Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Spor ve Etkinlik Tüketici Davranışlarına Giriş.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Spor ve Etkinlik Tüketici Davranışlarına Giriş."— Sunum transkripti:

1 Spor ve Etkinlik Tüketici Davranışlarına Giriş

2 Spor tüketici davranışı yolculuk değil hedef hakkındadır.
Spor tüketici davranışı; tüketici bir spor olayına ister seyirci, ister katılımcı olsun; deneyimle alakalıdır.

3 2012-2014 yılları arasında bazı ülkelerde yapılan istatistikler sporun önemini ortaya koymaktadır.
İngiltere de yetişkınlerin %75’ i bir yıl boyunca oyun yada fiziksel aktivite gibi bazı spor biçimlerine katılmışlardır. Amerika‘ da 72.1 milyon (%35) yetişkin spor etkinliğine katılmıştır. Ek olarak113.3 milyon (%55) kişi bir egzersiz programına katılırken, 61.8 milyon kişi (%30) bir spor dalında yarışmıştır. Avusturalya da nüfusun 7.1 milyonu en az 1 tane spor etkinlıgıne katılmıstır. Kanada da nüfusun %55’ i her yıl bir spora katılırken, Japonya da nüfusun %72’ si rekreasyonel spor etkinliklerinde faaliyet göstermektedirler.

4 Spor ve spor etkinlikleri kayda değer bir sosyal etkiye sahiptir.
... yaşamak, çalışmak, oynamak, birbirleriyle ilişkili olmak, onların ihtiyaçlarını karşılamak için organize olmak ve genellikle toplumun üyeleri olarak mücadele etmek… Sporda katılım, bu davranışsal eylemin, aktif pasif, dolaylı , bireysel veya olay bağlam ilişkili olup olmdığı ile ilgiili olarak; yerel, bölgesel ve ulusal hükümetler için toplum sakinlerine sosyal bir fayda sağlama hususunda çekici bir strateji haline gelmiştir .

5 Spor olayları ,organizatörlerin spor organizasyonlarından evreleme ile seyirci ve katılımcıları çekmesiyle , bir toplumun pazarlama ve markalaşma stratejisinde önemli bir rol oynamaktadır.

6 Spor tüketici davranışı genel tüketici davranışı alanından geliştirilmiştir.
Tüketici davranışı 1980'lerin başında çeşitli biçimlerde ve bağlamlarda tüketimi incelemek için pazarlama, psikoloji, sosyoloji, antropoloji, iletişim ve eğitim gibi çeşitli disiplinlerden ortaya çıkmıştır. Eğlence ve sosyal hizmetler, dayanıklı ve dayanıksız ürünlerin satın alma davranışı, sigorta, turizm ve otelcilik, hanehalkı üyelerinin davranışları, satın alma niyetleri üzerinde kültürün etkisi, karar verme ve bilgi işleme gibi hizmetlere yönelik davranışları içeren çeşitli konular yoğun olarak araştırılmaktadır.

7 Spor ve Etkinlik Tüketici Davranışları
Spor ve etkinlik tüketici davranışı (SECB) spor ve spor olayı ile ilgili ürün ve hizmetleri bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak ve fayda saglamak için seçip satın alıp, kullanıp ve imha etmesini içeren bir süreçtir.

8 Spor olayı davranışı açısından,
turizm literatüründe genellikle üç ana bileşen vardır: spor etkinliği aktivitesine katılmak için seyahat, spor olayı etkinliğini izlemek için seyahat ve spor mekanını ziyaret. Bu bilgi üzerine spor ve etkinlik tüketici davranışı, spor ve spor olayı ile ilgili ürün ve hizmetleri bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak ve fayda saglamak için seçip ,satın alıp, kullanıp ve imha etmesini içeren bir süreç olarak tanımlanmıştır. Bu süreç ,fayda saglayan ve ihtiyaçları karşılayan spor tüketimi deneyimlerine yönelik araştırma isteği doğurmuştur.

9 Spor ve etkinlik tüketim faaliyetleriyle ilgili ayrılan zaman izole edilmemiştir ve birden çok spor ve spor dışı tüketim faaliyetlerinin etkileşimini içerebilir. Spor etkileri tüketim davranışlarına adanmış ilgi düzeyi geleneksel olarak spor ile ilgili degildir. Örneğin, bireyler spor ile ilgili ev dekorasyon, gıda ve yemek, film, giyim, eğitim, otomobil, ve ofis malzemeleri üzerine karar verebilir. Spor yaşam tarzı alımları genellikle kararlı bisikletçiler, dağcılar, hem de ölümüne spor taraftarları arasında olur.

10 Bireylerin spor ve ilgili etkinlik tüketim faaliyetlerine ayırdiği zaman miktarı ve finansal kaynaklara dayalı, spor tüketici davranışı yaşamın önemli ve merkezi bir yönünü temsil eder. Sonuç olarak; pazarlama uzmanları, pazarlama faaliyetleri konusunda her hangi bir anlayış geliştirmeden önce tüketici görüşlerine önem vermelidirler. Pazarlamacıların spor tüketicilerine sorması gereken bazı tipi sorular aşağıda listelenmiştir. Pazarlama eylem soruları 1. Tüketicilerimiz kimlerdir? 2. Ne satın alırlar ve bunu ne sıklıkla kullanırlar? 3. Tüketicilerimiz nerede yaşar? 4. Tüketicilerimiz nerede,ne zaman ve nasıl ürünlerimizle karşılaşabilirler? 5. Tüketicilerimiz ürün ya da hizmetlerimizi nasıl kullanıp atarlar? 6. Mal ya da hizmetlerimiz tüketiciye kendini fiziksel ya da duygusal olarak nasıl hissettirir?

11 Spor ve Etkinlik Ürünlerinin Benzersiz Yönleri
Yazarlar, spor ve ilgili etkinlik ürünleri ve hizmetlerinin 10 açıdan geleneksel pazarlamadan farklı olan yönlerini ve spor tüketici davranışlarının eşsiz doğasını anlamak için incelenmeye değer olduğunu açıklarlar. Spor organizasyonları rekabet ve işbirliği gerekir: İngiltere Premier Ligi‘ nde Manchester United ve Chelsea gibi spor kulüpleri kaynaklar ve pazar payı için rekabet ederken; ligin başarısı için de işbirliği içinde olmalıdırlar. Coca Cola ve Pepsi Pazarlama faaliyetleri açısında bu yaklaşım takip edilemez.

12 2. Spor tüketiciler uzmandır:
- Sporda oyuncuların satın alınması ve stratejiler gibi yönetsel kararlar sporda fark yaratmaz ve spor tüketicisi genellikle kendini şirketi yürüten bir uzman gibi düşünür. Dell Bilgisayar nadiren detaylı tasarım ve teknolojik bilgi iletişimine geçerler ve nadiren şirket operasyonlarına ayrılmış radyo talk showları vardır. 3. Arz ve talep dalgalanır: - Spor katılım imkanları iklim gibi çevresel faktörler tarafından belirlenebilir. Basketbol daha soğuk aylarda sunulurken, pazarlamacılar, sıcak aylarda futbol ve beyzbol gibi açık hava sporları sunarlar.

13 4. Spor maddi olmayan bir üründür:
- Spor ekipmanlarının anlaşılması kolay iken, bir spor faaliyetini izlerken ya da ona katılırken karşılanan ihtiyaçlar ve sağlanan faydanın satımını kesin olarak belirlemek daha zordur. 5. Eşzamanlı tüketim: - Bir çok spor ürünü aynı zamanda üretilip tüketilir . Eğlence liglerinde, katılımcılar oyun ürünü oluştururlar ve rakip takım ürünü görünmezse oyun ürünü üretilip tüketilmez. Gösteri sporu olarak, seyirci oyunlarda bir atmosfer yaratır. Oyun olmadıgında ya da bittiginde boyle bir deneyimi pazarlamak zordur. 6. Spor üzerinden Sosyal kolaylaştırma –Spor başkalarının varlığında tüketilmektedir. % 2 den daha az bir seyirci kendiliğinden oyuna katılır ve bisikletçiler ve koşucular genellıkle gruplar halinde hareket ederler. Dondurulmuş tahıl gevregi veya Cheer/amigo deterjanı Pazarlamacıları nadiren kendi ürünlerinin sosyalleşme için nasıl fırsatlar yaratacağını düşünmek zorundadırlar.

14 7. Ürünün Tutarsız niteliği:
–Sporun en önemli cazıbesi onun tutarsız doğası ve sonucunun belirsizliğidir. Genellikle, bir spor takımı ya da bireysel sporcunun bir yarışmada rakibini yenme şansı vardır ve yarışma sırasında meydana gelen eylem farklı olacaktır. Toyota araçlarının performansında tutarsızlık istemez çünkü tüketiciler araclarının bozulup bozulmayacagını düşünmekten keyif almazlar. 9. Ürün uzantılarına güvenilmesi: -Birçok spor deneyimi ana ürünle ilgili olmayan unsurları içerir. Tüketiciler devre arası ve maç öncesi promosyonlar, müzik ve çeşitli etkinliklerle eğlendirilirler. Pazarlamacılar genellikle asıl yarışmadan çok onu çevreleyen gösteriyi satmaya çalışabilirler. 8. Lack of control over the core product: – Sport marketers have little control over the core product. Managers make trades, the league controls rules and regulations, and athletes get hurt. Marketers for Sony rarely have to worry about whether materials in the plant will be available to make their cameras.

15 10.Sporun endüstriyel doğası vs Tüketici:
- Spor hem tüketici ürünü hem de endüstriyel üründür. işletmeler bir etkinliği; (sponsorluk fırsatları yoluyla) çeşitli ürünlerini tanıtmak için kullanırken, Liverpool futbol takımı, izleyiciler tarafından ve Londra Maratonu katılımcılar tarafından tüketilmektedir. Son olarak, spor ve rekreasyon organizasyonları spor ürünlerini ve hizmetlerini tanıtmak için spor /etkinlikleriniolaylarını kullanabilirler Olayların arkasındaki gündem ne olursa olsun, pazarlama faaliyetleri temel hedeflerine ulaşmak için: gelir yaratma (örneğin, kabul, giriş ücretleri, imtiyazlar), pazarlama iletişimi (örneğin, medya, sponsorluk, ürün promosyonları), topluluk oluşturma (örneğin, birlikte taraftarlar ve katılımcılar getirmek) ve ilişki kurma (örneğin, katılımcılar / seyirci, ev sahibi topluluklar, sponsorlar, organizatörler arasında ittifaklar) eylemlerini gerçekleştirirler.


"Spor ve Etkinlik Tüketici Davranışlarına Giriş." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları