Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

NIZIP REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ REHBERLIK HIZMETLERI BÖLÜMÜ PROBLEM ÇÖZME ÇATIŞMA ÇÖZME KARAR VERME BECERİLERİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "NIZIP REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ REHBERLIK HIZMETLERI BÖLÜMÜ PROBLEM ÇÖZME ÇATIŞMA ÇÖZME KARAR VERME BECERİLERİ."— Sunum transkripti:

1 NIZIP REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ REHBERLIK HIZMETLERI BÖLÜMÜ PROBLEM ÇÖZME ÇATIŞMA ÇÖZME KARAR VERME BECERİLERİ

2 Problem- çatışma çözme-karar verme becerileri Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 Bu üç kavram iç içeler ve benzer süreçleri içeriyorlar. Burada problem çözme ve karar verme Çatışma çözme olarak iki grup 2

3 Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 Problem çözme sürecinde, en iyi çözüm yolunun ne olduğuna karar vermek gereklidir. Çatışma çözme eğitimlerinde problem çözme becerilerine de yer alır 3

4 Sosyal problem çözme Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 Kişinin günlük yaşamda karşılaştığı sorunlu durumlarda etkili başa çıkma yolunu bulmak için giriştiği ve ürettiği bilişsel, duyuşsal ve davranışsal süreçtir. 4

5 Etkili karar vermek Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 Kişinin durumu ile hedeflediği durum arasındaki çelişkiyi fark etme Çelişkiyi azaltıcı çeşitli seçenekleri tanımlama ve değerlendirme, Seçme, hareket planı yapma, Hareketleri geçme, Hareketin sonuçlarını değerlendirme Hareketin etkililiği ile ilgili olarak bilgiyi işleme ve geri bildirimleri depolama 5

6 Çatışma ve çatışma çözme Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 Çatışma aynı fikirde olmama, tartışma, görüş olarak ayrılma, anlaşmazlık, gerilim, tutarsızlık, çelişme, mücadele, birbirine uymama Çatışma çözme tarafların başarılı bir sonuç elde edilinceye dek aynı fikirde olmadıkları, konu üzerinde çalışması süreci 6

7 Sosyal problem çözmedeki yetersizlik Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 Saldırganlığa Davranış bozukluklarına İntihar düşüncesine Yeme bozukluklarına Sosyal kaygının artmasına Genel ve okulla ilgili sosyal etkinliklerin azalmasına Suç davranışlarının artmasına vb. yol açabiliyor…. 7

8 Çatışma çözme becerilerinin azlığı Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 Saldırganlığın fazlalılığı Kendilik değerini azaltıcı Okul devamsızlığı “Saygısızca” diye nitelenen davranışlar 8

9 Problem çözme tepkileri Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 Bilişsel, duyuşsal ve davranışsal özellikleri olan karmaşık bir süreçtir.  Probleme iyi bir çözüm yolu bulmak,  Problemin kendiliğinden yok olmasını ya da çözülmesini ummak,  Başkalarının çözmesini beklemek,  Karar vermeyi ertelemek 9

10 Problem çözme/karar verme süreci Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 Problemi tanımlamak Seçenekleri yaratmak, Karar vermek Çözümü uygulamaya geçirmek İşe yarayıp yaramadığına bakmak 10

11 Problem/çatışma İlişkilerde sürekli bir çatışma ve uyuşmazlık vardır. Bu ise olağan ve kaçınılmazdır. Açık olmayan iletişimler kişiler arası çatışmalara neden olmaktadır. Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 11

12 Kişilerarası problem çözme Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 12 Fark edilen sorunun yarattığı gerginliği azaltmaya yönelik bilişsel ve davranışsal çabalar

13 Problemlerin nedenleri Kıt kaynaklar Karşılanamayan psikolojik gereksinimler Farklı değerler ZamanGüç elde etmeİnançlar ParaAit olmaÖncelikler MalÖzgür olma ve eğlenme/zevk Değerler Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 13

14 Problem/çatışma Problemler/çatışmalar her zaman yıkıcı değildir. Bağlılığı artırma, taraflar arasında güç dengesini sürdürme, probleme yaratıcı çözüm yolu bulma gibi bazı olanaklar sağlar. Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 14

15 Etkili problem/ çatışma çözme Tarafların başarılı bir sonuç elde edilinceye dek aynı fikirde olmadıkları, konu ya da durum üzerinde çalışması sürecidir. Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 15

16 Problem/çatışma çözme Bazı becerilerini gerektirmektedir. Dinleme becerilerini kullanma, Duygularının farkına varma Başkalarının duygularının farkında olma, Bunları etkili olarak ifade etme vb. Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 16

17 Problem/çatışma çözme Bireylerin, birbirlerinin görüşünü dinleyerek ve anlamaya çalışarak görüş farklılıkları ile başa çıkmayı öğrenmeleri gerekir. Sağlıklı olan iki tarafın da kazandığı bir yol bulabilmektir. Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 17

18 Çatışma çözme biçimlerimiz Bir başka çatışma çözme açıklamasına göre 5 farklı yol kullanırız.. Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 18

19 Çatışma durumlarıyla başaçıkmada kullanılan taktikler Kaplumbağa taktiği Köpekbalığı taktiği Ayıcık taktiği Tilki taktiği Baykuş taktiği Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 19

20 Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 20

21 Kaplumbağa taktiği Kaplumbağa taktiği (geri çekilme): İsteklerimizden ve ilişkimizden vazgeçme, geri çekilme taktiği. Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 21

22 Örnek Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 22 Yüksek sesle bağırarak ve zıplayarak oyun oynuyor ve siz de arkadaşınızla sohbet etmeye çalışıyorsunuz ama seçtiğiniz yol adeta onu ve yarattığı gürültüyü yok saymak…

23 Köpekbalığı taktiği Köpekbalığı taktiği (zorlama): ilişki yerine amaçlarımız, isteklerimiz önemli ise karşımızdakini zorlamaya dayalı olan taktik. (İş adamları, politikacılar. - Kültürümüz erkeklerden daha çok bu taktiği bekliyor) Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 23

24 Örnek Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 24 Çocuğunuz sizle zaman geçirmek istiyor ama siz de bir arkadaşınız ziyaret etmek (berbere gitmek, alışveriş yapmak, yalnız yürüyüş yapmak, vb.) istiyorsunuz.. Ve istediğinizi yapıyorsunuz!

25 Ayıcık taktiği Ayıcık taktiği (alttan alma): Amaçtan vazgeçip ilişkiyi korumaya yönelik olarak davranmaya, karşıdakinin yapmak istediğine izin vermeye dayalı taktik. (Memurlar, astlar.. - Kültürümüz kadınlardan daha çok bu taktiği bekliyor) Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 25

26 Örnek Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 26 Çok yorgunsunuz ve bitirmeniz gereken bir dizi iş var. Ancak çocuğunuz onunla alışverişe gitmenizi istiyor. Onu kırmak istemiyorsunuz ve alışverişe gidiyorsunuz..

27 Tilki taktiği Tilki taktiği (uzlaşma): Amaç ve ilişki orta derecede önemli ise, biraz ilişkiden biraz amaçtan vazgeçerek ortak yol bulmaya çalışılan taktik. (psikoloji ile ilgili alanlarda çalışanların kazandırmaya çalıştıkları taktik- Kültürümüz bu taktiği över) Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 27

28 Örnek Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 28 Alışverişe gittiğinizde almak istemediğiniz bir ürünü almayı isteyen çocuğunuzu da ve sizi de memnun edecek, ancak tam olarak ikinizin de istemediği bir çözüm bulmak

29 BAYKUŞ TAKTİĞİ Baykuş taktiği (yüzleşme): Amaç ve ilişkinin çok önemli olduğu, iki tarafında taviz vermeden gereksinimlerini tam olarak karşılayabildikleri taktik (psikoloji ile ilgili alanlarda çalışanların kazandırmaya çalıştıkları taktik). Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 29

30 Örnek Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 30 Arkadaşınızın gitmek istediği ile sizin gitmek istediğiniz film yerine ikinizin de istediğinden başka olan bir çözüm yolu bulmanız ve ikinizin de bundan memnun olması

31 Hangisini kullanıyoruz? Bu taktiklerin hepsini yeri geldikçe kullanırız. Ancak biri ya da bir kaçını daha sık kullanma eğilimimiz vardır. Kullanırken kendimizi korumayı, az zarar görmeyi ve çıkarlarımızı korumayı dikkate alırız. Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 31

32 HANGİSİNİ KULLANMAK İYİ? Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 32 Yeri geldikçe hepsini!!! Ancak baykuş ve tilki taktiğine ağırlık vermek!!

33 Dikkat!!! Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 33 Tilki ya da ayıcık postunda köpekbalığı da olunabilir!!! Ya da diğer postlara bürünmek..

34 Nizip Rehberlik ve Araştırma Merkezi, Şubat 2014 34 TEŞEKKÜRLER


"NIZIP REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ REHBERLIK HIZMETLERI BÖLÜMÜ PROBLEM ÇÖZME ÇATIŞMA ÇÖZME KARAR VERME BECERİLERİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları