Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Benzinli motorlarda silindirlere alınan yakıt- hava karışımının tutuşturulması için sıkıştırma zamanı sonuna doğru gerekli olan kıvılcımın oluşturulmasını.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Benzinli motorlarda silindirlere alınan yakıt- hava karışımının tutuşturulması için sıkıştırma zamanı sonuna doğru gerekli olan kıvılcımın oluşturulmasını."— Sunum transkripti:

1 Benzinli motorlarda silindirlere alınan yakıt- hava karışımının tutuşturulması için sıkıştırma zamanı sonuna doğru gerekli olan kıvılcımın oluşturulmasını sağlayan sisteme “ateşleme sistemi” denir. Ateşleme sistemi; kıvılcım oluşması için yüksek voltaj sağlamasının yanı sıra, bu yüksek voltajı ateşleme sırasına göre sırası gelen silindire dağıtmak ve motorun değişen yük ve devir durumlarına uygun olan avansı ayarlama görevlerini de yerine getirir.

2 Bataryalı (Klasik) Ateşleme Sistemi Sistem iki devreden oluşur. Birinci devre zayıf gerilim devresidir; birinci devre veya primer devre ismini alır. İkinci devre yüksek gerilim devresidir; ikinci devre veya sekonder devre ismini alır. Birinci devre ana parçaları: Batarya, kontak anahtarı, bobin birinci devre (kalın) sargıları, kondansatör (meksefe), platin, denge direnci İkinci devre ana parçaları: Bobin ikinci devre (ince) sargısı, bobin kablosu, distribütör kapağı, tevzi makarası, buji kabloları ve bujiler

3

4 Klasik ateşleme sisteminin çalışması Bataryadan gelen düşük gerilimli akım, kontak anahtarından geçip bobin birinci devre sargılarını dolaşarak platin kontakları üzerinden devresini tamamlar. Akımın, bobin birinci devre sargılarından geçmesi süresince bobin içinde elektromanyetik alan oluşur. Distribütör kamı, platin fiberini iterek platin kontaklarını açar. Kontakların açılmasıyla birinci devre akımı kesilir. Akımın kesilmesiyle, bobin içinde birinci devre sargılarının meydana getirdiği manyetik alan sıfıra düşerken bobin ikinci devre sargılarında (Faraday Kanunu) yüksek gerilim oluşur. Yüksek gerilimli akım, bobin kulesinden çıkarak bobin kablosu üzerinden distribütör kapağının orta kulesine ulaşır. Bu esnada tevzi makarası, orta kuleyi ateşleme sırası gelen buji kulesine irtibatlandırır. Orta kuleden buji kulesine geçen yüksek gerilimli akım, buji kablosu üzerinden geçer ve buji tırnakları üzerinden atlayarak kıvılcım meydana getirip devresini tamamlar. Meydana gelen kıvılcım, yanma odasına sıkıştırılan karışımın ateşlenmesini sağlar.

5 Elektronik Ateşleme Sistemi Bataryalı (klasik) ateşleme sisteminde mekanik olarak çalışan parçalar olduğundan dolayı çabuk aşınırlar ve bakım gerektirirler. Bu sistemde kam ve platinin yerine distribütöre bir sinyal jeneratörü adapte edilmiştir. Bu jeneratör primer akımın kademeli olarak açılıp kesilmesini sağlayan transistörü açıp kapayan voltajı üretir. Primer akım transistör tarafından kesildiği için yani metal metale (kam ve platin fiberi arasındaki)mekanik temas olmadığından dolayı platinde olduğu gibi herhangi bir aşıntı ve oksidasyon meydana gelmez. Dolayısıyla herhangi bir voltaj kaybı da meydana gelmez.

6 Distribütör Görevi Distribütör, ateşleme sisteminin birinci devre, ikinci devre parçalarından bazılarını ve avans mekanizmasını üzerinde topladığı için görevleri üç maddede toplanır.  Distribütör kamı, platin takımının çalışmasını sağlar.  Distribütör kapağı, kömürü ve tevzi makarası ile ateşleme zamanı gelen silindirin bujisine, bobinden gelen yüksek voltajı gönderir.  Avans düzeni ile motorun her devrinde gerekli olan ateşleme avansını verir.

7 Parçaları Distribütör ana parçaları Distribütör kapağı Tevzi makarası Platin tablası Distribütör kamı Mekanik avans tertibatı Distribütör mili Vakum avans tertibatı Distribütör gövdesi Kondansatör

8 Distribütör kapağı, kömürü ve tevzi makarası; orta kuleye gelen yüksek voltajlı akımın, buji kulesine dağılımını yapar. tevzi makarası yerine takılırken kam üzerindeki yuvasına iyi oturmasına özen gösterilir. Aksi hâlde ilk marşta, tevzi makarası, kapak ya da her ikisi de kırılabilir.

9 Distribütör kamı, platin kontaklarının açılmasını ve açık kalma süresini ayarlar. Kamın, tevzi makarasının takıldığı yerde bir yağlama keçesi bulunur. Bu keçe kamın mil üzerinde yağlamasını yapar ve üzerine zaman zaman birkaç damla yağ damlatılması gerekir. Platinler Distribütör platinleri açıldığında ateşleme bobini primer devresindeki akım kesilerek sekonder devrede yüksek voltajlı akım oluşur. Bu da buji kıvılcımı için yeterli olur. Bujide kıvılcım çıktıktan sonra platin kontakları kapanır kapanmaz primer devre akımı yükselmeye başlar. Platin kontaklarının kapalı kalma süresi uzadıkça primer devre akımı daha fazla yükselerek platin kontakları açıldığı anda daha yüksek voltajlı bir akımın indüklenmesini sağlar.

10 Kam açısı (Dwell açısı) Platinler kapalı olduğu sürece kam dönüş miktarının derece olarak değerine denir. Eğer kam açısı doğru değilse motorda yanma zayıf olacak, yüksek sürat yapılamayacak ve platinlerin sık sık değiştirilmesi gerekecektir. Platin aralığı Platinlerin; maksimum açılma anında iken kontaklar arasındaki açıklığa denir. Kam açısı ile ters orantılıdır

11 Kondansatörler (meksefe) İki iletken levha arasına bir yalıtkan madde konur ve levhalara gerilim uygulanırsa elde edilen sisteme kondansatör adı verilir. Kondansatörler platinler açılmaya başladığı andan tamamı ile açıldığı ana kadar akımı üzerine çeker ve şarj olur. Kontaklar kapandığında akımı geri devreye vererek deşarj olmak kaydı ile bujide kıvılcım çakma süresini uzatır. Görevleri: Platinlerin açıldığı anda primer sargıdaki akımın ani olarak kesilmesine yardım eder. Platinlerin açılmaya başladığı andan tamamı ile açıldığı ana kadar akımı üzerine çekerek platinler arasında kıvılcım meydana gelmesini önler Bujide kıvılcım çakma süresini uzatır.

12 Distribütör çeşitleri  Hareket alış şekillerine göre Distribütör hareketini kam milinden doğrudan ya da yağ pompası aracılığı ile alır. Buna göre distribütörler direkt ve endirekt hareket alan distribütörler diye adlandırılabilirler. Direkt hareket alan distribütör aynı zamanda yağ pompasına da hareket iletir.  Avans düzeneklerine göre Mekanik avanslı distribütörler Mekanik ve vakum avanslı distribütörler Tam vakumlu distribütörler  Vakum avansın hareket veriş şekline göre Vakum avans düzeneği, motorun kısmi yüklerdeki ek avans ihtiyacını karşılamak için ya platin takımını üzerinde taşıyan tablayı ya da komple distribütör gövdesini hareket ettirir. Döner tablalı Döner gövdeli distribütörler

13 Distribütörde Yapılan Kontroller  Gözle yapılan kontroller Distribütör milinde boşluk ve gezinti Kablo bağlantılarında gevşeklik, yalıtkanlık bozuklukları Platin takımının kontaklarında yanma, aralığının ne durumda olduğu, fiberin gözden geçirilmesi Distribütör kamının hareketi ve aşıntısı Distribütör tablasının hareketi Aşırı yağlamadan distribütör içindeki reçineleşme  Cihazda yapılan kontroller Distribütör primer devre direnç kontrolü Platin kontaklarının hizalanması Platin aralığı ayarı Platin yay geriliminin ölçülmesi Kam açısının ölçülmesi ve ayarı Kam köşeleri düzgünlük kontrolü Mekanik avans kontrolü Vakum avans kontrolü Platin tablası yay gerilim kontrolü Kondansatör kontrolü

14 Ateşleme Avansı Motordan her devirde azami gücü alabilmek için derece olarak verilmesi gereken erken ateşleme miktarına ‘’ateşleme avansı’’ denir. Hava yakıt karışımının kıvılcım tarafından ateşlendikten sonra alevin yanma odasında boydan boya yayılabilmesi için belirli bir zamana ihtiyaç vardır. Bu nedenle ilk ateşleme ile yanma odasında maksimum basıncın oluşumu arasında bir miktar fark vardır. Silindirler içinde maksimum basınç elde edildiğinde ÜÖN’den yaklaşık 5-10 derece sonra (her marka ve modele göre değişir) motorun çıkış gücü maksimum olur. Ateşleme zamanı seçilirken alevin yayılma süresinin hesaba katılması gerekir. Eğer ateşleme zamanı çok fazla avanslı ise silindir içerisinde kendiliğinden yanma meydana gelir ve avans vurması duyulur. Aşırı avans vurması da supapların, bujilerin ve pistonların yanmasına neden olur. Eğer ateşleme zamanı az avanslı ise daha silindir içersindeki basınç düşük iken ateşleme meydana geleceğinden yakıt ekonomisinin ve motor gücünün azalmasına neden olur. Silindiri içerisinde alevin yayılma süresi açı cinsinden motor devrine bağlı olarak ve emme manifoldundaki vakuma bağlı olarak da değişmektedir. Bundan dolayı distribütörler üzerinde iki farklı avans mekanizması yer almaktadır.

15 Mekanik Avans Mekanik avans, motorun devir sayısına bağlı olan avans ihtiyacını karşılar. Bu düzenek devir sayısı arttıkça distribütör kamını, dönüş yönünde çevirerek kam köşesinin platin fiberine daha erken değmesini sağlar. Bu işin sağlanması için genellikle distribütör tablası altına, bazı modeller de ise distribütör mili ucuna gelecek şekilde, avans ağırlıkları yerleştirilir. Avans ağırlıkları devir sayısına bağlı olarak merkezkaç kuvvet etkisiyle açılarak distribütör kamına ek hareket verirler. Devir sayısı arttığında ağırlıklar yayların kuvvetini yenerek daha çok açılır, devir sayısı azaldığında ise yaylar ağırlıkların tekrar kapanmasını sağlar. Ağırlıkların bu şekilde açılıp kapanmalarının distribütör kamına verdiği hareketle motorun avans ihtiyacı karşılanır.

16 Vakum Avans Yardımcı vakum avans mekanizması Diyaframın bir yüzü vakum odası ile, distribütöre bakan yüzü açık hava ile irtibatlandırılır. Diyafram yayı, diyaframı motor çalışmadığı ya da rölantide çalıştığı zaman sıfır avans durumunda tutar. Vakum odası, bir boru ile karbüratör boğazında gaz kelebeğinin hemen üzerinde bulunan bir delik ile irtibatlıdır. Gaz pedalına biraz basıldığında gaz kelebeği kısmen açılır. Gaz kelebeğinin az açılmasıyla manifold vakumu avans deliğinden vakum odasını etkisi altına alır. Vakum tarafından çekilen diyafram, kendisini iten yayın baskısını yenerek vakumlu tarafa hareket eder. Diyaframın hareketi, diyafram kolu yardımıyla platin tablasını distribütör mili dönüş yönünün aksine çevirir. Platin fiberi de tablanın dönüş miktarı kadar kama yaklaşarak kontakların daha önce açılmasını sağlar. Böylece ek avans verilmiş olur. Gaz kelebeği açıldıkça diyaframı etkileyen vakum miktarında azalma olur. Vakumda azalma durumuna göre diyafram yayı da diyaframı ilk durumuna doğru iter. Gaz kelebeği ¾ açıklık durumuna eriştiğinde diyafram tamamen eski durumuna gelerek vakum avans miktarı sıfıra iner. Yüksek devirlerdeki gerekli avans, mekanik avans tarafından temin edilir.

17 Tam vakumlu avans mekanizması Tam vakumlu avans tertibatlarında, motorun ihtiyacı olan ateşleme avansının tamamı karbüratör boğazında oluşan vakum yardımıyla sağlanır. Ayrıca mekanik avans ağırlıkları bulunmaz.

18 Otomatik Avans Elektronik ateşleme sisteminde otomatik avans için volan dişlisi üzerinde bir dişli bulunur. Dişli üzerinde birbirine 180 derece aralıklı iki diş boşaltılmıştır.Krank mili konum sensörü, diş boşluklarını algılayarak motorun hızını, pistonların yerini ve Ü.Ö.N’yı belirten sinyalleri beyine (kontrol ünitesi) devamlı olarak bildirir. Ayrıca vakum kapsülü, emme manifoldundaki vakum miktarını sinyal olarak beyine bildirir. Beyin Ü.Ö.N algılayıcısından ve vakum kapsülünden gelen sinyalleri değerlendirerek motora uygun olan ateşleme avansını verir.

19 ATEŞLEME(endüksiyon) BOBİNİ Aküden gelen düşük gerilimi, değişen manyetik alanın etkisinde bünyesindeki sargılar yardımı ile buji tırnakları arasında kıvılcım oluşturacak şekilde yüksek gerilime dönüştüren ateşleme devre elemanına ateşleme bobini denir.

20 çalışması Platinlerin açılmaya başlaması ile üzerinden geçmeye çalışan akım kondansatör üzerinde şarj edilir. Bu anda birinci (primer) devre üzerinden akım geçmeyeceği için ikinci (sekonder) devrede yüksek değerde voltaj elde edilir. Elde edilmiş olan bu yüksek voltaj, ( V) bobin kulesinden distribütöre ulaştırılarak bujilere dağıtımı sağlanır.

21 Ateşleme Bobininde Yapılan Kontroller Ohmmetre ile Muayene Bobin devresinde kopukluk, kısa devre, aşırı direnç ve şasiye kaçak testleri yapılır. Ohmmetre direnci 100 ohm (Ω) olan bir bobinde; ölçülen değer, çok fazla veya sonsuz direnç gösteriyorsa birinci devre sargıları kopuk demektir. Eğer daha az direnç gösteriyorsa birinci devre sargısında kısa devre olduğu anlaşılır.

22 ölçülen değer, çok fazla veya sonsuz direnç gösteriyorsa ikinci devre sargıları kopuk demektir. az direnç gösteriyorsa ikinci devre sargısında kısa devre olduğu anlaşılır.

23 Bobinde şasiye kaçak yoksa ohmmetrede sonsuz direnç okunur. Eğer sonsuz direnç okunmuyorsa (değer gösteriyorsa) bobinde şasiye kaçak vardır.

24 BUJİ Buji, silindire alınmış olan karışımın sıkıştırma zamanı sonunda tutuşturulabilmesi için gerekli olan elektrik kıvılcımını (arkı) sağlar.

25 BUJİ Buji elektrotlarından orta elektrot, yüksek voltajlı akımı şasi elektroduna taşır. Akımın orta elektrottan şasi elektroduna atlamasıyla oluşan ark (kıvılcım) karışımın ateşlemesini sağlar.

26 Buji çeşitleri Çalışma sıcaklıklarına göre buji çeşitleri Burun porseleni fazla ısınırsa hem erken ateşleme yapabilir hem de elektrotlar çabuk yıpranır. Burun porseleni yeterince ısınmazsa kısa sürede yağ ve kurumla kirlenir. Alçak devirli motorlarda yanma seyrektir ve bujiye az ısı geçer. Yüksek devirli motorlarda yanma daha sık olduğundan bujiye daha çok ısı geçer. Bunun yanında Şekil 3.3’te sağda görüldüğü gibi kısa olursa hem sıcak gazlarla temas eden yüzey küçük olduğundan bujiye az ısı geçer ve hem de ısı daha kısa yoldan soğutma suyuna iletildiğinden soğuma daha iyi olur ve buji az ısınır.Bu çeşit bujiye “yüksek ısı kapasiteli” veya “soğuk buji” denir. Burun porseleni Şekil 3.4’te solda görüldüğü gibi uzun olursa hem sıcak gazlarla temas eden yüzey geniş olduğundan bujiye çok ısı geçer ve hem de ısı soğutma suyuna uzun yoldan zor iletileceğinden buji çalışırken çok ısınır. Bu çeşit bujiye “alçak ısı kapasiteli” veya “sıcak buji” denir.

27 Vida çaplarına göre buji çeşitleri Buji vida çapları; 8, 10, 12, 14, 16, 18, 22 mm olarak değişik ölçülerde yapılır. Günümüzde otomobillerde genellikle 14 mm çaplı ve 12 mm çaplı bujiler kullanılmaktadır.

28 Vida boylarına göre buji çeşitleri Vida boyları uzun olan bujilere “uzun paso buji”, vida boyu kısa olan bujilere “kısa paso buji” denir. Uzun paso ve kısa paso bujilerin görev ve performans olarak aralarında fark yoktur. Motor yapısına bağlı olarak uzun veya kısa paso buji kullanılması gerekir fakat yanlış kullanıldığı zamanlarda çeşitli arızalar meydana gelebilir.

29 Atlama aralıklı bujiler Bu tip bujilerde, orta elektrot iki parçalıdır. Üst izolatör içinde kalan parça ile alt izolatör içinde kalan parça arasında bir atlama aralığı bırakılır. Bu tip bujilerin, yağ yakan motorlarda ve buji elektrottan çabuk kurum tutan motorlarda kullanılması ateşleme yönünden olumlu sonuçlar verir. Çünkü ateşleme aralığı, yüksek voltajlı akımın birikerek buji elektrotları kurumlu bile olsa kıvılcım meydana getirerek atlamasını sağlar.

30 Parazit filtreleme dirençli bujiler Ateşleme sistemleri radyo ve televizyonlarda parazit yaparak ses ve görüntüyü bozar. Bunu önlemenin bir yolu da dirençli bujiler kullanmaktır.

31 Elektrot sayısına göre buji çeşitleri yaygın olarak kullanılan tipleri; yandan tek tırnaklı, üstten tek tırnaklı, yandan çok (iki, üç, dört) tırnaklı olanlardır.

32 Platin ve iridyum uçlu özel bujiler Bujilerin ömrünü artırmak için merkez elektrot ile şasi elektrodunun üzeri özel olarak kaplanmıştır. Elektrotların uçları özel malzeme ile kaplı olduğundan bu elektrotlar çok az aşınır. Yaklaşık km’ye kadar bakım veya ayarına gerek yoktur. Ölçü ve ağırlığı azaltılarak daha iyi soğuması sağlanmış ve buji inceltilmiştir. soğukta çok iyi çalıştırma sağlar. Çevre aralığında tortunun olmayışı, kaçak akım oluşumunu engeller ve doğru ateşlemeyi garantiler.

33 Buji işletme kodları:

34 Bujilerde Yapılan Kontroller ve Ayarlar Normal görünümlü buji Normal bujide izolatör beyaz gri renktedir ve az miktarda üzerinde tortu vardır. Motorun sağlıklı çalıştığını, buji üzerinde herhangi bir kurum kalmadığını ve dolayısıyla doğru çalışma sıcaklığında işlevini sürdürdüğünü anlatmaktadır.

35 Mekanik hasarlı buji Buji herhangi bir sebeple detenasyona(vuruntuya) uğramış vaziyettedir. Kapağın açılıp başka bir yabancı maddenin pistonlara ya da gömleğe hasar verip vermediğini kontrol etmek gerekiyor. Aynı zamanda supap yuvaları da kontrol edilmelidir.

36 Aşırı yağlanmış buji Buji elektrotları üzerinde, ıslak yağlanmanın sebebi, yanma odasına motor yağının girmesidir. Motor yağı yanma odasına iki yerden girer. Silindir kapağı tarafından; supap kılavuzların aşınmasından veya supap yağ keçelerinin özelliğini yitirmesinden. Karter tarafından; piston, segman, silindir aşınmasından veya arızalanmasından. Yağlanmış buji, temizleme sıvısı ile yıkanır, kurulanır ve ayarı yapılarak yerine takılır.

37 Aşırı Isınmış buji Buji elektrotları çok fazla aşınmıştır, burun porseleni üzerinde kabarcıklar veya çatlaklar görülür. Sebepleri: Buji motora uygun değildir. Motor fakir karışımla, aşırı avanslı veya düşük oktanlı benzinle çalışmıştır. Manifold ısı kontrol ünitesi ve soğutma sistemi arızalıdır. Buji yerinde sıkı değildir.

38 Kurum bağlamış buji Zamanla yanmış yağ ve yakılamayan moleküllerin buji yüzeyine yapışması sonucu buji kurum bağlar ve işlevini kaybeder.

39 İletkeni donuklaşmış buji Bu donuklaşmalar ya da porselenin cam gibi olup iletkenliğini yitirmesi durumda genelde iletken sarı renge bürünür. Bu ise bize buji ısısının hızlı ve ağır koşulda aniden yükseldiğini gösterir. ateşlemede teklemelere yol açar.

40 Detenasyonlu çalışan motorun bujisi Yanma zamanı dışında, aşırı ısınma ve ateşleme zamanlaması hatası sonucu anormal şiddette olmasıyla birlikte vuruntu oluşur. Bu ekstra patlamanın sonucunda karışımı sıkıştıran pistona büyük bir basınç uygulanır. vurma şiddeti arttıkça piston ve yüzeyi hasar görmeye başlar.

41 Normal aşınmış buji Elektrotlar aşınır, burun porseleninde çukurcuklar meydana gelir. Renk kirli kahverengidir.Yüzeylerde az miktarda ince bir karbon tabakası vardır. Bu buji görevini iyi yerine getirmiş fakat artık değişme zamanı gelmiştir. Standart bujilerin ortalama kullanım süresi km’dir Yenisiyle değiştirmek gerekir.

42 Bujilerin bakım ve onarımı Birinci silindirin buji kablosu veya tümü işaretlenerek bujilerden sökülür. Bütün bujileri buji lokması kullanarak yarım tur gevşetiniz. Kabloları tekrar üzerine takınız Motoru çok kısa bir süre için 2000 devir civarında çalıştırılıp durdurunuz (Bundan amaç, bujinin yerinden oynamasıyla silindir içine dökülen karbonların dışarı atılmasıdır.) Buji kablolarını, bujilerden söktükten sonra basınçlı hava ile buji diplerindeki pislikleri temizleyiniz. Bujilerin kullanılabilirliğine karar veriniz. Temizleme cihazı yok ise çelik fırça kullanarak buji tırnakları üzerindeki kurumları temizleyiniz. Orta ve şasi elektrotlarının uçlarını, platin eğesi veya zımpara kullanarak keskin köşe oluşacak şekilde eğeleyiniz. Katalogla tavsiye edilen ölçüye göre buji sentili (tel sentil) kullanarak ve şasi elektrodundan eğmek suretiyle tırnak aralığı ayarı yapınız. Kullanılmış bujilere varsa yeni conta takınız. Bütün bujilerin vidalarını çok hafif yağlayınız ve yerine elle takınız. Daha sonra buji lokması kullanarak conta bulunan bujilerde 1/4 (çeyrek) tur, konik oturma yüzeyli bujilerde l/ 10 tur sıkınız. Sıkma sırasında buji izolatörünün hasar görmemesine dikkat ediniz. Ateşleme sırasına uygun olarak buji kablolarını yerlerine dikkatli ve tam oturacak şekilde takınız.

43 AVANS AYARI Motorun en yüksek verimle çalışabilmesi için iyi bir yanmaya ihtiyacı vardır. İyi bir yanma için de bujinin karışımı, istenilen zamanda tutuşturması gerekir. Karışımın ateşlenmesi için en uygun zaman motor devrine göre değişmektedir. Düşük devirlerde piston daha yavaş hareket ettiğinden karışımın yanması için nispeten daha uzun bir süre vardır. Bunun için karışım Ü.Ö.N’ye daha yakın bir noktada tutuşturulsa bile piston Ü.Ö.N’den ayrılınca yüksek basınç elde edilebilmektedir. Oysa yüksek devirde piston hızı fazla olduğundan karışımın tutuşup yanabilmesi için gerekli zaman daha azdır. Bu yüzden devir yükseldikçe karışımın Ü.Ö.N’den daha önce ateşlenmesi gerekir. Sıkıştırma zamanı sonunda, piston Ü.Ö.N’ye çıkmadan bujinin çakarak yanmayı başlatmasına ateşleme avansı denir. Motora rölanti devrinde, gerekli olan ateşleme avansına başlangıç avansı denir. Başlangıç avans ayarı avans tabancası (leon lambası) ile yapılır.

44 Başlangıç Avans Ayarının Yapılışı Motor çalışma sıcaklığına ulaşana kadar çalıştırılır. Platin ayarı ve rölanti devir ayarı yapılır. Distribütördeki vakum avans bağlantısı sökülür. Motorun hava almaması için sökülen bağlantının ucu bir bant ile kapatılır. Avans tabancasının mavi ucu birinci silindirin bujisine, kırmızı ucu akünün “+”, siyah ucu “-“ kutup başına bağlanır.

45 Krank kasnağı veya volan üzerindeki başlangıç avans işareti katalog değerine göre tespit edilir ve tebeşir veya beyaz boya ile işaretlenir. Motor rölanti devrinde çalıştırılır. Rölanti devrinin yüksek olmamasına özellikle dikkat edilir. Avans tabancasının ışığı, avans işaretine tutulur. Avans tabancasının ışığı yandığı an, avans işaretleri, birbirini karşılamalıdır. Karşılamadığı takdirde, tespit cıvatası gevşetilerek distribütör gövdesi çevrilmek suretiyle avans işaretlerinin birbirini karşılaması sağlanır. Avans miktarını azaltmak için distribütör gövdesi mil dönüş yönüne, çoğaltmak için mil dönüş yönünün tersine yavaş yavaş döndürülür. Tespit vidası sıkıldıktan sonra avans ayarı son kez kontrol edilir. Bu kontrol için motora aniden gaz verilerek devri yükseltilir ve rölanti devrine düşmesi beklenir. Motor rölanti devrine düştüğünde avans tabancası ile avans işaretlerinin karşılaşıp karşılaşmadığına bakılır, işaretler birbirini karşılıyor ise avans ayarı normal demektir. Distribütör vakum avans borusu yerine takılır.


"Benzinli motorlarda silindirlere alınan yakıt- hava karışımının tutuşturulması için sıkıştırma zamanı sonuna doğru gerekli olan kıvılcımın oluşturulmasını." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları