Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BİRİMİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BİRİMİ."— Sunum transkripti:

1 İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BİRİMİ

2 ZAMAN YÖNETİMİ

3 GİRİŞ Üniversiteli olmak, yepyeni bir yaşama başlamak demektir. Bu yeni yaşam, yeni bir sosyal ve fiziki çevre, yeni özgürlükleri ve yeni deneyimleri de beraberinde getirir. Diğer yandan, üniversite öğrencisi, çok daha fazla ve ciddi sorumluluklar alarak, ileride sahip olacağı mesleğe ilişkin temel bilgileri öğrenmek gibi işleri de başarmak zorundadır. İşte sizler de, bir yandan yeni yaşamın getirdiği sosyal olanaklardan yararlanmak istemekte, diğer yandan da bu ciddi görevleri başarmak için çaba göstermektesiniz. Bu dönemde kazanacağınız bilgi ve deneyimler, geleceğinizi de büyük ölçüde etkileyecektir.

4 BU KADAR YOĞUN VE YOĞUN OLDUĞU KADAR DA ÖNEMLİ OLAN YILLARDA HEM SOSYAL HEM DE AKADEMİK ALANLARDA BAŞARILI OLMAK, ÖNEMLİ ÖLÇÜDE ZAMANINIZI NE KADAR İYİ KULLANDIĞINIZA BAĞLIDIR. Zamanı planlamak ve etkili biçimde kullanmak aynı zamanda da yeni bir alışkanlık edinmek ve değişmek anlamına gelmekte ve böyle değişimler çok kolay gerçekleşmemektedir.

5 ZAMAN KAVRAMI Zaman sahip olduğumuz en önemli hazinedir. ZAMAN ; Çok değerli bir sermayedir. Satın alınamaz. Mutlak kardır. Saklanamaz ve depolanamaz. Çoğaltılamaz. Kesinlikle bir daha gelmemek üzere akıp gider. Telafisi mümkün değildir.

6 ALIŞKANLIKLARIMIZ Çocukluk yıllarımızdan itibaren aile içinde ve sosyal çevremizde yaşadıklarımız, gördüklerimiz ve bize öğretilenler bize genel bir yaşam tarzı sunar. Bu yaşam tarzının en önemli parçası da alışkanlıklarımızdır. Alışkanlıklarımızın bazıları yaşamımızı kolaylaştırırken bazıları da önümüzde büyük bir engel olarak durur. Peki yaşamdaki etkiliğimizi azaltan, bize sıkıntı veren bu alışkanlıklardan neden bir türlü vazgeçemiyoruz? Çünkü her alışkanlık bırakma durumu, onun yerini alacak yeni bir alışkanlığın kazanımını gerektirir. Yeni bir alışkanlık kazanmak da değişim demektir. İşte bu noktada hepimiz için geçerli olan bir gerçek devreye girer: "DEĞİŞİM OLUMLU YÖNDE DE OLSA İNSANA KAYGI VERİR FAKAT BUNA RAĞMEN DEĞİŞİM İÇİN ÇABA GÖSTERMEK ÇOK ÖNEMLİDİR"

7 ZAMAN YÖNETİMİ NEDİR VE NEDEN GEREKLİDİR? Zaman yönetimi zamanımızın, amaçlarımızı, sorumluluklarımızı, zevklerimizi ve sosyal yaşamımızın içerdiği etkinliklerimizi bir arada yürütebilecek bir biçimde planlanması anlamına gelmektedir. Hepimiz toplum içinde yaşıyoruz. Geleceğimize yön verebilmek ve yaşamda başarılı olabilmek için hedefler belirliyoruz, bu doğrultuda çeşitli sorumluluklar alıyoruz. Yapmamız gereken görevlerimiz var. Yakınlarımıza, arkadaşlarımıza zaman ayırmak ve hoşlandığımız işleri yapmak, hobilerimizle ilgilenmek gibi gereksinimlerimiz de var. Ancak yine hemen hepimiz bu işler için bir türlü vakit bulamamaktan yakınıyoruz. Gerçekten de bütün bunlar için zamanımız yok mu?

8 BİR GÜNÜ/HAFTAYI NASIL GEÇİRİYORUZ 1)Zorunlu işler;Uyku,yemek,özbakım,ulaşım vb…;12/90 saat 2)Okul;Ders saatleri,ders çalışma saatleri;8/50 saat 3)Kişisel gelişim,sosyal faaliyetler vb…;4/28 saat Yukarıdakiler, bizlerin zamanımızı harcadığımız faaliyetlerdir.ortalama olarak harcanan zamanlara bakılırsa;hepimizin işlerimizi yapmaya yeterli zamanı olabilir

9 Peki neden bir türlü hiçbir işimiz yetişmiyor ve karmaşa yaşıyoruz? Bu sorunun yanıtı şüphesiz "zamanımızı iyi planlayamadığımız için" olacaktır. Zamanı doğru biçimde planlamayı öğrenmek, yaşamımızda yapmak istediğimiz tüm işlere zaman ayırabilmek ve stresten mümkün olduğunca uzak yaşayabilmek için gerekli bir adımdır. Hepimiz, özellikle de belirli dönemlerde (üniversiteye hazırlık, finaller vb..) zamanımızı planlama konusunda çaba göstermişizdir. Ancak çoğu kez bu çabalar boşa çıkar. Peki bu neden böyle oluyor? Bizi zamanımızı planlayabilmekten alıkoyan nedenler nelerdir?

10 ERTELEMECİLİK VE ZAMAN YÖNETİMİ Ertelemecilik Nedir? Ertelemek tamamlanması gereken bir işi yapmaktan kaçınmaktır. Özellikle öğrencilerin okulla ilgili görevlerinden sürekli olarak kaçınmalarına “ertelemecilik” denir. Psikolog William Knaus, üniversite öğrencilerinin % 90'ının dersleri ertelediğini, bunlardan % 25'inin kronik ertelemeci olduğunu ve genellikle daha sonra okulu bıraktıklarını öne sürmüştür.

11 Ertelemecilik yetersizlik, huzursuzluk, suçluluk, kendinden şüphe gibi duygulara, depresyona yol açar ve çoğu zaman olumsuz sonuçlar getirir. Örneğin, öğrencilerin akademik ve kişisel başarısı düşer. Erteleme, milyonlarca kıyafete bürünerek kendini maskeler. Okumaların başına geçilmez, kitabın kapağı açılmaz yada aralanıp kapatılır, ödevler son ana bırakılır, sınava apar topar bir gece önce hazırlanılır, dersler giderek birikir. Şunlar size tanıdık geliyor mu?

12  -Bir gün daha, çok fark etmez. Yarına kadar bunu bırakayım.  -Birkaç dakika geç kalsam bir şey olmaz; kimse zamanında gelmeyecek.  -En iyi, baskı altındayken çalışırım.  -15 dakika daha televizyon seyredeyim.  -Canım hiç çalışmak istemiyor!  -Zaten çalışmaya başlasam da yetişmeyecek.  -Nereden başlayacağımı bilmiyorum! Vb….

13 Neden Erteleriz? Başarısız zaman yönetimi; Erteleme zamanı akıllıca kullanmamaktır. Önceliklerinizden, hedeflerinizden ve amaçlarınızdan emin olmayabilirsiniz. Konudan bunalmış da olabilirsiniz. Sonuçta, ödevlerinizi ileri bir tarihe atarsınız ya da zamanınızın büyük bir bölümünü arkadaşlarınız ve sosyal etkinliklerle geçirirsiniz. Bu durumda onları tamamlayacağınıza gelen sınavlar, sınıf projeleri ve ödevler hakkında kaygı duyarsınız.

14 Dikkat toplama sorunu; Çalışma masasına oturduğunuzda kendinizi hayal kurar, boşluğa bakar yada arkadaşlarınızın resimlerine dalmış bir halde bulursunuz. Çevreniz rahatsız edici ve gürültülüdür. Kalemler, silgiler, sözlük gibi gereçler için oraya buraya koşturursunuz. Masanız düzensiz ve dağınıktır ve bazen çalışmak yada ödevleri yapmak için yatağa uzanırsınız. Yukarıda az önce okuduğunuz bütün örneklerin zaman kaybettirici ve sinir bozucu olduğunu da büyük ölçüde bilirsiniz.

15 Korku ve kaygı; Konudan bunalmış ve zayıf not almaktan korkuyor olabilirsiniz. Sonuçta, onları tamamlamak yerine, sınavlar, ödevler ve projeler hakkında huzursuzluk ve kaygı duyarak büyük zaman harcarsınız. Olumsuz inançlar; “Hiçbir şeyde başarılı olamam” ve “Bu işi başarmak için gerekli yeteneklere sahip değilim” gibi inançlar işinizi yapmanızı durdurabilir.

16 Kişisel sorunlar; Örneğin, parasal zorluklar, kız yada erkek arkadaşınızla, ailenizle olan sorunlar öne geçebilir. Onlarla uğraşıp yapmanız gereken dersleri sonraki tarihlere bırakabilirsiniz. Konuyu sıkıcı bulmak; Çalışmanız gereken konu size ilginç gelmeyebilir. O zaman ondan son dakikaya kadar kaçınmaya çalışırsınız

17 Gerçekçi olmayan beklentiler ve mükemmeliyetçilik; Ödevinizi yapmadan önce konuyla ilgili bütün yazılı bilgiyi okumaya “zorunlu” olduğunuza inanabilirsiniz. Yapabileceğinizin en iyisini yapmamış olduğunuzu düşünebilirsiniz, yani yaptığınız ödev teslim edilecek kadar iyi bir ödev değildir

18 Başarısızlık korkusu; “A” almazsanız başarısız olduğunuzu düşünebilir yada bir sınavdan zayıf not alırsanız, yalnızca bir sınavda başarısız olmuş normal bir insan yerine, kendinizi insan olarak başarısız birisi görürsünüz.

19 Ertelemecilik ile Nasıl Baş Edebiliriz? • Korku ve kaygı, dikkat toplama bozuklukları, kötü zaman yönetimi, kararsızlık ve mükemmeliyetçilik gibi size zarar veren sorunları tanıyın. • Kendi hedeflerinizi, güçlü ve zayıf yanlarınızı, değerlerinizi ve önceliklerinizi belirleyin. • Sahip olduğunuzu sandığınız değerlerle hareketlerinizi karşılaştırın. Değerleriniz hareketlerinizle uyumlu mu?

20 • Kendinizi çalışmaya teşvik edin. Kaybetmeyi değil kazanmayı düşünün. • Gerçekçi hedefler koyun. Hedefleriniz ulaşabileceğiniz düzeyde olsun, daha sonra onları aşamalı olarak yükseltebilirsiniz. • Zamanı akıllı kullanmak için kendinizi disipline sokun. Aşağıda bu konuyla ilgili ayrıntılı bilgi bulacaksınız.

21 Zaman Nasıl Yönetilir? “Zaman yönetimi diye bir şey yoktur!” diye düşünüyorsanız, yazının geri kalanını okuyun çünkü buradaki “kendi kendini yönetme” kavramı, zamanı size bir düşman değil, dost yapan bir anahtardır.

22 • Bir gününüzde yalnızca 24 saat var, herkesin olduğu gibi. Neden kendinizi boşuna didinmiş, sinirli, işinizde geri kalmış ve yaşama isteğini yitirmiş biri gibi hissediyorsunuz? Belki de bu 24 saat avantajını kullanmayı bilmiyorsunuz. • Zamanı akıllıca kullanmak sizin için sorunsa, büyük olasılıkla bu zamanın nereye gittiği hakkında iyi bir fikriniz de yok. Zaman öylece akıp gider. O halde ilk olarak; zamanınızı nasıl kullandığınızı gözden geçirmelisiniz. Haftalık bir program alın ve sabah kalkma saatinizi nasıl kullandığınızı bir hafta izleyin. Sonuçlar sizi şaşırtabilir.

23 • Bir sonraki adım, bu haftalık programlardan birkaç tane daha alıp biraz planlama yapmak. Keşfedeceksiniz ki, eğer günde 7 saat uyku uyursanız, yapacağınız işler için geriye haftada 119 saat kalır. Bunlar derslere gitmeyi, yemek, spor ve sosyal etkinlikleri, kişisel temizliği, çalışmayı, yolculuk yaparken geçen zamanı, öğrenci etkinliklerini, telefon ve televizyona ayrılan zamanı içerir. Bunların hepsini 119 saatinize dahil ettiğinizden emin olun. Sonra bu haftalık programa uymaya çalışın. Bu, size önceliklerinizin nerede olduğu hakkında iyi bir fikir verecektir.

24 • Beyniniz en iyi, yeterli oksijen aldığı zaman çalışır. Bir konuya sıkı çalışırken dikkatiniz yoğunlaşır ve bu durum kuvvetten düştüğünüzü hissetmenize kadar sürer. Uzun süreler yerine kısa zaman aralıklarıyla çalışın. Sonra bir ara! Örneğin, 2-3 saatlik uzun çalışmalar yerine, genelde dakikaya çalışmak ve 15 dakika dinlenmek uygundur. Ancak kendinize dikkat edin, 15 dakikadan fazlası ara vermekten öte bir şeydir!

25 • Küçük gruplar halinde çalışmaya özen gösterin. Geniş ödevleri küçük konulara bölün. Bir hatırlatma çizelgesi ve tarama listesi oluşturun. Bir konuyu tamamladıktan sonra kendinizi ödüllendirin •İşinizi bitirmeye çalışırken telefondan uzak durun. Eğer gerçekten önemliyse sizi yeniden arayacaklardır. •Her haftanın başında, takviminizden önemli notları haftalık programınıza ekleyin. Bu, sizi işinizden alıkoyacak şeylerden uzak tutar.

26 • Önceliklerinizi belirledikten sonra HAYIR demeyi öğrenin. Bir daveti geri çevirmek, bir daha hiçbir yere davet edilmeyeceğiniz anlamına gelmez. Sonuçları tartın. Bilinçli karar vererek arkadaşlarınızdan daha çok saygı görürsünüz, ama sürekli eğlencelere gitmek bu saygıyı sürdürmek anlamına da gelmemektedir.

27 • Haftalık programınızda düzenleme yapmanıza yardım edecek aylık bir takvim kullanın. Her hafta başı, önemli tarihleri programınıza not almak için takviminizle bir saat vakit geçirin. Ders programını dersinizin hocasından aldığınızda, takviminize sınav ve proje tarihlerini girin. Sonra bunlara çalışmak için gereken zamanı öngörün. Eğer tarih projeniz sekizinci hafta verilecekse ve eğer projeyi yapmak dört haftanızı alacaksa, ikinci haftadan itibaren çalışmaya başlayın. Bu, size projeyi yazmak için fazladan bir hafta zaman kazandıracaktır. Bu programa bağlı kalırsanız projeyi yedinci haftada bitirmiş olacaksınız.

28 • Böyle geriye doğru sayarak, zamanınızı ne kadar iyi kullandığınıza ve baskı altında değilken notlarınızın ne kadar yükseldiğine şaşıracaksınız. Ayrıca kendinize karşı dürüst davranarak ve bütün önceliklerinizi hesaba katarak, sinemaya, konsere ya da futbol maçına gidebilecek ve suçluluk hissetmeyeceksiniz.

29 • Çevrenizi yenileyin. Sesi ve gürültüyü yok edin yada en aza indirin. Yeterli ışığın olduğundan emin olun. Gerekli malzemeyi elde bulundurun. Araç gereçleri almak için gidip gelmeyin. Çalışırken çok rahat olmayın. Bir masa ve düz sırtlı bir sandalye çoğu zaman en iyisidir ve yatak ders çalışılacak yer değildir. Düzenli olun! Masanızı düzeltmek için bir kaç dakikanızı verin. Bu, hayal kurmanızı azaltabilir.

30 • Bu tür öneriler, bir takvimle köleliğe yol açmaz. Size korkunç gelebilir, özellikle de etkili bir zaman yöneticisi değilseniz! Ancak bu daha büyük bir özgürlük ve başarı hissi yaşatır çünkü denetimde siz varsınızdır. Bu önerilere uyarak, daha mutlu, daha doyumlu, daha üretken olacaksınız. Deneyin, bunu seveceksiniz!

31 ZAMANI PLANLAMANIN KAZANDIRDIĞI AVANTAJLAR   Mesleki ve özel hedeflere daha sağlam ve çabuk ulaşma.   Gerçekten önemli işlerimiz ve hedeflerimiz için zaman kazanma.   Daha az telaş ve stres, günlük iş akışına sağlıklı bakma.   Unutmayalım ki en önemli planlama prensibi yazılı faaliyetlerdir.   Yalnız akılda kalan planın ana hatları ve hatta tamamı unutulabilir.   Yazılı planlar zihnin yükünü hafifletir.

32   Yazılı bir plan kişinin işe karşı olan motivasyonunu yükseltir. Onu işinde daha etkin kılar.   Yazılı plan sayesinde, belirlenen hedeflerde daha az sapmalar olur.   Konsantrasyon artar, güç görünen işler zamanında biter.   Gün bitiminde halledilmemiş işler gözümüzden kaçmaz, kontrol kolaylaşır.   Yapacağınız günlük planlar sayesinde başarı artar, önemli işlerinizi engelleyen gereksiz işleri ikinci plana atabilirsiniz.   Yazılı yapılan günlük planlarınız, önce veya sonra yapılan yada bitmemiş işlerinizi takip etmenizi kolaylaştırır, gerekli tedbirleri almanızı sağlar.

33 UNUTMAYALIM; Zamanımızı etkili bir biçimde düzenleyebilmek;daha verimli,üretken ve doyumlu bir yaşamın da anahtarıdır…

34 KAYNAKLAR ●ARSEVEN M.R., Zaman Yönetimi,2001 ●GÜMÜŞELİA.İ.,Zaman Yönetimi,Y.T.Ü.Eğitim Fakültesi. ●HAYNES M.E.,Kişisel Zaman Yönetimi,Çev.Nevin Oktay.


"İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BİRİMİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları