Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 OKUL ÖNCESİ VE AİLE EĞİTİM SEMİNERLERİ I. OTURUM.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 OKUL ÖNCESİ VE AİLE EĞİTİM SEMİNERLERİ I. OTURUM."— Sunum transkripti:

1 1 OKUL ÖNCESİ VE AİLE EĞİTİM SEMİNERLERİ I. OTURUM

2 2 3-6 YAŞ ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ ve EĞİTİMİ

3 3 3-6 YAŞ ARASI ÇOCUKLARIN DUYGU DURUMLARI VE DAVRANIŞ ÖZELLİKLERİ Meraklıdırlar. Meraklıdırlar. Arkadaşlarıyla birlikte olmaktan hoşlanırlar. Arkadaşlarıyla birlikte olmaktan hoşlanırlar. Giyinme, yemek yeme gibi alışkanlıklarını kendileri belirlemek isterler. Giyinme, yemek yeme gibi alışkanlıklarını kendileri belirlemek isterler. Kurallara uymakta zorlanırlar. Kurallara uymakta zorlanırlar.

4 4 Bazen evin patronu kendileriymiş gibi davranırlar. Bazen evin patronu kendileriymiş gibi davranırlar. Zaman zaman kavgacı ve hırçın olabilirler. Zaman zaman kavgacı ve hırçın olabilirler. Kendi cinsinden olan ebeveyn ile çatışma halinde olabilirler. Kendi cinsinden olan ebeveyn ile çatışma halinde olabilirler. 3-6 YAŞ ARASI ÇOCUKLARIN DUYGU DURUMLARI VE DAVRANIŞ ÖZELLİKLERİ

5 5 Oyun oynamak hayatlarındaki en önemli olaydır. Oyun oynamak hayatlarındaki en önemli olaydır. Oyuncaklar en değerli eşyalarıdır. Oyuncaklar en değerli eşyalarıdır. Günün her saatini anne babalarıyla geçirmek isterler. Günün her saatini anne babalarıyla geçirmek isterler. 3-6 YAŞ ARASI ÇOCUKLARIN DUYGU DURUMLARI VE DAVRANIŞ ÖZELLİKLERİ

6 6 Anne ya da baba ile birlikte iş yapmaktan çok zevk alırlar. Anne ya da baba ile birlikte iş yapmaktan çok zevk alırlar. Kırılgan ve hassas olabilirler. Kırılgan ve hassas olabilirler. Korunmaya, sevilmeye ve övülmeye çok gereksinim duyarlar. Korunmaya, sevilmeye ve övülmeye çok gereksinim duyarlar. Kardeşleri varsa sürekli kavga halinde olabilirler. Kardeşleri varsa sürekli kavga halinde olabilirler. 3-6 YAŞ ARASI ÇOCUKLARIN DUYGU DURUMLARI VE DAVRANIŞ ÖZELLİKLERİ

7 7 Duyguları önemseyen ebeveynler olalım, duygusal yaşamlarına kulak verelim…

8 8 Yaratıcılık onların doğasında var!

9 9 KİŞİSEL-SOSYAL GELİŞİMİ GELİŞTİRMEK İÇİN Çocuğunuzu, diğer insanlarla ve yaşıtlarıyla iletişim kurabilmesi için parklara, komşuya ya da marketlere götürün. Çocuğunuzu, diğer insanlarla ve yaşıtlarıyla iletişim kurabilmesi için parklara, komşuya ya da marketlere götürün. Çocuklar müzik dinlerken rahatlarlar.Çocuğunuzu müzik türleri ve müzik aletleriyle tanıştırın. Çocuklar müzik dinlerken rahatlarlar.Çocuğunuzu müzik türleri ve müzik aletleriyle tanıştırın.

10 10 Çocuğunuzu başka çocuklarla oyun oynaması için sık sık dışarıya çıkarın. Çocuğunuzu başka çocuklarla oyun oynaması için sık sık dışarıya çıkarın. Çocuğunuza masa toplama, yatağını düzeltme,ekmek alma gibi basit sorumluluklar verin. Çocuğunuza masa toplama, yatağını düzeltme,ekmek alma gibi basit sorumluluklar verin. KİŞİSEL-SOSYAL GELİŞİMİ GELİŞTİRMEK İÇİN

11 11 Beş- altı yaşındaki bir çocuk tüm giysilerini kendisi giyip çıkarabilmelidir. Bu nedenle çocuğunuz giyinip soyunurken siz daha az yardım edin. Beş- altı yaşındaki bir çocuk tüm giysilerini kendisi giyip çıkarabilmelidir. Bu nedenle çocuğunuz giyinip soyunurken siz daha az yardım edin. KİŞİSEL-SOSYAL GELİŞİMİ GELİŞTİRMEK İÇİN

12 12 Çocuğunuzun bu yaşlarda cinsel kimliğini kazanması önemlidir.Aynı cins ebeveyn ile zaman geçireceği fırsatlar yaratın.Cinsiyetine uygun olmayan davranış ve tutumlardan kaçının. Çocuğunuzun bu yaşlarda cinsel kimliğini kazanması önemlidir.Aynı cins ebeveyn ile zaman geçireceği fırsatlar yaratın.Cinsiyetine uygun olmayan davranış ve tutumlardan kaçının. KİŞİSEL-SOSYAL GELİŞİMİ GELİŞTİRMEK İÇİN

13 13 Çocuklarınızla oynayın.

14 14 TEMİZLİK ALIŞKANLIĞI Siz el yıkayıp,diş fırçalarken seyrettirin.Çocuğunuza ait diş fırçası ve havlu bulundurun. Siz el yıkayıp,diş fırçalarken seyrettirin.Çocuğunuza ait diş fırçası ve havlu bulundurun.

15 TEMİZLİK Daha ne kadar sabunlamalıyım?? ?? Anne……… Burnumu kendim silebiliriiiim…. Eldeki mikroplar 22 saniye sonunda yok oluyor!!!) Öz bakım becerilerini kazanmasına fırsat verin

16 16 HAREKET GELİŞİMİ Çocuğunuzun atlama,zıplama,top oynama,koşma gibi hareketleri rahatça yapabileceği güvenli ortamlar yaratın.Büyük bir odada yer açın ya da oyun bahçeleri ve açık alanları bu oyunlar için kullanın. Çocuğunuzun atlama,zıplama,top oynama,koşma gibi hareketleri rahatça yapabileceği güvenli ortamlar yaratın.Büyük bir odada yer açın ya da oyun bahçeleri ve açık alanları bu oyunlar için kullanın.

17 17

18 18 Altı yaşındaki çocuğunuz dengeli ve zor hareketleri başarabilecek düzeydedir.Yerdeki bir ip üzerinde adımlayarak yürüme,tek ayakla zıplama,küçük topları elleriyle yakalama gibi oyunları oynamasını sağlayın. Altı yaşındaki çocuğunuz dengeli ve zor hareketleri başarabilecek düzeydedir.Yerdeki bir ip üzerinde adımlayarak yürüme,tek ayakla zıplama,küçük topları elleriyle yakalama gibi oyunları oynamasını sağlayın. HAREKET GELİŞİMİ

19 19 GÜVENLİK Yabancılara karşı dikkatli olmayı,yabancıların isteklerine karşı sorgulayıcı olmayı çocuğunuza öğretin. Yabancılara karşı dikkatli olmayı,yabancıların isteklerine karşı sorgulayıcı olmayı çocuğunuza öğretin. Araç kullanıyorsanız çocuğunuza emniyet kemeri kullanmayı alıştırın. Araç kullanıyorsanız çocuğunuza emniyet kemeri kullanmayı alıştırın.

20 20 GÜVENLİK Evde kısa süre için bile olsa onu yalnız bırakmayın. Evde kısa süre için bile olsa onu yalnız bırakmayın. Banyo yaparken küvet ve leğen gibi su dolu ortamlarda boğulma riskine karşı çocuğunuzun yanında olun. Banyo yaparken küvet ve leğen gibi su dolu ortamlarda boğulma riskine karşı çocuğunuzun yanında olun.

21 21   Tuvalet eğitimi zaman alan ve sabır gerektiren bir uğraştır. Kasların gelişimi 18. ayda tamamlanır. Bu nedenle çocuklar bir buçuk yaşından önce isteseler de söyleyemeyebilirler.Tuvalet kontrolü tam olarak üç yaşında kazandırılır. TUVALET EĞİTİMİ

22 22 TUVALET EĞİTİMİ

23 23 TUVALET EĞİTİMİ İÇİN GEREKLİ ADIMLAR Bir çizelge hazırlayın Bir çizelge hazırlayın Belirlediğiniz saatlerde çocuğa hatırlatma yapın Belirlediğiniz saatlerde çocuğa hatırlatma yapın İki, İki buçuk yaşların arasında gün içinde bez kullanmayın İki, İki buçuk yaşların arasında gün içinde bez kullanmayın Çocuğun isteğine göre lazımlık kullanmaya veya tuvalete götürmeye başlayın Çocuğun isteğine göre lazımlık kullanmaya veya tuvalete götürmeye başlayın

24 24 Siz tuvalete giderken isterse çocuğunuzu da alın Siz tuvalete giderken isterse çocuğunuzu da alın Baskıcı ve korkutucu olmayın Baskıcı ve korkutucu olmayın Tuvalet eğitimini kazanmış olsa da bazen kaçırabilir, endişelenmeyin. Tuvalet eğitimini kazanmış olsa da gece-gündüz bazen kaçırabilir, endişelenmeyin. TUVALET EĞİTİMİ İÇİN GEREKLİ ADIMLAR

25 25 YEME DAVRANIŞINI GELİŞTİRMEK Yemek yemenin bir sorun haline gelmemesi için şu noktalara dikkat etmek gerekir: Çocuk istemediği sürece kaşık zorla ağzına verilmemelidir.Televizyon karşısında yemek yedirilmemelidir.

26 26 Yemek zamanı bir oyun ve keyif zamanı olmalıdır. Aile içinde yemek düzeni olmalıdır. YEME DAVRANIŞINI GELİŞTİRMEK

27 27 Doğru ve sağlıklı yemek yeme alışkanlığı kazandırmada kararlı ve tutarlı bir tutum önem taşır.Yeme alışkanlığı bebeklik döneminden başlayarak kazandırılır. YEME DAVRANIŞINI GELİŞTİRMEK

28 28 Yemek saatlerinde ailece sohbet edilecek ve düşüncelerin paylaşıldığı bir ortam yaratılmalıdır. YEME DAVRANIŞINI GELİŞTİRMEK

29 29 Çocuğunuzu iyi tanıyın.Hangi aralıklarla ve ne kadar yemek istediğini belirleyin.Acıkmadan kesinlikle yemek vermeyin.Çocuğun yemeği göstermesine ya da hareketlerle belirtmesine izin verin. YEME DAVRANIŞINI GELİŞTİRMEK

30 30 Ek besinlere başladıktan bir süre sonra püre işleminden vazgeçin,yemeklerin yutabileceği oranda pütürlü olmasına dikkat edin. Yedi-sekiz aylıktan itibaren eline yiyebileceği meyve ve bisküvileri verin. YEME DAVRANIŞINI GELİŞTİRMEK

31 31 Siz yemek yerken çocuğunuzu da yanınızda bulundurun. YEME DAVRANIŞINI GELİŞTİRMEK

32 32 Bir yaşından sonra sofrada birlikte oturun ve masa oyunları ya da öykü kitapları ile yemek yedirin. Evde mutlaka bir yemek düzeni olmalıdır,tek tek yemek yiyen insanlar çocuk için iyi bir örnek değildir. YEME DAVRANIŞINI GELİŞTİRMEK

33 33 Çocuklar kendileri yemek yemeği çok severler, kirlenme düşüncesi olmadan eline plastik kaşık verin. YEME DAVRANIŞINI GELİŞTİRMEK

34 34 İki-iki buçuk yaşında çocuğunuz eğer yemekleri reddediyorsa aralarda süt,bisküvi gibi yiyecekleri kesin,yalnızca yemek zamanında yemeğini yedirin. YEME DAVRANIŞINI GELİŞTİRMEK

35 35 Ara öğünlerde çocuğun görebileceği yerlere yemesi gereken yiyecekleri koyun.Zorlamayın. YEME DAVRANIŞINI GELİŞTİRMEK

36 36 Üç yaşında artık çocuğunuz sizin yediğiniz her yemeği yiyebilir.Sofrada sorun çıkarıyorsa ara öğünlerde tatlı ve şekerlemeyi kısın ve gerekirse yemek sonraları ödül olarak verin. YEME DAVRANIŞINI GELİŞTİRMEK

37 37 Yemekleri oyun haline getirmeniz,yemeklerden tabakta resim oluşturmanız yemeği zevkli hale getirecek ayrıntılardır. YEME DAVRANIŞINI GELİŞTİRMEK

38 38 Başlangıçta çocuğunuzun damak zevkine göre pişirmeye ve kendisinin tabağına yemek koymasına izin vermeye dikkat edin. YEME DAVRANIŞINI GELİŞTİRMEK

39 39 Yemek seçiyorsa yedirmek istediğiniz sebze ya da yiyeceği farklı sunum şekilleri ile hazırlayın. YEME DAVRANIŞINI GELİŞTİRMEK

40 40 Kalabalık ortamda çocukların yemekten daha zevk aldıkları bilinir.Yemek zamanlarını bazen arkadaşlarıyla geçirmesine izin verin. YEME DAVRANIŞINI GELİŞTİRMEK

41 41 Hiçbir çocuk aç kalmayı istemez.Yalnızca annenin beslenmeye olan hassaslığını fark eden çocuklar bu konuda daha inatçı ve reddedici olabilirler. YEME DAVRANIŞINI GELİŞTİRMEK

42 42 Yemek konusunda ne kadar ilgisiz ve rahat olursanız çocuğunuz o kadar istekli yemek yiyecektir.Yemek seçme davranışını da zaman içinde değişik yöntemlerle değiştirmek mümkün olabilir. YEME DAVRANIŞINI GELİŞTİRMEK

43 43 UYKU DÜZENİ ve ALIŞKANLIĞI

44 44 Çocuklar Kendi Odalarında Ne Zaman Yatmalıdır? Çocukların ayrı bir odada yatırılması için mutlak doğru bir yol yoktur.Doğumdan sonra hemen yatırabilirsiniz. Bu kararı annenin bebeğe ulaşmaktaki kolaylığı belirleyecektir. Eğer koşullar uygunsa bir çok ebeveynin yaptığı gibi bebeğinizin yatağını yatak odasına koyarak birlikteliğinizi başlatabilirsiniz.

45 45 Çocuğun Ebeveynle Yatması Uygun mudur? Çocukların ilk bir yaşına kadar anne babasıyla uyumalarında bir sakınca yoktur. Ancak buna iki yaşına kadar izin verilir. (Bağımsızlık ve kendine güven duygusu gelişir.)

46 46 Çocuklar Gece Uyandığında Ebeveynin Yatağına Gitmesine İzin Verilmeli midir? İlk altı yıl anne babayla birlikte yatmak istemesi anlayışla karşılanabilir. Kendi yatağında uyuyorsa ve ara sıra sizin yatağınıza gelmek istiyorsa izin verilir; ancak bu durumun her gece olması durumunda problem vardır ve çocukla konuşmak gerekir.

47 UYKU Gece uyanıp yanınıza gelen çocuğu sakinleştirin Bebeğinizi yatağınıza alıştırmayın Baba ben geldim… yer aç biraz.. Yanlış bir davranış

48 48 Kendi Yatağında Yatmaktan korkan Bir Çocuğa Ne Yapılmalıdır? Bazı çocuklar gece korkuları ve kabusları nedeniyle kaygılanırlar. Bazen de korkuyu kullanarak anne babanın yanında uyumak isteyebilirler.

49 49 Gerçekten korkuları varsa sebebini araştırmak gerekir. İzlediği filimler, arkadaşları arasındaki değişik hikayeler…Bu durumda siz onun odasına gidin uyuyana kadar bekleyin, ışığı açık bırakın, müzikle uyumasına izin verin. Eğer durum daha ciddiyse uzmana başvurun. Kendi Yatağında Yatmaktan korkan Bir Çocuğa Ne Yapılmalıdır?


"1 OKUL ÖNCESİ VE AİLE EĞİTİM SEMİNERLERİ I. OTURUM." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları