Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME ( COOPERATIVE LEARNING)

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME ( COOPERATIVE LEARNING)"— Sunum transkripti:

1 İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME ( COOPERATIVE LEARNING)

2 Nedir? Bu yöntem, gruplarda birbirine ortaklık ilişkisiyle bağlı olan öğrencilerin hedeflerine ulaşmak için tüm kaynak ve çabalarını birleştirdikleri eğitsel bir düzenlemedir. Bu yöntem, gruplarda birbirine ortaklık ilişkisiyle bağlı olan öğrencilerin hedeflerine ulaşmak için tüm kaynak ve çabalarını birleştirdikleri eğitsel bir düzenlemedir. İşbirliğine dayalı öğrenme metodu problem çözme ve yaratıcı düşünme yetilerinin kazandırılmasında da etkili bir araçtır. İşbirliğine dayalı öğrenme metodu problem çözme ve yaratıcı düşünme yetilerinin kazandırılmasında da etkili bir araçtır.

3 İşbirliğine dayalı öğretim yöntemi, John Dewey’in problem çözme yaklaşımı örnek alınarak geliştirilmiştir. Bu yöntem 1970’li yıllardan itibaren önem kazanmaya başlamıştır. İşbirliğine dayalı öğretim yöntemi, John Dewey’in problem çözme yaklaşımı örnek alınarak geliştirilmiştir. Bu yöntem 1970’li yıllardan itibaren önem kazanmaya başlamıştır. Özellikle Eğitim Sosyal psikologlarının, küçük grup teknikleri ve grup içindeki öğrenci etkileşimlerini inceleyen araştırmaları işbirliğine dayalı öğretim tekniklerinin gelişmesine önemli katkıda bulunmuştur. Özellikle Eğitim Sosyal psikologlarının, küçük grup teknikleri ve grup içindeki öğrenci etkileşimlerini inceleyen araştırmaları işbirliğine dayalı öğretim tekniklerinin gelişmesine önemli katkıda bulunmuştur.

4 İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin kişisel olarak kendi öğrenmelerini ve birbirlerinin öğrenmelerini arttırmaya yönelik olarak ortak bir hedef doğrultusunda birlikte çalışması amacıyla küçük grupların eğitici amaçla kullanılmasıdır.

5 Dünya’da bu yönteme olan ilginin artmasının sebebi: Bilişsel öğrenme ürünleri ve süreçleri üzerinde diğer yöntemlere göre daha olumlu etkileri vardır. Bilişsel öğrenme ürünleri ve süreçleri üzerinde diğer yöntemlere göre daha olumlu etkileri vardır. Güdü, kaygı, tutum vb. duyuşsal özellikler üzerinde olumlu etkileri vardır. Güdü, kaygı, tutum vb. duyuşsal özellikler üzerinde olumlu etkileri vardır. Olumlu bir öğrenme çevresinin yaratılmasını sağlamaktadır. Olumlu bir öğrenme çevresinin yaratılmasını sağlamaktadır.

6 Dünya’da bu yönteme olan ilginin artmasının sebebi: Liderlik, paylaşma, eleştirme vb. destekleyici öğrenme ürünlerinin oluşmasına elverişli bir ortam yaratmaktadır. Liderlik, paylaşma, eleştirme vb. destekleyici öğrenme ürünlerinin oluşmasına elverişli bir ortam yaratmaktadır. Uygulanması, özel düzenlemeler ve harcamalar gerektirmez. Uygulanması, özel düzenlemeler ve harcamalar gerektirmez. Öğretimin bireyselleştirilmesini kolaylaştırmaktadır. Öğretimin bireyselleştirilmesini kolaylaştırmaktadır.

7 Özellikleri En önemli özelliği öğrencilerin ortak bir amaç doğrultusunda küçük gruplar halinde birbirinin öğrenmesine yardım ederek çalışmalarıdır. En önemli özelliği öğrencilerin ortak bir amaç doğrultusunda küçük gruplar halinde birbirinin öğrenmesine yardım ederek çalışmalarıdır. "iç bağımlılığı" ya da "amaç bağımlılığı" "iç bağımlılığı" ya da "amaç bağımlılığı" Grup üyeleri ya birbirine öğreterek ya da her biri işin bir kısmını yaparak yardımlaşırlar.

8 Özellikleri Oluşturulan gruplar 2-5 kişilik olup heterojendir, grup üyeleri; yetenek, kişilik özellikleri, cinsiyet, akademik başarı, sosyal beceriler gibi alanlarda birbirlerinden farklı yapıdadırlar. Oluşturulan gruplar 2-5 kişilik olup heterojendir, grup üyeleri; yetenek, kişilik özellikleri, cinsiyet, akademik başarı, sosyal beceriler gibi alanlarda birbirlerinden farklı yapıdadırlar. İşbirliğine dayalı öğrenme yöntemi, her yaş grubunda, her sınıf düzeyinde, her ders ve konu alanının öğretiminde başarı ile uygulanabilecek bir öğrenme metodudur. İşbirliğine dayalı öğrenme yöntemi, her yaş grubunda, her sınıf düzeyinde, her ders ve konu alanının öğretiminde başarı ile uygulanabilecek bir öğrenme metodudur.

9 Özellikleri "ödül bağımlılığı“ "ödül bağımlılığı“ Grup çalışmasının ödüllendirilmesi ile bireyler dolaylı olarak ödüllendirilmiş olurlar. Yapılan iş, her üyeye sorumluluk düşecek biçimde yapılandırılmaktadır. Yapılan iş, her üyeye sorumluluk düşecek biçimde yapılandırılmaktadır.

10 Ne değildir ?

11 İşbirlikli Öğrenme Tek Bir Öğretim Yöntemi Değildir. Birlikte Öğrenme, Öğrenci Takımları, Grup Araştırması, Birleştirme ve Birlikte Soralım Birlikte Öğrenelim gibi birçok uygulama biçimi vardır. Birlikte Öğrenme, Öğrenci Takımları, Grup Araştırması, Birleştirme ve Birlikte Soralım Birlikte Öğrenelim gibi birçok uygulama biçimi vardır. Bireysel değerlendirme, grup ürünü vb. ilkeleri uygulanmakta, yalnız bu ilkelerin uygulanma biçimleri çeşitlilik göstermektedir. Bireysel değerlendirme, grup ürünü vb. ilkeleri uygulanmakta, yalnız bu ilkelerin uygulanma biçimleri çeşitlilik göstermektedir.

12 İşbirlikli Öğrenme Küme Çalışması Değildir. Yaygın olarak düşülen bir yanılgıdır. Yaygın olarak düşülen bir yanılgıdır. Küme çalışmalarında üyeler, konuları paylaştıktan sonra kendilerine düşen konu üzerinde genellikle ayrı ayrı çalışmaktadırlar. Bu da grup çalışmasını bireysel çalışmaya döndürmektedir. Küme çalışmalarında üyeler, konuları paylaştıktan sonra kendilerine düşen konu üzerinde genellikle ayrı ayrı çalışmaktadırlar. Bu da grup çalışmasını bireysel çalışmaya döndürmektedir. En iyi sunumu yapan kümelerin seçildiği sınıflarda küme çalışması açıkça "grupla yarışma" uygulamasına dönüşmektedir. En iyi sunumu yapan kümelerin seçildiği sınıflarda küme çalışması açıkça "grupla yarışma" uygulamasına dönüşmektedir.

13 Her Küçük Grup Çalışması İşbirlikli Öğrenme Değildir. Öğrencileri küçük gruplara ayırıp birlikte çalışmalarını söylemek işbirlikli öğrenmeyi gerçekleştirmeye yetmez. Öğrencileri küçük gruplara ayırıp birlikte çalışmalarını söylemek işbirlikli öğrenmeyi gerçekleştirmeye yetmez. Böyle bir uygulama verimli olamamaktadır: a. Bazı üyelerin grup çalışmasına hemen hemen hiç katılmadan başkalarının başarısına ortak olması (hazıra konma)

14 b. Üyelerden bazılarının, başkalarının işlerini kendisine yaptırdığını hissetmesi ve bundan rahatsız olması (sömürülme) c. Başarı düzeyi yüksek grup üyelerinin ön plana çıkarak fazla iş yapmaları, (zenginin daha da zenginleşmesi). d. Başarı düzeyi yüksek olan grup üyelerinin, düşük olan grup üyelerinin açıklamalarına ve önerilerine değer vermemesi

15 İşbirliğine Dayalı Öğrenmenin İlkeleri Pozitif Dayanışma Pozitif Dayanışma Grup Amaçları Grup Amaçları Karma Gruplama Karma Gruplama Olumlu Bağımlılık Olumlu Bağımlılık Bireysel Sorumluluk Bireysel Sorumluluk Yüz Yüze Etkileşim Yüz Yüze Etkileşim Sosyal Beceriler Sosyal Beceriler Grubun Kendini Değerlendirmesi Grubun Kendini Değerlendirmesi

16 İşbirliğine Dayalı Öğrenme Gruplarının Oluşturulması Formal İşbirliğine Dayalı Öğrenme Grupları Formal İşbirliğine Dayalı Öğrenme Grupları İnformal İşbirliğine Dayalı Öğrenme Grupları İnformal İşbirliğine Dayalı Öğrenme Grupları Temel İşbirliğine Dayalı Gruplar Temel İşbirliğine Dayalı Gruplar

17 İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yaklaşımında Öğretmenin Görevleri Sınıf düzenini sağlamak Sınıf düzenini sağlamak İşbirliğine dayalı öğrenme grupları oluşturmak İşbirliğine dayalı öğrenme grupları oluşturmak Grup öğrencilerinin rollerini belirlemek Grup öğrencilerinin rollerini belirlemek Çalışma planını hazırlamak ve öğrencileri bilgilendirmek Çalışma planını hazırlamak ve öğrencileri bilgilendirmek Gruplara gerekli materyalleri temin etmek Gruplara gerekli materyalleri temin etmek Çalışmanın amaç ve kurallarının anlaşılması için faaliyetleri kontrol etmek Çalışmanın amaç ve kurallarının anlaşılması için faaliyetleri kontrol etmek

18 İşbirliğine Dayalı Öğrenmenin Uygulanması Öğretime Başlamadan Önce Yapılacak İşlemeler ; Öğretime Başlamadan Önce Yapılacak İşlemeler ; 1.Uygun içeriğin seçimi 2.Grupların oluşturulması 3.Materyallerin hazırlanması

19 İşbirliğine Dayalı Öğrenmenin Uygulanması Öğretim Sırasında Yapılması Gerekenler Öğretim Sırasında Yapılması Gerekenler 1.Hedeflerin Duyurulması 2.Bilgilerin Sözel ya da Yazılı Olarak Sunulması 3.Grup Çalışmasının Başlatılması 4.Takım Çalışmalarının Yönetilmesi ve Öğrencilere Yardım Edilmesi

20 İşbirliğine Dayalı Öğrenmenin Uygulanması Öğretim Sonrası Yapılacak İşler Öğretim Sonrası Yapılacak İşler Öğretim sonunda öğrencilerin hedeflere ulaşma derecelerinin belirlenmesi için değerlendirme yapılır. İşbirliğine dayalı öğrenmede değerlendirme kullanılan tekniğe göre değişir.

21 İşbirliğine Dayalı Öğretim Yönteminin Yararları Öğrencilerin öğrenmeye güdülenmelerine ve dikkatlerini sürdürmelerine yardım eder. Öğrencilerin öğrenmeye güdülenmelerine ve dikkatlerini sürdürmelerine yardım eder. Öğrenci, başkalarının fikirlerine saygılı olmayı, dinlemeyi ve tartışmayı öğrenir. Öğrenci, başkalarının fikirlerine saygılı olmayı, dinlemeyi ve tartışmayı öğrenir. Öğrencinin, akranları ile iletişim kurma becerisini geliştirir. Öğrencinin, akranları ile iletişim kurma becerisini geliştirir. Öğrencilerin, problemleri ortaklaşa çözmek için değişik şekillerde öğrenilen zihinsel modelleri ortaklaşa kullanmalarını sağlar. Öğrencilerin, problemleri ortaklaşa çözmek için değişik şekillerde öğrenilen zihinsel modelleri ortaklaşa kullanmalarını sağlar. Öğrencinin kendine güven ve öz yeterlik duygusunu geliştirir. Öğrencinin kendine güven ve öz yeterlik duygusunu geliştirir.

22 İşbirliğine dayalı öğrenmenin, başta başarı olmak üzere hatırda tutma, transfer, üst düzey bilişsel stratejiler, derse katılma, öğrenme çevresi algıları, arkadaş ilişkileri, özürlü öğrencilerin normal grupta eğitimi, benlik saygısı, tutum, güdü, kaygı ve denetim odağı gibi birçok bilişsel ve duyuşsal öğrenme ürünü ve süreci üzerinde olumlu etkilerinin bulunduğu söylenebilir.

23 İşbirliğine Dayalı Öğrenmenin Olumsuz Yönleri İşbirlikli öğretimin uygun olmadığı konular, gruplar, zaman ve amaçlar da olabilir. İşbirlikli öğretimin uygun olmadığı konular, gruplar, zaman ve amaçlar da olabilir. Bunun yanında bazı öğrenciler grup ile çalışmayı sevmeyebilir ve tek çalıştığında başarılı olabilir. Bunun yanında bazı öğrenciler grup ile çalışmayı sevmeyebilir ve tek çalıştığında başarılı olabilir. İşbirlikli öğrenmede yetenekli ve başarılı öğrencilerin öğretmen olarak kullanıldığı düşünülmektedir. İşbirlikli öğrenmede yetenekli ve başarılı öğrencilerin öğretmen olarak kullanıldığı düşünülmektedir. Yavaş öğrenen öğrencilerin gruptan dışlanması söz konusudur. Yavaş öğrenen öğrencilerin gruptan dışlanması söz konusudur.

24 İşbirliğini desteklemeyen sınıf ortamlarında İşbirlikli sınıf ortamları Kendi kâğıdına bak. Arkadaşlarından öğrenebilmek için onların yaptıklarına bak, onlara yardım et, fikirlerini ve materyallerini paylaş. Yanındakiyle konuşma. Fikir alışverişinde bulunmak, tartışmak, açıklamak, öneride bulunmak ve soru sormak için arkadaşınla konuş. Sen kendi çalışmanı yap, diğerleri de kendilerininkini. Çalışmanı diğerleriyle paylaş, çünkü beraber yapacağınız çalışma, parçaların toplamından daha iyi olur. Yardıma ihtiyacın olursa öğretmenine sor. Eğer yardıma ihtiyacın olursa, öğretmeninden önce grup arkadaşlarına ve diğerlerine sor. Öğretmenin dikkatini çekmek için yarış. Her öğrencinin grup sözcüsü olabilmesine izin ver. Dışsal ödüller için yarış (not vb.). Dışsal ve içsel ödüller için işbirliği yap.

25 İşbirliğine Dayalı Öğrenme Teknikleri Birlikte Öğrenme Birlikte Öğrenme Akademik Çelişki Akademik Çelişki Öğrenci Takımları Öğrenci Takımları Öğrenci Takımları ve Başarı Bölümleri (ÖTTB) Öğrenci Takımları ve Başarı Bölümleri (ÖTTB) Takım-Oyun-Turnuva (TOT) Takım-Oyun-Turnuva (TOT) Takım Destekli Bireyselleştirme Takım Destekli Bireyselleştirme İşbirliğine Dayalı Birleştirilmiş Okuma ve Kompozisyon İşbirliğine Dayalı Birleştirilmiş Okuma ve Kompozisyon İşbirliği-İşbirliği İşbirliği-İşbirliği Birleştirme I (Jigsaw) Birleştirme I (Jigsaw) Buluş Buluş Birleştirme II Birleştirme II Birlikte Soralım, Birlikte Öğrenelim Birlikte Soralım, Birlikte Öğrenelim Yeniden Uyarlanmış Birleştirme Yeniden Uyarlanmış Birleştirme Grup Araştırması Grup Araştırması Karşılıklı Sorgulama Karşılıklı Sorgulama

26 Birlikte Öğrenme Öğretimsel hedeflerin belirlenmesi Öğretimsel hedeflerin belirlenmesi Öğrencilerin gruplara ayrılması Öğrencilerin gruplara ayrılması Akademik işin açıklanması Akademik işin açıklanması Olumlu amaç bağımlılığının oluşturulması Olumlu amaç bağımlılığının oluşturulması Gruplar arasında işbirliğinin sağlanması Gruplar arasında işbirliğinin sağlanması Öğrenci öğrenmesini değerlendirme Öğrenci öğrenmesini değerlendirme

27 Yeniden Uyarlanmış Birleştirme (YUB) Ünite konuları her grupta öğrencilere paylaştırılır. Ünite konuları her grupta öğrencilere paylaştırılır. Farklı gruplarda aynı konuyu alan öğrenciler uzman grupları oluştururlar. Farklı gruplarda aynı konuyu alan öğrenciler uzman grupları oluştururlar. Uzman gruplarda öğrenilenler grup arkadaşlarına aktarılır. Uzman gruplarda öğrenilenler grup arkadaşlarına aktarılır. Uzman grup üyelerine gruplar tarafından sorular sorulur ve bu öğrencilere notlar verilir. Uzman grup üyelerine gruplar tarafından sorular sorulur ve bu öğrencilere notlar verilir. Alınan notlar gruba ait olur. Alınan notlar gruba ait olur.

28 TEŞEKKÜRLER…


"İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME ( COOPERATIVE LEARNING)" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları