Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanTemel Cihan Değiştirilmiş 9 yıl önce
1
ÜRETİM YÖNETİMİ PROF. DR. ORHAN TORKUL ARŞ. GÖR. M. RAŞİT CESUR NORMAN GAITHER,GREG FRAZIER, OPERATIONS MANAGEMENT Slides prepared by John Loucks 2002 South-Western/Thomson Learning TM
2
Bölüm 2: Küresel Ekonomide İşletme Stratejileri
3
İçerik Giriş Bugünün Küresel İş Koşulları İşletme Stratejisi İşletme Stratejilerinin Şekillenmesi / Sıralanması Ek (tamamlama) : İşletme Uygulamaları
4
Giriş İşletme etkinliği benzer operasyonların/ işlerin rakiplere kıyasla yapılmasıdır. Bir firma için uzun vadede sadece işletme etkinliğini kullanarak mücadele etmek zordur. Firma aynı zamanda işletme etkinliğinin, sürdürülebilir rekabet avantajına ulaşmada nasıl kullanılabileceğini belirlemelidir. Etkili bir rekabet stratejisi kritik önem taşımaktadır.
5
Bugünün Küresel İş Koşullarını Etkileyen Faktörler Küresel rekabet gerçeği Kalite, müşteri hizmetleri ve maliyet yarışı İleri teknolojideki hızlı gelişim Hizmet sektörünün sürekli büyümesi İşletme kaynaklarının kıtlığı Sosyal sorumluluk
6
Küresel Rekabet Gerçeği İş dünyasındaki doğal değişim Uluslararası şirketler Stratejik anlaşmalar ve üretim paylaşımı Uluslararası finans koşullarındaki dalgalanmalar
7
İş Dünyasındaki Doğal Değişim Amerika’nın Gayri Safi Milli Hasılası (GSMH), 10 trilyon $ ile dünyanın en büyüğüdür. Tüm dünya üzerindeki şirketler ürettikleri ürün veya hizmetleri ABD’ye ihraç etmeye çalışmaktadır. Çoğu ABD şirketi karlarını arttırmak için yabancı pazarları hedeflemektedir. Tüm ulusların ekonomilerini birbirine bağlayan küresel ekonomi, global köy olarak adlandırılmaktadır. Yeni dünya pazarının en önemli bölümü Çin’dir.
8
Uluslararası Şirketler Uluslararası şirketlerin kapsamı satınalma, üretim ve satış gibi operasyonlar zincirini kapsar. Uluslararası şirketler ulusal sınırlandırmalarla kısıtlanmamış olan kar imkanlarını araştırır. İşletme yöneticileri, coğrafik olarak yayılmış işletmelerin koordinasyonunu sağlamalıdır.
9
Uluslararası Şirketler Dünyanın En Büyük Şirketleri 1. General MotorsABD 2. Wal-Mart StoresABD 3. Exxon MobilABD 4. Ford MotorABD 5. DaimlerChryslerAlmanya 6. MitsuiJaponya 7. MitsubishiJaponya 8. ToyotaJaponya 9. General ElectricABD 10. ItochuJaponya
10
Stratejik Anlaşmalar Stratejik Anlaşmalar küresel iş fırsatlarından yararlanmak için uluslararası şirketler arasında yapılan ortak girişimlerdir. Anlaşmalar genellikle şu amaçlarla yapılır: Ürün veya üretim teknolojileri Pazar erişimi Üretim kabiliyeti Sermaye birleştirme
11
Stratejik Anlaşmalar General Motors (US) & Kia Motor Corp. (S.K.) Kia, GM arabalarının Güney Kore’de satışına yardım eder. yardım eder. Renault (France) & Moskova Yıllık 100,000 adet aracın Moskova’da üretimi. Sino Aerospace Invest- ment Corp. (Taiwan) & Swearingen Aircraft (US) Texas-based Sino Swearingen Aircraft Co.
12
Stratejik Anlaşmalar Japon şirketleri uzun süredir zincir sistemi (keiretsu) yapısını uygulamaktadır, bu yapıda şirketler bir endüstriyel grup bünyesinde birbirine bağlanır. Bir finansal zincir sistemi (keiretsu) ağı, şirketleri çapraz-holding paylaşım yöntemi ile birbirine bağlar. Satış, satınalma ve danışma bu grup içerisinde gerçekleştirilir. Bir üretim zincir sistemi (keiretsu) ise büyük bir üretici firma (Toyota) ile onun tedarikçilerini birbirine bağlayan ağdır.
13
Üretim Paylaşımı Üretim paylaşımı bir ülkede tasarlanan ve finanse edilen bir ürünün, bileşenlerinin başka bir ülkede üretilmesi, diğer bir ülkede montajının yapılması ve başka ülkelerde satışa sunulmasıdır. Yüksek kalite ve düşük maliyetli üretim yapabilen ülkeler ürünlerin üretim aşamasından pay alır.
14
Küreselleşmenin Artıları ve Eksileri Artıları Verimlilik çok hızlı biçimde artar (yaşam standardı hızla yükselir) Küresel rekabet ve ucuz ithalat fiyatların yükselmesini engeller (düşük enflasyonun ekonomik büyümeyi engellemesi) Açık ekonomi innovasyonu teşvik eder (yurtdışından gelen taze fikirler) İhracata diğer işlerden daha çok önem verilir Amerika daha çok yabancı yatırıma ulaşmaktadır (faiz oranlarını düşük tutarak)
15
Küreselleşmenin Artıları ve Eksileri Eksileri Milyonlarca Amerikalı ithalat ve üretim faaliyetlerinin yurtdışına kaydırılması nedeniyle işini kaybetti İşten çıkarılan işçilerin çoğu daha düşük ücretli yeni işler buldular İşçiler, işverenlerin maaş kesintisi teklifi ile karşılaşmıştır Hizmet sektörü ve beyaz yaka çalışanlarında az da olsa artış görülmüştür Şirketlerin yurtdışındaki gelişmiş fabrikalarla yaptığı karşılaştırmada Amerikan işçileri avantajlarını kaybetti
16
Uluslararası Finansal Koşullar Uluslararası Finansal Koşullar aşağıdaki sebeplere bağlı olarak karmaşık bir yapı sergiler: enflasyon döviz kurundaki dalgalanma faiz oranlarının düzensizliği uluslararası sermaye piyasalarındaki değişkenlik bazı ülkelerin yüksek miktardaki borç sorunu ülkeler arasındaki büyük ticari dengesizlik
17
Uluslararası Finansal Koşullar Yen ve Mark’a karşı Dolar Yıl Yen / Dolar Mark / Dolar 1975 305 2.7 1980 215 2.0 1985 210 2.4 1990 135 1.6 1995 85 1.4 2000 108 2.2
18
Uluslararası Finansal Koşullar Döviz Kuru Değişiklik Oranı Örneği Bir ürün Amerika’da üretiliyor ve 1 $’a satılıyor. Japonya’da 1990 yılında 135 yen ve 1995’te 85 yenden satılıyor, fiyat düşüşü %37. Bir ürün Japonya’da üretiliyor ve 135 yene satılıyor. Amerika’da 1990 yılında 1 $ ve 1995’te 1.57 $’dan satılıyor, fiyat artışı %57.
19
Uluslararası Finansal Koşullar Doların 1975-1995 arsı dönemde değer kaybetmesi sonucu şunlar meydana geldi: ABD ürün ve hizmetlerinin yurtdışında fiyatları düştü ve talep arttı Japonya ve diğer ülkeler ABD’de fabrikalar inşa ettiler Japon üreticiler yüksek fiyatlı lüks ürünlere yöneldiler
20
Uluslararası Finansal Koşullar Şirketler Dünyadaki finansal değişimlere ayak uydurabilmek için hızlı bir biçimde strateji değiştirmeye hazır olmalıdır. Riski düşürme fırsatları: Daha küçük ve daha esnek fabrikalar yapmak Malzeme, parça ve ürünler için yabancı tedarikçiler kullanmak Dikkatli planlama ve tahminle koşullardaki değişmelerin öngörülmesi
21
Kalite, Hizmet, ve Maliyet Yarışı Kalite Yeterli kalite anlayışının yerini kusursuz ürün ve hizmet amacı almıştır. Kurumsal şirket kültürü mükemmel kalite anlayışına yönlendirir. Tüm işçilere aksiyon yetkisi verilmelidir. Organizasyon genelinde sürekli-iyileştirme faaliyetleri uygulanmalıdır.
22
Kalite, Hizmet, ve Maliyet Yarışı Müşteri Hizmetleri Şirketlerin ürün yeniliklerindeki gelişmelere ve müşteri ihtiyaçlarına çok hızlı cevap verebilmesi gerekir. Değişikliklerin hızla uygulanabilmesi için organizasyon yapısının olabildiğince yatay olması gerekir. Pazarda daha iyi bir yer edinebilmek için farklı disiplinleri biraraya getiren karar verme mekanizmasının oluşturulması gerekir. Büyük ve hantal şirketler işin bütününü otonom iş birimleri şeklinde yürütecek şirketlere bölmektedir. Böylece küçük ve saldırgan rakiplerle mücadele edilebilmektedir.
23
Kalite, Hizmet, ve Maliyet Yarışı Maliyet Direk maliyetler(üretim ve satış) ve genel giderlerin azaltılması için sürekli bir baskı vardır. ABD otomobil üreticileri 1980 yılı itibariyle Japon otomobil üreticilerine göre otomobil başına 1.500$ daha fazla işçilik maliyetine katlanıyordu. 1990larda bu rakam neredeyse sıfıra yaklaştı. Dev parekendeciler (Wal-Mart gibi), tedarikçilerini ve operasyonlarını güçlendirerek maliyetlerini/fiyatlarını düşürmek yoluyla küçük rekabetçileri ezdiler.
24
Kalite, Hizmet, ve Maliyet Yarışı Maliyet Maliyetlerin kısılmasında kullanılan ölçütler: Üretimin düşük-işçilik-ücreti olan ülkelere taşınması Sendikalarla ve işçilerle ücret pazarlığı Özellikle emek-yoğun proseslerde işgücü ihtiyacının azaltılması için prosesin otomasyonu.
25
İleri Teknolojiler Geçen yüzyılda üretim ve hizmet sektörünü etkileyen en önemli gelişme otomasyon kullanımı idi. Otomasyon yatırımlarının başlangıç maliyetleri yüksektir. Faydası ise işçilik maliyetlerinde oluşan azalmadır. Ürün/servis kalitesinin artması Malzeme ve hurda maliyetlerinin azalması Müşteri ihtiyaçlarına daha hızlı cevap verme Yeni ürün ve hizmetlere daha kolay giriş
26
İleri Teknolojiler ABD şirketleri otomatize edilmiş üretim teknolojilerini, uzun dönem rekabet avantajı olarak kullanamadı. Otomasyon sistemleri maliyet açısından bazı firmalar için zor olsa da, bugün dünyadaki tüm firmalar için uygundur. Otomasyon yatırımını yapmama veya erteleme şirket için felaket kararı olabilir.
27
Servis Sektörünün Sürekli Büyümesi Sağlam bir hizmet sektörü üretim sektörüne destek verir. ABD hizmet firmalarında kalite geliştirme için pekçok fırsat mevcuttur. Pekçok işletme yöneticisi hizmet sektöründe çalışmaktadır. Üretimin planlama, analiz ve kontrol yaklaşımları hizmet sistemlerine uyarlanabilir. ABD hizmet sektörü, üretim sektörü gibi, varlığını sürdürebilmek için operasyonlarını daha verimli hale getirmeli ve geliştirmelidir.
28
İşletme Kaynaklarının Kıtlığı Nikel, kömür, doğalgaz, su, ve petrol ürünleri gibi hammaddelerin tedariği zaman zaman sınırlı olabilir veya uygun olmayabilir. Bir dönüşüm alt sistemi için gerekli bir girdinin kıtlığı, bu nitelikli işgücü de olabilir, işletme yöneticisinin çözmesi gereken bir problemdir. İş stratejisi düzenindeki önemli konulardan biri, kıt kaynakların farklı iş fırsatlarına nasıl atanacağıdır.
29
Sosyal Sorumluluk Şirket davranışları; yasal hakların kullanımından, hakkı olanı yapmaya doğru yönelmiştir. Bu yönelmeye sebep olan faktörler: Tüketici Davranışları – Tüketiciler beğendikleri ve beğenmediklerini sermaye sahibi, mali sorumluluklar ve satınalma tercihleri ile belirlemektedir. Düzenlemeler –EPA (çevre Koruma Dairesi), OSHA (işçi sağlığı ve güvenliği), Hava Temizliği, ve Aile Yaşantısı- Toplum Kuralları gibi kısıtlar. Hususi-menfaatler – Şirketler gerekli sosyal sorumluluğu yüklendikleri durumda karlarının artacağının farkına varmıştır.
30
Sosyal Sorumluluk Çevresel Etki Ürün-Güvenlik Etkisi İşçi Etkisi
31
Sosyal Sorumluluk Çevresel Etki Atıkların düzenli biriktirilerek azaltılması Geri dönüşüm Enerji koruma Kimyasal yayılımı Asit yağmuru Radyoaktif atık düzenlemesi … ve fazlası
32
Sosyal Sorumluluk Çevresel Etki Devletin çevre ile ilgili düzenlemeleri standartlaştırması gerekir. Aksi takdirde, firmalar daha az mevzuat uygulayan ülkelere yönelecektir. Uluslararası Standardizasyon Kurumu, ISO 14001 olarak adlandırılan bir çevresel yönerge geliştirmiştir.
33
Sosyal Sorumluluk Ürün-Güvenlik Etkisi Kötü ürün tasarımı insanlara ve hayvanlara zarar verebilir: Şirketin itibarı zedelenir Yüksek miktarda tazminat gerekebilir Devleti daha çok mevzuat uygulamaya yönlendirir
34
Sosyal Sorumluluk İşçiye Etkisi İşçiye faydaları: Güvenlik ve sağlık programı Adaletli işe alım ve teşvik uygulamaları Kreş Lojman Sağlık sigortası Emeklilik Eğitim yardımı … ve fazlası
35
Sosyal Sorumluluk İşçiye Etkisi İşçiye olan fayda uzun dönemde karlılığın artışına etki eder: İşçi moral ve verimliliği İstihdam politikası ve işçi sadakati Şirket ürünlerine olan talep Dava, boykot, grev gibi durumların maliyeti
36
Bölüm 2 Sonu
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.