Sunuyu indir
1
Pozitif psikoloji İletişim becerileri
2
Çiz bakalım…
3
İletişim Nedir ? Kişilerin duygu, düşünce yada fikirlerini çeşitli yollarla başkasına aktarmasına iletişim denir.
4
İLETİŞİM İletişimin amacı, alan ve veren arasında bilgi, düşünce ve tutum ortaklığı yaratmaktır. İnsan; dili, beden dilini ve içgüdülerini, öğrenilmiş birtakım davranışlarla iletişim kurma amacıyla kullanır.
5
İLETİŞİM KAZALARI
6
İletişim hataları 1-Başkalarının bizim ne dediğimizi anlamalarını bekleriz Ama bazen insanlar anlamayabilir, sakin ve sabırlı olun 2-Başkalarının bizim ne hissettiğimizi anlamalarını bekleriz Ama bazen insanlar fark etmeyebilir, ne hissettiğinizi söyleyin
7
İletişim hataları 3-İyi dinlemeyiz Dinlerken ne söyleyeceğimizi düşünürüz veya karşımızdakinin söylediklerinin sonunu tahmin ederiz 4-Hep son sözü söylemek isteriz Son sözü söylemeye çalışmak tartışma çıkartır, halbuki mesaj son sözü söylemeden daha etkin verilebilir
8
İnsanlar arası etkileşimi açıklamakta 5 temel varsayım öne sürülmektedir
1) İletişim kurmamak imkansızdır. Hiçbir şey yapmamak dahi anlamlı bir mesaj oluşturur ve iletişime girer. 2) İletişimin içerik ve ilişki düzeyleri vardır. İlişki düzeyi içerik düzeyine anlam verir. Kişi öğretmeninden kalem isterken farklı, arkadaşından isterken farklı cümleler kuracaktır. İkisinde de anlam içerik aynıdır.
9
İletişimde 5 Temel Varsayım
3) Mesaj alışverişindeki dizinsel yapı anlamı oluşturur. Kurulan cümlede yükleme en yakın kelime vurgulanmak isteniyor demektir. 4)Mesajlar sözlü ve sözsüz olarak iki tiptir. İçerik iletişiminde sözlü mesajlar ilişkiyle ilgili tutum ve tercihlerde anlatımda ise sözsüz mesajlar etkili olurlar. 5)İletişimi kuran kişiler eşit veya eşit olmayan ilişki içindedir.beden dili, jestler sözlü iletişimin tamamlayıcısıdır.
10
Etkili İletişim İçin Ne Yapılması Gerekir ?
Kendini tanımak Kendini açmak ve kendini doğru ifade etmek Karşımızdakini etkin ve ilgili dinlemek Empati kurabilmek (kendimizi karşımızdaki kişinin yerine koyabilmek) Hoşgörülü ve önyargısız olmak Eleştirilere karşı açık olmak Beden dili, göz kontağı, hitap, ses düzeyi vb. kurabilmek. İyi bir dinleyici olabilmek
11
İletişim kurmanın birinci basamağı,
Karşımızdakinin duygularını ve düşüncelerini olduğu gibi kabul etmek ve dinlemektir. Dinleme, etkin dinleme (katılımla dinleme), pasif dinleme (edilgin dinleme),
12
İyi dinlemek
13
Birinin Sizi İyi Dinlediğini Nasıl Anlarsınız?
Dikkatini karşısındaki kişiye verir. Konuşmacıyı sözünü kesmeden dinler. Göz teması kurar. Son sözü söylemek için çabalamaz. Dinlerken vereceği cevabı düşünmez. Yargılamadan, suçlamadan dinler (önyargılı değildir). Duygu ve düşüncelerini anlamaya çalışır. Dinlerken başka bir işle meşgul olmaz. Konuşmacının sözlerine olduğu kadar sözsüz mesajlarına da dikkat eder. Konuşmacının duygu ve düşüncelerine anladığını gösteren sözlü ifadelerde bulunur.
14
BEN DİLİ
15
Ben- Sen Dili Ben dili, bireyin karşılaştığı davranış ve durum karşısında bireysel tepkisini, kendi duygu ve düşüncelerini açıklayan ifade şekline denir. “Ben” diye başladığımız zaman; - Karşı tarafı suçlamamış oluruz. - Ben diye başlayınca karşı taraf direnç geliştirmez. - Böylece istediğimiz her şeyi karşıdakini kırmadan söyleyebiliriz - Ben bu konuda farklı düşünüyorum. - Davranışın , beni üzdü.
16
BEN-SEN DİLİ «Sen dili» suçlama içerir ve karşımızdaki kişi doğal bir savunmaya geçer. Sonuç, anlaşılamama, tartışma, kavgaya kadar gidebilir. Sen ve ben diline örnek vermek gerekirse; Sen dili: Sen hatalısın! Çok yanlış davranıyorsun! Ben dili: Senin bu davranışın beni incitti, üzüldüm! şeklinde ifade edilebilir. sen dili: “Niye her zaman beni bekletiyorsun ki? ben dili: “beni bekletmenden hoşlanmıyorum”
17
Bu ifadeleri ben diline çevirin
Sen beni kızdırdın Ben sana kızgınım Sen doğruyu söylemiyorsun Ben doğruyu söylemediğini düşünüyorum Sen haksızsın Ben haklı olmadığına inanıyorum Bana böyle söylediğin zaman beni sinirlendiriyorsun Ben böyle söylediğin zaman sinirleniyorum Daha dikkatli olmalısın Daha dikkatli olmanı isterdim Geç kaldığında beni meraklandırıyorsun Geç kaldığında ben meraklanıyorum
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.