şeyleri tahmin edin *Konuşanın ipuçlarına ses,hareket,konuşma hızı dikkat edin *Dinlerken sorular düşünün *Kavramları ana fikirleri sürekli ayrıntılar,neden-sonuç ve problem çözme teknikleri ile ilişkilendirin *Söylenmeyenleri de dinleyin *Tartışmaları dikkatle dinleyin,vurgulananları not alın *Tekrar edilen konuları not alın *Bilgileri daima özetleyin

32 NOT ALMA BECERİLERİ

33 1.Dinlenenlerden not almak 2.Okunanlardan not almak 3.Gözlenenlerden not almak 4.Düşünülenlerden not almak NOT ALMA TÜRLERİ

34 1.DERSTEN ÖNCE Konuya ya da önceki derslerin notlarına göz atın Konuya ya da önceki derslerin notlarına göz atın Gerekli olan tüm malzemeleri toplayınGerekli olan tüm malzemeleri toplayın Öğretmeninizi görebileceğiniz bir açıda oturunÖğretmeninizi görebileceğiniz bir açıda oturun Dersten önce kağıdınıza günün tarihini ve dersin ismini yazınDersten önce kağıdınıza günün tarihini ve dersin ismini yazın NASIL NOT ALMALIYIZ ???

35 2.DERS SIRASINDA Hep aynı büyüklükte kağıt kullanınHep aynı büyüklükte kağıt kullanın Daha sonra ekleyebileceğiniz notlar için satır aralarında boşluk bırakınDaha sonra ekleyebileceğiniz notlar için satır aralarında boşluk bırakın Kişisel bir kısaltma yöntemi geliştirinKişisel bir kısaltma yöntemi geliştirin Öğretmenin dikkat çektiği noktaları ve tahtaya yazdığı her şeyi mutlaka yazınÖğretmenin dikkat çektiği noktaları ve tahtaya yazdığı her şeyi mutlaka yazın Dersin sonuna doğru not almayı kesmeyinDersin sonuna doğru not almayı kesmeyin NASIL NOT ALMALIYIZ ??? (devam)

36 3. DERSTEN SONRA Öğretmene sorular yöneltinÖğretmene sorular yöneltin Alamadığınız notlar için arkadaşınızdan yardım isteyinAlamadığınız notlar için arkadaşınızdan yardım isteyin Notlarınızı 24 saat içinde düzenleyinNotlarınızı 24 saat içinde düzenleyin NASIL NOT ALMALIYIZ ??? (devam)

37 OKUMA BECERİLERİ

38 Tarama (Sözcüklerin hepsini okumayın)Tarama (Sözcüklerin hepsini okumayın) Göz gezdirme(Sözcüklerin hepsini okumayın)Göz gezdirme(Sözcüklerin hepsini okumayın) Hızlı Okuma(Özel bilgileri aramayı kapsar,tüm sözcükler okunmalıdır)Hızlı Okuma(Özel bilgileri aramayı kapsar,tüm sözcükler okunmalıdır) Yavaş Okuma(Not alın,altını çizin)Yavaş Okuma(Not alın,altını çizin) Dikkatli Okuma(Ayrıntılı notlar alın,önemli noktaların altını çizin)Dikkatli Okuma(Ayrıntılı notlar alın,önemli noktaların altını çizin) BEŞ FARKLI OKUMA HIZI

39 Okumadan önce amacınızı bilinOkumadan önce amacınızı bilin Hatırlamak üzere okuyunHatırlamak üzere okuyun Fikirleri arayarak okuyunFikirleri arayarak okuyun Ana fikirler ve özet için her paragrafın ilk ve son cümlesini okuyunAna fikirler ve özet için her paragrafın ilk ve son cümlesini okuyun Okurken sorular sorunOkurken sorular sorun Bu soruları cevaplamak amacıyla okuyunBu soruları cevaplamak amacıyla okuyun ETKİN OKUMA İÇİN İPUÇLARI

40 ZAMANLARININ %25 İNİ OKUMAK, %75 İNİ DE OKUDUKLARINI ANLATARAK GEÇİREN ÖĞRENCİLER, ZAMANLARININ %100 ÜNÜ OKUYARAK GEÇİREN ÖĞRENCİLERE KIYASLA ÖĞRENDİKLERİ BİLGİLERİ DAHA FAZLA SAKLAYABİLİRLER… UNUTMAYALIM … TEK BİR OKUMADAN SONRA ORTALAMA BİR ÖĞRENCİNİN OKUDUKLARININ %80 İNİ UNUTTUĞUNU …

41 ETKİN OKUMA İ İncele (Gözden geçir) S Soru sor (Ana ve ara konuları soru haline getirin) O Oku (Soruları yanıtlamak için okuyun) A Anlat (En iyi hatırlama yolu anlatmaktır) T Tekrarla (24 saat içinde tekrarlanmayan bilginin % 80’ni hatırlanmıyor)

42 Metni yeniden okuyunMetni yeniden okuyun Ortamınızı değiştirin ve fiziksel olarak hareket edinOrtamınızı değiştirin ve fiziksel olarak hareket edin Kavramı ya da bilgileri zihninizde canlandırmaya ya da hissetmeye çalışınKavramı ya da bilgileri zihninizde canlandırmaya ya da hissetmeye çalışın Bir sonraki paragrafa geçmeden önce paragrafı tam olarak kavrayarak okuma parçanızı anlayınBir sonraki paragrafa geçmeden önce paragrafı tam olarak kavrayarak okuma parçanızı anlayın Metni yüksek sesle ve eğer mümkünse bir aynanın önünde okuyunMetni yüksek sesle ve eğer mümkünse bir aynanın önünde okuyun OKUMAK ZOR GELDİĞİNDE …

43 Okuma hızınızı düşürünOkuma hızınızı düşürün Her paragrafın sonunda yazarak ya da anlatarak bir özet çıkarınHer paragrafın sonunda yazarak ya da anlatarak bir özet çıkarın Kitabı bir süreliğine kapatın ve belli bir süre sonra geri dönünKitabı bir süreliğine kapatın ve belli bir süre sonra geri dönün Konuyu anlamış gibi yapıp başka birine öğretmeye çalışınKonuyu anlamış gibi yapıp başka birine öğretmeye çalışın OKUMAK ZOR GELDİĞİNDE … (devam)

44 ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN ÇEVRESEL ETMENLER

45 SES RENK IŞIK ETKİLEŞİM ZAMAN VÜCUT DURUŞU YİYECEK ISI

46 SINAV KAYGISI

47 Sınavlara karşı duyulan özel bir korku ve sınavlarda istenenin altında performans gösterileceği ve hatta başarısız olunacağına dair hissedilen yoğun endişe halidir. SINAV KAYGISI NEDİR ???

48 Genel olarak insanlar kaygıyı, gelecekle ilgili karamsarlık, başarısızlık, endişe, umutsuzluk, karışıklık duygularıyla birlikte dile getirirler. Sınav kaygısı da böyle başlar. “Sınavı kazanamazsam her şey biter, hayatım mahvolur, herkese rezil olurum” vb. düşüncelere kapılarak sınava girmeden kaygı hali başlar. Sınav kaygısı,sınav sonucunda olumsuz bir sonuç umulduğu için olur.

49  ZİHİNSEL  FİZİKSEL  DUYGUSAL  DAVRANIŞSAL olmak üzere 4’e ayrılır. SINAV KAYGISININ BELİRTİLERİ

50 Felaket yorumları içeren inanç ve düşünceler;Felaket yorumları içeren inanç ve düşünceler;  yapamayacağım  başarısız olacağım  kötü not alacağım  ailemi hayal kırıklığına uğratacağım  rezil olacağım gibi… Aşırı uyanıklık haliAşırı uyanıklık hali Kendini aşırı gözlemlemeKendini aşırı gözlemleme UnutkanlıkUnutkanlık Dikkatini toplamada güçlükDikkatini toplamada güçlük Sınav sorularını okuyup anlamada güçlükSınav sorularını okuyup anlamada güçlük Zihin karışıklığıZihin karışıklığı Aşırı endişe, ilgide azalmaAşırı endişe, ilgide azalma ZİHİNSEL BELİRTİLER

51 Çarpıntılar, düzensiz kalp atışlarıÇarpıntılar, düzensiz kalp atışları Hızlı ve sık nefes alıp vermeHızlı ve sık nefes alıp verme Ağız kuruluğuAğız kuruluğu Ellerde titreme, vücutta ateş basması hissiEllerde titreme, vücutta ateş basması hissi Baş dönmesi, baş ağrısıBaş dönmesi, baş ağrısı Mide ağrısı, kasılmalarMide ağrısı, kasılmalar Bayılma, beyni boşalmış hissetmeBayılma, beyni boşalmış hissetme KekemelikKekemelik Kulaklarda uğultuKulaklarda uğultu Bitkinlik, durgunlukBitkinlik, durgunluk GerginlikGerginlik FİZİKSEL BELİRTİLER

52 GerginlikGerginlik SinirlilikSinirlilik KaramsarlıkKaramsarlık Korku (hata yapma, bildiklerini unutma korkusu)Korku (hata yapma, bildiklerini unutma korkusu) Endişe (sürenin yetmeyeceğine, gelecekte olacağı tahmin edilen olumsuz durumlara dair yaşanan)Endişe (sürenin yetmeyeceğine, gelecekte olacağı tahmin edilen olumsuz durumlara dair yaşanan) Panik, kontrollünü yitirme hissi Çaresizlik Güvensizlik Heyecan Yetersizlik duyguları (diğerlerinden farklı olduğunu, daha zayıf ve beceriksiz olduğunu düşünme) DUYGUSAL BELİRTİLER

53 Erteleme ve kaçınma (genellikle ders çalışmaktan ya da ders başına oturmaktan)Erteleme ve kaçınma (genellikle ders çalışmaktan ya da ders başına oturmaktan) İsteksiz olmaİsteksiz olma Aşırı çalışmaAşırı çalışma Çok az ya da çok fazla uyuma Çok az ya da çok fazla yeme Yorgunluk ya da gevşeyememe Alkol ya da madde kullanımı DAVRANIŞSAL BELİRTİLER

54 Yani genel olarak, sınavlara hazırlanan öğrencinin, sınavlar yaklaştıkça, olumsuz heyecanı artıyor, öğrenci kendini kötü hissediyor, tedirgin ve güvensiz oluyor, ağlama duygusu veya kaçınma duygularını yoğun olarak yaşıyorsa, bu kişi sınav kaygısına kapılmış demektir.

55 Yaşam biçimiyle ilgili nedenlerYaşam biçimiyle ilgili nedenler Zamanı etkili kullanma, verimli ders çalışma tekniklerini, sınav anı yapılacakları bilmemeZamanı etkili kullanma, verimli ders çalışma tekniklerini, sınav anı yapılacakları bilmeme Sınava hazırlanma biçimiSınava hazırlanma biçimi Olumsuz ve çarpık düşüncelerOlumsuz ve çarpık düşünceler SINAV KAYGISININ NEDENLERİ

56 Uyku düzeninde bozuklukUyku düzeninde bozukluk Yetersiz dinlenmeYetersiz dinlenme Dengesiz beslenmeDengesiz beslenme Fiziksel aktivitelerin yetersizliğiFiziksel aktivitelerin yetersizliği Sosyal aktivitelere zaman ayıramama/ayırmamaSosyal aktivitelere zaman ayıramama/ayırmama Zamanı iyi kullanamamaZamanı iyi kullanamama Sınavın ve öğrenciliğin getirdiği sorumluluklara başlangıçta önem vermemeSınavın ve öğrenciliğin getirdiği sorumluluklara başlangıçta önem vermeme Yaşam Biçimiyle İlgili Nedenler

57 Sınav anında zamanı iyi kullanmama, test tekniğini tanımama,Sınav anında zamanı iyi kullanmama, test tekniğini tanımama, Sınavda çıkacak konuları bilmeme,Sınavda çıkacak konuları bilmeme, Çalışırken, sınavdan önce, sınav sırasında kaygıyı azaltıcı tekniklerin ne zaman ve nasıl kullanılacağını bilmemeÇalışırken, sınavdan önce, sınav sırasında kaygıyı azaltıcı tekniklerin ne zaman ve nasıl kullanılacağını bilmeme Zamanı Etkili Kullanma, Verimli Ders Çalışma Tekniklerini, Sınav Anı Yapılacakları Bilmeme

58 Çalışma için gereken zamanı ayırmama, uzun süreye dağılması gereken sınav hazırlığını son ana bırakma.Çalışma için gereken zamanı ayırmama, uzun süreye dağılması gereken sınav hazırlığını son ana bırakma. Sınavda çıkacak konular hakkında yeterinceSınavda çıkacak konular hakkında yeterince bilgi sahibi olmamaya bağlı yanlış ya da ilgisiz konulara çalışma. bilgi sahibi olmamaya bağlı yanlış ya da ilgisiz konulara çalışma. Sınava Hazırlanma Biçimi

59  “Bu sınavda başarılı olamayacağım”  “İyi değilim, yetersizim, aptal olmalıyım”  “Ellerim titreyecek, karnım ağrıyacak”  “Gözüm kararacak, midem bulanacak, soğuk soğuk terleyeceğim”  “Herkes benden yüksek not alacak!”  “Sınavda en yüksek puanla alan okula girmeliyim”  “Ne yaparsam yapayım kalacağım”  “Bu sınavı kazanmalıyım yoksa herkes beni başarısız/değersiz bulur”  “Yeterince çalışamadım, hazır değilim, sınav anında her şeyi heyecandan unutacağım.” Olumsuz ve Çarpık Düşünceler

60  “Annem babam benden çok şey bekliyor. Başarısız olursam bana çok kızarlar / yüzlerine nasıl bakarım”  “Sınavda başarılı olamayacağım ve hayatımda her şey berbat olacak” gibi … Olumsuz ve Çarpık Düşünceler

61 OKUL BAŞARISINDA AİLELERE ÖNERİLER

62 1) Sorumluluk duygusunu artırmaya çalışın 2) Yaşına uygun yapabileceği görevler verin 3) Başarılı olmuş kişileri ona sevdirin ve örnek gösterin Okul Başarısında Ailelere Öneriler

63 4)Kendine güvenmesini sağlayın 5)Okul arkadaşları ile iyi ilişkiler kurmasını sağlayın 6)Ondan yapamayacağı şeyleri istemeyin Okul Başarısında Ailelere Öneriler (devam)

64 7) Ona yaşından ve olduğundan daha küçükmüş gibi davranmayın 8) Onunla birlikte vakit geçirin,kendini ifade etmesini sağlayın 9) Uygun olmayan arkadaşlarını onunla konuşun Okul Başarısında Ailelere Öneriler (devam)

65 10) Onun okul başarılarını uygun bir şekilde ödüllendirin 11) Ona her zaman cesaret verin,destekleyin 12) Başarısızlıkları için konuşun, onu başarıya motive edin Okul Başarısında Ailelere Öneriler (devam)

66 13) Öğretmeni ile onun hakkında sık sık iletişime girin 14) Öğretmeninin onun hakkındaki önerilerini dikkate alın 15) Hayatta düzenli ve programlı olmasına yardımcı olun Okul Başarısında Ailelere Öneriler (devam)

67 16) Onun stres faktörlerini hesaba katın, psikolojik durumuna dikkat edin 17) Aile içi huzuru ve sevgi ortamını onun için hazırlayın 18) Anne ve baba birlikte dersleri konusunda destek olun Okul Başarısında Ailelere Öneriler

68 19) Ders çalışma harici zamanlarda dinlenmesini sağlayın 20) Onu okumaya teşvik edin, okuma alışkanlığı kazanmasına yardımcı olun yardımcı olun 21) Ona uygun dikkatini dağıtmayacak bir ders çalışma ortamı hazırlayın Okul Başarısında Ailelere Öneriler (devam)

69 22) Dikkatini devam ettirme konusunda eksikliği olup olmadığını kontrol edin 23) Onun kapasitesinden daha fazla beklentilere girmeyin 24) Okulu sıradan bahanelerle aksatmasına izin vermeyin, bu durumu denetleyin Okul Başarısında Ailelere Öneriler (devam)

70 25) Derslerine engel olabilecek isteklerini uygun bir şekilde sınırlayın 26) Madde kullanımından uzak kalmasını sağlayın 27) Ders için yeterli vakit ayırmasında ona yardımcı olun Okul Başarısında Ailelere Öneriler (devam)

71 28) Onu ders ve sınavlar konusunda paniğe sevk etmeyin 29) Her gün düzenli ders çalışmasını sağlayın 30) Düzenli öğünler, gıda alımı ve çeşitliliğini sağlamaya çalışın Okul Başarısında Ailelere Öneriler (devam)

72 TEŞEKKÜRLER …


"ÖĞRENME TARZLARININ KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ. Raporların veya bir olayın anlatılmasındansa yazılı olarak verilmesini tercih ederlerRaporların veya bir." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları