Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanIrmak Ozgur Değiştirilmiş 9 yıl önce
1
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ ÜRETİM YÖNETİMİ VE PAZARLAMA
İLERİ YÖNETİM TEKNİKLERİ Yrd.Doç.Dr.Kamil Oygur YAMAK YALIN DÜŞÜNCE VE İLKELERİ Ayşe YAŞAR PIRTI
2
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
İÇİNDEKİLER… Giriş Yalın Düşünce Nedir? Yalın Düşünce/Yalın Üretim/Yalın Yönetim Yalın Düşünce Ne Değildir? Yalın Düşüncenin Varsayımları Yalın Düşüncenin İlkeleri Sonuç 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
3
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
GİRİŞ Bir süreçteki İSRAF ları yok ederek ürün ya da hizmetin müşteriye ulaşana kadar geçirdiği toplam süre ve maliyeti azaltmaktır. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
4
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
Yalın Düşünce… Burada bilmemiz gereken japonca bir sözcük “MUDA” dır. Söylerken ürperti veren bu kelime dilimizde ki karşılğı israftır. İsraf:Değer yaratmayan ama kaynak harcayan herhangi bir insan faaliyetidir. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
5
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
Yalın Düşünce… Muda bir hastalıksa, ona karşı güçlü bir panzehirdir Yalın Düşünce. Değeri tanımlamak Değer yaratan eylemleri en iyi sonucu verecek sıraya koymak Birisi talep ettiğinde bu faaliyetleri kesintisiz olarak uygulamak Kısacası Yalın Düşünce yalındır 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
6
Yalın Düşünce/Yalın Üretim/Yalın Yönetim
Yalın düşünce ; yalın üretim ve yalın yönetim kavramları ile de benzerlik göstermektedir. Yalın üretim, üretime yük getiren tüm israflardan arınmayı hedef alan bir yaklaşımdır. Yalın yönetim, daha az sürede,daha az emek ve daha az donanım kullanarak, müşterinin mutlak beklentisini gerçekleştirmeyi hedefleyen yönetim biçimidir. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
7
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
Yalın Düşünce(!)… Yalın olmak; gerçekten ihtiyaç duyulmayan her şeyden arındırılmış olmak demektir. Bu bakımdan yalın üretim, yalın organizasyon veya yalın yönetim gibi benzer kavramların temelinde; “bu gereksiz işleri yapan ihtiyaç fazlası elemanlardan kurtulmak” düsüncesi yatmaktadır". 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
8
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
Yalın Düşünce(!)… İsrafın önlemlenmesi Yalın düşünce yöntemlerinin kullanılmasının bir sonucudur. Neyin "israf" olup neyin olmadığını belirlemesi gerekir. Eğer odak noktanız "masrafları" kısmaksa (israfı önlemek değil), bu beklenmedik farklı olumsuz durumlara sebeb olabilir. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
9
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
Yalın Düşünce… “en az kaynakla, en kısa zamanda, en ucuz ve hatasız üretimi, müşteri talebine bire bir uyacak, yanıt verebilecek sekilde, israfsız ya da en az israfla ve tüm üretim faktörlerini en esnek sekilde kullanıp, potansiyellerinin tümünden yararlanıp nasıl gerçeklestiririz?” arayısının bir sonucudur. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
10
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
Yalın Düşünce… Yalın Düşünce, bir kavramın somut ürün tasarımına, uzak bir yerlerde üretilen ham maddenin kullanıcının elindeki ürüne dönüşümünün gerçekleştiği ürün yaratma sürecindeki faaliyetlerin bütününe bakabilmeyi gerektirir 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
11
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
Yalın Düşünce… 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
12
Yalın Düşüncenin Varsayımları
Müşteriye "değer" sağladığınızda, işinizde daha iyi konuma gelirsiniz. Temelde insanlar "iyidir" ve işlerini daha iyi bir şekilde yapmak isterler. Hataların / Problemlerin kaynağı çoğunlukla bireylerden ziyada bizzat sistemin kendisidir. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
13
Yalın Düşüncenin İlkeleri
Değer Değer Akışı Sürekli Akış Çekme Mükemmellik 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
14
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
DEĞER… Yalın Düşünce'nin başlangıç noktası "değer"dir. Değeri üretici yaratır, ama değer ancak nihai müşteri tarafından tanımlanabilir. Değerin; müşterinin ihtiyaçlarını, belli bir zamanda ve belli bir fiyattan karşılayan belli bir ürün ya da hizmet cinsinden ifade edilmesi gerekir. Yanlış ürün ya da hizmetin doğru zamanda veya doğru ürünün zamanından önce üretilmesi sadece israftır. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
15
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
DEĞER Ürün yada hizmetin son kullanıcıya sunduğu faydadır. Bu fayda fiziksel, psikolojik veya maddi olabilir. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
16
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
DEĞER AKIŞI… Ham maddenin nihai ürüne dönüşme sürecindeki bir üreticiden diğer üreticiye ve son kullanıcıya kadar olan tüm aşamaları içerir ve inanılmaz boyutlarda muda “israf” barındırır. Değer akışı; belli bir ürünü elde etmek için gerekli olan somut eylemler dizisi olup, her işletmede bulunan üç kritik yönetim fonksiyonu aracılığıyla başarılır. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
17
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
DEĞER AKIŞI… Sorun çözme görevi;kavramdan başlayarak ayrıntılı tasarım ve mühendislikten geçerek ürünün piyasaya çıkmasına kadar olan süreç Bilgi yönetimi görevi;sipariş almadan başlayarak ayrıntılı programlama yoluyla teslimata kadar geçen süreç Fiziksel dönüştürme görevi;hammaddeden başlayarak ürünün tamamlanıp müşterinin eline geçmesine kadar olan süreç 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
18
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
DEĞER AKIŞI Üretimde üç tip aktivite vardır: Müşterinin istediği yönde dönüşümü sağlayan "değer yaratan" aktiviteler Müşteri açısından anlamı olmayan ancak işin yapılabilmesi için gerekli olan "değer yaratmayan fakat zorunlu" işler Bekleme, sayma, sıralama, hata, tamir gibi "değer yaratmayan ve kaçınılabilir" işler Değer akışları incelendiğinde değer yaratmayan aktivitelerin yani israfın, zamanın ve kaynakların çoğunu tükettiği görülür. Bu israfların yok edilmesi zaman ve maliyet boyutunda radikal iyileşmeleri getirecektir. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
19
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
SÜREKLİ AKIŞ… Değer tanımlanıp değer akışındaki israflar ayıklandıktan sonra geride kalan değer yaratan aşamaların art arda sürekli akış halinde gerçekleştirilmesini sağlamaktır. Yalın Düşünce'nin bir diğer ilkesi olan sürekli akış ilkesi önemli boyutta tasarruf potansiyeli taşıyan aşamasıdır. Amaç; Değer yaratan adımların akışını sağlamaktır. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
20
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
SÜREKLİ AKIŞ Bir üründen milyonlarca yerine sadece onlarca veya yüzlerce talep edilen ufak parti üretim ortamında, tüm ürün çeşitleri için sürekli akışı gerçekleştirmek ve bunu müşteri talebindeki dalgalanmalara uydurmak gerekmektedir. Bunu başaran işletmelerde üretkenlik ve kalite düzeyinde ciddi sıçramalar sağlanabilmiştir. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
21
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
ÇEKME… Değerin müşteri tarafından kaynağından çekilmesidir Sonraki aşamalarda yer alan müşteri istemeden önceki aşamalarda hiçbir şekilde ürün ya da hizmet üretilmemesidir Nihai müşterinin belli bir ürün için yaptığı taleple başlar, ürün müşteriye ulaşana kadar geçen tüm aşamaları geriye doğru izleyip her aşamanın bir öncekinden talep etmesiyle üretimi başlatması şeklindedir 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
22
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
ÇEKME Çekme uygulandığında stoklara gerek kalmaz, İstenmeyen üretimin yol açtığı hurda ve fireler engellenir, Her tezgah için çizelgeleme yapmak gerekmez, Prosesin baş tarafına doğru talep dalgalanmaları oluşumu engellenir, Tüm ürünlerin her türlü kombinasyonda üretilmesi mümkün olur Talepteki değişimlere anında uyum sağlanır 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
23
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
MÜKEMMELLİK Adım adım iyileştirme Sistem stok yapmadığından sürekli iyileştirmeye açıktır Verimliliği, işin tamamlanma zamanı, stoklar, müşteriye ulaşan hatalı ürünler ile hurda oranları, ürünü pazara sunma süresi gibi parametrelerin hepsinde birden radikal iyileşmelerin görülmesi 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
24
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
SONUÇ… Her adımda yöneticilerin görmeyi öğrenme ihtiyacına dikkat çekmek gerekmektedir. Değer akışının bütününü görmek Değerin akışını görmek Değerin müşteri tarafından çekilişini görmek 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
25
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
SONUÇ… Ve görmenin son biçimi mükemmelliği berrak olarak görülür hale getirmek,böylece iyileştirmenin amacının işletmenin tamamı için elle tutulur gözle görülür yani somut olmasını sağlamaktır. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
26
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
SONUÇ… Yalın Düşünce Sistemi‘ ni uygulayan şirketlerin deneyimi üretim akış süresinde %90 azalma, üretkenlikte %100 artış, stoklarda %80 azalma, ürün geliştirme süresinde dört misli hızlanma ve kapasitede %30 artış sağlanabildiğini göstermektedir. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
27
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
SONUÇ Yalın sistemler, ancak değer akışında yer alanların, yeni sistemin herkese eşit davranacağına ve insan ikilemleriyle ilgilenmek için ekstra çaba harcayacağına inanması halinde serpilip gelişeceği için, bu dönüşümde sadece iyilik yapan despotlar başarılı olacaktır. 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
28
YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
KAYNAKÇA Womack, James P. , Jones, Daniel T. (2010):Yalın Düşünce, Optimist Yayın Dağıtım(462) Erkek, Seyida(2008): Yalın Üretim Anlayışı, Etüd-Araştırma Srevisi, 2008/36/465 Öncel, Şeyma(2005): 1 Mayıs 2005 tarihli Capital Dergisi; Yalın Tüketimin 6 Anahtar Kuralı Yaşar, Murat(2006): Yalın Üretim Dağada, Banu: Yalın Yönetim, VİZYON Danışmanlık Mühendislik ve Dış Ticaret Ltd.Şti. Özkol, A.Erdal(2004): Yalın Düşünce Ve İsrafın Tekdüzen Muhasebe Sistemi Çerçevesinde Kaydı : Bir Yaklaşım Ve Örnek Uygulama, D.E.Ü.İ.İ.B.F.Dergisi Cilt:19 Sayı:1, Yıl:2004, ss: URL 1: URL 2: URL 3: 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI
29
TEŞEKKÜRLER
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.