Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Rapor Nasıl Yazılır? Dr. Bekir S. Gür Yıldırım Beyazıt Üniversitesi 1.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Rapor Nasıl Yazılır? Dr. Bekir S. Gür Yıldırım Beyazıt Üniversitesi 1."— Sunum transkripti:

1 Rapor Nasıl Yazılır? Dr. Bekir S. Gür Yıldırım Beyazıt Üniversitesi 1

2  Raporun amaçlarını anlama  Raporun bölümlerini ve yapısını anlama  Rapor yazım süreçlerini anlama (veri toplama, verileri örgütleme ve raporu planlama vb.)  Rapor yazım tarzını (dilini) öğrenme  Etkili bir şekilde sunum 2

3  Rapor Nedir?  Rapor Ne Değildir?  Raporlama Neden Önemlidir?  Rapor Türleri  Rapor Örnekleri  Rapor Unsurları  Rapor Yazım Süreçleri  Rapor Yazım Tarzı 3

4 TDK’ya göre rapor:  «Herhangi bir işte, bir konuda yapılan inceleme, araştırma sonucunu, düşünceleri veya tespit edilenleri bildiren yazı, yazanak»  "Baştakilere, bir kere daha uyarmak için zehir zemberek bir rapor gönderdi." - E. C. Güney 4

5 Business DictionaryBusiness Dictionary:  «A document containing information organized in a narrative, graphic, or tabular form, prepared on ad hoc, periodic, recurring, regular, or as required basis. Reports may refer to specific periods, events, occurrences, or subjects, and may be communicated or presented in oral or written form.» 5

6  Amacı ve belirli bir hedef kitlesi olan  Açık ve sade bir dil  Veriler, doğru ve çok net  İyi bir şekilde bölümlendirilmiş 6

7  Zaten bilinen bir şeyin tekrarı  Kompozisyon, roman, vb. 7

8  Gerçekçi bir resim sunmak  Başarı ve başarısızlıklar  İzleme ve değerlendirme  Hesap verebilirlik  Eylem planlarına girdi sağlamak 8

9  Araştırma raporu  Teftiş raporu  Saha ziyareti raporu  Teknik raporlar  İş raporu  Finans, bütçe vs. raporu  Politika yapıcılar için rapor 9

10  Education Policy Outlook: Turkey (2013) 10

11  Türkiye'de okullarda mükemmeliyeti teşvik etmek (2013) 11

12  Meslekî ve teknik öğretim yönetimi süreci iç denetim raporu (2012) 12

13  Türkiye'de ortaöğretimin geleceği: Hiyerarşi mi, eşitlik mi? (2013) 13

14  Türkiye ve dünyada öğretmenlik: Retorik ve pratik (2013) 14

15  Teachers and educational quality: Monitoring global needs for 2015 (2006) 15

16 16

17  Kapak sayfası  Teşekkür/tanıma  İçindekiler  Özet/Yönetici özeti  Giriş  Yöntem  Bulgular  Tartışma  Sonuç ve öneriler  Kaynaklar  Ekler 17

18 Dört unsur: Başlığın tam hali Raporun sunulduğu makam/kişi Raporun yazarı/yazarları Raporun tarihi 18

19 19

20 20

21 21

22 Bulgular Öneriler 22

23  En önemli bölüm  Rapor bitiminde yazılmalı  Kısa, ilginç ve bilgilendirici olmalı  Hedef kitle düşünülerek yazılmalı  Açık bir dil tercih edilmeli 23

24 Bağlam/Arkaplan Kapsam Amaç Sınırlılıklar Yöntem 24

25 Araştırma biçimi Veriler nasıl toplandı? Ne tür analizler yapıldı? 25

26 Tablolar Şekiller Pasta dilimleri Çubuk grafiği Diyagramlar 26

27 Şekil ve tablolar isimlendirilmeli Şekil ve yazılar arasında açık bir bağ olmalı Eksenler etiketlendirilmeli Tablolar kolay anlaşılmalı Telif hakları gözetilmeli 27

28 Bulgular temelinde önemli konu/sorunlar Muhtemel sebepler? Tarafsızlık 28

29 Bulgulara dayalı yazılmalı Net ve uygulamaya yönelik güçlü ifadeler olmalı Madde madde sıralanabilir 29

30 Künyeler eksiksiz olmalı Yazar Başlık Yayıncı Baskı yeri Baskı yılı Dergi adı ve sayfa numarası (makale) Alfabetik sıralama APA 30

31 31

32  İstatistiksel veriler ve formüller  Terimler sözlüğü  Yöntem ayrıntıları  Mülakat soruları  Ziyaret edilen okullar listesi vs. 32

33 33

34 34

35 1. Amaç, görev ve çıkış noktanızı netleştirin 2. Planlayın 3. Verileri toplayın, derleyin ve örgütleyin 4. İlk taslağı yazın 5. Kontrol edin, ettirin ve yeniden yazın 35

36  Hedef kitlenizi düşünün  Amacınızı açıkça yazın  Raporunuzu «tonu»nu belirleyin ◦ Bilgilendirme mi, ikna etme mi? 36

37  Raporu bütün olarak düşünün  Parçalara/bölümlere ayırın  Zamanı belirleyin  Parçalar/bölümler için tarihler belirleyin 37

38  Hangi verilere ihtiyacınız olduğunu belirleyin  Veri kaynaklarını belirleyin  Verileri topladıktan sonra derleyin ve gruplandırın  Anahat oluşturun  Başlıkları oluşturun 38

39  İlk defa mükemmel bir metin çıkarmaya çalışmayın  Parça parça ve mini-rapor olarak yazın 39

40  Redaksiyona gönderin  En az bir meslektaşınıza okutun  Bulgularınızı, katılımcılara kontrol ettirebilirsiniz  Özeti yazın 40

41  Gereksiz kelimelerle uzatmayın  Klişeler ve jargondan uzak durun  Uzun cümleleri bölün  Tablo ve şekilleri açıklayın ama uzatmayın  Paragrafları makul bir şekilde oluşturun 41

42  Pasif yerine aktif bir ton tercih edilebilir  Cinsiyet kullanımlarına dikkat edin ◦ Bay/bayan  Erkek/kadın ◦ Bilim adamı  Bilim insanı 42

43  Barzun, J., & Graff, H. (2008). Modern araştırmacı. (Çev. F. Dilber) Ankara: TÜBİTAK.  “Quick-Fix” Workshop Communication Centre. (tarihsiz). How to write a formal report. Mohawk College. cations+Centre/OnLine+Workshops/How+To+W rite+Report.ppt cations+Centre/OnLine+Workshops/How+To+W rite+Report.ppt  University of Leicester. (tarihsiz). Writing reports. of-study-guides/writing-skills- pdfs/writing_reports_v1%200%20-2.pdf of-study-guides/writing-skills- pdfs/writing_reports_v1%200%20-2.pdf 43

44    _sign.png _sign.png 44


"Rapor Nasıl Yazılır? Dr. Bekir S. Gür Yıldırım Beyazıt Üniversitesi 1." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları