Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

01.07.2014Güz Okulu - 101 VAKA SUNUMU - 1 Dr.B.Kenan KOCATÜRK Eskişehir Osmangazi Ün.Tıp Fak. Psikiyatri A.D.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "01.07.2014Güz Okulu - 101 VAKA SUNUMU - 1 Dr.B.Kenan KOCATÜRK Eskişehir Osmangazi Ün.Tıp Fak. Psikiyatri A.D."— Sunum transkripti:

1 Güz Okulu VAKA SUNUMU - 1 Dr.B.Kenan KOCATÜRK Eskişehir Osmangazi Ün.Tıp Fak. Psikiyatri A.D.

2 Güz Okulu I. Hastanın Genel Sunuluşu  Adı, soyadı: Ü.S.  Yaş: 28 E  Evlilik Durumu: Bekâr  Yaşadığı yer: Ankara (yalnız yaşıyor)  Öğrenim: Özel bir fen lisesinden mezun. ABD’de önce devlet bursuyla biyogenetikle ilgili bir bölümde öğrenciyken, yaklaşık 2 yıl sonra karar değiştirerek babasının mesleklerinden biri olan inşaat mühendisliğine geçerek lisansı tamamlamış. Halen bir üniversitede inşaat mühendisliği mastır öğrencisi.  Meslek: İnşaat mühendisi  İşi: Bir üniversitenin inşaat müh. bölümünde araştırma görevlisi  Doğum yeri: Kocaeli  Muayeneye geliş biçimi: Ailesi tarafından zorla, ambulans ve polis eşliğinde enjeksiyon yapılarak

3 Güz Okulu II. Hastanın Sorunu  Kendisine Göre Yakınması: Üst çenesinin eğri göründüğünü, asimetrik olduğunu, bu durumun başkalarınca çirkin göründüğünü, buna, ergenliğinde “kendisiyle yeterince ilgilenmeyen” ailesinin neden olduğu düşünme.

4 Güz Okulu  Ailesine göre yakınması: Çenesinin eğri olduğunu düşünmesi, bunun sebebi olarak kendilerini suçlayarak, yatışından yaklaşık 2 hafta önce Eskişehir’e yanlarına gelerek şiddet/işkence uygulama.

5 Güz Okulu  Hasta öfke patlaması ve şiddet davranışından (anne babaya bıçak çekme, babayı sokakta bıçakla kovalama, annesinin boynunda birkaç adet sigara söndürme, babasına “soyun”, “çök” gibi komutlar verme, bunları yaptırma, sonra eline geçen ev eşyalarını üstüne fırlatma.) 2 hafta sonra ailesinin polis ve ambulans eşliğinde evine baskın yapılması.

6 Güz Okulu  Hasta arka bahçeden kaçmaya çalışırken yakalanmış ve doktor olan annesinin hastaya 2 amp. Norodol ve 2 amp. Largactil yapmasıyla ambulansla Ankara’dan Eskişehir’e tıp fakültesi acil servise getirilerek servise yatışı yapıldı.  Hastanın, bu getiriliş biçimini sonraki görüşmelerde öfkeyle anımsadığı görüldü.  Servise ilk geldiğinde “Bir insan zorla iğne yapılarak zapt edilemez, ben hasta değilim” diyerek ağlamıştı.

7 Güz Okulu Öyküsü: Kendisine göre;  İlk kez 18 yaşındayken çenesinde eğrilik olduğu düşüncesi gelişen hasta, o dönemlerde bunun üzerinde çok durmadığını, çünkü o tarihlerde internette araştırma yapmayı ve İngilizce’yi pek bilmediğini,  ABD’de eğitim sonrası 2005’te Türkiye’ye dönen hasta, buraya geldikten sonra çalışma yoğunluğu olarak rahatladığını ve bu sorununu daha çok düşünmeye başladığını söyledi.

8 Güz Okulu  2006 yılında İstanbul ve Ankara’da birçok klinik gezerek, plastik cerrah ve ortodontistlerle görüşmeler yapan hasta, bir cerrahın operasyonla ilgili komplikasyon risklerinden bahsetmesi üzerine o tarihlerde operasyondan vazgeçmiş.

9 Güz Okulu Öyküsü: Ailesine göre;  2005’te Türkiye’ye döndüğünden beri gün içinde uzun süreler (aralıklarla 3-4 saati bulacak kadar) aynaya bakma, aynada çenesindeki –kendisine göre- asimetriyi inceleme, saçlarında dökülme, seyrelme var mı diye inceleme, çirkin olduğunu düşünme, bir kez kendini kameraya çekme ve kamerada başkalarınca nasıl göründüğü anlamak için yüzüne bakma gibi yaşantıları olmuş.

10 Güz Okulu  Son 1.5 yıldır günlük hayatta evde zamanının önemli bir bölümünü aynaya bakmaya ayıracak kadar sürmüş.  Son 1 yıldır işe düzenli gitmiyormuş ve anne babasını eve sokmuyormuş.  Anne babaya karşı düşmanca duygular besleme, telefon açtıklarında konuşmama ya da öfkeli, suçlayıcı tarzda konuşma oluyormuş.  Şubat 2008’de yurt dışından 3500 TL değerinde, dökülen saçların sayısını ve kalınlığını ölçen bir cihaz getirtmiş ve kullanmış.

11 Güz Okulu Psikiyatrik Özgeçmişi:  2006 – Ankara’da bir ün. hastanesi psikiyatri kliniği: “Obsesif Kompulsif Bozukluk + Beden Dismorfik Bozukluk” tanılarıyla fluoksetin ve risperidon reçete edilmiş ancak kullanmamış.  2006 – Kliniğimizde: “Depresyon + Beden Dismorfik Bozukluk” tanılarıyla fluoksetin caps 1x1 + olanzapin 5 mg tb 1x1 önerilmiş. Yine kullanmamış.

12 Güz Okulu Hastanın hastalığı ve oluş nedenleri üzerine kendi görüşleri:  Hasta, ortaokul bittikten sonra fen lisesini kazanarak yatılı okula gitmek isteme sebebinin evdeki huzursuz ortam, anne babasının kavgaları olduğunu, yatılı okula gitmesinin bir hata olduğunu, orada horlama olacak diye hep tedirgin yattığını, uyuyamadığını, uyuyamadığı için de kemik gelişiminin bundan etkilendiğini söyledi.

13 Güz Okulu Hastanın hastalığı ve oluş nedenleri üzerine kendi görüşleri: (devam…)  İnsanın kemik gelişiminin ergenlik başlangıcından (bunun yaşlarında başlayabildiğini ancak kendisinin 14.5 yaşında ergenliğe girdiğini) 21 yaşına kadar sürdüğünü, kendisinin 15 yaşında evden ayrıldığını, yatılı okulda uyuyamadığı için, dolayısıyla stres yaşadığı için kemik gelişiminin bundan etkilendiğini ve çenesinde eğriliğe neden olduğunu,

14 Güz Okulu  …bunu babasının göremediğini, farkına varamadığını, dolayısıyla onun suçlu olduğunu, “bu durumda onunla nasıl konuşurum?!” diye ifadesi oldu.  Yine, evde kalsaydım, kardeşim Ü. gibi yatılıya gitmeseydim, horlamalar olmazdı, rahat uyurdum ve bunlar da başıma gelmezdi, dedi.

15 Güz Okulu III. Gelişimi ve Sosyal Öyküsü  Hasta Eskişehir’de ekonomik durumu toplumun geneline göre iyi bir ailede yetişmiş.  Anne 50 yaşlarında, baba ise ondan 5-6 yaş büyük. Anne tıp doktoru. Halen çalışıyor. Baba emekli subay, inşaat mühendisi ve aynı zamanda avukat. Halen avukatlık yapıyor.

16 Güz Okulu  Annesinin iyi bir insan olduğunu, hep arayı bulmaya çalıştığını söyledi. Ama onun da suçlu olduğunu, o kadar tıp kitabı okuduğunu, sorununun farkına varamadığını söyledi.  Zamanında (ergenliğinin başlangıcında) diş doktoruna götürseydi, bunlar başıma gelmeyecekti belki, dedi.

17 Güz Okulu  Babasının despot bir adam olduğunu söyledi. “O bir şirketin yöneticisi gibidir, o bir karar alır ve uygulanır, her şey şirketin çıkarları içindir, sizi dinlemez, cimridir.”  Sorum üzerine, “Babam muz kabuğundan bile tartışma çıkarabilecek bir insandır. Onunla konuşulmaz. O hep haklı çıkarır kendisini.”

18 Güz Okulu  Ailede egemen kişi babası. Aile üyelerinin tamamına karşı, özellikle babaya ve anneye karşı hostilitesi mevcut.  Ebeveynlerinin özellikle ergenlik döneminde kendisini ihmal ettiklerini düşünüyor. Anneye karşı ambivalan duyguları dikkat çekiyor.

19 Güz Okulu  Anne ve babasının ilk evlilikleri.  Hastamızı ve kardeşini mesai saatleri dışında bakıcı büyütmüş.  Hastanın bir ayrı yumurta ikizi erkek kardeşi var. Ü., 26 yaşında. Evli. Çocuksuz. İnşaat mühendisi. Türkiye’deki bir üniversiteden mezun. Ailesiyle ilişkileri hastamıza göre daha iyi. İstanbul’da bir şirkette çalışıyor. Son 1 yıldır hastamızla daha çok internetten nadiren görüşmektedir.

20 Güz Okulu  Anne, baba herhangi bir çocuğunu diğerine yeğlememişler. Ancak hastamız evdeki gergin ortama dayanamadığı için, kazandığı fen lisesine gitme kararı almış.  Ailede önemli bir organik hastalık yok.  Hasta, işi ve öğrenimi nedeniyle anne babadan farklı bir şehirde ve yalnız yaşıyor. Yakın ilişki kurduğu kişi Eskişehir’e geldiğinde görüştüğü bir kuzeni. Ankara’da sınırlı sayıda arkadaşı var.

21 Güz Okulu

22 Güz Okulu Özgeçmişi:  İlk çocukluk çağına ilişkin özellikli bir bilgi alınmadı. 1 yıl önce agresif bir tutum sonrası camı yumruklamayla tendon kesisi mevcut.

23 Güz Okulu Doğumu, Bebeklik ve İlk Çocukluk Dönemleri:  Doğum tarihi ve yeri: 1981, Kocaeli  Doğum biçimi vajinal yolla vakumla doğurtulmuş. Doğduğunda 4300 gr ağırlığında ve 54 cm boyunda imiş. Doğarken kilosunun fazla oluşu yüksek riskli doğum tehlikesini göstermektedir.

24 Güz Okulu Büyük Çocukluk, Delikanlılık Dönemleri  1-Okul Öyküsü: Her zaman başarılı bir öğrenci olmuş. İstanbul’da özel bir fen lisesini kazanmış ve kendi isteğiyle gitmiş. Yatılı okumuş. Bir bilim dalında Türkiye olimpiyat birincisi olmuş. Kardeşiyle iyi geçinirmiş. Uyumlu bir çocukmuş. Sene kaybı olmamış. Anti sosyal davranışları olmamış.

25 Güz Okulu  C – Cinsel Gelişim: Az sayıda partneri olmuş. Cinsel ilişki yaşamamış.  D - Askerlik Yaşamı: Askerlik yapmamış.  E- Evlilik Yaşamı: Yok.

26 Güz Okulu F- İş Yaşamı:  a) ABD dönüşü mecburi hizmet dolayısıyla bir üniversitede araştırma görevlisi olarak çalışıyor. İş yerindeki çalışma arkadaşlarıyla iletişimi sınırlı.  Diğerleri odalarda ikişer kişi kaldıkları halde hastamız odasında yalnız kalıyor.  İş konusunda isteksiz ve gönülsüz olduğunu söylüyor. Öğle yemeklerine kendisini çağırmalarını bekliyor. Alıngan bir yapıda.  Sabah kalkamadığı için işe geç gittiği günlerin sayısı fazla. Bu nedenle eleştiri almış.

27 Güz Okulu  1.5 yıl önce bölüm başkanıyla sorun yaşamış. Bu olaydan sonra bölümdeki asistan ve uzmanların kendisinden uzak durmaya başladığını söylüyor.  Yakın zamanda, ’le verilen bir görevi e- mail kutusuna bakmadığı için görmemiş ve soruşturma açılmış.  Bölümdeki kişilerle iletişim sorunları mevcut. Üniversitenin tanıtılması için bölüme gelen lise öğrencilerine bölümü kötüleyerek oraya gelmemelerini telkin etmiş.

28 Güz Okulu  b)Hastanın işle ilgili gelecek planı, yurt dışında çalışmak, ya da bu imkan olmazsa mecburi hizmetini bitirmek, bitiremezse (ailesi aracılığıyla) tazminat ücretini ödeyip serbest, kimseye bağlı olmadan mühendis olarak çalışmak.  c) Hastanın işle ilgili işlevselliği son 1 yıldır bozuk.  d) İşini kaybetmekle ilgili kaygıları çok yok.

29 Güz Okulu  G- Geçirdiği Hastalıklar: Geçirdiği önemli bir hastalık tariflemedi.  H- Ailede Ruhsal Hastalık: Babasının (iki amcası, bir halası ve erkek kardeşi) şizofreni hastası. Babasının erkek kardeşi 33 yaşındayken suisid sonrası eks olmuş.

30 Güz Okulu I- Tutkunluk ve Alışkanlıkları:  a) Sigara ve içki içmiyor.  b) Uyku sorunu tariflemedi.  c) Yemek ve dışkılama alışkanlıkları ile ilgili sorun dile getirmedi.  d) Kumar, oyun vs aşırı tutkusu yok.

31 Güz Okulu İ- Sosyal Durumu:  Aile bireylerine ve diğer insanlara karşı davranışları sınırlı. Daha çok yalnız yaşıyor. Yüzmeye gidiyor. Topluma çok karışmıyor.  Bulunduğu çevreye göre hastanın sosyoekonomik düzeyi iyi.  Karşı cinsle bu yıl içerisinde yaşadığı kısa süreli ilişki hastanın o süre zarfında anksiyetesinin azalmasına, somatik semptomunu bir süre unutmasına neden olduğu öğrenildi.

32 Güz Okulu  V. Premorbid Kişilik ve Uyum: Dışa dönük, çocuksu, arkadaş çevresi geniş birisiymiş.  VI. Fizik Muayene ve Lab. Bulguları: FM normal. CBC normal. Biyokimya normal. TFT normal. Hasta serebral BT çektirmedi.

33 Güz Okulu VII. Ruhsal Durum Muayenesi:  Genel görünüm - kendine bakım: Orta  Affekt: Hafif künt  Konuşması: Açık, anlaşılır, amaca yönelik.  Bilişsel Yetiler: Tam  Algı sapması: Tariflemiyor.  Düşünce İçeriği: Depresif düşünce (-), Suisid/homisid düşüncesi (-), Manik bulgu (-), Psikotik bulgu (+) (somatik hezeyan: çenesinde eğrilik olduğunu düşünmesi), Obsesyon (-), Anksiyete (-)  Dışa vuran davranış: Ajitasyon (ilk yatışında). Daha sonra doğaldı.

34 Güz Okulu VIII. Başka Gözlemler:

35 Güz Okulu IX. Tanı ve Sağaltım Planı:  Tanı olarak Delüsyonel Bozukluk, Somatik Tip düşünüldü.  Tedavi planı: Antipsikotik medikasyon. Taburculuk sonrası kısa süreli (5 ya da 8 seans), sorun odaklı destekleyici psikoterapi.

36 Güz Okulu


"01.07.2014Güz Okulu - 101 VAKA SUNUMU - 1 Dr.B.Kenan KOCATÜRK Eskişehir Osmangazi Ün.Tıp Fak. Psikiyatri A.D." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları