Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ALTERNATİF DİSİPLİN YÖNTEMLERİ Yrd. Doç. Dr. Sema Bengi GÜRKAN Hasan Kalyoncu Üniversitesi Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ALTERNATİF DİSİPLİN YÖNTEMLERİ Yrd. Doç. Dr. Sema Bengi GÜRKAN Hasan Kalyoncu Üniversitesi Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı."— Sunum transkripti:

1 ALTERNATİF DİSİPLİN YÖNTEMLERİ Yrd. Doç. Dr. Sema Bengi GÜRKAN Hasan Kalyoncu Üniversitesi Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı

2

3

4 ÇOCUK EĞİTİMİNDE DİSİPLİN  Disiplin, çocuk eğitiminin önemli bir parçasıdır. Disiplinin ilgi alanı ise davranışı etkili bir şekilde ele almaktır; bu nedenle disiplin çocuğun psikolojisinde ve çocuk gelişiminde önemli bir rol oynar.  Disiplin, çocuk eğitiminin önemli bir parçasıdır. Disiplinin ilgi alanı ise davranışı etkili bir şekilde ele almaktır; bu nedenle disiplin çocuğun psikolojisinde ve çocuk gelişiminde önemli bir rol oynar.

5  Disiplin, bir eğitim aracı olarak düşünüldüğünde korkutma, utandırma, gururunu kırma gibi kavramlarla iç içe olmamalıdır. Disiplinin iki temel amacı vardır;  Birincisi, çocuğa anlaşılır, kesin ve sınırları olan, güvenli bir ortam sunmaktır. Bu ortam çocuğun sağlıklı gelişimi için gereklidir.  Disiplinin ikinci amacı ise, çocuğun kendi kendini yönetme yeteneği yani özdenetim kazanmasıdır. Çocuk denetim altında değilken de öğrendiklerini uygulayabilmeli, kurallara uymayı sürdürebilmelidir. Anababası yanındayken kurallara uyan, ama denetim kalkınca çığırından çıkan çocuk özdenetim yeteneği kazanmamış demektir.

6 Disiplin İçin Önemli İlkeler 1. Tutarlılık disiplin için en önemli ilkelerden biridir. Anababa çocuğu uygun olmayan bir isteğine birkaç kez "Hayır" dedikten sonra sonunda "Evet" diyorsa,çocuk ısrar etmesinin işe yaradığını öğrenecektir. 2. Anababanın sözbirliği ve işbirliği yapması disiplin için gereklidir. Anne çocuğa "Dışarı çıkmadan önce oyuncaklarını topla" dediğinde baba "Bırak gitsin,arkadaşları bekliyor" diyorsa çocuk işine gelen kuralı dinleyecektir. 3. Anababa davranışlarıyla çocuğa örnek olduğunu unutmamalıdır. Anne baba öğrettikleri kuralları kendilerinin de sergiliyor olması gerekir. Kardeşine vurduğu için çocuğunu döven bir baba "kimsenin kimseye vurmaması gerekir” kuralını önce kendisi bozmuş olur. Çocuklar anababaların birbirilerine nasıl davrandıklarını gözlemlerler. Eşini sürekli eleştiren ya da ona alaycı bir şekilde yaklaşan bir babanın yanında çocuğun kardeşine olumlu ve saygılı davranması beklenemez.

7 Okulöncesinde Sosyalleşme ve Disiplin Sorunu  Okulöncesindeki çocuğun bebeklik döneminden farklı olarak 2 ayrı sosyal dünyası vardır. Bunlardan biri akranlarla, diğeri de yetişkinlerle ilişki içinde olunan dünyalardır.

8 Yetişkinlerle olan ilişkide güç ve sınırlamalar genellikle yetişkinden gelir. Yetişkin, çocuğun davranışlarına rehber olur, onu yönlendirir ve ona öğretir. Çocuk bu işbirliğini çoğunlukla arar fakat bazen de bu tür bir birlikteliğe direnir. Yetişkinlerle olan ilişkide güç ve sınırlamalar genellikle yetişkinden gelir. Yetişkin, çocuğun davranışlarına rehber olur, onu yönlendirir ve ona öğretir. Çocuk bu işbirliğini çoğunlukla arar fakat bazen de bu tür bir birlikteliğe direnir.

9 Çocuğun arkadaşlarıyla ilişkisi karşılıklılık ve işbirliği içerirken yetişkinlerle daha fazla koruma ve sınırlama içerir. Bir çocuğun yetişkinle ilişkisi onu, akranlarla olan ilişkiye hazırlar ve her ikisi de çocuk için gereklidir. Çocuğun arkadaşlarıyla ilişkisi karşılıklılık ve işbirliği içerirken yetişkinlerle daha fazla koruma ve sınırlama içerir. Bir çocuğun yetişkinle ilişkisi onu, akranlarla olan ilişkiye hazırlar ve her ikisi de çocuk için gereklidir.

10 Çocuğun yetişkinle ilişkisi özellikle kültürel değerlerin ve sosyal kuralların aktarılmasında oldukça kritiktir (Başkasının eşyasına zarar verilmez, selamlamaya karşılık verilmelidir, başkaları giyinir veya soyunurken seyredilmez vb). Çocuğun yetişkinle ilişkisi özellikle kültürel değerlerin ve sosyal kuralların aktarılmasında oldukça kritiktir (Başkasının eşyasına zarar verilmez, selamlamaya karşılık verilmelidir, başkaları giyinir veya soyunurken seyredilmez vb).

11 Akranlarla etkileşimde ise paylaşma, yardım etme ve sempati gösterme gibi olumlu davranışlar daha az; saldırgan ve bencilce etkileşimler daha fazladır. Fakat akranlarla paylaşma ve diğer olumlu davranışlar 4-12 yaşları arasında hızla gelişir. Akranlarla etkileşimde ise paylaşma, yardım etme ve sempati gösterme gibi olumlu davranışlar daha az; saldırgan ve bencilce etkileşimler daha fazladır. Fakat akranlarla paylaşma ve diğer olumlu davranışlar 4-12 yaşları arasında hızla gelişir.

12 Okulöncesindeki yıllar çocukların hızla sosyalleştikleri yıllardır. Çocuklar çevrelerini araştırmak, yeni beceriler geliştirmek ve bağımsızlıklarını ortaya koymak üzere programlanmışlardır. Okulöncesindeki yıllar çocukların hızla sosyalleştikleri yıllardır. Çocuklar çevrelerini araştırmak, yeni beceriler geliştirmek ve bağımsızlıklarını ortaya koymak üzere programlanmışlardır.

13 Ana baba olarak bunu unutmamalı ve çocuğun patronu olmak yerine onunla işbirliği içinde olmaya çalışmalısınız. Çocuğun davranışlarını sınırlama ve ona kurallar koyma kolay olmayacaktır. Ana baba olarak bunu unutmamalı ve çocuğun patronu olmak yerine onunla işbirliği içinde olmaya çalışmalısınız. Çocuğun davranışlarını sınırlama ve ona kurallar koyma kolay olmayacaktır.

14 Fakat her şeye rağmen çocuklar, özellikle kendi güvenliklerini sağlamayı öğrenmede isteklidirler. Bir başka deyişle aslında disipline muhtaçtırlar. Ancak disiplin, çocuğa emirler verme ve uymadığında cezalandırma değildir. Fakat her şeye rağmen çocuklar, özellikle kendi güvenliklerini sağlamayı öğrenmede isteklidirler. Bir başka deyişle aslında disipline muhtaçtırlar. Ancak disiplin, çocuğa emirler verme ve uymadığında cezalandırma değildir.

15 Disiplin, sayısız farklı koşulda ve durumda tekrarlarla çocuğa nasıl davranacağını öğretme ve kendini kontrolü sizden ona geçirme işlemidir. Disiplin, sayısız farklı koşulda ve durumda tekrarlarla çocuğa nasıl davranacağını öğretme ve kendini kontrolü sizden ona geçirme işlemidir.

16

17 Çocuğa ne yapacağını öğretirken emir vermek yerine onaylayabileceğiniz seçenekler sunun ve emirlerinizle onu çileden çıkarmak yerine karar alma becerisini geliştirin. Çocuğa ne yapacağını öğretirken emir vermek yerine onaylayabileceğiniz seçenekler sunun ve emirlerinizle onu çileden çıkarmak yerine karar alma becerisini geliştirin.

18 Çocuğa nasıl davranacağını öğretme işi tam bir sabır işidir. Bu konuda size yardımcı olabilecek bazı altın kurallar şöyle sıralanabilir: Çocuğa nasıl davranacağını öğretme işi tam bir sabır işidir. Bu konuda size yardımcı olabilecek bazı altın kurallar şöyle sıralanabilir:

19 Siz de onun davranmasını istediğiniz gibi davranın:  Çocuk sizin ona gösterdiğinizden daha fazla anlayış, işbirliği ve ilgiyi size göstermeyecektir. Meşgul olduğunuzu söyleyerek bulmacasına yardım etmezseniz o da size masa hazırlarken yardım etmeyecektir.

20 İyi davranışı ödüllendirin, kötülerini değil:  Markette şeker için ağlayan çocuğu susturmak amacıyla şeker almayın, fakat şeker için ağlamadığında ödüllendirin.

21 Genelde olumlu bir dil kullanın:  “Yap” sözcüğü “yapma” sözcüğünden daha etkilidir. Çocuğunuza neyi yapmaması gerektiğini değil, neyi yapması gerektiğini söylemeye çalışın. Örneğin bisikletini koridorun ortasında bırakma yerine bisikletini şu duvarın kenarına bırak böylece takılıp düşmezsin deyin.

22 İletişiminizde açık ve anlaşılır olun:  Çocuğu yönlendirici ifadeleriniz olumlu olsa bile açık değilse işe yaramaz. Örneğin, “terbiyeli davran” olumlu bir ifadedir. Ancak kastettiği şey, “sevmediğim şeyleri yapma” dır. Bazen siz kendiniz bile kararsız iken çocuk neyi sevip neyi sevmediğinizi nereden bilecektir.

23 Açıklama yapın:  Yapmasını istediğiniz bir davranışın nedeni için çocuğa “çünkü ben öyle istiyorum” derseniz, çocuk bu açıklamadan hiç bir şey öğrenmeyecektir. Oysa “Makası yerine koymalısın. Eğer koymazsan sivri olduğu için batabilir.” Açıklaması o yaşlardaki çocuklara nasıl davranması gerektiğini anlatan bir açıklamadır.

24 “Hayır” demeden önce düşünün:  Bir davranışa gerçekten engel olmak ya da bir hareketi yasaklamak istediğinizde bir kez daha düşünerek bu sözcüğü kullanın ve hayır dedikten sonra geri dönmeyin. Çünkü bu sözcük çocuk ile aranızda en fazla çatışma yaratan sözcüktür. Sadece çocuğun güvenliği ile ilgili konularda katı olmakta yarar vardır.

25 Beklentileriniz çocuğa uygun olsun ve ona güvenin: Çocuktan yapabileceğinden daha fazlasını beklemeyin ve yapabilecekleri için de ona güvenin. Örneğin kendi kendine bakabileceğinden eminseniz bir arkadaşının evine gitmesine izin verin. Değil ise göndermeyin. Gönderirken yapacağınız uyarılarla onun işini zorlaştırmayın.

26 Tutarlı olun: Aile içi yaşamı düzenleyici temel kurallar getirin ve bunlara tüm ev halkı olarak uyun. Kararlı olduğunuz davranışlar için de kesin kurallar koyabilirsiniz; ancak çocuk, koşullar değiştiğinde kuralı esnetmenizi bekleyebilir ve bunu, duruma özgü bir değişiklik olarak değerlendirebilir. Örneğin, sizlerle yatması yasaklanmışsa bu, örneğin babaannesi geldiğinde onunla da yatamayacağı anlamına gelmemelidir.

27 Hatalı olduğunuzda hatanızı kabul edin: Siz çocuğa model olduğunuz için hatanız olduğunda özür dilemeniz, ona da hatalı olduğunda özür dilemeyi öğretecektir. Çocuk, herkesin hata yapabileceğini anlarsa ne siz, ne kendisi ne de arkadaşları için yüksek standartlar geliştirmeyecek ve her hangi bir hatanızda hayal kırıklığı yaşamayacaktır.

28 Yukarıda önerilen davranışların asıl amacı, çocuğun davranışını kontrol etme ve davranışları için sorumluluk almasını sağlamaktır. Eğer çocuğunuz sizin koyduğunuz sınırlamalara uymamakta direnir, başkalarına zarar veren saldırgan davranışlar gösterirse tüm bu davranışlarının sonuçlarına da katlanmayı öğrenmelidir. Yukarıda önerilen davranışların asıl amacı, çocuğun davranışını kontrol etme ve davranışları için sorumluluk almasını sağlamaktır. Eğer çocuğunuz sizin koyduğunuz sınırlamalara uymamakta direnir, başkalarına zarar veren saldırgan davranışlar gösterirse tüm bu davranışlarının sonuçlarına da katlanmayı öğrenmelidir.

29

30 Bunun için çocuk cezalandırılabilir ancak ceza, çocuğa gerçekten bir şey öğretmelidir. Cezalandırmayla ilgili olarak aşağıdakiler önerilmektedir: Bunun için çocuk cezalandırılabilir ancak ceza, çocuğa gerçekten bir şey öğretmelidir. Cezalandırmayla ilgili olarak aşağıdakiler önerilmektedir:

31  Cezayı davranışın hemen üstüne verin. Eğer aradan zaman geçerse çocuk, hangi davranışının cezalandırıldığını hatırlamayacaktır.  Fiziksel ceza vermeyin. Dayağın kendisi bir saldırganlık gösterisidir ve üstelik dayak yiyen çocuklar niçin dövüldüklerini hatırlamamaktadırlar.

32  Dayak, çocuk ile olan işbirliğinizi elinizden almaktadır.  Çocuğu aptal ve çaresiz hissettiren cezalar vermeyin.

33  Sizin davranışını onaylamadığınızı belirten bir hareket veya ifade en iyi cezadır.  Ceza olarak bir şeyi yasaklıyorsanız, bunu bağırarak değil, yavaşça ve kibar bir dille söyleyin.

34 Çocuğa verilecek en iyi cezalardan biri, çocuğu çok kısa bir süre için aile içi etkileşimden ya da yaptığı etkinlikten men etmedir. Bu cezada çocuk, bağırıp çağırmadan uyarıcısız bir ortama (kendi odası veya evin belirli bir köşesi) gönderilir ve kaç yaşında ise o kadar dakika bekletilir. Çocuktan bu sırada, yaptıkları hakkında düşünmesi istenir. Çocuğa verilecek en iyi cezalardan biri, çocuğu çok kısa bir süre için aile içi etkileşimden ya da yaptığı etkinlikten men etmedir. Bu cezada çocuk, bağırıp çağırmadan uyarıcısız bir ortama (kendi odası veya evin belirli bir köşesi) gönderilir ve kaç yaşında ise o kadar dakika bekletilir. Çocuktan bu sırada, yaptıkları hakkında düşünmesi istenir.

35 Okulöncesi dönemdeki çocukların önemli bir özelliği de çok hareketli ve saldırgan olmalarıdır. Bununla birlikte çocuklardaki saldırganlığın bir ölçüde ana babanın çocuk yetiştirme tutumlarıyla da ilgili olduğu bulunmuştur. Okulöncesi dönemdeki çocukların önemli bir özelliği de çok hareketli ve saldırgan olmalarıdır. Bununla birlikte çocuklardaki saldırganlığın bir ölçüde ana babanın çocuk yetiştirme tutumlarıyla da ilgili olduğu bulunmuştur.

36 Örneğin; her zaman izin verici davranan, çocuğu serbest bırakan fakat her zaman da cezalandıran annelerin çocukları en saldırgan çocuklar olurlar. Örneğin; her zaman izin verici davranan, çocuğu serbest bırakan fakat her zaman da cezalandıran annelerin çocukları en saldırgan çocuklar olurlar.

37 Genellikle izin verici davranıp çok az cezalandırıcı olan anneler ile genellikle izin verici olmayan ve cezalandırıcı olan annelerin çocuklarında orta düzeyde bir saldırganlık, daha az izin verici ve daha az cezalandırıcı olan annelerin çocuklarında ise en az düzeyde saldırgan davranış gözlenmektedir. Genellikle izin verici davranıp çok az cezalandırıcı olan anneler ile genellikle izin verici olmayan ve cezalandırıcı olan annelerin çocuklarında orta düzeyde bir saldırganlık, daha az izin verici ve daha az cezalandırıcı olan annelerin çocuklarında ise en az düzeyde saldırgan davranış gözlenmektedir.

38 Ana babanın çocuk üzerinde hem sağduyulu bir denetimi hem de özerkliği cesaretlendiren tavırları birlikte yer aldığında, bu koşullarda yetişen çocuklar meraklı, aktif, girişken, uyumlu ve diğerlerine göre daha az olumsuz davranış gösteren çocuklardır. Ana babanın çocuk üzerinde hem sağduyulu bir denetimi hem de özerkliği cesaretlendiren tavırları birlikte yer aldığında, bu koşullarda yetişen çocuklar meraklı, aktif, girişken, uyumlu ve diğerlerine göre daha az olumsuz davranış gösteren çocuklardır.

39 Eğer özerkliğin desteklenmediği bir ortamda çocukların davranışı üzerinde yüksek bir kontrol var ise bunun da çocukta merakın, girişkenliğin, orijinalliğin ve hayalin olmamasıyla ilişkili olduğu bulunmuştur. Eğer özerkliğin desteklenmediği bir ortamda çocukların davranışı üzerinde yüksek bir kontrol var ise bunun da çocukta merakın, girişkenliğin, orijinalliğin ve hayalin olmamasıyla ilişkili olduğu bulunmuştur.

40 Anne babaların çocuğa, onu olduğu gibi kabul ederek, anlayarak, sevgi göstererek ve destekleyerek yaklaştıkları, daha fazla açıklamada bulundukları koşullarda da çocuklar, kuralları ve düzenlemeleri daha kolay içselleştirmekte ve kendilerini kontrol etmeyi daha kolay başarmaktadırlar. Anne babaların çocuğa, onu olduğu gibi kabul ederek, anlayarak, sevgi göstererek ve destekleyerek yaklaştıkları, daha fazla açıklamada bulundukları koşullarda da çocuklar, kuralları ve düzenlemeleri daha kolay içselleştirmekte ve kendilerini kontrol etmeyi daha kolay başarmaktadırlar.

41 Ayrıca böyle bir tutum ebeveyn ile çocuğu yaklaştırmakta, etkileşimi artırmakta ve böylece çocuktaki kaygı azalmaktadır. Ebeveyn-çocuk ilişkisi daha az korkulu ve daha az güç yönelimli bir ilişki haline gelmektedir. Bu koşullarda çocukların özsaygıları yüksektir ve olumlu davranışlar daha fazladır. Ayrıca böyle bir tutum ebeveyn ile çocuğu yaklaştırmakta, etkileşimi artırmakta ve böylece çocuktaki kaygı azalmaktadır. Ebeveyn-çocuk ilişkisi daha az korkulu ve daha az güç yönelimli bir ilişki haline gelmektedir. Bu koşullarda çocukların özsaygıları yüksektir ve olumlu davranışlar daha fazladır.

42 DİSİPLİN EĞİTİM DEMEKTİR DİSİPLİN EĞİTİM DEMEKTİR Belki bir çoğumuz “disiplin” kavramını cezayla aynı anlamda kullanma yanılgısına düştük. Oysa ceza kavramı disiplini karşılamaz, sadece disiplin yöntemlerinden biridir. Peki disiplin gerçekte neyi anlatır. Belki bir çoğumuz “disiplin” kavramını cezayla aynı anlamda kullanma yanılgısına düştük. Oysa ceza kavramı disiplini karşılamaz, sadece disiplin yöntemlerinden biridir. Peki disiplin gerçekte neyi anlatır.

43 Disiplin çok basit olarak “eğitim” demektir. Yanlış okumadınız! Yani çocuk eğitiminin temel dinamiğidir disiplin. Daha doğru anlamıyla ise “öğretici, düzenli davranış ve yetkinlik kazandırıcı yetiştirme “ demektir. Disiplin çok basit olarak “eğitim” demektir. Yanlış okumadınız! Yani çocuk eğitiminin temel dinamiğidir disiplin. Daha doğru anlamıyla ise “öğretici, düzenli davranış ve yetkinlik kazandırıcı yetiştirme “ demektir.

44 Yapıcı özelliklere ve özdenetime sahip çocuklar yetiştirebilmek için çocukların zihinsel, toplumsal ve duygusal gelişimlerindeki eğitim sürecine verilen addır.Bu eğitim sürecinde anne babalar görev uygulayıcı değil, sadece birer yol gösterici olabilir. Yapıcı özelliklere ve özdenetime sahip çocuklar yetiştirebilmek için çocukların zihinsel, toplumsal ve duygusal gelişimlerindeki eğitim sürecine verilen addır.Bu eğitim sürecinde anne babalar görev uygulayıcı değil, sadece birer yol gösterici olabilir.

45 Bu noktada, anne babaların davranışları çocuğa örnek olacaktır. Anne baba iyi davranış örnekleri toplumsal kuralları çocuğa benimsetmeye çalışır. Burada aile çocuğun gösterdiği olumlu davranışları desteklemeli, olumsuzları gidermeye çalış- malıdır. Böylece çocuğun kendine güveni artırılırken kuralları da öğrenmesi sağlanır. Bu noktada, anne babaların davranışları çocuğa örnek olacaktır. Anne baba iyi davranış örnekleri toplumsal kuralları çocuğa benimsetmeye çalışır. Burada aile çocuğun gösterdiği olumlu davranışları desteklemeli, olumsuzları gidermeye çalış- malıdır. Böylece çocuğun kendine güveni artırılırken kuralları da öğrenmesi sağlanır.

46 Bu süreçte, çocuğun gelişim dönemi ve yetenekleri göz önünde tutulmalı, çocuk gerektiğinden çok kollanmamalı ya da yeteneklerini aşacak ölçüde zorlan-mamalıdır. Burada dikkat edilmesi gereken nokta özgürlük- sevgi- disiplin dengesinin iyi kurulmasıdır. Bu süreçte, çocuğun gelişim dönemi ve yetenekleri göz önünde tutulmalı, çocuk gerektiğinden çok kollanmamalı ya da yeteneklerini aşacak ölçüde zorlan-mamalıdır. Burada dikkat edilmesi gereken nokta özgürlük- sevgi- disiplin dengesinin iyi kurulmasıdır.

47 Çocuklara kuralları öğretmek yeterli değildir. Önemli olan bu kuralların çocuk tarafından sindirilmesi ve uygulanmasıdır. Çocuk anne babanın yanında değilken de kurallara uyabiliyorsa, bu özdenetime sahipse, işte o zaman amaca ulaşılmıştır. Çocuklara kuralları öğretmek yeterli değildir. Önemli olan bu kuralların çocuk tarafından sindirilmesi ve uygulanmasıdır. Çocuk anne babanın yanında değilken de kurallara uyabiliyorsa, bu özdenetime sahipse, işte o zaman amaca ulaşılmıştır.

48 Anne baba her arkasını döndüğünde, çocuk hiç de o görünen karaktere uymayan davranışlar gösteriyorsa, bir yerlerde bir yanlışlık var demektir. Çünkü gerçekten bazı çocuklar bunu yapıyorlar. Anne baba her arkasını döndüğünde, çocuk hiç de o görünen karaktere uymayan davranışlar gösteriyorsa, bir yerlerde bir yanlışlık var demektir. Çünkü gerçekten bazı çocuklar bunu yapıyorlar.

49 Anne baba varken onların sözünden hiç çıkmayan, olumsuz davranışlarda bulunmayan çocuk, otorite boşluğunda farklı davranışlar sergileyebiliyor. Anne baba varken onların sözünden hiç çıkmayan, olumsuz davranışlarda bulunmayan çocuk, otorite boşluğunda farklı davranışlar sergileyebiliyor.

50 Bu durumları anne babalara anlatmak zor, çünkü onlar gördüklerine inanıyor. Anne babalar böyle durumlarla karşılaşınca hemen karşı çıkmasınlar fark ettirmeden çocuklarını takibe alıp gözlemlerde bulunsunlar ondan sonra karar versinler. Bu durumları anne babalara anlatmak zor, çünkü onlar gördüklerine inanıyor. Anne babalar böyle durumlarla karşılaşınca hemen karşı çıkmasınlar fark ettirmeden çocuklarını takibe alıp gözlemlerde bulunsunlar ondan sonra karar versinler.

51 Yani “biz çocuğumuza güveniyoruz, o sizin bu dediklerinizi yapmaz” deyip geçmeyin. Tabii olarak her ebeveyn çocuğuna güvenmeli. Fakat çocuklar insanları çok kolay bir şekilde oyuna getirebilirler. Çok güzel oyunlarla aldatabilirler. Yani “biz çocuğumuza güveniyoruz, o sizin bu dediklerinizi yapmaz” deyip geçmeyin. Tabii olarak her ebeveyn çocuğuna güvenmeli. Fakat çocuklar insanları çok kolay bir şekilde oyuna getirebilirler. Çok güzel oyunlarla aldatabilirler.

52 Bir çok anne babadan şöyle söylemler duyarsınız;” ailem çok otoriterdi, çocukluğumu, gençliğimi yaşayamadım. Arkadaşlarımla gezmeme izin vermediler. Çok baskı altında büyüdük. Ben çocuğuma bunları yaşatmak istemiyorum, çocuğumun özgür olmasını istiyorum. Bir çok anne babadan şöyle söylemler duyarsınız;” ailem çok otoriterdi, çocukluğumu, gençliğimi yaşayamadım. Arkadaşlarımla gezmeme izin vermediler. Çok baskı altında büyüdük. Ben çocuğuma bunları yaşatmak istemiyorum, çocuğumun özgür olmasını istiyorum.

53 O istediği her şeyi yapabilir” vb. Söylenenlerde haklı olan yanlar olabilir ama bizlerin aşırı kısıtlı yetiştirilmemiz çocuklarımız özgür olsun diye onları başıboş, kontrolsüz bırakmamız doğru olmaz. Onlar sınırların nerede başlayıp bittiğini bilemez ve biz verdikçe daha fazlasını isterler. Biz onları kontrolde tutmalı ama kontrol etmemeliyiz. O istediği her şeyi yapabilir” vb. Söylenenlerde haklı olan yanlar olabilir ama bizlerin aşırı kısıtlı yetiştirilmemiz çocuklarımız özgür olsun diye onları başıboş, kontrolsüz bırakmamız doğru olmaz. Onlar sınırların nerede başlayıp bittiğini bilemez ve biz verdikçe daha fazlasını isterler. Biz onları kontrolde tutmalı ama kontrol etmemeliyiz.

54 Ebeveynlerin en çok yaptığı yanlışlar; Ebeveynlerin en çok yaptığı yanlışlar;  Çocukları hep kendi isteklerini yapmaya zorlamak. Bu tutum çocuğun içe kapanmasına, isyan etmesine, sinirli olmasına yol açabilir.

55  Sürekli kontrol etmek (biz çocuklarımızı kontrol de tutmalıyız ancak kontrol etmemeliyiz yani onların yapabileceği işlere müdahale etmemek gerekir.)  En küçük hataların hemen cezalandırılması.

56  Tehdit etmek. (baba ile, anne ile, öğretmen ile vb.)  Çok sıkı kurallar ve bunlara uyulmasının istenmesi.  Çocuğun kalıplara sokulması.

57  Çocuğa söz hakkı verilmemesi.  Çocuğun sürekli eleştirilmesi.  Cezaya dayalı disiplinin daha çok kullanılması.

58  Anne babanın çocuğu eğitirken tutarsız olması. (birinin evet dediğine diğerinin hayır demesi gibi)  Çocuklarla yeterince sohbet edilmemesi. (daha çok TV ile meşgul oluyorlar)  Çocukların alaya alınması.

59  Çocuklara söylediklerini kendilerinin yapmaması.(yalan, sigara, dedikodu vb.) Sevgi, güven, cesaret ve disiplinle yaşayın. Sevgi, güven, cesaret ve disiplinle yaşayın.

60 ÇOCUK NE YAŞIYORSA ONU ÖĞRENİR   Eğer, bir çocuk sürekli eleştirilmişse; Kınamayı ve ayıplamayı öğrenir.   Eğer, bir çocuk kin ortamında büyümüşse; Kavga etmeyi öğrenir.   Eğer, bir çocuk alay edilip aşağılanmışsa; Sıkılıp, utanmayı öğrenir.   Eğer, bir çocuk sürekli utanç duygusuyla eğitilmişse; Kendini suçlamayı öğrenir.   Eğer, bir çocuk hoşgörüyle yetiştirilmişse; Sabırlı olmayı öğrenir.   Eğer, bir çocuk desteklenip, yüreklendirilmişse; Kendine güven duymayı öğrenir.

61   Eğer, bir çocuk övülmüş ve beğenilmişse; Takdir etmeyi öğrenir.   Eğer, bir çocuk hakkına saygı gösterilerek büyütülmüşse; Adil olmayı öğrenir.   Eğer, bir çocuk güven ortamı içinde yetişmişse; inançlı olmayı öğrenir.   Eğer, bir çocuk kabul ve onay görmüşse; Kendini sevmeyi öğrenir.   Eğer, bir çocuk aile içinde dostluk ve arkadaşlık görmüşse; Bu dünyada mutlu olmayı öğrenir. Dorothy Law Nolte


"ALTERNATİF DİSİPLİN YÖNTEMLERİ Yrd. Doç. Dr. Sema Bengi GÜRKAN Hasan Kalyoncu Üniversitesi Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları