Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

6360 SAYILI ONÜÇ İLDE BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ VE YİRMİALTI İLÇE KURULMASI İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "6360 SAYILI ONÜÇ İLDE BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ VE YİRMİALTI İLÇE KURULMASI İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN."— Sunum transkripti:

1 6360 SAYILI ONÜÇ İLDE BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ VE YİRMİALTI İLÇE KURULMASI İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN Okay MEMİŞ Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü Esk.Gnl.Md.Yrd.-Hukuk Müşaviri Aralık 2012 İzmir T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI 1

2 Bu Kanun’la;  Mevcut büyükşehir belediyelerinin sınırı il sınırına genişletilmektedir.  İl toplam nüfusu ’in üzerinde olan illerin il belediyeleri, sınırları il mülki sınırları olmak üzere büyükşehir belediyesine dönüştürülmektedir.  Büyükşehirlerdeki il özel idarelerinin, belde belediyelerinin ve köylerin (orman köyleri dahil) tüzel kişilikleri kaldırılmaktadır.  Büyükşehire dönüştürülecek illerde 24 yeni ilçe (2 ilçe de Zonguldak’ta) kurulmaktadır.  Nüfusu 2000’in altında olan 559 belde belediyesinin tüzel kişiliği sona erdirilmektedir.  Yerel yönetimler alanında yaşanan bazı sorunların giderilmesi amacıyla yerel yönetimlerle ilgili kanunlarda çeşitli değişiklikler yapılmaktadır. KANUNUN GETİRDİKLERİ 2

3 İl belediyeleri ilk mahalli idareler seçimi ile birlikte büyükşehir belediyesine dönüştürülmektedir. KANUNDA ÖNGÖRÜLENLER S.NOİL ADINÜFUSS.NOİL ADINÜFUS 1 AYDIN MANİSA BALIKESİR MUĞLA DENİZLİ TEKİRDAĞ HATAY TRABZON KAHRAMANMARAŞ ŞANLIURFA MARDİN VAN MALATYA

4 YENİ BŞB’LERDE TÜZEL KİŞİLİĞİ KALDIRILAN BELDE VE KÖYLER İlBeldeKöyOrman KöyüToplam Köy AYDIN BALIKESİR DENİZLİ HATAY MALATYA MARDİN MANİSA K.MARAŞ MUĞLA TEKİRDAĞ TRABZON ŞANLIURFA VAN TOPLAM

5 MEVCUT BŞB’LERDE TÜZEL KİŞİLİĞİ KALDIRILAN BELDE VE KÖYLER İlBeldeKöyOrman KöyüToplam Köy ADANA ANKARA ANTALYA BURSA DİYARBAKIR ERZURUM ESKİŞEHİR GAZİANTEP İSTANBUL İZMİR KAYSERİ KOCAELİ KONYA MERSİN SAKARYA SAMSUN Toplam

6 TÜZEL KİŞİLİĞİ KALDIRILAN BELDE VE KÖYLER TOPLAM BELDE KÖY (29 BŞB) 29 BŞB (TÜM BELDELER) 52 İL (NÜFUSU 2.000’NİN ALTINDA) KÖY ORMAN KÖYÜ

7 BÜYÜKŞEHİR İLÇE BELEDİYELERİ BŞB Yeni Kurulacak İlçe Sayısı Mevcut Büyükşehir İlçe Sayısı Dönüştürülecek İlçe Sayısı Genel Toplam

8 YENİ BÜYÜKŞEHİRLERİN İLÇE BELEDİYELERİ İl Merkez İlçe Nüfusu Yeni Kurulacak İlçe Sayısı Mevcut İlçe Sayısı Mevcut İlçe Nüfuslarının Toplamı AYDIN BALIKESİR DENİZLİ HATAY MALATYA MANİSA MARDİN K.MARAŞ MUĞLA TEKİRDAĞ TRABZON ŞANLIURFA VAN Toplam

9 KARŞILAŞTIRMALI GENEL TABLO *2011 TÜİK ADNKS VERİLERİNE DAYANILARAK HAZIRLANMIŞTIR. MEVCUT DURUM YENİ DURUM BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ1629 BÜYÜKŞEHİR İLÇE BELEDİYESİ İL BELEDİYESİ6552 İLÇE BELEDİYESİ BELDE BELEDİYESİ TOPLAM BELEDİYE İL ÖZEL İDARESİ8152 KÖY*

10 İl MEVCUT DURUM YENİ DURUM İl YENİ DURUM ADANA 3878 AYDIN 81 ANKARA BALIKESİR 87 ANTALYA DENİZLİ 70 BURSA 5297 HATAY 70 DİYARBAKIR 3090 MALATYA 49 ERZURUM 2178 MARDİN 52 ESKİŞEHİR 1746 MANİSA 80 GAZİANTEP 2552 K.MARAŞ 55 İSTANBUL 308 MUĞLA 59 İZMİR TEKİRDAĞ 48 KAYSERİ 3167 TRABZON 68 KOCAELİ 76 ŞANLIURFA 69 KONYA VAN 62 MERSİN 3177 SAKARYA 5174 SAMSUN 2683 YENİ DURUMDA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİS ÜYE SAYILARI 10

11 BŞB’LERİNİN GBVG’NDEN ALDIĞI PAY  MEVCUT DURUM: BŞB sınırları içerisinde toplanan GBVG tahsilatının %5’i büyükşehir belediyesi payı olarak ayrılmaktadır. Maliye Bakanlığı bu payın; %70’ini doğrudan ilgili büyükşehir belediyesine; %30’unu ise havuzda toplayarak tüm BŞB’lere nüfuslarına göre dağıtmaktadır.  YENİ DURUM: İl genelinde toplanan GBVG’nin %6’sı BŞB payı olarak ayrılacaktır. Maliye Bakanlığı bu payın; %60’ını doğrudan, Kalan %40’ını bir havuzda toplayarak; %30’unu yüzölçümüne göre, %70’ini nüfusa göre dağıtacaktır. 11

12 BÜYÜKŞEHİR İLÇELERİNİN GBVG’NDEN ALDIĞI PAY  MEVCUT: Türkiye genelinde toplanan GBVG’nin %2,50’si nüfus esasına göre, mevcut büyükşehir ilçe belediyeleri payı olarak ayrılmaktadır. İller Bankası bu payın; %10’unu bağlı idareye; %30’unu büyükşehir belediyesine; %60’ını da ilçe belediyesine dağıtmaktadır. BİRİMLER MEVCUTYENİ DURUM Birim Adedi Nüfus GBVG Aldığı Pay (%) Miktar Birim Adedi Nüfus ÖNERİLEN GBVG Payı Miktar Büyükşehir İlçe Belediyesi , ( ) 4, Diğer Belediyeler , ( ) 1,

13 BÜYÜKŞEHİR İLÇELERİNİN GBVG’NDEN ALDIĞI PAY  YENİ DURUM: Türkiye genelinde toplanan GBVG’nin %4,50’si büyükşehir sınırları içindeki ilçe payı olarak ayrılacaktır. İller Bankası bu payın; %10’unu yüzölçümüne, %90’ını nüfusa göre hesaplayarak ilçe payını belirleyecektir. Belirlenen ilçe payının: %10’u bağlı idare payı olarak; %30 ’u büyükşehir belediyesi payı olarak; %60’ı da ilçe payı olarak dağıtılacaktır. 13

14 ÖZEL İDARELERİN GBVG’NDEN ALDIĞI PAY  MEVCUT: Türkiye genelinde toplanan GBVG’nin % 1,15’i İl Özel İdare payı olarak ayrılmaktadır. İller Bankası bu payın: % 50’lik kısmını nüfusa; % 10’luk kısmını illerin yüzölçümüne; % 10’luk kısmını illerin köy sayısına; % 15’lik kısmını illerin kırsal alan nüfusuna; % 15’lik kısmını illerin gelişmişlik endeksine göre dağıtmaktadır.  YENİ DURUM: İl Özel İdarelerinin GBVG tahsilatından aldıkları pay % 0,5’e düşürülmekte; 29 ilde il özel idare teşkilatları kaldırılmakta; Kalan 52 il özel idaresine aynı kriterlere göre ödenek dağıtılması öngörülmektedir. 14

15 GBVG'DEN MAHALLİ İDARELERE AKTARILAN PAYLAR VE ORANLAR BİRİMLER MEVCUTYENİ DURUM Birim Adedi Nüfus 2011 Kişi Başı GBVG Aldığı Pay (%) Miktar Birim Adedi Nüfus ÖNERİLEN GBVG Payı (%) Miktar 2011 Kişi Başı KİŞİ BAŞI FARK TL Büyükşehir , ,084, İlçe Belediyesi Diğer , ,331, Belediyeler Özel İdareler , ,410, Genel TOPLAM6,5 5,826,5 MEVCUTYENİ DURUM Birim Nüfus İLDEKİ GBVG'NİN %5’İ KİŞİBirim Nüfus İLDEKİKİŞİ FARK Adedi BAŞI TL AdediGBVG'NİN %6’SIBAŞI TL Büyükşehir Belediyeleri

16 BELEDİYELERE AKTARILACAK İLAVE KAYNAK (KANUNUN GETİRDİĞİ MALİ YÜK)  Bu tasarı ile getirilen: 13 büyükşehir belediyesi kurulması, 14 büyükşehir belediye sınırının değiştirilmesi, % 5’lik payın % 6’ya çıkarılması, 13 BŞB’NİN KURULMASI ( BU İLLERDEKİ GBVG’NİN %5 ‘İ ) TL MEVCUT BŞB’LERİN SINIRLARININ İL SINIRI OLMASI ( BÜYÜKŞEHİR SINIRINA YENİ GİREN İLÇELERİN GBVG’SİNİN %5’İ ) TL BŞB'LERİN GBVG'DEN ALDIĞI PAY %5'TEN %6'YA ÇIKARSA TL TOPLAM TL Devredilecek personelin oluşturacağı mali yük hesaplanmamıştır. Köy Hizmetlerinden özel idareler ve belediyelere devredilen personelin ücretleri için 2011 yılında Maliye 29 ilde 751 milyon kaynak aktardı. 16

17 16 İLDE MAHALLİ İDARELERİN DEĞİŞİKLİK SONRASI NÜFUS VE GBV GELİRLERİ 2011 İLİ NÜFUS (TÜM İL SINIRI) MEVCUTYENİ DURUM ARTIŞ ORANI TÜM BELEDİYELER+ ÖZEL İDARELERİN TAHAKKUKU KİŞİ BAŞI (TL) TÜM BELEDİYELER TAHAKKUKU KİŞİ BAŞI (TL) ADANA % ANKARA % ANTALYA % BURSA % DİYARBAKIR % ERZURUM % ESKİŞEHİR % GAZİANTEP % İSTANBUL % İZMİR % KAYSERİ % KOCAELİ % KONYA % MERSİN % SAKARYA % SAMSUN % TOPLAM

18 13 İLDE MAHALLİ İDARELERİN DEĞİŞİKLİK SONRASI NÜFUS VE GBV GELİRLERİ 2011 İLİ NÜFUS (TÜM İL SINIRI) MEVCUTYENİ DURUM ARTIŞ ORANI TÜM BELEDİYELER+ ÖZEL İDARELERİN TAHAKKUKU KİŞİ BAŞI (TL) TÜM BELEDİYELER TAHAKKUKU KİŞİ BAŞI (TL) AYDIN % BALIKESİR % DENİZLİ % HATAY % K.MARAŞ % MALATYA % MARDİN % MANİSA % MUĞLA % Ş.URFA % TEKİRDAĞ % TRABZON % VAN % TOPLAM

19 16 İLDEKİ TÜM BELEDİYELERİN DEĞİŞİKLİK SONRASI NÜFUS VE GBV GELİRLERİ 2011 İLİ TÜM BELEDİYELERİN NÜFUSU MEVCUT İL NÜFUSU YENİ DURUM YENİ DURUMDA KİŞİ BAŞI DEĞİŞİM ORANI (%) YENİ DURUMDA TAHAKKUKTAKİ DEĞİŞİM ORANI (%) TÜM BELEDİYELERİN TAHAKKUKU KİŞİ BAŞI (TL) TÜM BELEDİYELERİN TAHAKKUKU KİŞİ BAŞI (TL) ADANA ANKARA ANTALYA BURSA DİYARBAKIR ERZURUM ESKİŞEHİR GAZİANTEP İSTANBUL İZMİR KAYSERİ KOCAELİ KONYA MERSİN SAKARYA SAMSUN TOPLAM

20 13 İLDEKİ TÜM BELEDİYELERİN DEĞİŞİKLİK SONRASI NÜFUS VE GBV GELİRLERİ 2011 İLİ TÜM BELEDİYELERİ N NÜFUSU MEVCUT İL NÜFUSU YENİ DURUM YENİ DURUMDA KİŞİ BAŞI DEĞİŞİM ORANI (%) YENİ DURUMDA TAHAKKUKTAKİ DEĞİŞİM ORANI (%) TÜM BELEDİYELERİN TAHAKKUKU KİŞİ BAŞI (TL) TÜM BELEDİYELERİN TAHAKKUKU KİŞİ BAŞI (TL) AYDIN BALIKESİR DENİZLİ HATAY K.MARAŞ MALATYA MARDİN MANİSA MUĞLA Ş.URFA TEKİRDAĞ TRABZON VAN TOPLAM

21 13 YENİ BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİNİN DEĞİŞİKLİK SONRASI NÜFUS VE GBV GELİRLERİ 2011 İLİ İL BLD. NÜFUSU MEVCUT İL NÜFUSU YENİ DURUM YENİ DURUMDA KİŞİ BAŞI DEĞİŞİM ORANI (%) YENİ DURUMDA TAHAKKUKTAKİ DEĞİŞİM ORANI (%) İL BELEDİYESİ TAHAKKUKU KİŞİ BAŞI (TL) TOPLAM BŞB TAHAKKUKU KİŞİ BAŞI (TL) AYDIN BALIKESİR DENİZLİ HATAY K.MARAŞ MALATYA MARDİN MANİSA MUĞLA Ş.URFA TEKİRDAĞ TRABZON VAN TOPLAM

22 16 İLDEKİ BÜYÜKŞEHİR İLÇE BELEDİYESİNİN DEĞİŞİKLİK SONRASI NÜFUS VE GBV GELİRLERİ 2011 İLİNÜFUS MEVCUT NÜFUS (TÜM İL SINIRI) YENİ DURUM YENİ DURUMDA KİŞİ BAŞI DEĞİŞİM ORANI (%) TOPLAM BŞ İLÇE TAHAKKUKU KİŞİ BAŞI (TL) TOPLAM BŞ İLÇE TAHAKKUKU KİŞİ BAŞI (TL) ADANA ANKARA ANTALYA BURSA DİYARBAKIR ERZURUM ESKİŞEHİR GAZİANTEP İSTANBUL İZMİR KAYSERİ KOCAELİ KONYA MERSİN SAKARYA SAMSUN TOPLAM

23 16 İL ÖZEL İDARESİNİN DEĞİŞİKLİK SONRASI GBV GELİRLERİ 2011 İLİ İL NÜFUSU MEVCUTYENİ DURUM DEĞİŞİM ORANI (%) İL ÖZEL İDARE PAYI TAHAKKUKU KİŞİ BAŞI İL ÖZEL İDARE PAYI TAHAKKUKU KİŞİ BAŞI ADANA ANKARA ANTALYA BURSA DİYARBAKIR ERZURUM ESKİŞEHİR GAZİANTEP İSTANBUL İZMİR KAYSERİ KOCAELİ KONYA MERSİN SAKARYA SAMSUN TOPLAM

24 13 İL ÖZEL İDARESİNİN DEĞİŞİKLİK SONRASI GBV GELİRLERİ 2011 İLİ İL NÜFUSU MEVCUTYENİ DURUM DEĞİŞİM ORANI (%) İL ÖZEL İDARE PAYI TAHAKKUKU KİŞİ BAŞI (TL) İL ÖZEL İDARE PAYI TAHAKKUKU KİŞİ BAŞI (TL) AYDIN BALIKESİR DENİZLİ HATAY K.MARAŞ MALATYA MARDİN MANİSA MUĞLA Ş.URFA TEKİRDAĞ TRABZON VAN TOPLAM

25  Gelişmişlik endeksinden kaynaklanan adaletsiz dağıtımın önüne geçilmektedir. (5/2 md.) Gelişmişlik endeksinden  Küçük belediyeler için öngörülen denkleştirme ödeneği yeniden düzenlemektedir. (6/1 md.)denkleştirme ödeneği KANUNUN GETİRDİKLERİ 25

26  Yeni kurulan ilçe belediyelerine, merkezi bütçe yedek ödenek tertibinden bir defaya mahsus olmak üzere GBVG’den alacakları aylık payın 3 katı kadar ilave kaynak aktarılacaktır.  İstanbul ve Kocaeli hariç, büyükşehir, büyükşehir ilçe belediyeleri ve bağlı idarelerin yatırım bütçelerinin en az %10 unu 10 yıl süre ile bu Kanun kapsamında belediye sınırlarına dahil olan yerleşim yerlerinin altyapı hizmetleri için ayırmaları ve kullanmaları zorunluluğu getirilmiştir. KANUNUN GETİRDİKLERİ 26

27  Büyükşehirlerde yeni bir ilçe belediyesinin kurulabilmesi için asgari olan nüfus kriteri ’e çekilmektedir.  Tüzel kişiliği kaldırılarak köye dönüşen belediyelerden bu Kanunun yayımlandığı tarihe kadar Belediye Kanununun 8.maddesinde ki usule uygun olarak katılımla nüfusunu in üzerine çıkaranlar tüzel kişiliklerini koruyacaklardır.  Tüzel kişiliği kaldırılarak köye dönüşen belediyelerin komşu oldukları il, ilçe ve nüfusu 2.000’in üzerindeki belde belediyelerine, belediye meclisi kararıyla mahalle olarak katılmaları kolaylaştırılmaktadır. KANUNUN GETİRDİKLERİ 27

28  Orman köylerinin ve köylüsünün hakları korunmuştur.  Tüzel kişiliği kaldırılarak mahalleye dönüşen köy ve beldelerin mera, yaylak ve kışlak gibi hakları muhafaza edilmiştir.  Köy iken mahalleye dönüşecek yerlerdeki mevcut yapı stokları ruhsatlı hale getirilmiştir.  Tüzel kişiliği kaldırılan köylerde yapılacak ticari amaç taşımayan yapılar ile ilgili “Tip Proje” uygulaması getirilerek, vatandaşın proje bedeli gibi ek külfetlerin altına sokulmasının önüne geçilmiştir. KANUNUN GETİRDİKLERİ 28

29  Kanun ilk mahalli idareler seçiminde yürürlüğe girecek olup; Mevcut köy ve belde belediyelerinin tüzel kişiliği ilk mahalli idareler seçimine kadar devam edecektir. Mevcut il özel idareleri, il ve ilçe belediyeleri de halihazır statülerini ilk mahalli idareler seçimine kadar sürdüreceklerdir. Ancak, yeni ilçe kurulmasına ilişkin hükümler Kanunun yürürlüğe girmesiyle uygulanacaktır.  Belediyelerin bu Kanunla sorumluluk alanına giren yerleşim yerlerine talep halinde yetkisi dahilindeki her türlü hizmeti, seçimden önce de götürebilmesine imkan sağlanmaktadır. KANUNUN GETİRDİKLERİ 29

30  Kanunla tüzel kişiliği kaldırılan belediye ve köylerin, Menkul ve gayrimenkulleri üstündeki tasarrufları, Yeni personel istihdamı, İmar uygulamaları ve Borçlanmaları sınırlandırılmakta,  Ayrıca katılım sonrasında bunların paylaşımı da düzenlenmektedir. KANUNUN GETİRDİKLERİ 30

31  Tüzel kişiliği kaldırılan belediye, il özel idaresi ve köylerin personeli; Öncelikle yeni kurulacak belediyelerde, İhtiyaç fazlası olması durumunda Devlet Personel Başkanlığı aracılığıyla uygun kamu kuruluşlarında İstihdam edilecektir.  Tüzel kişiliği ilk mahalli seçimde sona erecek belediyeler, il özel idareleri ve köylerin, Aşırı borçlanıp, sahip olduğu menkul ve gayrimenkulleri elden çıkarması, keyfi imar uygulamaları, engellenmektedir. KANUNUN GETİRDİKLERİ 31

32  Kapatılan il özel idareleri, belediyeler ve köylere ait personel, taşınır ve taşınmaz varlıklar ilgisine göre, Bakanlıklara, Bağlı kuruluşlara, Büyükşehir Belediyelerine, İlçe belediyelerine, devredilmekte; Kamu kuruluşlarının halen yürütmekte oldukları hizmetlerle ilgili taşınmazların bu kuruluşlara tahsisi düzenlenmektedir. KANUNUN GETİRDİKLERİ 32

33  Büyükşehir belediyeleri ile nüfusu ’in üzerindeki belediyelere kadınlar ve çocuklar için konuk evleri açma zorunluluğu getirilmektedir.  2972 sayılı Mahalli İdareler İle Mahalle Muhtarlıkları Ve İhtiyar Heyetleri Seçimi Hakkında Kanunda öngörülen değişiklikle muhtar seçimlerinde muhtar ve azaların isminin aynı oy pusulasına yazılmasını düzenlemektedir. KANUNUN GETİRDİKLERİ 33

34  Afet riski taşıyan veya can ve mal güvenliği açısından tehlike oluşturan binaları tahliye etmek ve yıkmak görevi büyükşehir ilçe belediyelerine verilmektedir.  Büyükşehir belediyelerine, afet riski taşıyan veya can ve mal güvenliği açısından tehlike oluşturan binaların tahliye ve yıkma konusunda ilçe belediyelerinin her türlü talebini karşılaması zorunluluğu getirilmektedir.  Büyükşehir ve ilçe belediyelerine tarım ve hayvancılığı desteklemek amacıyla her türlü faaliyet ve hizmette bulunabilme imkânı getirilmektedir.  Belediyelere mabet yapma imkânı getirilmektedir.  Belediyelerin mabetlere içme ve kullanma suyunu ücretsiz veya indirimli bedelle vermesi düzenlenmektedir. KANUNUN GETİRDİKLERİ 34

35  Büyükşehir kapsamındaki belediyeler arasında hizmetlerin yerine getirilmesi bakımından uyum ve koordinasyon, büyükşehir belediyesi tarafından sağlanır.  Büyükşehir belediyesi ile ilçe belediyeleri veya ilçe belediyelerinin kendi aralarında hizmetlerin yürütülmesiyle ilgili ihtilaf çıkması durumunda, büyükşehir belediye meclisi yönlendirici ve düzenleyici kararlar almaya yetkili kılmaktadır.  Büyükşehir belediyeleri Yolcu ve yük terminalleri Mezarlıklar tesis etmek Her çeşit toptancı hallerini ve mezbahaları yapmak Temizlik hizmetleri Adres ve numaralandırmaya ilişkin görevlerini meclis kararıyla ilçe belediyelerine devredebilmeleri veya birlikte yapabilmeleri düzenlenmektedir. KANUNUN GETİRDİKLERİ 35

36  Köyden mahalleye dönüşen yerleşim yerlerini ilçe merkezine bağlayan yolların yapım ve bakımı büyükşehir belediyesine verilmektedir. (7/1h md.)  Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonunun görevlendireceği ilgili odanın temsilcisinin Koordinasyon Merkezleri toplantılarına üye olarak katılmaları düzenlenmektedir. (9/1 md.)  Gündemdeki konularla ilgili olarak üye olarak belirlenmeyen kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının temsilcilerinin de davet edilerek görüşlerinin alınması imkanı getirilmektedir. (9/1 md)  İmar mevzuatı uyarınca belediyelerin otoparkla ilgili olarak elde ettikleri gelirler tahsil tarihinden itibaren kırkbeş gün içinde büyükşehir belediyesine aktarılması ve büyükşehir belediyelerince bu gelirlerin sadece otoparkların inşasında kullanılması düzenlenmektedir. KANUNUN GETİRDİKLERİ 36

37  Anayasa Mahkemesi’nin 25/1/2007 tarihli ve E.: 2004/79, K.:2007/6 sayılı iptal kararı çerçevesinde büyükşehir belediyelerine kanunla verilen görevlerle sınırlı olarak, yurtiçi ve yurtdışında kamu sektörü, özel sektör ve sivil toplum örgütleriyle birlikte ortak hizmetler ve projelerle ilgili harcama yapma imkanı getirilmektedir. (24/1 md.)  Belediyelerin şirketlerine ihalesiz verdiği otopark, büfe ve çay bahçelerinin üçüncü kişilere devri halinde Devlet İhale Kanunu hükümlerine tabi olacağı düzenlenmektedir. KANUNUN GETİRDİKLERİ 37

38  Belediyelere, belediye mücavir alan sınırlarında kuruluş izni verilen alanda tesis edilecek elektronik haberleşme istasyonlarına kent ve yapı estetiği dikkate alınarak ücret karşılığında yer seçim belgesi verme yetkisi düzenlenmektedir. (15/1 md.)  Belediyelerin meslek kuruluşları, kamu yararına çalışan dernekler, Bakanlar Kurulunca vergi muafiyeti tanınmış vakıflar ve odalar ile ortaklaşa hizmet projeleri yapabilme imkanı getirilmiştir. (75/1 md.) KANUNUN GETİRDİKLERİ 38

39  Belediyeler amatör spor kulüplerine ayni yardım yanında nakdi yardım da yapabileceklerdir, (ancak, sporu teşvik amacıyla yapacakları nakdi yardım bir önceki yıl genel bütçe vergi gelirlerinden belediyeleri için tahakkuk eden miktarın binde yedisini geçemez)  Belediyeler gençleri spora teşvik etmek amacıyla, spor malzemesi dağıtabileceklerdir,  Belediyeler, uluslararası müsabakalarda üstün başarı gösteren sporcuların yanında antrenörlerine ve uluslararası müsabakalarda başarı gösteren öğrencilere de ödül verebilecektir. KANUNUN GETİRDİKLERİ 39

40  İl özel idarelerinin tüzel kişiliğinin kaldırıldığı yerlerde, Maden Kanunu ile Jeotermal Kaynaklar ve Doğal Mineralli Sular Kanununa göre il özel idarelerine verilen yetki ve görevleri valilikler yerine getirecektir,  İl özel idarelerinin tüzel kişiliğinin kaldırıldığı yerlerde, Maden Kanunu ile Jeotermal Kaynaklar ve Doğal Mineralli Sular Kanununa göre alınan; Devlet hakkı ve gelirler, Harçlar, idari para cezaları ve Teminat iratları, genel bütçeye aktarılacaktır. KANUNUN GETİRDİKLERİ 40

41  Kapanan il özel idaresi, belediye ve köylerin personel, taşınır ve taşınmazları ile hak alacak ve borçlarının ilgisine göre devrini yapmak, belediye ve il özel idaresinde oluşan istihdam fazlası personeli tespit etmek üzere, illerde devir, tasfiye ve paylaştırma komisyonu kurulmaktadır. - Bu komisyon, vali yardımcısının başkanlığında ilgili belediye başkanlarının ve valinin uygun göreceği kurum ve kuruluşun temsilcilerinden oluşur. - Komisyona yardımcı olmak üzere, valinin görevlendirmesiyle alt komisyonlar da kurulabilir. KANUNUN GETİRDİKLERİ 41

42  Komisyonlarca paylaştırma işlemi seçimden önce tamamlanacak devir işlemi ilk mahalli idareler genel seçimi itibarıyla uygulanacaktır,  Belediyelerde ve özel idarelerde devirler sonucu oluşan ihtiyaç fazlası personelin tespiti ve kamu kurumlarına devrine ilk mahalli idareler genel seçiminden sonra başlanacaktır,  Tüzel kişiliği kaldırılan il özel idaresi, belediye veya köy tüzel kişiliklerine şartlı olarak bağışı yapılan taşınır ve taşınmazların devrinin yapıldığı kurum veya kuruluş, bu taşınır veya taşınmazların bağış amacına uygun olarak kullanılmasını sağlayacaktır. KANUNUN GETİRDİKLERİ 42

43  Tüzel kişilikleri kaldırılan il özel idarelerinin her türlü taşınır ve taşınmaz malları, hak, alacak ve borçları Komisyon kararıyla ilgisine göre; büyükşehir belediyesine ve bağlı kuruluşuna veya ilçe belediyesine veya Bakanlıklara, valiliklere veya yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığına devredilecektir,  Maliye hazinesine devredilen taşınmazlar Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla kullanmakta olan kurumlara tahsis edilmiş sayılır,  Tüzel kişilikleri kaldırılan il özel idarelerinin personeli de Komisyon kararıyla ilgisine göre yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığı, büyükşehir belediyesi, bağlı kuruluşu veya ilçe belediyesine devredilecektir. KANUNUN GETİRDİKLERİ 43

44  Nüfusu ‘nin altında olduğu için kapanarak köye dönüşen belediyelerin sahip oldukları personel, taşınır ve taşınmazları ile hak alacak ve borçları il özel idaresine devredilecektir. Ancak köy halkının ihtiyaç duyacağı taşınır ve taşınmazlar Komisyon kararıyla köy tüzel kişiliğine bırakılacaktır,  Köye dönüşen belediyeler için 5779 sayılı Kanun uyarınca verilen paylar, 5 yıl süreyle ilgili il özel idarelerine gönderilmeye devam edilecektir, İlbank A.Ş tarafından söz konusu belediyelerin kamu kurum ve kuruluşlarına olan borçları bu paydan ödenecektir. KANUNUN GETİRDİKLERİ 44

45  Büyükşehirlerde tüzel kişilikleri kaldırılan belediye ve köylerin personeli, her türlü taşınır ve taşınmaz malları, hak, alacak ve borçları Komisyon kararıyla ilgisine göre; büyükşehir belediyelerine, bağlı idarelerine, ilçe belediyelerine, Bakanlıklara(hazineye) devredilecektir,  Büyükşehire dönüşen il belediyelerinin her türlü taşınır ve taşınmaz malları ile personeli büyükşehir belediyesi, bağlı kuruluş ve ilçe belediyesi arasında Komisyonca paylaştırılacaktır. KANUNUN GETİRDİKLERİ 45

46  Tüzel kişiliği kaldırılan köylerde, 2464 sayılı Kanununa göre alınması gereken vergi, harç ve katılım payları 5 yıl süreyle alınmayacaktır,  Bu yerlerde içme kullanma suları için alınacak ücret 5 yıl süreyle en düşük tarifenin % 25 ini geçmeyecek şekilde belirlenecektir. KANUNUN GETİRDİKLERİ 46

47  Bu Kanunla büyükşehir ilçe belediyesi olan belediyelerce yürütülen; su ve kanalizasyon, katı atık toplama ve bertaraf, ulaşım ve toplu taşıma, her çeşit yolcu ve yük terminalleri, toptancı halleri, mezbaha, mezarlık ve itfaiye hizmetleri ile ilgili personel, her türlü taşınır ve taşınmaz malları ve bu hizmetlerin yerine getirilmesine yönelik yatırım, alacak ve borçları Komisyonca ilgisine göre büyükşehir belediyesiyle bağlı kuruluşu arasında paylaştırılacaktır. KANUNUN GETİRDİKLERİ 47

48  Valiler tarafından il genel meclisi toplantı gündemine önerilen hususların meclisin ilk toplantısında ele alınması sağlanmaktadır. (13/1 md.)  Belediye Kanunundaki düzenlemeye paralel olarak, özel idare dışındaki kamu kurum ve kuruluşlarından denetim komisyonuna görevlendirilen kamu görevlileri ile kamu personeli dışındaki diğer uzman kişilere (66,18 TL) (128,80 TL/193,20 TL) çalışmaları karşılığı günlük belli bir ücret ödenmesine imkan sağlanmaktadır. (17/2 md.)  Özel idare genel sekreterinin encümenin doğal üyesi olması sağlanmaktadır. (25/1 md.)  Encümenin seçilmiş ve atanmış üyelerinin sayısı ikişer azaltılarak encümen üye sayısı 11’den 7’ye düşürülmektedir. (25/1 md.) KANUNUN GETİRDİKLERİ 48

49  Özel idarelerde ihale komisyonu olarak görev yapan ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanununa göre ihale komisyonu olarak eksiksiz toplanması gereken il encümeninin, salt çoğunlukla toplanıp salt çoğunlukla karar almasına imkan sağlanmaktadır. (27/2 md.)  Bütçe tasarısının özel idare organları arasındaki sorunlar nedeniyle süresi içerisinde kesinleşmemesi halinde konunun İçişleri Bakanlığı tarafından çözüme kavuşturulması düzenlemektedir. (45/2 md.) KANUNUN GETİRDİKLERİ 49

50  Belediyelerce Yol Harcamalarına Katılma Payının alınmasının meclis kararına bağlanması düzenlenmektedir.(su ve kanalizasyon harc kat pay gnl.kurlda kalktı)  5682 sayılı Pasaport Kanunu’nda öngörülen değişiklikle büyükşehir belediye başkanları ve valilere diplomatik pasaport verilmesi düzenlenmektedir.  197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununa göre motorlu taşıtlar vergisine tabi olan köylere hizmet götürme birlikleri de diğer kamu kurumları gibi muafiyet kapsamına alınmaktadır. (4/1 md.) KANUNUN GETİRDİKLERİ 50

51 Merkezi idarenin taşrada yürüttüğü işlerle ilgili olarak; Hizmetlerin etkinliğini ve verimliliğini arttırmak, Kaynakların yerinde kullanımını sağlamak, Hizmetteki aksamalara engel olmak, Denetim alanındaki boşluğu doldurmak, Rehberlik etmek, Ayrıca Afet ve Acil Yardım Hizmetlerini yürütmek üzere Büyükşehir belediyesi bulunan 29 ilde valilik bünyesinde Yatırım İzleme ve Koordinasyon Merkezleri kurulmaktadır. KANUNUN GETİRDİKLERİ 51

52 KANUNUN YÜRÜRLÜĞE GİRMESİYLE YAŞANABİLECEK MUHTEMEL SORUNLAR 52

53  1984 yılında ilk büyükşehir uygulamasına geçilen ülkemizde, büyükşehir yönetimlerinin bünyesinde zaten bir takım sorunlar barındırdığı gerçeği,  Alanı çok büyüyen büyükşehir belediyelerinin (Ankara’da 3 kat, Erzurum’da 20 kat, Konya’da 30 kat), tüm alana etkin ve verimli hizmet götürüp götüremeyeceği,  Nüfus yoğunluğu az olan köylerin pahalı olan altyapı (yol, su ve kanalizasyon) hizmetleri için belediyelerin ciddi kaynak ayıracak mı?  Köyken mahalleye dönüşen yerlerde daha önce ödenmeyen vergi, harç, ücretler vb. mali yükümlülüklerin ödenmeye başlanması vatandaşın hoşnutsuzluğuna neden olur mu?(Emlak Vergisi,Çevre Temizlik Vergisi,İş Yeri Açma, Çalışma Ruhsat Harcı,İmar Harçları,Harcamalara Katılım Payları,Su Ücretleri,vb) 53

54  Büyükşehir belediyelerinin sınırlarının il sınırları olması nedeniyle, Bu idarelerin yerel yönetim olma niteliklerinin zayıflayabileceği, Yerelde merkezileşmeye neden olunabileceği, Vatandaşın hizmet veren birime ulaşımının güçleşebileceği, Soruna en yakın olanın, çözüme de en yakın olması prensibinin zayıflamasıyla (subsidiarity) yerel demokrasinin zarar görebileceği,  Türkiye’deki il sisteminin (yetki genişliği) zayıflayacağı, bunun da devletin tarafsızlığını gözetecek mekanizmaları etkisizleştirebileceği, 54

55  Coğrafi alan olarak küçük, ekonomik güç olarak en büyük iller olan Kocaeli ve İstanbul’daki büyükşehir uygulamasının diğer illere örnek teşkil etme sorunu,  Büyükşehir olarak kurulması benimsenen illerin, nüfus kriteri dışında neden büyükşehir yapıldığının rasyonel bir gerekçeye bağlanmadığı, bu illerin merkezlerinden daha büyük nüfusa sahip illerin (Elazığ, Sivas, Batman) büyükşehir yapılmama gerekçesinin izaha muhtaç olduğu,  Seçmendeki kutuplaşma hesaba katıldığında etnik/feodal siyasetin bu uygulamadan güçlenerek çıkabileceği, merkez siyasal partilerin yerel seçimi kazanmasının zorlaşabileceği, 55

56 KANUNUN ANAYASAYA AYKIRILIK SORUNU 56


"6360 SAYILI ONÜÇ İLDE BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ VE YİRMİALTI İLÇE KURULMASI İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları