Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Gökyüzü, Galileo ve Bilim Defne Üçer Şaylan Galileo Öğretmen Eğitimi 2012.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Gökyüzü, Galileo ve Bilim Defne Üçer Şaylan Galileo Öğretmen Eğitimi 2012."— Sunum transkripti:

1 Gökyüzü, Galileo ve Bilim Defne Üçer Şaylan Galileo Öğretmen Eğitimi 2012

2 Neden Gökyüzüne Bakıyoruz? Çok eskiden pratik bir takım sebeplerimiz vardı. – Mevsim değişikliklerini tahmin etmek, takvim, saat, yön bulmak, denizcilik vs Açıklayamadığımız olaylara sebepleri gökyüzünde aradık. – Falcılık için kullandık Değişik olayların etkileyiciliğine kapıldık. – Tutulmalar, süpernova patlamaları, meteor yağmurları, kuyruklu yıldızlar… Neler var? Ne kadar büyük? Nasıl başladı? Nasıl oluştu? Nasıl değişiyor? MERAK ettik, ediyoruz…

3 İnsanlık ve Gökyüzü Ziggurat, Mezopotamya, M.Ö Stonehenge, İngiltere, M.Ö arasında yapıldı. – Taşların sıralanması gündönümlerinde Güneş’in konumunu işaret ediyor Amon-Ra Karnak, Mısır, M.Ö – Yaz gündönümünde Güneş batışına yönelmiş büyük tapınak İlk Ay tutulması gözlemi kaydı –Ur, Mezopotamya Çinliler yüzyıllarca süren tutulma kayıtlarını tutmaya başlıyorlar. – M.Ö. 1300, 900 güneş ve 600 ay tutulması raporladılar. Tüm dünyada kış ve yaz gündönümlerini gösteren ve gökyüzü gözlemi için elverişli yapılar inşa edildi

4 Aristo - M.Ö , Yunan Filozof Dünya Merkezli Evren – Dünya hareket etmiyor ve evrenin merkezinde – Güneş, Ay ve gezegenler birbiri içine geçmiş dairesel yörüngelerde Dünya’nın çevresinde sabit hızla dönüyor – Yıldızlar gökküre denilen bir küreye yapışık ilahi ışıklar – Gökcisimleri mükemmel küreler Gezegenler (planetes- Latincede gezinen) sorun yaratıyor. Hep aynı yönde dönmüyorlar! Aristo ve Düşünerek Bilim

5 Çözüm: – Mısırlı Batlamyus (~M.S. 140) dünya merkezli sistemi geliştirip oldukça karmaşık yörüngeler oluşturdu ve gök cisimlerinin hareketlerini gözlemlerle tutarlı olarak açıklamayı başardı. Herşeyin merkezinde insan

6 Astronomiye İslam dünyasının katkıları – Roma İmparatorluğu çökerken Araplar verileri bilgileri alıp Arapçaya çevirdiler, kullandılar, geliştirdiler – Ölçüm aletlerini geliştirdiler – 9.yy-15.yy arasında astronomiye sayısız katkı yaptılar – Yıldız katalogları hazırladılar (Zîc) İslam Dünyası ve Astronomi Uluğ Bey – Semerkant Rasathanesi Ali Kuşçu, Al Kashi gibi önemli astronomlarla çalıştı. Kendi yıldız kataloğunu hazırladı. Fuat Sezgin, Müslümanların Astronomi Tarihindeki yeri, 2009 konuşması

7 Sisamlı Yunan filozof Aristarchus (M.Ö ), Aristo’nun ölümünden hemen sonra Güneş merkezli bir Evren modeli öne sürmüştü. 16. yüzyılda Polonyalı bir papaz olan Kopernik ( ) Güneş merkezli Güneş sistemi modelini oluşturdu. – Kopernik, Dünya’nın kendi ekseni etrafında ve diğer tüm gezegenler gibi Güneş’in etrafında döndüğü; yalnızca Ay’ın Dünya’nın etrafında döndüğü savını ortaya atıyordu. Yoksa?

8 Tycho ve Takiyüddin Tycho Brahe, İskandinavyalı astronom – 1572 süpernova gözlemi. “Yeni ve daha önce hiç gözlenmemiş yıldız üzerine” (1573) – 1577 kuyrukluyıldız gözlemi – Çok detaylı çıplak göz ölçümleri Takiyüddin – Osmanlı Astronom – İstanbul Rasathanesi ( ) – Tophane sırtlarında rasathane – 1577 kuyrukluyıldız gözlemi – 1580 – Şeyhülislam Kadızade’nin fetvasıyla yıkıldı

9 Müneccimbaşı Takiyüddin İstanbul Rasathanesi Tycho Brahe Uraniborg gözlemevi

10 Mustafa Ali, Nusratnāme, Topkapi Sarayı, Müze Kütüphanesi, Hazine 1365, folio 5v.

11 Galileo: Modern Bilimin Kurucusu

12 Teleskop Galileo Hollanda’da keşfedilmiş ve uzak cisimleri yakınlaştıran bir aletin varlığını öğrenince çok heyecanlanıyor. Kendine 20x büyütebilen bir teleskop yapıyor yılında ilk teleskobunu gökyüzüne doğrultuyor. Neler görüyor, neler?!

13 Ay = kaya parçası? Galileo Galilei, 1610, Yıldız Habercisi

14 Jüpiter ve uyduları Galileo Ayları: Io Europa Ganymede Callisto

15 Dünya Merkezli Sistemde Venüs

16 Güneş Merkezli sistemde Venüs’ün fazları Statis Kalyvas 27 Şubat - 8 Haziran, 2004 Yunanistan Galileo Galilei, 1623

17 Satürn ve kulpları ? Galileo Galilei, 1623 Satürn ve dört uydusu, Şubat 2009, Hubble

18 Güneş lekeli mi? Güneş Lekeleri, 1613Güneş, 29 Mart 2001

19 Twanight.org, Tunç Tezel

20 Dünyayı değiştirmek 2000 senedir hüküm süren fikirler nasıl yıkılır? Yıldız Habercisi (1610). Herkes teleskop ile gözlem yapabilir ve Galileo’nun gördüklerini görebilir. Galileo 1632 yılında yayınladığı “İki Büyük Dünya Sistemi üzerine Diyalog” kitabını halkın anlayabileceği şekilde İtalyanca yazdı. Diyalog kitabının ardından ev hapsine mahkum edildi yılında öldü. Ölmeden önce gözleri tamamen kör olmuştu.

21 Johannes Kepler ( ) 1.Gezegenler Güneş’in etrafında elips şeklinde yörüngeler izlerler, Güneş bu elipsin odaklarından birindedir. (1609) 2.Güneşten gezegene uzanan eşit zaman aralıklarında eşit alanlar tarar – başka şekilde söylersek, bir gezegen Güneş’e en yakınken en hızlı en uzakken en yavaş hareket eder. (1609) 3.Gezegenlerin yörüngelerini tamamlama sürelerinin karesi, yörüngenin büyük ekseninin kübüne orantılıdır. (1619)

22 Isaac Newton ( ) Hareket Yasaları: 1.Bir cisim, üzerine dengelenmemiş bir dış kuvvet etkimedikçe, hareket durumunu korur. 2.Bir cisim üzerindeki net kuvvet, cismin kütlesi ile ivmesinin çarpımına eşittir. 3.Her etkiye karşılık eşit ve zıt bir tepki vardır Kütle çekim yasası: Her bir noktasal kütle diğer bir noktasal kütleyi, ikisini birleştiren bir çizgi doğrultusundaki bir kuvvet ile çeker. Bu kuvvet bu iki kütlenin çarpımıyla doğru orantılı, aralarındaki mesafenin karesi ile ters orantılıdır: Principia, 1687.

23 Paralaks Dünya’nın Güneş’in etrafında döndüğünün kanıtı Nispeten bize yakın olan bir yıldızın arka plandaki uzak yıldızlara göre olan konumu yıl boyunca değişiyor. Galileo’nun teleskobu bunu tespit edecek kadar hassas değildi Bu kadar hassas teleskoplar ancak 19. yüzyılda yapıldı ve paralaks 1838’de Friedrich Bessel tarafından ölçülebildi.

24 Galileo neden önemli? – Zamanındaki bilim yapma yöntemini değiştirdi Daha önce düşünerek bilim yapılıyordu – Doğayı sistematik olarak inceleyerek yani deney ve gözlem yaparak bilimsel sonuçlar elde etti – İnsana “doğal” geleni değil deneyle ve gözlemle gördüklerini savundu – Düşüncelerini halkla paylaşmayı başardı

25 Bize “doğal” gelen bilimsel gerçekler Belli bir yükseklikten atılan cisimler yeryüzüne doğru düşerler Bir cisme belli bir doğrultuda kuvvet uyguladığımızda cismi harekete geçirebiliriz Canlılar yaşam için suya ihtiyaç duyarlar Su belli bir sıcaklıkta kaynar ve donar

26 Bize “doğal” gelmeyen bilimsel gerçekler Evren’in merkezinde değiliz Bir parça pamuk ve bir parça demir aynı yükseklikten aynı sürelerde, tam olarak aynı şekilde düşer (hava olmayan ortamda) Üzerine kuvvet etki etmeyen bir cismin hareketi değişmeden devam eder. Atom kadar küçük parçacıklar dalga gibi de davranırlar İnsanlar ve maymunlar 5 milyon yıl kadar önce yaşamış ortak bir ataya sahip canlılardır

27 Bilimsel görüşlerin doğruluğu ? Bilimde değişmeyen gerçekler yoktur. Bilimsel görüşler deneyle yanlışlanabilir. Bilimsel gerçekler birçok kez test edilmiş ve birçok farklı/bağımsız deney ile gözlenmiş gerçeklerdir. Bilimsel bilginin gücü test edilebilir olmasından gelir. Bilgiyi sağlayan deneyi veya gözlemi aynı koşullarda yapan herkes aynı sonucu elde edecektir. Bilimsel görüşler yanlışlıkları kanıtlanana kadar doğru olarak kabul edilirler.

28 Neden bilimsel yöntem? Bu evrenin bir parçası olan akıllı canlılar olarak doğayı anlamaya çalışıyoruz Bunu ancak dikkatli gözlem ve deneylerle yaptığımızda bilimsel doğrulara ulaşabiliyoruz Bilimsel yöntem, duyguları veya önyargıları barındırmıyor, objektif sonuçlara varmamızı sağlıyor

29 Tuzla’dan Uzaya Yolculuk

30 1 km

31 10 km

32 1 km 100 km

33 1000 km

34 10000 km

35 km

36 1 milyon km

37 10 Milyon km

38 100 milyon km

39 1 milyar km

40 10 milyar km

41 100 milyar km

42 1 trilyon km

43 1 ışık yılı ~ 10 trilyon km

44 10 ışık yılı

45 100 ışık yılı

46 10000 ışık yılı

47 ışık yılı

48 1 milyon ışık yılı

49 10 milyon ışık yılı


"Gökyüzü, Galileo ve Bilim Defne Üçer Şaylan Galileo Öğretmen Eğitimi 2012." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları