Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Hezarfen Ahmet Çelebi, (d ö. 1640) 17. yüzyılda Osmanlı'da yaşamış Türk bilgini. Kendi geliştirdiği takma kanatlarla uçmayı başaran ilk insanlardan.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Hezarfen Ahmet Çelebi, (d ö. 1640) 17. yüzyılda Osmanlı'da yaşamış Türk bilgini. Kendi geliştirdiği takma kanatlarla uçmayı başaran ilk insanlardan."— Sunum transkripti:

1

2 Hezarfen Ahmet Çelebi, (d. 1609 - ö. 1640) 17. yüzyılda Osmanlı'da yaşamış Türk bilgini. Kendi geliştirdiği takma kanatlarla uçmayı başaran ilk insanlardan olmuştur. 1623-1640 yılları arasında saltanat süren Sultan 4. Murat zamanında, uçma tasarısını gerçekleştirdiği ve geniş bilgisinden ötürü halk arasında, Hezarfen olarak anıldığı bilinmektedir. Hezar, Farsça kökenli bir sözcük olup 1000 anlamına gelir. Hezarfen ise "bin fenli" (bilimli) yani "çok şey bilen" anlamına gelir. Hezarfen Ahmet Çelebi, (d. 1609 - ö. 1640) 17. yüzyılda Osmanlı'da yaşamış Türk bilgini. Kendi geliştirdiği takma kanatlarla uçmayı başaran ilk insanlardan olmuştur. 1623-1640 yılları arasında saltanat süren Sultan 4. Murat zamanında, uçma tasarısını gerçekleştirdiği ve geniş bilgisinden ötürü halk arasında, Hezarfen olarak anıldığı bilinmektedir. Hezar, Farsça kökenli bir sözcük olup 1000 anlamına gelir. Hezarfen ise "bin fenli" (bilimli) yani "çok şey bilen" anlamına gelir.OsmanlıTürkkanatlarla4. MuratOsmanlıTürkkanatlarla4. Murat

3 İlk uçma denemelerinde, 10. yüzyıl Türk alimlerinden İsmail Cevheri'den ilham almıştır. Cevheri'nin bulgularını iyice inceleyen ve öğrenen Çelebi, kuşların uçusunu inceleyerek tarihi uçuşundan önce hazırladığı kanatlarının dayanıklılık derecesini ölçmek için, Okmeydanı'nda deneyler yapmıştır. Ayrıca, Leonardo Da Vinci'nin uçma konusundaki çalışmalarında kendinden çok önce bu konuda deneyler yapan İsmail Cevheri'den ilham aldığı sanılmaktadır İlk uçma denemelerinde, 10. yüzyıl Türk alimlerinden İsmail Cevheri'den ilham almıştır. Cevheri'nin bulgularını iyice inceleyen ve öğrenen Çelebi, kuşların uçusunu inceleyerek tarihi uçuşundan önce hazırladığı kanatlarının dayanıklılık derecesini ölçmek için, Okmeydanı'nda deneyler yapmıştır. Ayrıca, Leonardo Da Vinci'nin uçma konusundaki çalışmalarında kendinden çok önce bu konuda deneyler yapan İsmail Cevheri'den ilham aldığı sanılmaktadır

4 1632 yılında lodoslu bir havada Galata Kulesi'nden kuş kanatlarına benzer bir araç takıp kendini boşluğa bırakan ve uçarak İstanbul Bogazı'nı geçip 3358 m. ötede Üsküdar'da Doğancılar'a indiği varsayılan Hezarfen Ahmet Çelebi, Türk havacılık tarihinin en kayda değer kişilerden birisidir. Bu uçuş hakkındaki belgeler şimdiye kadar sadece Evliya Çelebi'nin Seyahatname'sindeki ifadesinden ibarettir. 1632 yılında lodoslu bir havada Galata Kulesi'nden kuş kanatlarına benzer bir araç takıp kendini boşluğa bırakan ve uçarak İstanbul Bogazı'nı geçip 3358 m. ötede Üsküdar'da Doğancılar'a indiği varsayılan Hezarfen Ahmet Çelebi, Türk havacılık tarihinin en kayda değer kişilerden birisidir. Bu uçuş hakkındaki belgeler şimdiye kadar sadece Evliya Çelebi'nin Seyahatname'sindeki ifadesinden ibarettir.Galata Kulesiİstanbul BogazıÜsküdarEvliya ÇelebiSeyahatnameGalata Kulesiİstanbul BogazıÜsküdarEvliya ÇelebiSeyahatname

5 Bu olay Osmanlı Devleti'nde ve Avrupa'da büyük yankı buldu ve dönemin padişahı 4. Murat tarafından da beğenildi.Sarayburnu'ndaki Sinan Paşa köşkünden bu durumu seyreden Sultan, Ahmet Çelebi ile önce çok yakından ilgilenmiş, hatta Evliya Çelebi'ye göre "bir kese de altınla" sevindirmiş, ancak bu derece bilgili ve becerikli birisinin tehlikeli olabileceğini düşünüp, "Bu adem pek havf edilecek bir ademdir, her ne murad ederse elinden gelir, böyle kimselerin bakaası caiz değil" diyerek onu Cezayir'e sürgün etmiştir. Bu olay Osmanlı Devleti'nde ve Avrupa'da büyük yankı buldu ve dönemin padişahı 4. Murat tarafından da beğenildi.Sarayburnu'ndaki Sinan Paşa köşkünden bu durumu seyreden Sultan, Ahmet Çelebi ile önce çok yakından ilgilenmiş, hatta Evliya Çelebi'ye göre "bir kese de altınla" sevindirmiş, ancak bu derece bilgili ve becerikli birisinin tehlikeli olabileceğini düşünüp, "Bu adem pek havf edilecek bir ademdir, her ne murad ederse elinden gelir, böyle kimselerin bakaası caiz değil" diyerek onu Cezayir'e sürgün etmiştir.Osmanlı DevletiAvrupa4. MuratSarayburnuCezayirOsmanlı DevletiAvrupa4. MuratSarayburnuCezayir

6 Bu veriler, uçuşun rüzgarsız ve sakin bir havada gerçekleştiği, kalkış esnasında hiç irtifa kaybedilmediği farzedilirse yaklaşık 39.5:1'lik bir süzülüş oranı verir. Günümüzdeki en yüksek performanslı koşarak kalkış yapılan kompozit yelken kanat Aériane Swift'in maksimum süzülüş oranı 27:1'dir.Ancak uçuş esnasında Lodos estiği belirtilmekle birlikte, eserlerinde zaman zaman fantazi öğelerine yer verdiği bilinen Evliya Çelebi'nin Seyahatname'sinde bahsedilen uçuş öyküsünün hayal gücü ile zenginleştirilmiş olma ihtimali mevcuttur. Bu veriler, uçuşun rüzgarsız ve sakin bir havada gerçekleştiği, kalkış esnasında hiç irtifa kaybedilmediği farzedilirse yaklaşık 39.5:1'lik bir süzülüş oranı verir. Günümüzdeki en yüksek performanslı koşarak kalkış yapılan kompozit yelken kanat Aériane Swift'in maksimum süzülüş oranı 27:1'dir.Ancak uçuş esnasında Lodos estiği belirtilmekle birlikte, eserlerinde zaman zaman fantazi öğelerine yer verdiği bilinen Evliya Çelebi'nin Seyahatname'sinde bahsedilen uçuş öyküsünün hayal gücü ile zenginleştirilmiş olma ihtimali mevcuttur.Aériane SwiftLodosSeyahatnameAériane SwiftLodosSeyahatname

7 Evliyâ Çelebi'nin anlattığı bu uçma öyküsünden çağdaşı olan başka belgelerde bahsedilmez. Aynı şekilde Sultan Murad'ın Hezarfen'i sürgün edişinden bahseden başka belge de yoktur. Evliyâ Çelebi'nin anlattığı bu uçma öyküsünden çağdaşı olan başka belgelerde bahsedilmez. Aynı şekilde Sultan Murad'ın Hezarfen'i sürgün edişinden bahseden başka belge de yoktur. Evliyâ Çelebi Evliyâ Çelebi Galata Kulesi denizden 35 metre yüksekte inşa edilmiştir. Kubbesinin tepesi yerden 62.59 m, denizden de 97.59 m yüksektedir. Galata Kulesi denizden 35 metre yüksekte inşa edilmiştir. Kubbesinin tepesi yerden 62.59 m, denizden de 97.59 m yüksektedir. Doğancılar Meydanı'nın ortası denizden 12 m yüksektedir. Doğancılar Meydanı'nın ortası denizden 12 m yüksektedir. Galata Kulesinin tepesi ile Doğancılar Meydanı arasındaki mesafe 3358 metredir. Galata Kulesinin tepesi ile Doğancılar Meydanı arasındaki mesafe 3358 metredir.

8 Hazırlayanlar: Hazırlayanlar: İBRAHİM GÜNEŞ


"Hezarfen Ahmet Çelebi, (d ö. 1640) 17. yüzyılda Osmanlı'da yaşamış Türk bilgini. Kendi geliştirdiği takma kanatlarla uçmayı başaran ilk insanlardan." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları