Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
AİLE İÇİ İLETİŞİM
2
YAŞAMIN YANKISI Bir Zamanlar Bir Baba İle Oğul Dağlık Bir Bölgede Yürüyüşe Çıkmışlardı; Bir Ara Nasıl Olduysa Çocuğun Ayağı kaydı ve incindi.Çocuk acıyla bağırdı: Aaa Hhh!!! Karşı Dağlarda Yankı Yapan Sesi Geri Döndü: Aaa Hhh!!! Daha Önce Böyle Bir Durumla Karşılaşmamış Çocuk Bu Kez : “Sen Kimsin ?” Diye Sordu Cevap Gelmekte Gecikmedi: “Sen Kimsin ?” Sinirlenen Çocuk : “ Sen Bir Korkaksın!” Diye Bağırdı Dağdan “Sen Bir korkaksın!” Yanıtını Aldı.
3
Bu olanlara bir anlam veremeyen çocuk
neler olduğunu sordu.Onun gülümsediğini gördü.Babası,”şimdi dikkatlice beni izle oğlum” dedi ve yüksek sesle bağırdı: “Hayatı çok seviyorum!” Karşı dağlardan aynı ses geldi: “Hayatı çok Baba : “sana hayranım!” Yankı: “sana hayranım!” Baba : “sen harikasın!” Yankı: “sen harikasın!”
4
Çocuğun şaşkınlığının daha da arttığını gören
baba, ona durumu şöyle açıkladı:” Bu , yankı adı verilen bir tabiat olayıdır. Ama hayatı da çok iyi anlatır. Yani yaşamdan ne istiyorsan önce onu sen vermelisin. Verdiklerin aldıkların olacaktır. Tatlı sözler tatlı yankılar oluşturur sevilmek istiyorsan önce sen sevmelisin. Saygı istiyorsan önce sen saygı duymalısın . Anlayış bekliyorsan bunu önce sen göstermelisin. YAŞAMDA NEYLE KARŞILAŞMAK İSTİYORSAN, YANKISINI OLUŞTURABİLMEK İÇİN BUNU ÖNCE SEN YAPMALISIN!
5
AİLE İÇİ İLETİŞİM NEDİR?
Aile üyelerinin birbirleriyle olan etkileşimleridir.
6
BAŞARILI BİR İLETİŞİMİN TEMELİ 1
BAŞARILI BİR İLETİŞİMİN TEMELİ 1.SAYGI ( Anlayış, Hoşgörü, Empati, Eleştiriye Açık Olma, Önyargısız Davranabilme, Gerçekçilik,Adalet) 2. SEVGİYE dayanır.
7
SEVGİ Nasıl bir çiçek yaşamak için suya ihtiyaç duyuyorsa çocukta yaşayabilmek, kendisi gibi olabilmek için sevgiye ihtiyaç duyar. Zamanınız ne kadar az, işiniz ne derece önemli olursa olsun, çocuk sevgi istediğinde ona yaklaşılmalı ve sevgi gösterilmelidir. Sevgiden yoksun çocukların; * Büyümesi, * Yürümesi, * Konuşması gecikir. * Zeka düzeyinde gerileme olur.
8
Eğer siz çocuğunuzu dinler ona sevgi gösterirseniz;
Sizden şu mesajları alırlar: 1- BEN VARIM 2- SEVİLİYORUM 3- DEĞERLİĞİM 4- GÜVENEBİLİRİM Eğer onu dinlemez, ihtiyacı olduğunda yanında olmazsanız Sizden şu mesajları alırlar: 1- BEN YOKUM 2- SEVİLMİYORUM 3- DEĞERLİ DEĞİLİM 4- GÜVENEMEM
9
İLETİŞİM ENGELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
1. Suçlama: “Sen zaten her zaman ağlarsın” Bu yaklaşım çocuğun kendine olan özgüvenini zedeler ve her yaptığından suçluluk duyar.
10
2.Emir verme ve yönetme: “Hemen git ve yatağına yat”
İLETİŞİM ENGELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ 2.Emir verme ve yönetme: “Hemen git ve yatağına yat” Bu yaklaşım çocuğunuzda direnç oluşturur, söylediğinizin tersini yapabilir ve isyankar davranışlar geliştirebilir.
11
İLETİŞİM ENGELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
3. Tehdit etme: “Eğer bir daha böyle davranırsan, sana bahçede oyun oynamak yasak” Bu yaklaşım çocuğunuzu yalan söylemeye teşvik eder. Çocuk tehdit edilmemek için ya yaptıklarını inkar eder ya da başka yalanlar uydurur. Korkabilir.
12
İLETİŞİM ENGELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
4. Eleştirme: “Arkadaşlarınla oyuncaklarını paylaşmayı bir türlü öğrenemedin.” Bu yaklaşım çocuğunuzu pasifleştirebilir. Özgüvenini yitirir. Kendini şöyle hisseder “Ben kötüyüm” Size karşılık verebilir: “Sen de iyi bir anne/baba değilsin.”
13
İLETİŞİM ENGELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
5. Uyarı, gözdağı verme: “Sana bir daha bunu yapmamanı, yaparsan neler olacağını söylemiştim.” Bu yaklaşım çocuğunuzu korkutabilir.Onun zamanla her şeye boyun eğmesine sebep olabilir.
14
İLETİŞİM ENGELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
6. Övmek-fikir verme: “Bence mükemmel resim yapıyorsun...” “Bence şöyle yapsan...” Bu yaklaşım çocuğunuzun kendi sorunlarına çözümler geliştirmesini engeller. Sizin fikirlerinize bağımlılık duyabilir. Her zaman sizden destek bekleyebilir, sizin desteğiniz olmadan hiçbir şey yapamaz.
15
İLETİŞİM ENGELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
7. Utandırma: “Ne kadar arsızsın!”, “Ne kadar çok hata yapıyorsun!” Bu yaklaşım çocuğunuzun kendini yetersiz ve değersiz hissetmesine neden olabilir.Çocuğunuz yaşıtlarının yanında bile mahcup olma korkusunu yoğun bir şekilde yaşayabilir. 8. Öğüt verme: “Arkadaşlarına vurmak iyi bir davranış değildir.” Bu yaklaşım çocuğunuzun gözünde sizi “katı ve değersiz” kılar.
16
İLETİŞİM ENGELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
9. Yargılama: “Yemek yemezsen büyüyemezsin,sen zaten iştahsızsın.” Bu yaklaşım çocuğunuzda “yanlış anlaşılmışlık” duygusu oluşturur. Sevilmeme, takdir edilmeme, kaygılarından dolayı, kendini kırılmış ve üzgün hisseder.
17
İLETİŞİM ENGELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
10. Aşağılama: “Böyle yaparak komik olduğunu mu sanıyorsun?” Bu yaklaşım çocuğunuzun kendini mahcup ve önemsiz hissetmesine yol açabilir.
18
İLETİŞİM ENGELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
11. Alay etme: “Bana bak bayan bilmiş” “Ne var küçük ukala” Bu yaklaşım çocuğunuzda “karşılık verme” ve “tersleme” davranışlarını artırabilir. Özbenliğini zedeleyebilir.
19
İLETİŞİM ENGELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
12. İnceleme, Araştırma ve soruşturma: ”Neden, kim, sen ne yaptın, kiminle...” Bu yaklaşım çocuğunuzun kendi sorununu gözden kaçırmasına sebep olur. Çünkü çocuk sizin sorduğunuz sorularla meşguldür. Çok fazla üstüne gidildiğinde yalanı seçebilir. Korku ve kaygıya kapılabilir.
20
İLETİŞİM ENGELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
13. Konu değiştirme: “Başka şeyler konuşalım” Bu yaklaşım çocuğunuz şöyle bir düşünce tarzı geliştirir: Yaşamın zorluklarını yenmek yerine onlardan kaçılmalı. Çocuğunuz size sorduğu soruların saçma ve anlamsız olduğu sonucunu çıkarabilir. Herhangi bir zorlukla karşılaştığında kaçmayı seçebilir.
21
SEN DİLİ “Sen adam olmazsın…” “Ne laf anlamaz çocuksun…”
Sen dili çocuğun olumsuz davranışlarını değiştirmesinde etkili olmaz. Bu nedenle çocuk hangi davranışına kızıldığını ya da düzeltmesi gereken davranışın hangisi olduğunu bilmez.
22
SEN DİLİ İLE KONUŞMANIN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
Bu tür ifadeler seni kabul etmiyorum, seni önemsemiyorum, sen iyi değilsin, sen değersizsin mesajları verebilir. Zamanla çocuk anne baba ile iletişimi kesebilir ve içine kapanabilir. Çocuk sevilmediğini,kabul edilmediğini düşünebilir. Anne baba tarafından suçlayıcı ve yargılayıcı sen mesajları alan çocuk zamanla kendisini savunmaya ve anne babasını yargılayarak karşı çıkmaya başlar. O da duygularını sen dili ile iletmeye başlar. .( Sen çok mu iyi bir annesin ? gibi…)
23
SEN DİLİ İLE KONUŞMANIN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
4. Anne babaların sürekli olumsuz davranışlarından söz etmesi çocuğun bu özellikleri ile tanınmasına neden olur. Çocuk arkadaşları ve yakın çevresi tarafından o şekilde algılanmaya başlar. 5.Kendisine takılan lakaplara uygun davranışlar geliştirmeye başlar.
24
BEN DİLİ Ben” dili, kişinin o anda karşılaştığı durum veya davranış karşısında, kişisel tepkisini duygu ve düşüncelerle açıklayan bir ifade tarzıdır.. Örneğin; baba yorgun eve gelmiştir ancak çocuk oyun oynamak istemektedir. Baba bu durumda “başımın derdisin” demek yerine “çok yorgunum dinlenmek istiyorum.”şeklinde ben dili mesajı gönderdiğinde çocuk babasının yaşadığı durumu anlayacaktır.
25
“SORUMSUZ DAVRANIŞLARIN BENİ ÜZÜYOR” DEMEKTİR.
BEN DİLİ “ÇOK SORUMSUZSUN” YERİNE “SORUMSUZ DAVRANIŞLARIN BENİ ÜZÜYOR” DEMEKTİR. NE HİSSETTİĞİMİZİ KARŞIDAKİNE BİLDİRMEKTİR.
26
BEN DİLİ İLE KONUŞMANIN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
1. Duygu ve düşünceler anında iletiliği için anne ve babayı rahatlatır 2.Öfke,kızgınlık gibi duyguların birikimini önler. 3.Çocuğun hangi davranışının anne-babasında sorun yarattığını anlamasını sağlar.
27
BEN DİLİ İLE KONUŞMANIN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
4.Ben-dili mesajları davranışa yönelik olduğundan çocuğun benlik saygısını ve kişiliğini zedelemez. 5. Suçlama ve yargılama olmadığı için çocuk savunucu bir tutum içine girmez.
28
-“Sen" mesajı yerine... -Anne: Kes şunu!! Çekiştirip durma kolumu!!
Örnekler -“Sen" mesajı yerine Baba: Çok kabasın! Her zaman sözümü kesiyorsun! -“Ben" mesajı verin Baba: Bir şey söylemeye başlayıp ta bir türlü sonunu getiremediğim zaman çok rahatsız oluyorum. -“Sen" mesajı yerine... -Anne: Kes şunu!! Çekiştirip durma kolumu!! - "Ben" mesajı verin Anne: Kolumun çekiştirilmesinden hoşlanmıyorum.
29
ANNE BABALARA ÖNERİLER
Çocuğunuza zaman ayırın. Çocuğunuzla geçmiş zaman asla boşa geçmiş zaman değildir. Çocuğu sevmek, ona bolca ve pahalı oyuncak almak değil onunla ortak faaliyetleri paylaşmak, ona zaman ayırmak, onunla oyun oynamaktır. Çocuğu sevmek sözle sevgiyi ifade etmenin ötesinde, eylemle bu duyguyu ona yaşatmaktır.
30
Çocuğunuzla birlikte olduğunuz zaman tüm dikkatinizi ona yoğunlaştırın
Çocuğunuzla birlikte olduğunuz zaman tüm dikkatinizi ona yoğunlaştırın. Bu nedenle de, başka bir işle meşgulken değil, kendinizi rahat hissettiğinizde çocuğunuzla ilgilenerek, anne ya da baba olmanın keyfini çıkarın. Aşağılamak, suçlamak, çocuk adına karar vermek yerine, çocuğu dinleyin. Dinlendiğini düşünen çocuk kabul edildiğini, dolayısıyla sevildiğini düşünen çocuktur.
31
“Ben önemliyim” “Ben değerliyim” “BENİ DİNLEYİN!”
32
Göz kontağı kurarak, gülümseyerek kabul belirtisini beden diliyle pekiştirin. Böylelikle çocuk “kişiliğine saygı duyulduğunu” düşünerek iletişimini sürdürür. Anne ve babasının kendisini dinlediğini gören çocuk duygularını ifade etme olanağı bulur. Aldığı tepkilerle “anlaşıldım” duygusunu yaşar. Böylelikle rahatlar.
33
Çocuğunuza karşı davranışlarınızda tutarlı olun
Çocuğunuza karşı davranışlarınızda tutarlı olun. Kendi içinizde çelişkili davranışlarda bulunmanız ya da anne ve babanın birbiriyle çelişen biçimde davranması, çocuğu “doğruyu bulma” konusunda zorlar. Çocuğunuzu başka çocuklarla karşılaştırmayın. Onun diğer çocuklarla karşılaştırılması, kendini değerli bir insan olarak görmesini engeller.
34
* BAŞKALARINA GÖSTERDİĞİNİZ HOŞGÖRÜ VE ANLAYIŞI KENDİ EŞİNİZE ÇOCUĞUNUZADA GÖSTERİN. *İLETİŞİM KURARKEN AÇIK,NET VE DÜRÜST DAVRANIN.
35
TEŞEKKÜRLER…
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.