Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Aydın Ünversitesi Van MEB Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğretmenlerine.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Aydın Ünversitesi Van MEB Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğretmenlerine."— Sunum transkripti:

1 Aydın Ünversitesi Van MEB Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğretmenlerine

2 GÜNAY ÖZARIN ÖZTÜRK Meslek : Öğretmen / Koç Tecrübe : 14 Yıl

3 1. Gün - İçerik Koçluk Nedir? Etkin Dinleme Soru Sorma Şekillendirici Geri Bildirim

4 Koçluk

5 Koç Ne Değildir? Mentor Danışman Psikolog Psikiyatr DEĞİLDİR

6 DİĞER MESLEKLERDEN FARKI NEDİR? Koçluk Nedir? KOÇLUK, danışanın performans, öğrenme ve gelişiminin kolaylaştırılması sanatıdır. (The Coaching Academy) Çözüm odaklı, hedefe yönelik ve daha az yönlendirici olmasıdır.

7 Koç’a kimler gelmeli? Ayağında gülle olan; Psikolog’a Önünde duvar olan; Koç’a gelmelidir.

8 Koç…. Dengenizi yitirdiğinizde… Yaşamınızın kontrolünü kaybettiğinizde… Bulunduğunuz “kap”tan (iş, çevre vb…) çıkmak istediğinizde… Kendi dış bağlantılarınızın farkına varmak istediğinizde… Artık değişmek / dönüşmek vakti geldiğinde… Kendi gücünüzü keşfetmek istediğinizde… Çıkacağınız yolculukta sizin “Yol arkadaşınızdır”

9 “İyi Koç” Değişmeyen tek şeyin değişim olduğunu benimser. Değiştirebileceği şeyleri değiştirmek için cesaret, değiştirmeyeceği şeyler için sabır, her iki durumu ayırt edecek akıl sahibidir. 360 dereceyi görendir. Etkili bir dinleyici ve geri bildirimcidir. Güçlü sorular sorar. Harekete geçirir.

10 “İyi Koç” Kendi doğrularını dikte etmez. Karşı tarafa onun doğrularını bile sorgulatır.

11 İyi Koçluk İçin Önemli Bir İpucu Önce kendinize koçluk yapın daha sonra başkalarına

12 Koçluğun Çalışma Ortamlarına Katkıları Çalışanların işlerinde gösterdikleri çabayı arttırır, Yapılan işin doğru olmasını sağlar, Çalışanların, potansiyel ve yeteneklerini üst düzeye çıkarmalarına destek olur.

13 Koçluğun Çalışma Ortamlarına Katkıları Yeni projeler için motivasyon sağlar, Performans düşüklüklerinin, erken tespit ve teşhisini sağlar, Çatışmayı önler, Yeni yetkinliklere daha kolay sahip olunmasını sağlar.

14 Koçluğun Şirketlere Katkıları

15

16 Koçluk da bir yere kadar… DEĞİŞİM GÜÇ DEĞİŞİM GÜÇ DEĞİŞİM KOLAY SEYREK SIK OLUMSUZ DAVRANIŞ SIKLIĞI DAVRANIŞIN YERLEŞİKLİĞİ ÖZEL DURUMDAN ÖZEL DURUMDAN KARAKTER ÖZELLİĞİ KARAKTER ÖZELLİĞİ

17 Dünya’da Koçluk 1995’te, Amerika’da kuruldu. Dünyanın her yerinden, 2012 yılında açıklanan ‘i aşkın üyesi var. 2003’ten bu yana var yılında İngiltere’de kuruldu. Kasım 2012’de ICF, AC ve EMCC bir araya gelerek 1992’de kuruldu. EMCC’nin Avrupa Birliği Ülkeleri başta olmak üzere, dünya çapında 67 ülkeden üzeri üyesi var. Global Coaching Mentoring Alliance (GCMA) “Evrensel Koçluk ve Mentorluk Birliği” kurdular.

18 Türkiye’deki Gelişmeler… 2005 yılında kuruldu, 2009 yılında ICF resmi kimliğine kavuştu yılında, 138 üyesi vardı yılında kuruldu, 2011 yılında AB standartlarına göre revize edildi yılında kuruldu. 29 Haziran 2013 tarihli, sayılı, Resmi Gazete'de yayımlanan, 'Koç Ulusal Meslek Standardı' ile koçluk, resmi bir meslek olarak tanınmış ve kurallarının net olarak belirlendiği bir meslek olmuştur.

19 KOÇLUK YETKİNLİKLERİ A. YAPIYI KURMAK AHLAKİ TEMEL KAVRAMLAR VE MESLEKİ STANDARTLARA UYMAK KOÇLUK ANLAŞMASINI OLUŞTURMAK B. İLİŞKİYİ BİRLİKTE VE EŞZAMANLI YARATMAK MÜŞTERİ İLE GÜVEN VE SAMİMİYETİ OLUŞTURMAK KOÇLUK VARLIĞI C.ETKİLİ İLETİŞİM AKTİF DİNLEME GÜÇLÜ SORULAR SORMA DİREK İLETİŞİM D. ÖĞRENMEYİ KOLAYLAŞTIRMA VE SONUÇLAR FARKINDALIĞI YARATMAK HAREKETLERİ TASARLAMAK PLANLAMA VE HEDEF KOYMA GELİŞİMİ VE SORUMLULUĞU YÖNETME

20 ETKİN DİNLEME

21 Etkin Dinleme İşitiyor muyuz? Dinliyor muyuz ? Dinliyor muyuz? Konuşmak için sıra mı bekliyoruz?

22 OYUN NE DUYDUYSAN O’rigami

23 Ne diyorlar ? Ne duyuyoruz ?

24 聽 Geleneksel çince Çin piktogramında dinlemek fiili, beş parçadan oluşur. Anlamı; “Sana kulaklarımı, gözlerimi,dikkatimi ve kalbimi veriyorum.” Dinlemek

25 Dinle- me

26 Az önce ne oldu ? Kim dinledi ? Kim konuştu ?

27 Neden Dinlemiyoruz

28 Etkin Dinleme

29

30 Neden Dinlemiyoruz-2

31 Kaynak BEÜ Tıp Fakültesi Psikiyatri Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Özge Saraçlı

32 Neden Dinlemiyoruz-3 Konuşmaya aşırı değer verme Kendimizle meşgul olma Yorulma (Etkin dinleme yorucudur) Gürültülü ortam Önyargılarımız (Yarattığımız Kalıp/Şablonlar) Sistem-1 Sistem-2

33 Kiki Bouba Şablonlama

34 Sistem-1/2 Testi El- Parmak?

35 Sistem-1/2 Testi Ne dersem tekrar ?

36 Dinleyici Türleri…. Tuzakçı (az önce …. Demiştin. Şimdi…. diyorsun- Bunu yanlış söylediniz. O çoktan…..) Nutukçu (Diyalog monolog) mış gibi… dinleyen Seçici Dinleyen (İşine geleni duyan) Detektör (konuşmada sürekli hüznü veya espriyi arayan) Şüpheci (kesin bana taş atıyor)

37 UYGULAMA DİNLEME ALIŞTIRMASI

38 Dinleme-55 Şu anda neredeyim bil bakalım? Üsküdar vapur iskelesindeyim, Güneş tam tepemde, Sağ kulağımda bir simitçinin çığlığı “Simit 1 liraaaa”, Sol kulağımda bir buçukta kalkmak üzere iskeleye yanaşan vapurun düdüğü yankılanıyor. Yanımdaki gri takım elbiseli adamın fıstık yeşili parlak renkli kravatı çok güzel, Sol elinde de bir deri çanta, Ayakkabılarının yarısı rugan yarısı mat. Şık durmuş. Karşıya geçip Fındıklıdaki Atlantis İş Merkezinde arkadaşımla buluşacağım. Oradan Kahve Dünyasında laflayacağız. Sonra belki iskelede sucuk ekmek yeriz. Sonra İstiklal Caddesindeki İnci Profiterole uğrarız Sen bize nerede katılmak istersin?

39 NE ZAMAN ETKİN DİNLEME ? a)Her zaman b)Somut bir şey istendiğinde (Ör. Tuzu verir misin?) c)Gerginlik esnasında d)Soyut duygular işin içine girdiğinde e)Karşımızdaki ile sorun aralıkları sıklaştığında f)Kişi ile aynı sorunları tekrar tekrar yaşadığımızda

40

41 Ne duydunuz?

42 Örnek-1 “Bu işi Mehmet yapsa daha iyi olur.” a.İşten kaçma b.Dik kafalılık c.İsteksizlik d.Kendine Güvensizlik e.……

43 Örnek -2 “Bu haftaki toplantıya katılmasam olur mu? Ahmet’le çalışmam gereken bir konu var.” a.Samimi bir talep b.İsteksizlik c.Toplantının bir diğer katılımcısı ile çatışma öngörüsü/ isteksizliği

44 Etkin Dinleme Nedir? Duyduklarınızı kendi ifadenizle tekrarlama becerisi Açık uçlu sorular sorma

45 Etkin Dinleme Neyi Kapsamaz ? Çözümleme (Bence sen bir şeyler saklıyorsun/ bence sorunun kaynağı……) Rahatlatma (Boşveeeer takma kafana) Yargılama (Bu kafayla hiçbir yere varamazsın/ Aferin iyi yoldasın) Sorgulayıcı soru sorma (Neden yaptın/ Sen ne yaptın?/ Hoşuna gitti mi?...)

46 Dinlerken… Beden dilinizi kontrol edin ! Dinlenenin daha az akılda kalması Daha eleştirel bir yaklaşım sergileme Kaynak : Allan PEASE, Beden Dili, Çev. Yeşim Özben, Rota Yay., İstanbul 1997, s.81-82

47 Dinlerken… Konsantre olun Göz teması kurun İlgilendiğinizi gösterin Başka kelimelerle yorumlayın Ortam uygunsa not alın Sık tekrar edilenleri yakalayın (duygu ifadeleri vb) Lüzumsuz yere kesmeden dinleyin (soru hariç) Dinleme ve konuşma arasında yumuşak geçişler yapın Aşırı tepkiler vermeyin Önyargılarınızı fark edin ve engelleyin Doğal olun Dikkatinizi dağıtacak şeylerden uzak durun

48 Dinlerken… Sorularla; Soyutu somutlaştırın ! Görünmeyeni görünür kılın !

49 Soyutu Somutlaştırın ! Sizin için ne ifade ediyorlar? Ne hissettiriyor? Araba Aile Güç Huzur

50 SESİ DİNLEYEN Söyleneni duyacak Söyleneni geri söyleyecek (uygun aralıklarla) Soyut kavramları yakalayacak ve anlamını soracak Sonunda özet yapacak YÜREĞİ DİNLEYEN Söylenmeyeni duyacak Beden dilini kontrol edecek Tekrarlanan kavramları yakalayacak

51 SORULARIN GÜCÜ SORULAR SİSTEMİ ÇALIŞTIRIYOR

52 Neden soru sorarız? Soru neden önemlidir? Lütfen yanınızdaki ile konuşun !

53 -Sorun çözmek için (Soru-n) -Belirli bir yöne teşvik etmek. -Cesaretlendirmek, -Geri besleme almak. -Kontrol edebilmek, -Odağı, başlıkta tutmak, -Öğrenilenleri keskinleştirmek, -Kendilerini iyi hissetmelerini sağlamak, -Kendilerini tanıtmalarını ve bağlantı kurmalarını sağlamak, -Boşlukları tespit etmek, -Başka sorulara kapı açmak, -Düşünmesini sağlamak, -Tartışmayı öğretmek, Neden soru sorarız? / Sorular neden önemlidir?

54 Tarihte Doğru Cevapları Bulanlar Hitler Edison İnsanlar, kendi sorularına buldukları cevaplarla yaşamı şekillendirir.

55 Kapalı Uçlu Sorular oBuraya arabayla mı geldin? Evet. oGerçekten böyle mi düşünüyorsun? Evet. oCanını sıkan kim? Sen. Açık uçlu sorular oBuraya gelme yöntemleri neler? oBu konuda neler düşünüyorsun? oDuygu durumunu nasıl tanımlarsın? Soru Sorma

56 Olumsuz soru Bu geceki yemeğe gelmiyor musun? Nötr soru Bu akşamki yemek için planın nedir? Olumlu soru Bu geceki yemeğe geleceksin, değil mi? Gizli yönlendirme Koçluk, dünya çapında şirketlerin, hatta fortune 500 şirketlerinin, vazgeçilmez lider gelişim programları arasında yer alıyor. Sizin koçluk hakkında düşünceleriniz neler? Soru Sorma

57 “ Bir insanı verdiği cevaplara göre değil, sorduğu sorulara göre yargılayın.” Voltaire.

58 Sorular araştırmaya ve gelişmeye yönlendirmelidir… -İyi bir öğrencinin sahip olması gereken özellikler nelerdir? -Okul arkadaşlarıma nasıl davranmalıyım? - Başarı için ne tür fedakarlıklarda bulunabilirim? Sorular nasıl olursa farkındalık sağlar?

59 Soru basit ve sade olmalıdır. Birden fazla soru sorulmamalıdır. Gerekirse 4 saniye kuralı uygulanmalıdır. (Her sorudan sonra beklenmelidir.) Güçlü soru özellikleri…

60 Sıkı sorular… Bu dünyaya ne için gelmiş olabilirsin? Bu dünyaya hangi değerli katkıyı sağlamak için gelmiş olabilirsin? Yaşam amacın ne? Yolculuk nereye ? Bunun senin için anlamı ne?

61 Sıkı sorular… Seni bu güne getiren seçimlerin hangileri? Gelecekte hangi seçimlerini anlatmak istersin? Gelecekte yaşamak istediğin hayata seni ulaştıracak hangi seçimden başlamak istersin?

62 Sorularınızı Değiştirin… Siyah Soru Neden hep ben? Beyaz Soru Bu yaşadıklarımın anlamı ne olabilir? Bu yaşadıklarımın hayatıma katkısı ne olabilir?

63 Kendinize Sorun… Bu durumdan ne öğrendim ? Unutmayın ki… “Hiç kimse, zafere kendi yenilgisinin sebebini bilenden yakın değildir.”

64 Karşınızdakine Sorun… (Bardağı Doldurmayın/ Taşırmayın) Böyle düşünmene sebep olacak ne yapmış olabilirim? Böyle düşündüğünü düşünüyorum? Doğru mu? Doğru değilse neler olduğunu anlatabilir misin? Böyle söylemen beni üzdü? Aslında ben…..

65 Sorular Amaçlarından hangilerine ulaştın? Halen ulaşmak için mücadele ettiğin neler var ? Hedefine ulaşmana engel olan şeyler nedir? (sen, diğerleri ve çevresel şartlar)

66 Soruların Gücünü Önemseyin! Ne istiyorum? İsteklerim ve arzularım neler? Bu konu hakkında ne /neler yapabilirim? Bu arzumu gerçekleştirmek için imkanım dahilinde olan şeyler neler? Şu andan başlayarak neler yapacağım? Bu konuyla ilgili hayallerim için hemen şimdi neler yapacağım?

67 Yargılayıcı / Öğrenici Sorular… Yargılayıcı Benim sorunum ne?”, “Onlardaki sorun ne?”, “Kim suçlu ?”, “Kimi suçlamak lazım?” Öğrenici “Ne yapabilirim ?”, “Bundan ne öğrenebilirim?”, “Seçenekler nelerdir?”, “Neyi değiştirebilirim?”

68

69 Ne oluyor? Olmadığında ne olacak? Başka ? Geçmişte bu konuyu hallettiğin dönemler olur mu? Küçük bir adım atsan ne olur? …………. Gerçekleştiğinde ne olacak?Bu yolda hangi güçlü yönün senin destekler? …………. Olduğunda nasıl hissedeceksin? Bütün bunlardan sonra neyin farkındasın? Şimdi neyin farkındasın? …………. Neye hizmet ediyor? …………. Neyi önceliğe taşıyor? SESSİZ KALMAK : kendi başına çok güçlü bir etki. …………. Yıl sonra kendini nerde görüyorsun? Senin için anlamı ne? Senin için değeri ne? …………. Nasıl hissedeceksin?Ne sormamı istersin?

70 Seni ne mutlu eder? Kalbin ne yapmak istiyor? (Planları aç)………..Faydasına inanıyor musun? …..olman için daha neler yapman gerekiyor? Kimsin? Ne olacaksın? Ne tür yeni seçimler istiyorsun? Nasıl bir adım atarsan hedefine ulaşırsın? Huzurlu sen nasıl olurdu? ( çeşitli sıfatlar olabilir, bu durumda geleceği hayal etmesini sağlıyor) Bunun için küçücük bir adım atsan ne olurdu? Neyi taahhüt ediyorsun? Dediğine ne kadar yakınsın? ……………nelere hizmet etti? Nasıl bir sen olacak? Bir sonraki adım ne? Hikayeyi anlatır mısın? Hangi değerine sahip çıkacaksın?

71 Problemi çözmek üzere hedef belirlemek için… Bu problem senin hangi değerine dokunuyor? Bu değeri koruma altına almak için neler yapmalısın? Problemi yaşayan bir insan olarak hayal edin. İnanç sistemi, değerleri, politik görüşü neye benziyor? Problemin arkadaşları kimler ?(düşünce, inanç, önyargı vb) Bu problemi neye/nereye ulaşmak için çözmek istersin ? Bu problem senin hangi hedefine ulaşmana engel oluyor? Değer bazlı problem çözümü için…

72 Problemi görselleştirmek için… Bu problemin sınırları nereye kadar uzanıyor? Bu problemi neye benzetiyorsun? Problemin bir tadı var mı? (Ya da) bir sesi var mı? Bu sesi kısmak için neler yapman gerekiyor? (ya da) Bu tadı değiştirmek için neler yapmalısın? Bu problem, (örneğin) fırtına, mağara, orman gibi bir durumla tarif etsen hangi durumu seçerdin? (Not: Bu 3 benzetme örnek olarak verilmiştir, sadece bunlarla kısıtlamak yaratıcılığı engeller. Kişinin kendi tarifini yapmasını her zaman teşvik etmek gerekir) Bu tarif ettiğin durumdan kurtulmak için neler yapmalısın? Bu problem bir nesne olsa ne olurdu. Çizer misin? Sonra siler misin? Silerken hangi ucundan. Köşesinden başlamak isterdin? Problemi vücudunun neresinde tutuyorsun? (elinde, cebinde, başında, ayakkabının içinde vb.). Orada durmasının sebebini tarif edebilir misin?

73 ŞEKİLLENDİRİCİ GERİ BİLDİRİM

74 KOÇLUK YETKİNLİKLERİ

75 ŞEKİLLENDİRİCİ GERİ BİLDİRİM BİR GERİ BİLDİRİMİN SAĞLIKLI OLMASI İÇİN ŞARTLAR YÖNTEMİÇERİK Düzenli yapGüven ve saygı ortamı İzin alUzmanlık alanında Özel hissettirGerçekten önemseme Uygun zamanlamaYargıdan uzak Açık, netKırılmaya açık olmak

76 ŞEKİLLENDİRİCİ GERİ BİLDİRİM Sokrates Testi : -Gerçek olduğundan emin misin? -İyi bir şey mi? -Faydasından emin misin? Bu sözün bana faydası var mı, Ona faydası var mı? Sana faydası var mı?

77 Söz ola kese savaşı, Söz ola kestire başı, Söz ola ağulu aşı, Yağ ile bal ede bir söz. (Yunus Emre)

78

79 (K) KONU: Konu, hizmet alanın gündeme getirdiği başlıktır. (A) AMAÇ: Ele alınan konunun seans sonunda erişmesi gereken olgunluğun tarifidir. (M) MEVCUT DURUM: Hizmet alanın gerçeğidir. (Ç) ÇARE: Amaca ulaşmak için ortaya konulan çözümlerdir. (I) ISMARLAMA: Hizmet alanın çözümlerden birisini tercih etmesidir. (!) İLAN: Tercih edilen çarenin ilan edilmesidir. KAMÇI! MODELİ

80 Kamçı Tekniği Temel Soruları KONU : (Bu gün) ne hakkında konuşmak istiyorsun? -(…… amacıyla ….. Yapmak istiyorum) -Buna bir başlık koysak ne olur? (veya sen arada başlık koymasına yardımcı ol. Konumuz …. dır doğru mu anlamışım -DİKKAT : KONUDA DA BÜYÜK AMAÇ GÖMÜLÜDÜR. ( Kariyerimde ilerlemek amacıyla, neler yapabileceğimi konuşmak istiyorum)

81 Kamçı Tekniği Temel Soruları AMAÇ : Bu görüşmenin (60 dk- 90 dk) sonunda ne ile ayrılmayı düşünüyorsun? Bu görüşmenin sonunda nasıl bir sonuca ulaşmak istiyorsun ?

82 Kamçı Tekniği Temel Soruları MEVCUT DURUM: Şu anki durum nedir? Nasıl görünüyor ? İyi olan ne? Görünmeyen ne olabilir? Ne eksik? Ne fazla? Hangi engeller var?

83 Kamçı Tekniği Temel Soruları ÇARELER / ÇÖZÜMLER Alternatifler ne? Neler yapabilirsin ? Başka…….? Başka………..? ………….. olsa ne olur ? ………….. olmasa ne olur ?

84 Kamçı Tekniği Temel Soruları ISMARLAMA Bu çözümleri sıralayacak olsan ilk üçte hangileri olur ? Bu çözümlere 10 / 5 üzerinden puan versen… Hangisini seçersin ? (ısmarladı) Karşına çıkacak engeller ne olabilir? Kimlerden destek alabilirisin ?

85 Kamçı Tekniği Temel Soruları İLAN ET 5N1K (Neyi, ne için, ne zaman (da), nasıl, nerede ve kimlerle yapacağım) Bunu nasıl bileceğim ? Koç ’un sorusu (bunu sana hatırlatmamı / bildirmemi ister misin) DÜĞÜMLE /BAĞLA/KAPAT/ : Buradan ne ile ayrılıyorsun? Çantanda ne ile gidiyorsun?

86 Koçluk Uygulaması Konu: Ders çalışıyorum ama başarılı olamıyorum Öğrenci ve koç diyaloğu


"Aydın Ünversitesi Van MEB Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğretmenlerine." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları