Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ZEYNEP BEDİA KILIÇLIOĞLU İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ZEYNEP BEDİA KILIÇLIOĞLU İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ."— Sunum transkripti:

1 ZEYNEP BEDİA KILIÇLIOĞLU İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ

2 SALDIRGAN Sevilmez Sayılır GÜVENLİ Sevilir Sayılır iç DIŞ iç İDIŞİDIŞ ÇEKİNGEN Sevilir Sayılmaz DIŞ iç DIŞ PASİF SALDIRGAN Sevilmez Sayılır

3 Nasıl ki, sinir uçlarımız, bedenimizi korursa; kızgınlığımız da ruhumuzun sinir uçlarıdır ve kişiliğimizi korur.

4  İncindiğimizi,  Haksızlığa uğradığımızı,  Gereksinim ve isteklerimizin doğru bir şekilde karşılanmadığını,  Yaşamımızdaki önemli bir sorunu ihmal ettiğimizi,  Başa çıkabileceğimizden çok daha fazlasını yaptığımızı ya da verdiğimizi,  İşlerin yolunda gitmediğini,  İlişkilerimizde kendimizden (inanç, değer, amaç, isteklerimizden…) çok şey feda ettiğimizi,  Başkalarının bizim için, gelişimimiz ve yeterliğimizi yitirmemiz pahasına çok fazla şey yaptıklarını anlatan bir uyarı olabilir.

5  Kızmakta haklı mıyım?  Kızmaya hakkım var mı?  Kızmamın ne yararı olacak? Bu soruları sormak ”Susamaya hakkım var mı? Ne de olsa beş dakika önce su içtim; demek ki susamaya hakkım yok. Zaten şu anda su içemeyeceksem susamamın ne anlamı var?” demeye benzer.

6 –İyi insan her zaman kontrollü olur. –Mükemmel insanlar sinirlenmezler. –Vermek, almaktan iyidir. Bencil olma, herkese yardımcı ol. –İlişkiler her şeyden daha önemlidir. İnsanlarla ilişkini bozma. Her şeyin üstesin den gel, şikayet etme. –Sevilen bir kişi olmak için başkalarının isteklerine “hayır deme”. –Kızgın biri olarak tanınmamak için kızsan da bunu belirtme! –Mutlu olmak istiyorsan fedakar ol. Başkalarının ne hissettiği senin ne hisettiğinden daha önemlidir.

7  Doğru insana,  Doğru zamanda,  Doğru yerde,  Doğru şekilde,  Doğru şeyi söyleyebilmek. İşte bilgelik burada. KONFİÇYUS

8  Duygular normaldir. Herkeste duygu vardır.  Duygular bizi iyi veya kötü hissettirir ama iyi veya kötü insan yapmaz.  Duygular bize geliverir.  Duygular insanın içindedir. Görülmez ve duyulmaz.  Duygu düşünce değildir. Veriler ve sayılara bağımlı değildir. Kimsenin duygusunun yanlış olduğu ispat edilmez veya tartışılmaz.

9  Tehlikeli bir durumun habercisi olarak aşırı adrenalin salgılanır. Bunun sonucunda ise vücudumuzdaki kanın çoğu (beynimiz ve iç organlarımız için gerekli olanlar da dahil olmak üzere) kol ve bacaklarımızda toplanır. Böylece güçlü kol ve bacaklara sahip oluruz ki, bu da ya düşmanla savaşmamıza ya da kaçmamıza yardımcı olur.

10  Kızgınlık yaşayan kişinin bedeninde, bu sebeplerden dolayı yoğun bir enerji oluşur. Öyle ki kişi, bu enerjiyi boşaltmadan kendini rahatlamış hissedemez.

11  Kızgınlık anında vücudumuzdan tüm fazlalıkları ter veya boşaltım sistemimiz aracılığıyla dışarı atarız. (Böylece kaçmak ya da savaşmak için daha da hafiflemiş oluruz.)

12  Aslında neye kızgınım?  Sorun ne ve kimin sorunu?  Kimin neden sorumlu olduğunu nasıl ayırt edebilirim?  Kızgınlığımı kendimi güçsüz ve çaresiz hissetmeme yol açmadan nasıl ifade edebilirim?  Durumumu savunuya ya da saldırıya geçmeden kızgınlığımı nasıl ifade edebilirim?  Daha dolaysız ve kararlı olursam ne gibi risk ve kayıplarla karşılaşırım?

13  Öncelikle söz konusu kişiye karşı olumsuz duyguların aktarılmaması için oradan uzaklaşın.  Ardından bağırarak, bir yeri yumruklayarak, bir şeyleri fırlatarak, yürüyüp koşarak vb. enerjinizi boşaltın.  Olay hakkında sağlıklı bir değerlendirme yapılıp çözüm yollarının aranması ve karşı tarafla konuşun.

14 BİRİNCİL DUYGULAR/ Kıskançlık TEMEL DUYGULAR Yalnızlık Merak Anlaşılmamak 7/8 Beğenilmemek Önemsenmemek Haksızlık Sıkıntı Çaresizlik Değersizlik Üzüntü Başarısızlık Dışlanmak Utanma Reddedilmek KIZGINLIK=İKİNCİL DUYGU 1/8

15 Ben Dilinin Üç Ögesi Vardır:  Davranışın (olayın) objektif olarak tanımı  Duygularınız  Davranışın size neye mal olduğu, etkisi (para, zaman, enerji kaybı)

16  Sen…………….davrandığında  Ben………hissediyorum,  Çünkü…………………..dolayı En iyi arkadaşlarınızdan birinin hakkınızda dedikodu yaydığını duydunuz. Arkadaşınıza ne derdiniz?  Sen…hakkımda dedikodu yaydığında (davranış)  Ben…incindim……..…. (duygularım)  Çünkü…..sana olan güvenim sarsıldı. (bana verdiği zarar)

17 Siz televizyon seyrederken kardeşiniz gelip size sormadan kanalı değiştirir. Bunu sıklıkla yapmaktadır.  Bana sormadan kanalı değiştirdiğinde (Davranış)  Geriliyor, haksızlığa uğramışlık ve çaresizlik hissediyorum (Duygularım)  İzlemek istediğim programı kaçırıyorum. (Bana verdiği zarar)

18 Sen Dili  Kişiliğe yöneliktir  Karşımızdaki ile ilgili bir şeyler söyler  Benlik saygısını zedeler ya da tümden yok eder.  Öfke ve nefret duyguları oluşturur.  Çekingen ya da saldırgan insanlar yaratır. Ben Dili  Davranışa yöneliktir  Kendimiz ile ilgili bir şeyler söyler  Benlik algısına olumlu etkisi vardır.  Söyleyene yardım isteği doğurur.  Güvenli insanlar yaratır.

19 1. Duygularını benimle paylaştığın için mutlu oldum. 2. Eve zamanında gelmediğinde, benim böyle bir çocuğum olduğu için üzülüyorum. 3. Bizim gibi anne baba zor bulunur. 4. Söylediklerimi ciddiye almadığın zaman müthiş sinirleniyorum. 5. Seni takdir ediyorum. 6. Eşyalarımı kullandıktan sonra yerine koymadığın zaman aradığımı bulamıyor ve kendimi gergin hissediyorum.

20 SEN DİLİ: Her şeyi ağlayarak istiyorsun. BEN DİLİ:  Davranışın tanımlanması: Bir şeyi ağlayarak istediğin zaman…  Duygular: gerginleşiyorum ve…  Davranışın somut etkisi: ne söylediğini anlayamadığım için de sana yardımcı olamıyorum.

21 SEN DİLİ: Hiç bir şeyden memnun kalmıyorsun. BEN DİLİ:  Davranışın tanımlanması:Yaptığımdan memnun kalmadığında…  Duygular: Hevesim kırılıyor…  Davranışın somut etkisi Çünkü bunu yapmak için çok uğraşmıştım…

22 SEN DİLİ: Aynı hatayı her zaman yapıyorsun sonra yine bana gelip anlatıyorsun. BEN DİLİ:  Davranışın tanımlanması: Bu konuda seninle daha önce de konuştuğumuz halde yine yaptığını duyunca…  Duygular: dikkate alınmadığımı hissediyorum  Davranışın somut etkisi: Demek ki boşuna zaman harcamışım, uğraşmışım diye düşünüyorum.

23 SEN DİLİ: Sürekli konuşuyor kimseye konuşma fırsatı vermiyorsun. BEN DİLİ-1:  Davranışın tanımlanması: Söyleyeceklerini bir iki dakika içinde toparlayacak olursan  Davranışın somut etkisi: Başkalarının da ne söyleyeceğini  Duygular: Merak ediyorum BEN DİLİ-2:  Davranışın tanımlanması: Belli ki bu konu hakkında çok söyleyeceğin var ama,  Davranışın somut etkisi: Sanırım başkaları da konuşmak için  Duygular: Sabırsızlanıyorlar.

24 SEN DİLİ: Hep geç kalıyorsun. BEN DİLİ:  Davranışın tanımlanması: 25 dakikadır bekliyorum.  Davranışın somut etkisi: Zamanım boşuna geçti, üşüdüm.  Duygular: Önemsenmediğimi hissettim.

25 “Öfkelenmemize yol açan bir şey olmasına rağmen, şikayetlerimizi açıkça dile getiremezsek, diğerlerinin sempatilerini kazanmak yerine anlayışsızlıkla karşılaşabiliriz. Bu da öfkemizi ve haksızlığa uğramışlık duygumuzu artırmaktan başka işe yaramaz. gerçek sorunlar ise hala tanımlanmamış olur.” Kaynak: DR. Harriet Lerner-Öfke Dansı-Varlık Özel Dizisi 6, Sayı:

26 1-Sözlerinize Dikkat Edin 2-Her Şeyi Üzerinize Almayın 3-Varsayımda Bulunmayın 4-Her Zaman Elinizden Gelenin En İyisini Yapın

27  Ben Diliyle kendinizi anlatmak.  Üçlü eylem duyurusu yapmak.  Kırık Plak tekniği kullanmak.  Bunu neden yaptığını ona sormak.  Yüzleştirmek.  Mizah gücünüzü kullanmak.  Aynısını yapmak. (Devam ediyorsa en son çare)

28 1. Ben diliyle kendinizi ifade edin. 2. “Daha önce de söylemiştim. Bu iki oldu…” diyerek tekrar ben diliyle söyleyeceklerinizi söyleyin ve “…Eğer bir kez daha bunu yapacak olursan ben de …. yapmak zorunda kalacağım.” diyerek alacağınız önlemi söyleyin ve onu uyarın. 3. Yine aynısını yaparsa dediğinizi yapın.

29 1. Defterimi aldıktan sonra zamanında getirmediğin için iyi çalışamadım ve düşük not aldım. 2. Daha önce de bunu yapmıştın ve sana bu yüzden düşük not aldığımı söylemiştim. Bir kez daha defterimi alıp da zamanında getirmezsen bir daha vermeyeceğim. 3. Bu üç oldu, bundan sonra başkasından defter iste.

30

31 Aynı sözcüğü tekrarlayarak söyleyin. ÖRNEK: -Hadi Ali’lere gidelim. -Hayır, gelemem. -Hadisene.. -Hayır, gelemem. -Amaaan canım hadi gel. -Hayır, gelemem

32

33 Bu davranışının altındaki gerçek niyetini anlamak için ona bu davranışı neden yaptığını sorun. ÖRNEK:  Bunu yapmaktaki amacını bana açıklar mısın?  Şimdi sen bu davranışınla bana ne demek istedin?  Söylediğini tam olarak anlayamadım. Daha açık konuşur musun?

34 Size yapılmasını istemediğiniz davranışının altındaki asıl niyeti anladığınızı belirterek, metamesajları çözün ve onunla yüzleştirin. ÖRNEK:  Sanırım benimle alay ediyorsun.  Bunu onun karşısında küçük düşmem için yapıyor olmalısın.

35 Yaptığı davranış veya söze esprili bir yanıt vererek durumdan etkilenmemiş gibi yapmak, lafı gediğine koymak. DİKKAT: Karşınızdaki alay ettiğinizi zannedip olayı tırmandırabilir. Bu nedenle içten, samimi ve kinsiz olduğunuzu hissettirin.

36 Bir arkadaşımla balık almaya gittiğimizde, arkadaşım kovanın içinde yüzüp çırpınan balıklara bakıp, -Bunlar taze mi? diye sormuştu. Balıkçı da cevabı hemen yapıştırdı: -Yok abla, pil takıp oynatıyoruz.´

37 Yararlanılan Kaynaklar:  Winpeace Barış Eğitimi- Barış Bireyde Başlar


"ZEYNEP BEDİA KILIÇLIOĞLU İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları