Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER KIZILCAHAMAM REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ 2014.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER KIZILCAHAMAM REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ 2014."— Sunum transkripti:

1

2 1 TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER KIZILCAHAMAM REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ 2014

3 2 TRAVMATİK OLAY “ Herhangi bir kişi için, aşırı derecede örseleyici veya başa çıkması zor olan, kişinin örseleyici veya başa çıkması zor olan, kişinin varlığını tehdit eden, hatta öleceğini düşündürebilen, normal yaşamın dışındaki herhangi bir olay ” herhangi bir olay ”

4 3TRAVMA Trafik Kazası Bir Yakının Kaybı Şiddet Doğal Afetler Savaş Ani Yaşanan Yaşamı Tehdit Edici Olaylar

5 4 TRAVMA SONRASI STRES TEPKİLERİ İstenmeden Akla Gelen Düşünce ve Görüntüler İstenmeden Akla Gelen Düşünce ve Görüntüler Kaçınma Kaçınma Fizyolojik Uyarılmışlık Fizyolojik Uyarılmışlık

6 5 KAYGI VE DEPRESYON TEPKİLERİ Depresif yada sinirli ruh hali Depresif yada sinirli ruh hali Tüm etkinliklere karşı ilginin azalması Tüm etkinliklere karşı ilginin azalması Kilo kaybı veya artışı (diyet yapmadan) Kilo kaybı veya artışı (diyet yapmadan) Kaybedilen kişiyi özleme Kaybedilen kişiyi özleme Sevilen birinin kaybını kabullenememe Sevilen birinin kaybını kabullenememe Uykusuzluk yada aşırı uyuma Uykusuzluk yada aşırı uyuma Aşırı huzursuzluk Aşırı huzursuzluk Aşırı yavaşlık Aşırı yavaşlık Enerji kaybı azalması,ve derin bir yorgunluk hissi Enerji kaybı azalması,ve derin bir yorgunluk hissi Değersizlik duygusu Değersizlik duygusu Aşırı yada duruma uymayan suçluluk duyguları Aşırı yada duruma uymayan suçluluk duyguları Konsantre olmada, karar vermede zorluk Konsantre olmada, karar vermede zorluk Tekrarlayan ölüm düşünceleri Tekrarlayan ölüm düşünceleri Hayatın yaşamaya değmediğine dair tekrarlayan düşünceler Hayatın yaşamaya değmediğine dair tekrarlayan düşünceler

7 6 YAŞA GÖRE TSS TEPKİLERİ 7-12 YAŞ OKUL ÇAĞI Okul öncesi dönemdeki davranışlara gerileme Okul öncesi dönemdeki davranışlara gerileme Okula gitmek istememe Okula gitmek istememe Okul başarısının düşmesi Okul başarısının düşmesi Tekrarlanan oyunlar yada oyuna ilgisizlik Tekrarlanan oyunlar yada oyuna ilgisizlik Saldırganlık - Gevezelik Saldırganlık - Gevezelik Erkek çocuklarda özellikle silahlara, savaş oyunlarına, vb. ilgi gösterme Erkek çocuklarda özellikle silahlara, savaş oyunlarına, vb. ilgi gösterme Kabuslar, uyku sorunları Kabuslar, uyku sorunları Ayrılık kaygısı (bağımlılık) Ayrılık kaygısı (bağımlılık) Doğal olaylardan korku Doğal olaylardan korku Dikkat ve konuşma sorunları Dikkat ve konuşma sorunları İsyankar davranışlar İsyankar davranışlar Vücutta ağrılar Vücutta ağrılar Yatak ıslatma Yatak ıslatma Daha hareketli saldırgan ve talep edici olma Daha hareketli saldırgan ve talep edici olma ERGENLİK DÖNEMİ Dünya ve kendi gelecekleri hakkında olumsuz tutumlar Dünya ve kendi gelecekleri hakkında olumsuz tutumlar Kendi korkuları ve travmaya verdikleri tepkilere ilişkin endişe Kendi korkuları ve travmaya verdikleri tepkilere ilişkin endişe Risk alma veya duygularını davranışlarla dışa vurma(okuldan kaçma, madde kullanımı) Risk alma veya duygularını davranışlarla dışa vurma(okuldan kaçma, madde kullanımı) İştah ve uyku sorunları İştah ve uyku sorunları Günlük etkinliklere karşı ilgi kaybı Günlük etkinliklere karşı ilgi kaybı Okul sorunları Okul sorunları Travmatik yaşantıdan sonra almak zorunda kaldıkları sorumluluklar nedeniyle yetişkinliğe erken girme Travmatik yaşantıdan sonra almak zorunda kaldıkları sorumluluklar nedeniyle yetişkinliğe erken girme Anne babalarla tartışmaların artması Anne babalarla tartışmaların artması Sessiz, mesafeli ve depresif olma Sessiz, mesafeli ve depresif olma

8 7 OKULLARIN VE ÖĞRETMENLERİN ROLÜ VE ÖNEMİ Okulda bulunmak, oyun ve diğer okul etkinliklerine katılmak, çocuklarda SÜREKLİLİK, DEĞİŞMEZLİK VE NORMALLİK HİSSİNİN oluşmasına yardımcı olur Okulda bulunmak, oyun ve diğer okul etkinliklerine katılmak, çocuklarda SÜREKLİLİK, DEĞİŞMEZLİK VE NORMALLİK HİSSİNİN oluşmasına yardımcı olur Çocukların gereksinimlerini daha kolaylıkla iletmelerine neden olur Çocukların gereksinimlerini daha kolaylıkla iletmelerine neden olur Öğretmenler çocukların mutlu ve sağlıklı büyümelerine yardımcı olacak bir gelişme ve öğrenme ortamı yaratırlar Öğretmenler çocukların mutlu ve sağlıklı büyümelerine yardımcı olacak bir gelişme ve öğrenme ortamı yaratırlar Çocuklarla daha çok birlikte oldukları için, onların gereksinimlerini herkesten iyi bilir ve gerektiğinde onlara yardım edebilirler Çocuklarla daha çok birlikte oldukları için, onların gereksinimlerini herkesten iyi bilir ve gerektiğinde onlara yardım edebilirler Öğretmenlerin yardımıyla daha ileri düzeyde psikolojik yardıma ihtiyaç duyan çocuklar belirlenebilir, uygun birimlere sevk edilebilir Öğretmenlerin yardımıyla daha ileri düzeyde psikolojik yardıma ihtiyaç duyan çocuklar belirlenebilir, uygun birimlere sevk edilebilir

9 8 ÖĞRETMENLERİN KATKISI Çocukların travmatik olayın ne olduğunu anlamalarına yardım edebilir Çocukların travmatik olayın ne olduğunu anlamalarına yardım edebilir Travmatik olaya verilen tepkiler konusunda çocukları bilgilendirebilir Travmatik olaya verilen tepkiler konusunda çocukları bilgilendirebilir Çocukların duygusal olarak toparlanmalarına yardımcı olacak sınıf etkinlikleri düzenleyebilir Çocukların duygusal olarak toparlanmalarına yardımcı olacak sınıf etkinlikleri düzenleyebilir Öğretim etkinliklerini çocukların gereksinimlerine göre uyarlayarak ihtiyaç duyan çocuklara daha fazla eğitim desteği verebilir Öğretim etkinliklerini çocukların gereksinimlerine göre uyarlayarak ihtiyaç duyan çocuklara daha fazla eğitim desteği verebilir Çocuklarla özel iletişim teknikleri kullanabilir Çocuklarla özel iletişim teknikleri kullanabilir Sınıfta sıcak ve destekleyici bir sosyal ortam yaratabilir Sınıfta sıcak ve destekleyici bir sosyal ortam yaratabilir Çocukların kayıplarla, acı veren anılar ve duygularla başa çıkmalarına yardımcı olacak etkinlikler düzenleyebilir Çocukların kayıplarla, acı veren anılar ve duygularla başa çıkmalarına yardımcı olacak etkinlikler düzenleyebilir Çocukların toparlanma süreçlerini kolaylaştırmak için okul ve aile arasındaki işbirliğini güçlendirebilir Çocukların toparlanma süreçlerini kolaylaştırmak için okul ve aile arasındaki işbirliğini güçlendirebilir

10 9 DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR Bilgi verirken açık ve kesin bir dil kullanın Bilgi verirken açık ve kesin bir dil kullanın Öğrencileri konuşmaları için zorlamayın, istedikleri zaman tartışmaya katılmalarına izin verin Öğrencileri konuşmaları için zorlamayın, istedikleri zaman tartışmaya katılmalarına izin verin Diğer arkadaşlarının da benzer duygu ve yaşantılar geçirdiğini göstererek öğrencilerin tepkilerini normalleştirin Diğer arkadaşlarının da benzer duygu ve yaşantılar geçirdiğini göstererek öğrencilerin tepkilerini normalleştirin Öğrencilere kendi tepkilerinin doğal olduğunu söyleyerek varsa travmatik bir yaşantıya verdikleri tepkileri onaylayın Öğrencilere kendi tepkilerinin doğal olduğunu söyleyerek varsa travmatik bir yaşantıya verdikleri tepkileri onaylayın Travma sonrasında yaşadıklarının ve tepkilerinin anlaşılabilir ve kabul edilebilir olduğunu anlamalarına yardımcı olun Travma sonrasında yaşadıklarının ve tepkilerinin anlaşılabilir ve kabul edilebilir olduğunu anlamalarına yardımcı olun

11 10 ÇOCUKLAR NEDEN KONUŞMAK İSTEMEZLER? Kendileri ve özel yaşantıları hakkında konuşmaya alışık olmayabilirler Kendileri ve özel yaşantıları hakkında konuşmaya alışık olmayabilirler Daha önce bu gibi konularda kendilerini ifade etmek için cesaretlendirilmemiş olabilirler Daha önce bu gibi konularda kendilerini ifade etmek için cesaretlendirilmemiş olabilirler Duygularını tanımlamakta zorlanıyor olabilirler Duygularını tanımlamakta zorlanıyor olabilirler Travmatik olaydan bahsetmek onlara acı veriyor olabilir Travmatik olaydan bahsetmek onlara acı veriyor olabilir Yetişkinlerden korkuyor yada onlara güvenmiyor olabilirler Yetişkinlerden korkuyor yada onlara güvenmiyor olabilirler Yetişkinlerin kendilerini anlamayacaklarını düşünüyor olabilirler Yetişkinlerin kendilerini anlamayacaklarını düşünüyor olabilirler Yetişkinleri üzmek ya da endişelendirmek istemiyor olabilirler Yetişkinleri üzmek ya da endişelendirmek istemiyor olabilirler

12 11 TRAVMADAN SONRA ÇOCUKLAR İÇİN İLETİŞİMİN ÖNEMİ Çocukların duygularını başkalarına anlatmaları onların acı veren bu yaşantıları daha kolay kabul etmelerine yol açabilir Çocukların duygularını başkalarına anlatmaları onların acı veren bu yaşantıları daha kolay kabul etmelerine yol açabilir Yaşantılarını ve duygularını paylaştıklarında kendilerini daha iyi hissederler Yaşantılarını ve duygularını paylaştıklarında kendilerini daha iyi hissederler Yaşananlara ilişkin farklı bir bakış açısı edinebilirler Yaşananlara ilişkin farklı bir bakış açısı edinebilirler Başkalarının da benzer tepkilere sahip olduğunu bilmek toparlanma sürecini başlatır ya da hızlandırır Başkalarının da benzer tepkilere sahip olduğunu bilmek toparlanma sürecini başlatır ya da hızlandırır Gelecekle ilgili daha olumlu bir bakış açısı geliştirebilirler Gelecekle ilgili daha olumlu bir bakış açısı geliştirebilirler

13 12 BİREYLERİN TRAVMATİK OLAYLARDAN ETKİLENMELERİNİ BELİRLEYEN ETMENLER Aşırı durumlara tanık olma Aşırı durumlara tanık olma Stres yaratan durumlara maruz kalma süresi Stres yaratan durumlara maruz kalma süresi Yaşamın tehlikede olduğu düşüncesi Yaşamın tehlikede olduğu düşüncesi Çocuğun veya kişinin başa çıkma gücü Çocuğun veya kişinin başa çıkma gücü Sosyal desteğin doğası ve derecesi Sosyal desteğin doğası ve derecesi Anne-baba tepkileri Anne-baba tepkileri

14 13 TRAVMATİK OLAYLARA DAYANIKLI BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ Kendine ve örseleyici yaşam olaylarıyla başa çıkma gücüne güven Kendine ve örseleyici yaşam olaylarıyla başa çıkma gücüne güven Bağımsız düşünebilme ve davranabilme Bağımsız düşünebilme ve davranabilme Başkalarıyla almaya ve vermeye dayalı olumlu ilişkiler kurabilme Başkalarıyla almaya ve vermeye dayalı olumlu ilişkiler kurabilme Bireysel disiplin ve sorumluluk duygusuna sahip olma Bireysel disiplin ve sorumluluk duygusuna sahip olma Açık fikirlilik ve esneklik Açık fikirlilik ve esneklik Kendisinin ve başkalarının duygu ve düşüncelerini tanıma ve anlayabilme Kendisinin ve başkalarının duygu ve düşüncelerini tanıma ve anlayabilme Bu duyguları başkalarına iletebilme Bu duyguları başkalarına iletebilme Stres verici olaylara karşı tolerans Stres verici olaylara karşı tolerans Yaşama anlam verecek bir yaşam amacı ve felsefesine sahip olma Yaşama anlam verecek bir yaşam amacı ve felsefesine sahip olma

15 14 TRAVMATİK OLAYLARLA BAŞA ÇIKMA YOLLARI Yaşanan travmatik olayı düşünmeye ara vermek Yaşanan travmatik olayı düşünmeye ara vermek Varsa yaşanan karmaşayı kabullenmek Varsa yaşanan karmaşayı kabullenmek Yeniden yapılandırma ve düzeltme etkinliklerine katılmak Yeniden yapılandırma ve düzeltme etkinliklerine katılmak Başkalarına yardım etmek Başkalarına yardım etmek Gelecek hakkında düşünüp plan yapmak Gelecek hakkında düşünüp plan yapmak Aktif olmak, aile ve arkadaşlarla yapılacak şeyleri planlamak Aktif olmak, aile ve arkadaşlarla yapılacak şeyleri planlamak Rahatlama yöntemleri bulmak ve uygulamak (Spor, yürüyüş, el işi yapmak, vb.) Rahatlama yöntemleri bulmak ve uygulamak (Spor, yürüyüş, el işi yapmak, vb.) Sosyal destek almak, arkadaşlarla görüşmek Sosyal destek almak, arkadaşlarla görüşmek Espri ve şaka yapmak, eğlenmek Espri ve şaka yapmak, eğlenmek Destek grupları oluşturmak Destek grupları oluşturmak

16 15 TRAVMATİK OLAYLARA KARŞI DAYANIKLI ÇOCUKLAR YETİŞTİRMEK İÇİN NELER YAPILABİLİR? Çocuğa ait olma, sevilme ve güven duygusu aşılayın Çocuğa ait olma, sevilme ve güven duygusu aşılayın Kendine güven ve öz kontrol duygusunu geliştirin Kendine güven ve öz kontrol duygusunu geliştirin Tutarlı disiplin uygulayın Tutarlı disiplin uygulayın Problem çözme ve sosyal becerilerini geliştirin Problem çözme ve sosyal becerilerini geliştirin

17 16 Dinlediğiniz İçin Teşekkürler


"1 TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER KIZILCAHAMAM REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ 2014." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları